![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itse asiassa lainaamani tekstinpätkä oli AKEn sivulla http://www.ake.fi/ake/verotus/ajoneu...uvoverotus.htm ja nimenomaan tekstin loppuosassa (ks. alla). Siinähän ei sanota hitsailusta tai pikakiinnikkeistä mitään. Onkos esimerkiksi Land Cruiser KJ90:ssä takapenkeissä pikakiinnikkeet? Jukka Kaksikäyttöautojen ajoneuvoverotus Eduskunta on 9.12.2004 hyväksynyt ajoneuvoverolain muutoksen, jonka mukaan useammalla kuin yhdellä istuinrivillä varustetun pakettiauton käyttövoimavero (entinen dieselvero) on saman suuruinen kuin henkilöautolla. Korkeampaa veroa aletaan kantaa lainmuutoksen voimaantulopäivästä lähtien (1.1.2005). Ajoneuvoverotuksessa on muilla kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävillä henkilö- ja tavarakuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla toisistaan eriävä verotus. Verotusta uudistettiin viimeksi vuoden 2004 alussa. Ajoneuvoja koskevia teknisiä säädöksiä uudistettiin laaja-alaisesti vuonna 2003. Teknisten säädösten muuttuminen mahdollisti mm. farmari- ja tila-autojen muuttamisen takaistuimilla varustetuiksi alemman käyttövoimaveron alaisiksi pakettiautoiksi. Mitä autoja käyttövoimaveron korotus koskee? Ajoneuvoverolain muutos koskee sellaisia pakettiautoja, jotka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla. Muutos ei kuitenkaan koske autoja, joissa on autoverolain (1482/1994) 24 §:n mukaisia tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia eikä niitä autoja, joissa on ennen 30. päivää syyskuuta 1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten mukaisesti pakettiautoon hyväksyttyjä istuimia. Käyttövoimavero nousee Korotettua käyttövoimaveroa maksetaan lainmuutoksen voimaan tulosta alkaen. Korotus koskee myös ennen lain voimaantuloa rekisteröityjä pakettiautoksi muutettuja autoja. Korotuksen joutuu maksamaan se, joka on lainmuutoksen voimaan tulon hetkellä merkitty rekisteriin auton haltijaksi tai omistajaksi. Korotuksen joutuu kuitenkin maksamaan vain omalta hallinta- tai omistusajaltaan. Henkilöautosta pakettiautoksi muutoskatsastettuja autoja kohdellaan ajoneuvoverotuksen osalta kuten henkilöautoja, jos autossa on istuimia kuljettajan ja kuljettajan vieressä olevien istuinten takana. Käyttövoimavero nousee kokonaismassan jokaisen alkavan 100 kilon osalta 0,9 sentistä 6,7 senttiin päivältä. Keskimääräinen korotus 12 kuukauden mittaisella verokaudella on noin 500 euroa. Muutoksen johdosta lisää maksuunpantava määrä kannetaan vero-oikaisuna ajoneuvoverolain mukaan yhdessä erässä. Nyt maksuunpantava vero sisältää korotuksen meneillään olevan verokauden tai erän loppuun asti. Tämän jälkeen ajoneuvoveroa maksuunpannaan autolta normaalisti henkilöauton tavoin. Esimerkki: Pakettiautoksi muutoskatsastetusta autosta on maksettu pakettiauton veroperusteiden mukaista käyttövoimaveroa 15.4.2004-14.4.2005. Tällöin verovelvollinen saa ajoneuvoverolipun ajalle 1.1. -14.4.2005, jolta ajalta hänelle maksuunpannaan henkilö- ja pakettiauton käyttövoimaverojen erotus. Seuraavaksi hän saa henkilöauton veroperusteiden mukaisen verolipun ajalle 15.4.2005-14.4.2006.Ajoneuvon muuttaminen pakettiautosta takaisin henkilöautoksi Mikäli auto on alun perin valmistettu henkilöautoksi ja se on myöhemmin hyväksytty muutoskatsastuksessa pakettiautoksi, voidaan tilanne palauttaa muuttamalla ja muutoskatsastamalla auto rakenteeltaan alkuperäisen henkilöauton mukaiseksi. Valtaosassa tapauksia tarvittavat muutokset ovat helposti toteutettavia. Muutokset käsittävät ainoastaan aiemmin poistetun istuinosan ja selkänojan kiinnittämisen alkuperäisiin kiinnityspisteisiinsä. