Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.10.2010, 15:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AndersReisen Näytä viesti
Grand Vitarasta ei näemmä saa tehtyä alennetun autoveron alaista kahden hengen pakua, sillä pirssin kokonaismassa on alle 2500 kiloa. Eli täytynee unhoittaa Suzuki.

Jukka
No et kai sä nyt sellasta olis tekemässäkään? Jos ostat suomenkilpisen auton, siitä on täysi autovero maksettu ja takapenkin pois heivaamalla saa pikkuveroisen pakun.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.10.2010, 22:41
AndersReisen AndersReisen ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.10.10
Sijainti: Siilinjärvi, Suomi
Viestit: 23
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No et kai sä nyt sellasta olis tekemässäkään? Jos ostat suomenkilpisen auton, siitä on täysi autovero maksettu ja takapenkin pois heivaamalla saa pikkuveroisen pakun.
Köhköh, sotkin epähuomiossa käsitteet autovero ja käyttövoimavero. Pitäisi opetella lukemaan...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.10.2010, 22:49
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Perusasetus

Eix tämmönen kelpais?


http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/3148375

Mulla on itellä tämmönen, lukot akseleissa, ja ovissa. Etenee suht kivasti, on tilaa, ja halpa ylläpitää.
Tosin malliesimerkistä poiketen, enemmän tehoo, ja istuimia.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.10.2010, 20:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Jospa pysyttäis Rompe asiassa ja tarjottais Jukalle nettiautoon hiljattain tullutta oikean hintaista (yleensä muutaman tonnin kalliimpi pyynti) ja näköistä autoa: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3574632

En tosin tiedä mistä tuo teho on repäisty ja mallimerkintäkin on väärin (95), 90 siis kyseessä. Tuosta saa siis pakun takapenkin kotia jättämällä ja muutoskatsastamalla. Eikä tarvii kikkailla huoltoauto-nimikkeen kanssa, kuten näitten kans on 90 %:sti tehty tuodessa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2010, 20:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.250
Perusasetus

Miksi pitää aina olla jo joku kauppa sovittuna kun tulee joku sopivan hintainen aarre myyntiin???

No jos joskus minäkin...ajetaan sitten vielä toiset 15 vuotta bertalla... Ja onhan se vielä kivaakin.

(sori Ot huom)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.10.2010, 21:06
AndersReisen AndersReisen ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.10.10
Sijainti: Siilinjärvi, Suomi
Viestit: 23
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jospa pysyttäis Rompe asiassa ja tarjottais Jukalle nettiautoon hiljattain tullutta oikean hintaista (yleensä muutaman tonnin kalliimpi pyynti) ja näköistä autoa: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3574632

En tosin tiedä mistä tuo teho on repäisty ja mallimerkintäkin on väärin (95), 90 siis kyseessä. Tuosta saa siis pakun takapenkin kotia jättämällä ja muutoskatsastamalla. Eikä tarvii kikkailla huoltoauto-nimikkeen kanssa, kuten näitten kans on 90 %:sti tehty tuodessa.
Kiitos vinkistä. Huomasin pirssin myynti-ilmoituksen itsekin, mutta nyt vain ei vielä ole ennättänyt erinäisten kiireitten takia ryhtyä autonostotoimiin. Ja taisi tuo peli mennä kaupaksi aika nopiasti, ja hinta näytti tosiaan todella houkuttelevalta. Eikä autokaan olisi ollut kuten tavallisesti toisella puolella valtakuntaa, vaan vähän niinku kotikulmilla. Vinkkejä otan mieluusti vastaan jatkossakin.

Ja se Rompe1:n ehdottama Transportteri on kyllä hiukan turhan iso meikän tarkoituksiin. Kiitän ehdotuksesta silti.


Mitä muuten tarkoittaa maasturin 2 henkilön pakuksi muuttamisessa AKEn sivuilla olevassa ohjeistuksessa "Käytännössä tällaisesta autosta pitää poistaa pysyvästi takaistuimet selkänojineen ja näiden kiinnitykseen tarkoitetut kiinnityspisteet" nimenomaan tuo kiinnityspisteiden poistaminen? Pultinreikiä tms. ei tarvinne hitsata umpeen? Pitääkö sitten mahdolliset takapenkin turvavyötkin poistaa?

Jukka

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.10.2010, 10:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.250
Perusasetus

Oliko kyseessä tämä teksti.???

