Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.04.2010, 16:45
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

mites tämmönen sitte tulkitaan kun punaset putket on auton runkoa ja keltaiset turva kaaria.
eli pää ja etukaaren alakiinnitys ois tos punasten päällä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.04.2010, 18:11
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

tohon pitäs lisätä vielä oviputket joutuupi miettii hetken miten laittaa
edittiä sen verra eli meneekö tuo etu ja pääkaari alas asti jos ei ni sit uusiks koko kaaret
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia

Viimeksi muokannut sos : 19.04.2010 18:54
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.04.2010, 20:15
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
tohon pitäs lisätä vielä oviputket joutuupi miettii hetken miten laittaa
edittiä sen verra eli meneekö tuo etu ja pääkaari alas asti jos ei ni sit uusiks koko kaaret
näyttäis olevan race lindan kaaret, ainakin heidän kotisivuilla olevien kuvien mukaan näyttäis menevän alas asti.
jenkkien KOH vehkeet näyttäis olevan suurelta osin rakennetu kaarien osalta g69:n töhrimän kuvan mukaan.
tuolla tavalla rakentaessa olisi paljon helpompi vaihtaa kaaret niiden vaurioiduttua.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.04.2010, 20:49
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

löytääkö joku pykälää mikä rajoittaa etukaaren kallistusta lisä tukea ei saa taivuttaa yli 20 astetta, mutta paljonko eukaarta saa kallistaa taaksepäin siihen en löydä mitään pykälää?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.04.2010, 21:00
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

ei nyt ollut kysymys racelindasta missä kaaret kyllä menee alas asti vaan kuvan mukaisesta rakenteesta. tietysti liitos kohta vahvistettu kulmavahvikkeilla


miten tämmöinen tulkitaan. foffi peleissä tämmösiä on kun se helpottaa huomattavasti kaarien korjausta kun ei tarvii tuhota koko runkoa jos vaihtaa etu tai pää kaaren.

kun ton kylkilinjan alapuolella on näis putkirunko vehkeissä tukiputkia yhdistetty vallan pirusti etu ja pääkaareen.
esim: lindassa on etukaareen kylkilinjasta alas päin yhdistetty 14 putkenpäätä ja pääkaareen 10 putken päätä


mutta kelpaako tämmönen näihin trial touhuihin........
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.12.2010, 12:44
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G-69 Näytä viesti
mites tämmönen sitte tulkitaan kun punaset putket on auton runkoa ja keltaiset turva kaaria.
eli pää ja etukaaren alakiinnitys ois tos punasten päällä.


Mihis tää kuva on hävinny????
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.12.2010, 21:48
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

Se TLR tais olla tekniikka laji ryhmä tai jotain, en oo varma...

Mut muuten säännöistä, offiin on tehty uusista säännöistä ehdotus, joka on ilmeisesti AKK:ssa käsittelyssä. Eli odotellaan ensin miten siinä käy...Junde tietää asiasta tässä kohtaa enempi.

Periaatteessa niiden kai pitäisi mennä sellaisenaan läpi, koska ollaan tavallaan oma lajimme. Mä en oo nyt käyny AKK sivuja katsoo et onko ens vuoden sääntöjä jo julkaistu.

Viimeksi muokannut Pauli : 31.12.2010 22:10 Perustelu: siirretty teksti
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.12.2010, 22:41
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Sääntökirja 2011 julkaistu


Tuossa alla mitä kaarien kiinnityksestä kerrotaan. Vastannee myös tuohon putkirunko-ongelmaan
En osannut kuvia tähän liittää mutta löytyvät sääntökirjasta

http://akk.smartpage.fi/fi/saantokir...kirja_2011.pdf


2.2.13.11 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon

Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä:
• etukaaren kiinnitysjaloista
• sivukaarien tai puolisivukaarien kustakin kiinnitysjalasta
• pääkaaren kiinnitysjaloista
• takatukien alapäistä
Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon, voidaan alkuperäistä verhoilua ja pehmusteita muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla kyseistä osaa ellei ryhmän säännöt tätä erikseen salli.
Jos tarpeen, voidaan sulakerasia sekä seisontajarrun käyttölaite siirtää pois turvakaarien asennuksen tieltä.

Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:

Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus on 3 mm ja pinta-ala vähintään 120 cm2, muodostaen kiinnitysjalan.

Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla tai hitsaamalla. Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm
paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 240 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon.

Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56.
Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin.
Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60 astetta.

Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57) tai hitsaamalla. Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko voidaan hitsata korikehikkoon.

Erikoistapaus:

Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen. Tällöin vain kiinnitysjalan kiinnittäminen pulteilla korikehikkoon on sallittu.

Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita.
Kaaria vaihdettaessa tulee liitoskohdan sisällä olla vähintään 10cm vahvikeputki (seinämävahvuus vähintään 2,5mm) joka sopii tiiviisti alkuperäisen kaariputken sisälle ja se tulee tulppahitsata kumpaankin
kaariputkeen kahdesta vastakkaisesta kohdasta. Putkirunkoisissa autoissa tulee oviputkien olla kaksiputkisia ja oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa

(kuvat 253-9-11).

Viimeksi muokannut Byrocrat : 31.12.2010 22:47
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.02.2011, 08:22
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

tarkistus ennen putken ostoa


pitäs hakea projektia varten kaariputkea. paikallisesta rautafirmasta tarjosivat saumatonta höyryputkea 48x2,6mm.
eikös tuon pitäs riittää? akk.n aapista tavasin ja en mielestäni mitään veto-murto lujuus vaatimuksia off road säännöistä kaariputkelle löytänyt?

nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.02.2011, 11:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Katso sääntökirja s.296 löytyy akk sivuilta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.02.2011, 15:03
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matti.v Näytä viesti
pitäs hakea projektia varten kaariputkea. paikallisesta rautafirmasta tarjosivat saumatonta höyryputkea 48x2,6mm.
eikös tuon pitäs riittää? akk.n aapista tavasin ja en mielestäni mitään veto-murto lujuus vaatimuksia off road säännöistä kaariputkelle löytänyt?

nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?

350N/mm2


Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.02.2011, 21:40
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
350N/mm2


Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras
siis tostahan tulee saman kaltainen kuin sun "willy roverista", eli jonkin ajokin runkoa pätkä ja päälle putkikehikko.

akk:n aapinen kertoo sivulla 296 kohdassa 8.3.3: materiaali KYLMÄVEDETTY saumaton puhdas hiiliteräs. veto/murtolujuus 350n/mm..

rautakaupaan soitin ja veto/murto lujuus tuossa saumattomassa höyryputkessa on 355n/mm. mitat 48.3x2.6mm mitään muuta ne ei tosta putkesta osanneet kertoakaan. pyysin selvittämään valmistustavan ja valmistajan yms..eivät enää soittaneet takas..

tuon nyt ymmärtää täysin.. mutta kuis helvetissä samassa kirjassa offroadin säännöissä lukee noin:

Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat,
saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm,
mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin
minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa
sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai
40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm

täyttääkö joku saumallinen putki muka nuo materiaali vaatimukset?
tai tarviiko materiaalin offissa edes täyttää noita ylempiä vaatimuksia?

oonko vaa nii helvetin tyhmä etten jotain nyt älyä vai onko nuo oikeasti jotenki ristiriidassa..

traileri on jo volvon perässä että huomenna haen kaariputkea.. pittää varmaan soittaa akk tekniikan ukoille ja kysyä varmistus ettei tule virheostoksia..
toi höyryputki vaan olis halvempaa kuin suunnilleen samalla ulkomitalla oleva vesijohtoputki..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.02.2011, 10:55
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
350N/mm2


Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras
no nii.

just Saarnion Jarille soitin. nuo yleiset materiaalivaatimukset ei koske offia. eli ei tarvii olla sit 350 vetomurtolujuutta.

eli aapisen sivun 209 mukaan menee kuulema tuo materiaali sääntö. eli käy myös saumallinen putki.

ja toi kaarien kiinnitys runkoon.. eli tapaus mitä jarekin kuvaili> putki putkeen hitsattuna. ei tarvii erillisiä vahvikelappuja.

kyllä mä otan tuota höyryputkea muutaman 6 metrin salon matkaan tänään..
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.02.2011, 15:15
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matti.v Näytä viesti
nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?
Eli mihin luokkaan olet autoa rakentamassa??? Ei pikaisesti tule kuin Cherokee itsekantavalla rungolla mieleen, missä saisi suoraan runkoon kiinni kaaret, mutta siihenkin tarvitaan laput alle!!!
Sen mukaan kannattaa miettiä nuo kaaret ja sitten sitä kautta kiinnityspisteet tuleekin sitten automaattisesti

Putkirungossahan ei tarvita mitään kiinnityspisteitä, koska "tarkennetun" sääntökohdan mukaan kaarien yläosa (oviputkien yläpuolelta/vyötärölinjasta) voidan katsoa turvakaareksi ja alaosa runkorakenteeksi (mitä G-69 alussa ajoi takaa!).

Mutta taitaa olla vain proto- ja pro modit tähän sääntöön meneviä laitteita???? (näin hatusta vedettynä)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------

Viimeksi muokannut Mikki : 02.02.2011 15:20
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 02.02.2011, 22:44
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Eli mihin luokkaan olet autoa rakentamassa???
Putkirungossahan ei tarvita mitään kiinnityspisteitä, koska "tarkennetun" sääntökohdan mukaan kaarien yläosa (oviputkien yläpuolelta/vyötärölinjasta) voidan katsoa turvakaareksi ja alaosa runkorakenteeksi (mitä G-69 alussa ajoi takaa!).

