Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2010, 21:04
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
Kenestäköhän jukasta mahto olla kysymys?, tekeekö ihan jakolaatikkoon välityksiä ja mikähän hinta on??

Mutta minkä mittaiset jouset ja mistä vehkeestä??
Jouset on w123 mersun etujouset ja muistaakseni pituus on luokkaa 32 cm, pitää mitata tarkemmin.

Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.08.2010, 08:06
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

kylläpä vain


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Jouset on w123 mersun etujouset ja muistaakseni pituus on luokkaa 32 cm, pitää mitata tarkemmin.

Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä.
Joo,aivan. Itsellä nuo tällä hetkellä paikallaan olevat jouset w124 mersusta ja pituus oli muistaakseni jotain 33-34cm luokkaa.. aivan liian jäykät ja liian pitkät.. Ei varmaan pitäisi survoa nivaan kaikkea mitä kotinurkista löytyy

Täytyy kysellä jukalta jos/kun tarvetta välityksille joskus ilmenee.. Tai sitten vaihtuu koko auto katsoo nyt joskus tulevaisuudessa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.09.2010, 20:38
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä puutteita myös huomattu. Eli kerettiin ajaa noin puolet safarist niin kytkin ilmoitti vähän luistavansa. No annettiin huilata vähän aikoo niin taas pelas. Muuten ois kyllä toiminut varmasti mutta ei oikein tykänny hiluxin vetämisestä ojasta ylös.

Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä??

suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän Mitä immeiset mieltä? muita ideoita? kysehän on siis metsäpelistä...

Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa...

mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet?
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.09.2010, 09:11
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

etuvetoa


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon.
Onko kukaan tehnyt autoonsa tällaista muutosta? (ei välttämättä tarvitse olla niva) Yritin etsiä juttua tämäntyyppisestä rakentelusta.. mutta ei löytynyt.

Itse olettaisin että voisi toimiakkin.. ideahan lähti oikeastaan serkun/tutun mettä bj:stä jossa etuvetosen bensakone pitkittäin ns. "etummainen murros" jumitettu joten veto menee vain toisen kautta ja siltä murrokselta veto itse tehdyllä kardaanilla jakikseen.. toimivan oloinen ratkaisu

Itse vaan tekisin vielä niin että etummaiselta laatikolta tulisi omatekoisella kardaanilla (joka tehtäisiin murroksesta/putkesta ja nivan vanhan kytkinlevyn ns"keskiholkista" ) veto -> nivan omaan laatikkoon.

Tulisi siis näin kaksi laatikkoa peräkkäin ja välitystä veikkaisin vähintäänkin riittävästi

Nivan oman laatikon perään kun ei oikein voi toista laatikkoa laittaa, koska auton pohja on aika ahdas ja toisekseen jakiksen paikka muuttuisi todella paljon jolloin kardaanit olisi tehtävä uusiksi eli etukardaanista tulisi pitkä ja takasesta taas aivan liian lyhyt.

Etuvetoisessa taas laatikko jäisi koneen vierelle moottori tilaan joten nivan omat laatikot voisi pysyä omilla paikoillaan. jonkinlainen vaihdekeppi ja vivustohan siihen pitäisi rakentaa jotta saisi vaihteet vaihtaa ihan auton sisältä

Kertokaa omia ideoitanne tähän liittyen, ja jos tulee mieleen mikä saattaisi tulla hommassa vastaan tai ei toimisi. Hommahan on vasta suunnittelu asteella. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.09.2010, 19:14
PutKari PutKari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.08
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 748
Perusasetus

etuvedon pois kytkentä


Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto...
Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.09.2010, 09:26
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PutKari Näytä viesti
Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto...
Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on...
Tere. Joo,voi olla ihan hyvä juttu varsinkin jos maantiellä ajelee.. mutta minulla on tälläinen metsälelu joten tuosta ei oikein minulle hyötyä. Ei haittaa vaikka on jatkuva neliveto tai kulkee vain hiljaa, tällä kun ajetaan vain metsässä ja tiellä korkeintaan pikkupätkiä ja ylityksiä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.09.2011, 19:10
suonsyrjä suonsyrjä ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.11
Sijainti: muurame
Viestit: 44
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PutKari Näytä viesti
Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto...
Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on...
minkäs lainen ratkasu... rajan takaa tuonti ei ole eongelma kun tietää mitä etsiä. kuva aina helpottaa asiaa.
itse kun meinasin pitää kilpien välissä ja tie ajoakin tulee jonkun verran joten kiinnostaa kovasti
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.10.2011, 11:46
suonsyrjä suonsyrjä ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.11
Sijainti: muurame
Viestit: 44
Perusasetus

onko kellään nuissa ollu 16" nappula rengasta. kaaria toki joutuu avartaan mutta mahtuuko muuten tai jaksaako edes pyöriä.

