Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #21  
Vanha 03.11.2010, 22:01
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Varsinainen lukkoyksikkö ei sovi fyysisen kokonsa puolesta, mutta ne sisukalut sopii H233B kitkaperän murikasta C200:n kitkamurikan sisään.

Tämä ominaisuus edesauttaa kaikenlaisien ristisiitosten rakentamista (vetoakseleita ja boorituksia ajatellen, koska kitkalevyt ja poskirattaat ovat samankokoisia).
Lisäksi poistuu se harhaluulo, että tuo C200:n kitkalukko olisi jotenkin heikompi kuin H233B.
Lautaspyörähän siinä on pienempi, 200<=>230mm ja poskilaakereissa & pinionissa on eroavaisuuksia.

Yleisin syy lautaspyörän ja pinionin hampaiden rikkoutumiseen on se pakilla runnominen.
Koska noi lautaspyörän hammastukset ovat profiililtaan epäsymmetriset, niin ne kestävät eteenpäin ajoa huomattavasti paremmin.
Pakilla runnottaessa hampaat pyrkivät etääntymään toisistaan ja jos on jo poskilaakereissa väljää,
niin silloin hammaskosketus jää äkkiä vain pariin mm:n ja se runnovan ajotyylin kanssa tuhoaa rattaat ihan suotta.
Varsinkin ylämäkeen peruuttaminen tekee pahaa etuperän lautaspyörän hampaille, koska auton painopiste siirtyy enemmän etuakselin päälle.

Jos osaa itse koneistaa tai tuntee hyvän kyläsepän, niin noista pitkän puolen katkenneista vetoakseleista saa vielä tehtyä lyhyen puolen akselin,
eikä tarvii kuin sorvata akselin pää oikeaan kokoon ja koneistaa uudet boorit.


Syy tuohon avautumiseen oli siinä, että kaikissa pitkien etuperissä ei ole lautaspyörät samoilla M10 pulteilla kiinni, kuin pätkän kitkaperässä C200.
Ainakin turbollisen pitkän mallin etuperän lautaspyörä on M12 pulteilla kiinni.

Silloin kun siirretään pätkän kitkaperä eteen, niin pitää tarpeen mukaan porata isommat reiät lautaspyörän pulteille.

Toissa kesänä viimeksi vaihdoin kunnostetut -88 turbollisen pitkän akselit -82 pätkään, ja siinä piti vähän porailla noita reikiä isommiksi.

Myös pyörien navoissa on erilaisia sorvauksia napalukkojen kiinnitysten suhteen, että siinä tulee kanssa vähän muuteltavaa
(jos meinaa sovittaa wanhan mallisia -82 napalukkoja -88 napoihinn).

GR:ssähän on molemmat perät H233:sia (33 boorisia) ja murikan paikat ovat vähän eri kohdilla.
Näihin akseleihin löytyy suoraan pultattavat Porttaaliboksit Austraalian ihmemaasta...

http://www.marks4wd.com/products/gea...ssan-GQ-GU.htm
http://www.marks4wd.com/products/gea...%20History.htm

Jaahas, sielläkin on alettu ahneeksi. Myydään vain kokonaisia akseleita.
Pari vuotta sitten myytiin irrallisia porttaaliboksejakin. Hintaa oli silloin n. 2.500AUD/akseli.

Kyllähän noita kyläsepät tekee tilauksesta mihin vaan, mutta teetettynä hinta nousee pilviin.
Jos olisi itellä konepajan vehkeet, niin kyllähän noita rakentelisi vanhankin Paten akseleihin...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 04.11.2010 09:27 Perustelu: Lisätty linkki
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Patrol kitka-akselit MehtäSika O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 02.12.2009 23:08
Ostetaan nissan patrol soa akselit Von Leka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 19.10.2008 17:02
M: Nissan Patrol akselit DanielW O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.04.2008 11:00
M: patrol soa akselit myyty junnu78 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.05.2006 16:35
m.patrol akselit ja jouset rungossa kiinni psychobilly O/M/V Muut 5 19.11.2005 14:56


Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).