![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Noin äkkiseltään vois sanoa, ettei Mazdan/Fordin ja Toyotan perien osat hirveän hyvin mene ristiin. ARB:in sivuilta kun kattelin niin ainakin lukot myydään eri varaosanumeroilla. Mazda/Ford:issa on ARB:n mukaan 4:s koneisissa Dana/banjo tyypin akseli ja 6:s koneisissa salisbury tyyppinen akseli. Mitähän nämä erot ovat, kun ainakin Suomeen tuoduissa autoissa on tuollainen jo edellä kuvissakin nähty eteenpäin purkautuva perä. Eurooppalainen tekninen kirjallisuus ei erottele perää koneen tai edes vetotavan mukaan. Eli sama murikka pitäis löytyä niin nelikosta kuin takavedostakin. Hauska tieto on sekin, et 06 uudemmassa Rangerissa olis Dana 44 perä. Mitä olen työn puolesta niiden autojen alla kömpinyt, niin en ainakaan ole huomannut mitään suurempaa muutosta ainakaan ulkoapäin sitten vuoden 98, kun Ranger markkinoille tuli. Onhan ABS tullut vakioksi ja kardaanin laippa hiukan muuttunut mutta perus aksula näyttä ihan samalta kuin ennenkin. Eli perä avautuu eteenpäin eikä taakse niin kuin esim. Jeepin Dana 44. Alla kuva linkki missä kuvaa kolmesta eri tyypin Toyota 8" murikasta.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() maxda vs hilux hiace murikka 8"
eli jos jollain on purettuna tuo 2200e akseli sekä hilux/hiace saatais tuohon tieto
mazdan välitykset ois hyvät myös virikäyttöön. kävin mazdan marmoritiskillä ja valmiina ostaan tuon murikan tiiivsteen. ois voinu verrata tohon hiace hilux tiivisteeseen joka pöydälläni jo lojuu. hieno tietokone ei tunne vanhempia mazdoja kuin 1990 ei myöskään voinut selvittää missä 2200e malleissa tuli lukkoperä vai onko kaikissa. täysin kädetöntä touhua oikea uusavuttomien taivas tuo marmoritiski. no ei se mitään volvolla sama kädetön meininki korjasin yhteen S40 volvoon lämppäri ongelma ja ostin siihen releen joka oli kaput. volvon kone eikä myyjä osannut kertoa missä rele sijaitsee eikä myyjä mistään tietoa saanut. arvatkaa montako jemma relettä tommosessa renaultin paskassa on *ittu viimein löysin piilojen piilosta. ja vaihdoin homma alko skulaan. ai missäkö rele oli volvossa tietty. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tietääkö mestarit sopiiko e2200:sen perämurikka b2600:seen
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Vahva veikkaus, että sopii. E2000 mallissa on sama välityskin kuin B2600:ssa. E2200:n välitys on hitaampi ja sehän ois ihan OK offissa, mutta mistä keulamurikkaan sama välitys?
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
molemat on 2.2 diiseleitä. |
#6
|
|||
|
|||
![]() mazda vs hiace hilux murikka selvitys
siellä kun on mazda 2200e murikka irti
missä olisi lähin hilux hiace akseli vois verrata passaako ja olisko jopa vetareiden boori sama. voisin jopa osallistua kahvipaketilla mukaan jos saatais vertailu tehtyä oisko kellään rovaniemellä 2200E murikkaa irti tai akselia saisin kyllä tuon hilux hiace murikan äkkiä tuosta irti kun akseli on viellä pajan lattialla |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nyt pitäisi jostakin löytää etuperä sileähampaisen tilalle ja välityksen puolesta näyttäisi tuo Europen murikka tai ainakin pyöräpari passaavan? Saa tarjota jos jollakulla on joutilas nurkissa. t. Jukka p 0400-viis kasi kasi yks yks kasi /yv |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Nostetaanpa vanhaa aihetta. Verstaan pihalla on jo pidempään lojunut yksi B2600:n taka-aksula, jonka purin eilen varaosiksi. Mazdarangerin perästä alkoi kuulua betonimyllyn rattaan ääntelyä, eli remonttia tiedossa.
Pyörän laakerin välys säätyy napaa akseliputkeen shimmaamalla. Vetotikku menee perän keskellä olevaa "painelaakeria" vasten ja se välys säädetään sopivaksi navan ja putken välisillä shimmilevyillä. Neljä murikan ruuveista on vaarnoja, eli mutterilla kiristettyjä. Muut ruuvit on tavallisia M8 ruuveja. Kannoissa on 13mm avainväli. B2500/mazdarangerissa näkyy olevan samoin. Pikaisesti pyörittelin murikkaa ja joku n. 4.4 luokkaa oleva välitys siinä tuntuu olevan. Pitää laskea hampaat kunhan ehtii. Kaipa siinä se 4.44 on, mikä jo aiemmin mainittiin. Välitys näyttää pintapuolisesti tarkastellen aika hyväkuntoiselta, eikä välystäkään kovin paljon ole, verrattuna mazdarangeriin jo vuosia sitten. Pitää ihmetellä lisää, kun saan mazdarangerin akselin purettua ja osia vierekkäin vertailtavaksi.
__________________
Jukka |
#9
|
|||
|
|||
![]()
kovasti hiluksin/hiasen murikoita/akseleita hyväilleenä sanoisin et ei oo toyotalaisten kanssa paritteleva. Murikka varsinkin on hyvin samannäköinen mut ei oo sama,toyotan välitys suhde kokoelmakin on ihan eri,akseliputki varsinkin on erilainen.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiace LJ HiLux perä?Auttakkee | tomikoo | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 27.04.2010 17:39 |
hiace/hilux perä? | sami_k | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.08.2007 08:01 |
O: hiace 4x4 perä / hammaspyörästö | O/M/V Muut | 0 | 31.10.2005 15:02 | |
M:TOYOTA HIACE KONE,PERÄ,LOOTA.YM | O/M/V Muut | 1 | 28.03.2005 21:16 | |
Hiace 4x4 perä | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.01.2005 11:13 |