Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.11.2010, 23:22
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki.
Ei edelleenkään pidä paikkaansa. En sano että kaikki, mutta mm. Aussie Locker ja Lock-Right toimii niin päin että lukko on "aina" päällä, oli vetoa tai ei. Sitte jos jompi kumpi rengas haluaa pyöriä lujempaa ku lautaspyörä, lukko sallii sen mutta voima välittyy koko ajan sille hitaammin pyörivälle, joka pyörii väkisin yhtä lujaa ku lautaspyörä. Avoimella tasauspyörästöllähän vasen ja oikea rengas pyörii keskimäärin samalla kierrosluvulla ku lautaspyörä. Eli em. lukolla suoraan ajettaessa molemmat vetää, kaarrettaessa tasakaasulla sisäpuoli vetää, ja hieman vedätettäessä se vetää enemmän -> pyrkii puskemaan. Jos poljetaan kurvatessa oikein kunnolla, että sisäkaarteen puoleinen rengas sutii, lukko ei salli kummallekkaan renkaalle hitaampaa pyörimisnopeutta ku murikalle, jonka seurauksena se joidenki mielestä "lyö yhtäkkiä päälle".

Jos tietää mitä auto on syöny, ja ajelee (sekä käyttää nelivetoa) sen mukasesti, menee tuommonen etuperässäki ihan ok, mutta jos ei kerro moisesta lukosta kaverille, ja laittaa talvella kaverin lainatessa autoa, liukkauden vuoksi valmiiksi nelivedon päälle, niin metsään menee vaikkei aikonukkaan.

EDIT: toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen...


Viimeksi muokannut HJ60 : 16.11.2010 23:29
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.11.2010, 11:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Itse kyllä olen käsittänyt noitten lukkojen sepustuksista asian niin että toimisi nimenomaan sen mukaan miten kardaanilta päin tulee voimaa, ja juuri mutkassa ajaessa siihen asti veto välittyy lähinnä yhdelle renkaalle kunnes voimaa (vääntöä) tarjotaan lisää jolloin lukitsee yhdeksi puuksi. Pyörintänopeuden eron aikaansaanti on toki eri, mutta lopputulos jokseenkin sama.

Mutta joka tapauksessa, jos edessä on automaattilukko ja ajat takavedolla liukkaalla, niin ei sen lukon olemassaoloa siellä keulalla juuri pitäisi huomata. Nelivedolla kyllä, ja kuten molemmat sanoikin niin (edessä) automaattilukolla liukkaalla ajaessa menee äkkiä metsään jos ei asiaa ota huomioon

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Eli em. lukolla suoraan ajettaessa molemmat vetää, kaarrettaessa tasakaasulla sisäpuoli vetää, ja hieman vedätettäessä se vetää enemmän -> pyrkii puskemaan. Jos poljetaan kurvatessa oikein kunnolla, että sisäkaarteen puoleinen rengas sutii, lukko ei salli kummallekkaan renkaalle hitaampaa pyörimisnopeutta ku murikalle, jonka seurauksena se joidenki mielestä "lyö yhtäkkiä päälle".
No, eikös se tavallaan silloin "lyö päälle" jos kerran siinä vaiheessa lukitsee koko akselin olemaan yhtä puuta Siihen astihan lukko antaa sen ulkokaarteen puoleisen pyörän pyöriä eri vauhtia. Ainakin Detroit lockeri päästää yleensä ihan selvän naksauksen kun esim. keskellä mutkaa painaa pedaalia reilummin.

edit:
Lainaus:
toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen...
Olen kyll ätäsmälleen samaa mieltä, jos ei autossa ole takavedon lisäksi kuin kiinteä neliveto, niin on silläkin vähän vittumainen ajaa liukkaassa kelissä kun pyrkii puskemaan vaikkei olisi akselilukkoja ollenkaan. Jatkuvan nelivedon mahdollisuus on siitä mukava ettei puske läheskään yhtä pahasti

Viimeksi muokannut Timo_L : 17.11.2010 11:54
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2010, 17:10
fomoko fomoko ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.08
Sijainti: Etelä -savo
Viestit: 541
Perusasetus

Kiitos vastauksista näillänäkymin minulle riittää eteenkin ihan tuollanen ns normaalisti toimiva lukko, autolla on pärjätty tahän asti metsässä ilmankin niin ei se ainakaan huononna menoa. Auki jäi tuo mahdollinen kallistuksen vakaaja edessä? eli kärsiikö poistaa ja jos kärsii niin onko vastaavaa hyötyä? tämähän tuppaa olemaan keulaltaan melko jäykkä joustelemaan yms vaikka edestä on korotettu 4".
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.11.2010, 17:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fomoko Näytä viesti
normaalisti toimiva lukko
Niin siis mikä? automaattilukko, kitkalukko, torseni vai kytkettävä? Noista lukoista edessä kelvollisia on oikeastaan vain torseni tai kytkettävä.