Mutta taitaa olla vain proto- ja pro modit tähän sääntöön meneviä laitteita???? (näin hatusta vedettynä)

http://forums.offipalsta.com/showthr...t=76813&page=2

tosta patrollista tulee käyttöön pelkkä runko ja tekniikka .sen päälle sit putkikehikko.
ihan hupi/harraste kampe on tulossa mutta aattelin kuitenki kaaret tehä niin ettei kilpailukaan olisi mahdotonta. tiedän jo ennestään että ruokahalu kasvaa syödessä.

ei kait se valmistumisen jälkeen muuhun varmaan kelpaa kuin protoihin.. tuskin sitä saa enää patrollia muituttamaan..

joo tuo veto/murto juttu oli hyvä tietää.. aattelin etteivät vaadi sitä kun ei tota erikseen offin säännöissä mainita.

Viimeksi muokannut matti.v : 03.02.2011 08:52
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 02.02.2011, 15:29
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matti.v Näytä viesti
nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?
Mä ainakin laitoin Pussy Wagon projektiin vahvikelaput vielä, vaikka siinäkään ei enään ollu koppaa ja runkoa erikseen, mutta myöskään ei kyseessä ollut putkirunkoinen auto.



Muuta juttua kyseisen kotteron kaarista ja muustakin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67562
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.02.2011, 15:16
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Putkirunkoisissa autoissa tulee oviputkien olla kaksiputkisia ja oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa

Eli tuo punainen putki pitäis vielä lisätä tuohon kohtaa, jotta sääntö täyttyisi??


Kelpaako tuon punaisen putken materiaaliksi 38x2,5mm ? Tuossa alempanahan on rungon helputki jotain 60x ehkä 4mm ja vahvistettu alapuolelta toisella 4-6mm putkella, niin tuntuu vaan hieman hölmöltä laittaa tuonne väliin yks 38mm putki vielä "tukemaan" oviaukkoa


Sitten paljonko autossa pitää olla jonkun auton runkoa, että sitä ei lasketa putkirunko autoksi? Riittääkö 28cm vai pitääkö olla 75,5cm vai 1m vai 1,5m
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.02.2011, 06:23
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.050
Perusasetus

Lainaus:
oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa

eikös Mogsterissa helmaputki lasketa rungoksi/alemmaksi oviputkeksi?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 07.02.2011, 11:59
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Eli tuo punainen putki pitäis vielä lisätä tuohon kohtaa, jotta sääntö täyttyisi??


Kelpaako tuon punaisen putken materiaaliksi 38x2,5mm ? Tuossa alempanahan on rungon helputki jotain 60x ehkä 4mm ja vahvistettu alapuolelta toisella 4-6mm putkella, niin tuntuu vaan hieman hölmöltä laittaa tuonne väliin yks 38mm putki vielä "tukemaan" oviaukkoa


Sitten paljonko autossa pitää olla jonkun auton runkoa, että sitä ei lasketa putkirunko autoksi? Riittääkö 28cm vai pitääkö olla 75,5cm vai 1m vai 1,5m
Elikkä tässä ratkaisussahan olisin ehkä viisain tehdä ristikko rakenne, tai sitten helmaputkeen menevät alatuet, KOSKA tuo helma kerran kunnollista materiaalia. Alaputkien (kuva 253-10 muistaakseni) ei tarvitse välttämättä olla samassa kohdassa, kunhan ne on kiinni jossakin tukevassa, kuten tuo kunnollinen helmapalkki.

Syy siihen kahden putken juttuun on se että se sivutörmäys ei vetäisi sitä kehikon alapäätä läjään niin helposti, kaikilla kun ei noi helmat ole noin järeää tavaraa ja hyvin tuettua.
Mainitsemasi putkikoko riittää siihen kyllä.

Rungon pituudesta, eli säännöissähän tais lukea että turvakaaren kiinnitys pitää olla 50cm sisällä korikehikon kiinnityksestä, niin jos on 1,5m ohjaamo niin 1m runkoa riittää... Mutta mikä on tämän hyöty, sitä pohtikoon jokainen ite...
Idea on siis se että jos halutaan tehdä keula tulipellin jälkeen putkesta niin se ei vielä tee autosta täysin putkirunkoista. Pääsääntöisesti autot joko on putkea kokonaan tai sitten siinä on runko.

Toivottavasti tämä nyt edes jotenkin selvitää asiaa.