3. Muut edellytykset pakettiautojen luokitteluun
Ajoneuvon luokittelu perustuu tyyppihyväksyntädirektiivin määritelmiin, ja lähtö-kohtaisesti ajoneuvon valmistajan tekemään luokitteluun. Jälkeenpäin tehtävän luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin päällekkäi-sen luokituksen välttämiseksi, mutta ohjaamon ja tavaratilan välille ei vaadita ti-lan jakavaa seinärakennetta. Pakettiautoksi muutettavalla autolla tulee olla rin-nakkainen luokittelu pakettiautoksi ajoneuvolain 3 §:n tarkoittaman valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko LTJ:n tyyppihyväksyntätiedoista tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.
EY-tyyppihyväksyntädirektiivin mukaisten AC (station wagon eli farmari-autot)- korityyppiin tai AF (monikäyttöajoneuvo)- korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei kuitenkaan ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumer-kintää eikä rinnakkaisen pakettiautoluokittelun olemassaoloa. Myöskään muihin kuin AC- tai AF-korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei ole tar-peen edellyttää erillistä luokittelumerkintää em. tiedostoissa, jos auto täyttää autoverolain vaatimuksen vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta tai avolavapakettiautojen tavaratilan mittavaatimukset taikka korityyppi on muuten em. korityyppejä vastaava eli esim. tila-auto tai maastohenkilöau-to (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto ).
Jotta henkilöauton luokittelu voidaan hyväksyä muutettavaksi pakettiautoksi is-tuinpaikkojen lukumäärää alkuperäisestä vähentämällä, on katsastuksessa otettava huomioon tyyppihyväksyntädirektiivin 70/156/ETY ja sen muutoksen 2001/116/EY, liitteen II kodan C määritelmät. Sen mukaisesti käytöstä poistet-tavien istuinten rakenteet ja niiden kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytet-tävissä eli ne tulee poistaa pysyvästi.
Ajoneuvohallintokeskus katsoo, että istuinten kiinnityspisteiden poistamisen kannalta on riittävää, mikäli kaikki alkuperäisen istuimen kiinnityspisteet peite-tään hitsaamalla kiinnitetyllä suojalevyllä taikka kiinnityspisteet poistetaan käy-töstä käyttämällä ns. katkopultteja, jotka eivät ole irrotettavissa tavanomaisesti saatavilla olevin työkaluin. Kun henkilöautona alun perin olleen auton takais-tuimen istumapaikkoja vähennetään, mahdolliset uudet istuimet pakettiauton takaosaan on tällöin rakennettava uudelleen istumapaikkamäärää vastaten tai asennettava erilliset istuimet.
Vähennettäessä takaosan istuinpaikkoja, alkuperäisen 3-henkilölle tarkoitetun yhtenäisen takaistuimen kiinnityspisteet on poistettava. Pakettiautoon taka-osaan mahdollisesti sallituille kahdelle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uu-det erilliset kiinnityspisteet. Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat kiinni-tyspisteensä, niitä on yleensä mahdollista hyödyntää.
Edellisestä poiketen, pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei edellytetä poistettavaksi istumapaikkoja vähennettäessä. Siten pakettiautomuutoksessa
3
jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyt-täen on mahdollista. Pikakiinnitteisen istuimen tulee olla irrotettavissa ja kiinnitettävissä kokonaisena, vaihtoehtoisille paikoille nopeasti ja helposti ilman työkaluja.
Turvavöitä ei edellytetä poistettavaksi poistettavilta istumapaikoilta. Mikäli vyöt kuitenkin poistetaan, on poisto suoritettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Jos niin tuollahan se sanotaan kun lukee eteenpäin...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.10.2010, 20:46
AndersReisen AndersReisen ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.10.10
Sijainti: Siilinjärvi, Suomi
Viestit: 23
Perusasetus

Itse asiassa lainaamani tekstinpätkä oli AKEn sivulla http://www.ake.fi/ake/verotus/ajoneu...uvoverotus.htm
ja nimenomaan tekstin loppuosassa (ks. alla). Siinähän ei sanota hitsailusta tai pikakiinnikkeistä mitään. Onkos esimerkiksi Land Cruiser KJ90:ssä takapenkeissä pikakiinnikkeet?

Jukka

Kaksikäyttöautojen ajoneuvoverotus
Eduskunta on 9.12.2004 hyväksynyt ajoneuvoverolain muutoksen, jonka mukaan useammalla kuin yhdellä istuinrivillä varustetun pakettiauton käyttövoimavero (entinen dieselvero) on saman suuruinen kuin henkilöautolla. Korkeampaa veroa aletaan kantaa lainmuutoksen voimaantulopäivästä lähtien (1.1.2005).
Ajoneuvoverotuksessa on muilla kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävillä henkilö- ja tavarakuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla toisistaan eriävä verotus. Verotusta uudistettiin viimeksi vuoden 2004 alussa. Ajoneuvoja koskevia teknisiä säädöksiä uudistettiin laaja-alaisesti vuonna 2003. Teknisten säädösten muuttuminen mahdollisti mm. farmari- ja tila-autojen muuttamisen takaistuimilla varustetuiksi alemman käyttövoimaveron alaisiksi pakettiautoiksi.
Mitä autoja käyttövoimaveron korotus koskee?
Ajoneuvoverolain muutos koskee sellaisia pakettiautoja, jotka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla. Muutos ei kuitenkaan koske autoja, joissa on autoverolain (1482/1994) 24 §:n mukaisia tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia eikä niitä autoja, joissa on ennen 30. päivää syyskuuta 1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten mukaisesti pakettiautoon hyväksyttyjä istuimia.