Lainaus:
Auki jäi tuo mahdollinen kallistuksen vakaaja edessä? eli kärsiikö poistaa ja jos kärsii niin onko vastaavaa hyötyä? tämähän tuppaa olemaan keulaltaan melko jäykkä joustelemaan yms vaikka edestä on korotettu 4".
Eikös ton ikäisissä jenkkimallin Rangereissa ole TTB- keula? Varmaan auttaisi vakaajien poisto, ymmärtääkseni noi on kohtalaisen eläväisiä kuitenkin silloin (sen mitä kyseinen akselitoteutus antaa myöden)? Tarkemmin en ole noita tutkinut. Onko tietoa millaisella jousivakiolla sun jouset on edessä, jos on jäykät jouset niin sitten on jäykkä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.11.2010, 18:48
fomoko fomoko ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.08
Sijainti: Etelä -savo
Viestit: 541
Perusasetus

No esim sitten tuo Lock-Riten jos kerran niitä tähän dana-28:siin saa(periaatteessa jos oliskin kokoajan lukossa niin melkein parempi vaan). Tähänastisten tietojeni mukaan pitäis olla TTB keula jousivakioista ei mitään käsitystä mutta tämä korotussarja on ihan kaupasta tälläiseen ostettu eikä pelkät pitkät jouset.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.11.2010, 19:25
FinnDRZ:n Avatar
FinnDRZ FinnDRZ ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.05
Sijainti: Karkkila, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Mikä korotussarja siinä on?
Jos korotuksen jäljiltä edessä pyörät \ / asennossa, niin multa löytyy ylimääräisenä navat jossa säädettävä yläpallo... sopii ainakin Bronco II -90
__________________
------------------------------------
Etelä-Suomen Offroad ry
------------------------------------
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.11.2010, 20:25
fomoko fomoko ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.08
Sijainti: Etelä -savo
Viestit: 541
Perusasetus

Korotussarja oli autossa kiiinni kun sen ostin tosin kiillteli uutuuttaan että ilmeisesti ei ole ollut kovin kauan myyjä kertoili että sisältänyt eteenkin ne palikat joihin nuo etuperän tuennat tulee kiinni. Renkaat tosiaan on hiukan kallellaan yläreunoista sisäänpäin joten laita vaikka privana etunavoille hintaa ja kuvakin kiinnostaa miten säätö toimii jos löytyy.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.11.2010, 20:27
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fomoko Näytä viesti
No esim sitten tuo Lock-Riten jos kerran niitä tähän dana-28:siin saa(periaatteessa jos oliskin kokoajan lukossa niin melkein parempi vaan). Tähänastisten tietojeni mukaan pitäis olla TTB keula jousivakioista ei mitään käsitystä mutta tämä korotussarja on ihan kaupasta tälläiseen ostettu eikä pelkät pitkät jouset.

Tommonen on tulossa mun broncoon http://www.summitracing.com/parts/PWT-2116-LR
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.08.2011, 16:31
fomoko fomoko ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.08
Sijainti: Etelä -savo
Viestit: 541
Perusasetus

Upataas sen verran että taas rupes kiinnostaan nämä akseli asiat. tuota ranger stationia huonolla lontoolla tulkatessani olin lukevinani että voi olla myös fordin 8.8 taka-akselilla? oliko tästä kenelläkään tietoa?

Sitten ihan toiseen asiaan kun tuo ttb keula ei muutu kovin pehmeäksi edes sillä kallistuksen vakaajan poistolla rupesin miettimään koko akselin vaihtoa. Eli mitä olette mieltä mikä akseli tuon ttb:n tilalle? onko noissa isommissa danan perissä esim missään valmiina lukkoa? ja miten niitä edes on saatavilla? japsivehkeiden periä näyttäis silloin tällöin olevan myynnissä pareina mut maksaako vaivaa? Pitäis varmaan kuitenkin ottaa tässäkin huomioon että auto on jenkiksi tosi pieni ja kevyt(1440kg omamassa.)

Sitten lisäkysymys pick-up kuskeille eli onko kenelläkään kokemuksia ilmapussista tuonne taka-akaselin keskelle?. Ajatuksena olisi saada tuo hyppivä perä myös hiukan mukavammaksi metsä ja muutakin ajoa parantamaan(eli lehtiä vähemmäksi), mutta että sitten joskus harvoin sillä voisi edelleen kuskata 500kg säkin pellettiä tontille.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Risukeula Hiluxiin jäykkä akseli Kimpsu Tekniikka & Jutustelu 4 09.09.2009 16:44
Risukeula Pajero,Onko edes toivoa...? kossu® Tekniikka & Jutustelu 6 10.11.2008 17:35
risukeula hilun korotuspalat hiluks Tekniikka & Jutustelu 10 26.05.2008 20:43
Pajeron 7x15 aluvanteet risukeula hiluxiin? Tekniikka & Jutustelu 1 04.04.2008 12:31
Ostettu risukeula Hiluksi Holle O/M/V Ajoneuvot 7 15.02.2008 22:34


Sivu luotu: 01:44 (GMT +2).