vakiolle käännetylle vanteelle vois tuollanen olla hinnankin puolesta passeli
http://www.vannetukku.fi/kobra-trac-nt-p-22448.html

mutta sitten nurkalla nuon levitetyt 7 1/2 leveät valssit. joille lie 235 sopusa leveys, mutta jos sinne tuollaset sovittelee niin taitaa olla turhan lujilla
http://www.vannetukku.fi/kaiman-p-22459.html

215 leveenä vois vielä myös mennä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.09.2010, 19:25
MikkoS:n Avatar
MikkoS MikkoS ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 21.07.06
Sijainti: pirkkala, Finland.
Viestit: 810
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
Onko kukaan tehnyt autoonsa tällaista muutosta? (ei välttämättä tarvitse olla niva) Yritin etsiä juttua tämäntyyppisestä rakentelusta.. mutta ei löytynyt.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

ja tuntuisi toimivan ihan hyvin..
__________________
Suzuki sj 413 lwb short
Toyota Hilux -88 -ex-
Suzuki sj 413 lwb 1.6 td -ex-
-MMC-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.09.2010, 21:40
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.09.2010, 10:04
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !
No hei vain. Asiahan on näin minä olisin välittänyt jakiksen hitaammaksi jo aikoja sitten, Mutta se sattumoisin taitaa maksaa aikas paljon ainakin näin minulle.

Ja ei noita nivan välitysten tekijöitä kauhean montaa ole. Patu925:sellehän välitykset teki häkkisen jukka outokummusta,hintaa näille en tiedä. en ole kysynyt.Mutta tuskin hänkään aivan ilmaiseksi tekee.....

Toisekseen minä en kyllä usko että niva sillä kahdella peräkkäisellä laatikolla kulkee liian kovaa metsässä (jos auto vain kestää näin) vaikuttaa siltä että pelkkä etuvedon laatikko+jakis saa välitykset riittävän hitaiksi.

Tiedän ei ole mukava hakata päätä tai rikkoa autoa.

Jos kerran jakiksen välitys on halpa ratkaisu niin kerrohan mistä sellaisia todella "halpoja" välityksiä saa.?

Minulle ei kovin kalliiksi tule tuo tekniikan vaihdos. 1 moottori+laatikko on jo tallissa ylimääräisenä ja jos se ei käy niin toisia moottoreita löytyy lisää kyllä ja veikkaisin että ihan hakupalkalla. on sen verta jääny noita autonromuja ylimääräiseksi.

Ja joo, onhan jakis "helppo" välittää hitaammaksi kun jostain saisi tarvittavat osat

Weberin kaasari on varmasti nivassa hyvä,sen uskon. Mutta kun kyse on kuten aiemmin jo sanoin rahasta jota ei liikaa ole niin en ole lähtenyt sellaista vielä ostamaan. ja minusta on välillä mukava tehdä jotain erillaista kuin muut

Jos rahaa löytyisi riitämiin niin tuskin minulle edes nivaa enää olisi vaan aivan joku toinen auto vaikkapa toyota Johon ostaisin sitten Rahalla kaiken tarpeellisen
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.09.2010, 09:38
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MikkoS Näytä viesti
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

ja tuntuisi toimivan ihan hyvin..
Joo,kiitoksia tuosta. Antoi hyvin ideoita ja suuntaa tähän hommaan Tuossa "Jampelin" suzukissa taitaa olla vain se corollan laatikko+jakis ja vaikuttaa silläkin kulkevan jo riittävän hiljaa.

Tai näin siellä ainakin luki: "Vaihteet tuntuu ihan sopivilta , nopeen puolen nelosella menee jotakuinkin samaa vauhtia kuin normi henkilöauto ykkösellä. Hidas puoli onkin sitten hidas."