Hannu
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 07.02.2011, 18:55
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Moggsteriin helppo laittaa pari oviputkea tai sellainen v-tyylinen tuenta, mutta esim Willysteriä ei kyllä Suomen trial radoilla tulla näkeen, mikäli tuo tuplaputki sääntö pysyy voimassa. Siinä kun kehikko ja ulkopellit on kaikki hitsattu yhteen nippuun, niin on ihan perkeleellinen homma leikkaa ulkopellit ensin irti, jotta sais lisäputkien saumat hitsattua. Kuitenkin formula offissa samalla kehikolla saa ajella parhaimmillaan aika reippaastikkin

Syy miks mä kyselen tuon "tuplaoviputki-putkirunkkoisissa" juttua on yksinkertaisesti se, että ennen ei tarvinu ja Euroopassa ei tarvii, eikä muissa pohjoismaissa, eikä formula offissa, niin mikä meidän Suomen trial radoilla on niiiiin vaarallista, että nyt niissä tars olla kyljessä putkea enemmän, kuin aiemmin?? Jotenki ymmärtäisin jos jotain olis oikeesti sattunu ja syy olis ollu nimenomaan tuo oviputkien heikkous, mutta näinkään ei ole tainnut käydä?

Vanhaan mätään maasturiin ei kuitenkaan vaadita tuollaisia, jos on normi runko......

Muitahan tää homma ei taida edes kiinnostaa, kun ei täällä kukaan muu mitään kysele
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 07.02.2011, 19:10
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uni Näytä viesti
Elikkä tässä ratkaisussahan olisin ehkä viisain tehdä ristikko rakenne, tai sitten helmaputkeen menevät alatuet, KOSKA tuo helma kerran kunnollista materiaalia. Alaputkien (kuva 253-10 muistaakseni) ei tarvitse välttämättä olla samassa kohdassa, kunhan ne on kiinni jossakin tukevassa, kuten tuo kunnollinen helmapalkki.
Hannu
Pakko "tarttua" ja aloittaa keskustelua KUNNOLLISESTA helma materiaalista Eli tuollaisen 253-10 tuenhan taitaa saada tehdä myös siihen normaaliin 1mm peltiseen auton lattiaan/helmakoteloon? Eikö? Sitähän on korroosi-peikkokin jo ehkä saattanut hieman nakertaaa....ehkä Eli ei kai se kovin kummoista materiaalia kaipaa Esimerkiks rungon materiaaleistahan ei ole edes mitään minimi materiaali vaatimuksia vaan niissä on saanut käyttää tervettä järkeä. Ja osa noista "putkirunkoisista" on toteutettu kantatulla keskiosan levyrungolla ja sit loppu putkella.....niin muuten onks ne putkirunkoisia vai onks ne sit niinku rungollisia, eli tarviiko tuplaoviputket vai ei



PS. ristikkoa ei voi tohon Moggsteriin tehdä, ku sit ei enään Lopen-Seppä pääsis sinne kyytiin tai sieltä pois
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 06.02.2011, 22:12
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Esitetääs jo uus kysymys, kun edelliseen putkirunko + tupla oviputki asiaan ei ole kuulunut vastausta. Että mitenkä tällaiseen pitäisi sitten sijoittaa oviputki? Kyseinen kaarihäkki on kelvannut formula off road kisoissa jo vuosia, mutta trialiin nyt ilmeisesti pitäisi lisää vielä johonkin kohtaa toinen oviputki, jotta sais ajaa kisoissa?

Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 06.02.2011, 22:53
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Esitetääs jo uus kysymys, kun edelliseen putkirunko + tupla oviputki asiaan ei ole kuulunut vastausta. Että mitenkä tällaiseen pitäisi sitten sijoittaa oviputki? Kyseinen kaarihäkki on kelvannut formula off road kisoissa jo vuosia, mutta trialiin nyt ilmeisesti pitäisi lisää vielä johonkin kohtaa toinen oviputki, jotta sais ajaa kisoissa?

Tohon tarvii EHKÄ kuvan 253-10 mukaisel taval ajateltuna yhden vinoputken.

Tavoittelen tässä joku päivä tuota lauseen "kaksi oviputkea" sisällön selvittämistä, kuten myös rungon mitan määritystä. Siitä ei oikeestaan muistaakseni ollut mitään ihmeempää puhetta...

Toi amerikan virveliin kuvaa piirtämäsi juttu on just sitä mitä on yritetty hakea suunnilleen, eli "runkoa" alaosa ja turvakaarta yläosa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala Saija Tapahtumat 188 09.03.2015 12:54
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås tare Tapahtumat 101 04.10.2010 22:18
kauden 2010 trial sos Tapahtumat 11 19.01.2010 17:12
Trial kaarien uudet säännöt??? Jare Tekniikka & Jutustelu 2 01.10.2009 20:53
Eurotrial säännöt? Tarzan Tekniikka & Jutustelu 41 30.01.2009 18:07


Sivu luotu: 01:31 (GMT +2).