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan aina uudelleen takaisin paikoilleen kiinnitettyjen istuinten rakenne ja kiinnitysten turvallisuus sekä määräystenmukaisuus. Asiakkaalta voidaan katsastuksessa vaatia lisäselvityksiä itse valmistetuista istuimista, istuinten ja turvavöiden kiinnityksestä sekä muista muutoksista, jotka liittyvät auton sisäturvallisuuteen. Ajoneuvon muuttaminen ilman takaistuimia varustetuksi pakettiautoksi Henkilöautoista pakettiautoiksi muutettavaksi soveltuvat yleensä vain farmari- tai monikäyttöautot, näitä vastaavat tila- tai maastohenkilöautot (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto). Käytännössä tällaisesta autosta pitää poistaa pysyvästi takaistuimet selkänojineen ja näiden kiinnitykseen tarkoitetut kiinnityspisteet. Erityistä suojaseinää pakettiauton ohjaamo-osaa vasten ei määräyksissä edellytetä. Sen asentaminen on kuitenkin suositeltavaa, koska se estää onnettomuustilanteissa tavaroiden liukumisen ohjaamoon.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Onpas nyt kohtuukilometriset ja -hintaiset Land Cruiser kortilla, kun alkaisi olla aikaa paneutua autonostoon. Olishan noita Saksassa, mutta Germaniasta haku vaatii jo viitseliäisyyttä. KJ90 kyllä kiinnostaisi, mutta pitänee katsella muitakin vaihtoehtoja.
Seuraava kysymykseni kuuluukin, että millainen on Hiace 4WD:n nelivetoratkaisu sanotaan nyt vaikkapa 1900-luvun lopun ja 2000-luvun alun peleissä? Onko näissä jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä vaiko jokin muu ratkaisu? Liekö tasauspyörästö lukittavissa? Alennusvaihteistoa lienee turha etsiä tuon ikäluokan Hiacesta, kö? Jukka |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ei oo keskitasauspyörästöö niin ei oo mitä lukita. Joo, ei löydy ettimälläkään. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kiitän ja kumarran MaTTia jälleen vastauksista. Olisiko sinulla tai jollakulla muulla suositella suoraselkäistä jobbaria, jota kannattaisi käyttää?
Viimeksi muokannut AndersReisen : 14.11.2010 12:56 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuntu et uudella (-07) hiacella sai aina miettiä et siirtyykö pellolle vai pistääkö kävellen, mutta vanhalla(-93) saa laittaa menee iha mihi vaa, jos tippuu eturengas ojaan ja takarengas 50cm ylempänä tietä (ristiriipunta) niin takasi vaa kiipes. Jatkuvalla nelivetosella liukkaalla ollut kiinni välissä ihan tasasella? Uudessa hiacessa tosin oli perus katurenkaat (nastat talvella) ja vanhassa All-Terrainit (ympärivuoden), tämäkin vaikuttanee paljon. Viimeksi muokannut Stade : 14.11.2010 21:37 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vanhemmassahan on alennusvaihteisto, jolloin nelikko päällä etu- ja taka-akseli vetää samaa tahtia eli vähintään yksi pyörä per akseli pyörii. Lainaus:
![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 15.11.2010 00:01 Perustelu: anders |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Turboa ostamassa | Anfi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 13.04.2010 12:11 |
Käykää ostamassa | Rekisteröimätön | Linkit | 4 | 12.03.2009 23:10 |
Volvoa ostamassa | k81 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 28.08.2008 19:46 |
plaaaaatseria ostamassa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 09.06.2003 08:36 | |
Nokialaista ostamassa | Jarze | This And That | 4 | 07.01.2003 11:37 |