Kyllähän tuossa tuntuis välitystä riittävän onhan siinä kuitenkin V-laatikko jossa tasauspyörästö ja vielä se jakis..

Nyt mietityttääkin se että tuleekohan tuosta jo "liian" hidas noilla kahdella peräkkäisellä laatikolla (etuvetosen laatikko+ladan laatikko ja jakis)...

kestääköhän ladan laatikko+muu voiman siirto sitä "moninkertaistuvaa" vääntöä... Eikös se näin kuitenkin mene että kun tuo välitys tihenee niin tietyille osille tulee sitten enemmän viäntöä.. tai näin ainkin muistelen lukeneeni/miettineeni.

Tätä täytyy tutkiskella.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.09.2010, 21:13
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet?
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?
Jostain muistelen kuulleeni että Fiat 1,7D sopisi laatokan kytkinkoppaan suoraan...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.09.2010, 09:29
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Jostain muistelen kuulleeni että Fiat 1,7D sopisi laatokan kytkinkoppaan suoraan...
Joo,tämän olen itsekkin kuullut, mutta varmaksi en tätäkään tiedä. kaikki tuntuvat olevan niin sanottuja "huhupuheita" Yhtäkään ladaa en vielä ole löytänyt fiatin tai minkään muun diesel myllyllä. Kirjoituksia yms.. kyllä netistä löytyy. mutta yleensä kuvat ja sellainen varma tieto puuttuu
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.09.2010, 10:19
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
Joo,tämän olen itsekkin kuullut, mutta varmaksi en tätäkään tiedä. kaikki tuntuvat olevan niin sanottuja "huhupuheita" Yhtäkään ladaa en vielä ole löytänyt fiatin tai minkään muun diesel myllyllä. Kirjoituksia yms.. kyllä netistä löytyy. mutta yleensä kuvat ja sellainen varma tieto puuttuu
Pitäisi ettiä ladan kytkinkoppa niin vois kokeilla.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.09.2010, 10:38
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

No onhan täälläkin foorumilla ollu yks Niva Nissanin tiiselillä ja mä olen sen ihan livenä nähnytkin. Itellekin piti tulla samanlainen viritys mut tekemättä jäi vaikka osatkin oli jo hommattu.

Sopivalla koneen ja laatikon väliin tulevalla sovitelevyllähän (jossa tietysti myös paikka startille) saadaan mikä vaan kone käymään mihin vaan laatikkoon. Paineasetelmaksi se mikä sen moottorin vauhtipyörään kuuluu, levyksi ja painelaakeriksi Ladan omat vehkeet. Ja tietysti pitää tsekata että kytkinlevyn etäisyys on suht koht sama kuin alkuperäisessä ladakonstruktiossa.

Et ei toi koneiden ja lootien sovittaminen näin paperilla oo ameriikantemppu, mut en kyllä ite kuvittelis siinä onnistuvan :-D
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.09.2010, 16:09
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Krisse Näytä viesti
No onhan täälläkin foorumilla ollu yks Niva Nissanin tiiselillä ja mä olen sen ihan livenä nähnytkin. Itellekin piti tulla samanlainen viritys mut tekemättä jäi vaikka osatkin oli jo hommattu.

Sopivalla koneen ja laatikon väliin tulevalla sovitelevyllähän (jossa tietysti myös paikka startille) saadaan mikä vaan kone käymään mihin vaan laatikkoon. Paineasetelmaksi se mikä sen moottorin vauhtipyörään kuuluu, levyksi ja painelaakeriksi Ladan omat vehkeet. Ja tietysti pitää tsekata että kytkinlevyn etäisyys on suht koht sama kuin alkuperäisessä ladakonstruktiossa.

Et ei toi koneiden ja lootien sovittaminen näin paperilla oo ameriikantemppu, mut en kyllä ite kuvittelis siinä onnistuvan :-D
Joo,Luin tuosta niva/nissani yhdistelmästä ja siinä tais olla jonkinlainen ongelma tuo voimansiirron kestävyys.. konehan tais kuitenkin olla joku 2-litranen.. jos löytys joku 1.6 D tai joku muu "pienitehoinen" moottori niin vois luulla että saattas nivassakin voimansiirto kestää.. esim. jossai vw:n 1.6 D tais vääntöä olla joku noin 100Nm... jos en viärin muista.