Käyttövoimavero nousee
Korotettua käyttövoimaveroa maksetaan lainmuutoksen voimaan tulosta alkaen. Korotus koskee myös ennen lain voimaantuloa rekisteröityjä pakettiautoksi muutettuja autoja. Korotuksen joutuu maksamaan se, joka on lainmuutoksen voimaan tulon hetkellä merkitty rekisteriin auton haltijaksi tai omistajaksi. Korotuksen joutuu kuitenkin maksamaan vain omalta hallinta- tai omistusajaltaan.
Henkilöautosta pakettiautoksi muutoskatsastettuja autoja kohdellaan ajoneuvoverotuksen osalta kuten henkilöautoja, jos autossa on istuimia kuljettajan ja kuljettajan vieressä olevien istuinten takana. Käyttövoimavero nousee kokonaismassan jokaisen alkavan 100 kilon osalta 0,9 sentistä 6,7 senttiin päivältä. Keskimääräinen korotus 12 kuukauden mittaisella verokaudella on noin 500 euroa.
Muutoksen johdosta lisää maksuunpantava määrä kannetaan vero-oikaisuna ajoneuvoverolain mukaan yhdessä erässä. Nyt maksuunpantava vero sisältää korotuksen meneillään olevan verokauden tai erän loppuun asti. Tämän jälkeen ajoneuvoveroa maksuunpannaan autolta normaalisti henkilöauton tavoin.
Esimerkki: Pakettiautoksi muutoskatsastetusta autosta on maksettu pakettiauton veroperusteiden mukaista käyttövoimaveroa 15.4.2004-14.4.2005. Tällöin verovelvollinen saa ajoneuvoverolipun ajalle 1.1. -14.4.2005, jolta ajalta hänelle maksuunpannaan henkilö- ja pakettiauton käyttövoimaverojen erotus. Seuraavaksi hän saa henkilöauton veroperusteiden mukaisen verolipun ajalle 15.4.2005-14.4.2006.
Ajoneuvon muuttaminen pakettiautosta takaisin henkilöautoksi
Mikäli auto on alun perin valmistettu henkilöautoksi ja se on myöhemmin hyväksytty muutoskatsastuksessa pakettiautoksi, voidaan tilanne palauttaa muuttamalla ja muutoskatsastamalla auto rakenteeltaan alkuperäisen henkilöauton mukaiseksi. Valtaosassa tapauksia tarvittavat muutokset ovat helposti toteutettavia. Muutokset käsittävät ainoastaan aiemmin poistetun istuinosan ja selkänojan kiinnittämisen alkuperäisiin kiinnityspisteisiinsä. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan aina uudelleen takaisin paikoilleen kiinnitettyjen istuinten rakenne ja kiinnitysten turvallisuus sekä määräystenmukaisuus.
Asiakkaalta voidaan katsastuksessa vaatia lisäselvityksiä itse valmistetuista istuimista, istuinten ja turvavöiden kiinnityksestä sekä muista muutoksista, jotka liittyvät auton sisäturvallisuuteen.
Ajoneuvon muuttaminen ilman takaistuimia varustetuksi pakettiautoksi
Henkilöautoista pakettiautoiksi muutettavaksi soveltuvat yleensä vain farmari- tai monikäyttöautot, näitä vastaavat tila- tai maastohenkilöautot (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto). Käytännössä tällaisesta autosta pitää poistaa pysyvästi takaistuimet selkänojineen ja näiden kiinnitykseen tarkoitetut kiinnityspisteet. Erityistä suojaseinää pakettiauton ohjaamo-osaa vasten ei määräyksissä edellytetä. Sen asentaminen on kuitenkin suositeltavaa, koska se estää onnettomuustilanteissa tavaroiden liukumisen ohjaamoon.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Turboa ostamassa Anfi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 13.04.2010 12:11
Käykää ostamassa Rekisteröimätön Linkit 4 12.03.2009 23:10
Volvoa ostamassa k81 Tekniikka & Jutustelu 6 28.08.2008 19:46
plaaaaatseria ostamassa Tekniikka & Jutustelu 0 09.06.2003 08:36
Nokialaista ostamassa Jarze This And That 4 07.01.2003 11:37


Sivu luotu: 03:09 (GMT +2).