Niin sovitelevyllähän saisi käymään melkein moottorin kuin moottorin. Mutta aina helpompi jos kävisi suoraan laatikkoon

Tai sitten joku takavetosen moottori+vaihdelaatikko niin ei tartteis tehä uusiksi kuin v-laatikon ja jakiksen välikartaani. Ja totta kai moottorin korvakkeet. Mutta ne nyt joutuu tekemään uusiksi joka tapauksessa
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.09.2010, 15:51
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Pitäisi ettiä ladan kytkinkoppa niin vois kokeilla.
Jep,tai kun ois mitat ja pulttien paikat yms.. tiedot molemmista. niin sais vähän suuntaa..
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 09.10.2010, 20:46
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Pitäisi ettiä ladan kytkinkoppa niin vois kokeilla.
Itse asiassa tuli tänään haettua etävarastosta fiiatin D kytkinkoppa,pitää ottaa kuvia ja mittoja niin selviää tämäkin asia...
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.10.2010, 13:17
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Joko fiiun kopan mitat selvillä? itsellä tosin suunnitteilla jo "hieman" erillainen moottori/laatikko paketti. mutta myös tämäkin varmasti kiinnostaa
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 09.09.2010, 21:51
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä puutteita myös huomattu. Eli kerettiin ajaa noin puolet safarist niin kytkin ilmoitti vähän luistavansa. No annettiin huilata vähän aikoo niin taas pelas. Muuten ois kyllä toiminut varmasti mutta ei oikein tykänny hiluxin vetämisestä ojasta ylös.

Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä??


suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän Mitä immeiset mieltä? muita ideoita? kysehän on siis metsäpelistä...

Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa...

mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet?
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?
Poista KAIKKI ylimääräinen painolasti
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms.

Ei paras ratkaisu mutta edullinen Nivan moottoriin saa lisää puhtia huomattavasti kun vaihtaa kaasuttimen weber dgv tai dvga:ksi.

Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa...

Viimeksi muokannut Punanenä : 09.09.2010 22:01
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.09.2010, 09:46
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 308
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
Poista KAIKKI ylimääräinen painolasti
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms.

Ei paras ratkaisu mutta edullinen Nivan moottoriin saa lisää puhtia huomattavasti kun vaihtaa kaasuttimen weber dgv tai dvga:ksi.

Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa...
Auto jo sisultaan tyhjennetty,ei enää oikeastaan kuin etupenkit paikoilaan. Peräpäässä kaikki purettu paitsi oma tankki kyllä vielä on. Koristakin leikkailtu ylimääräisiä peltejä pois ja samalla saatu hieman lisää maavaraa,mutta haluan kuitenkin pitää tämän vielä nivan näköisenä joten kattoa yms.. en lähde leikkaamaan pois

4.3 peräthän mulla tässä jo on välitysten suhteen. (alkuperäset 4.1) 1200 laatikon vaihdan luultavasti kuhan sellainen sattuu löytymään.

Etuperällä ja vaihdelaatikolla on jo panssari ja jakikselle keulaan ja takaperälle tulee myös aikanaan sellaiset.

Tuosta vauhdilla ajamisesta.. itse "säälin" kuitenkin autoani jonkin verran vaikka pelkkä metsäpeli onkin. Niin en ajele maastossa todellakaan vauhdilla sillä olen huomannut että sillä ei saa kuin auton rikki ja lopulta uppoaa ja jää kiinni vain pahemmin.. Eli hiljaa pyritään etenemään....

Kaasuttimen vaihtoa weberiksi voisi kokeilla jos sellaisen jostain vain löytäisin ja tosin se ei sitten lopulta ainakaan nuihin välityksiin auttaisi.... mutta toisi ehkä hieman alavääntöä. Mietitään..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lada nivan jakolaatikko ? Artzi_ip Tekniikka & Jutustelu 18 07.11.2020 20:56
Ostetaan Lada nivan jakkis La tuskaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.08.2008 20:41
Ostettu o/ lada nivan perän gtkossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2008 18:40
Ostettu o/ 5j-15 lada nivan vanteet gtkossu O/M/V Renkaat ja vanteet 1 04.02.2007 18:26
LADA NIVAN LEVIKESARJA sakari65 O/M/V Muut 1 24.11.2005 07:07


Sivu luotu: 19:42 (GMT +2).