Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.04.2010, 22:50
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Noin äkkiseltään vois sanoa, ettei Mazdan/Fordin ja Toyotan perien osat hirveän hyvin mene ristiin. ARB:in sivuilta kun kattelin niin ainakin lukot myydään eri varaosanumeroilla.

Mazda/Ford:issa on ARB:n mukaan 4:s koneisissa Dana/banjo tyypin akseli ja 6:s koneisissa salisbury tyyppinen akseli. Mitähän nämä erot ovat, kun ainakin Suomeen tuoduissa autoissa on tuollainen jo edellä kuvissakin nähty eteenpäin purkautuva perä. Eurooppalainen tekninen kirjallisuus ei erottele perää koneen tai edes vetotavan mukaan. Eli sama murikka pitäis löytyä niin nelikosta kuin takavedostakin.
Hauska tieto on sekin, et 06 uudemmassa Rangerissa olis Dana 44 perä. Mitä olen työn puolesta niiden autojen alla kömpinyt, niin en ainakaan ole huomannut mitään suurempaa muutosta ainakaan ulkoapäin sitten vuoden 98, kun Ranger markkinoille tuli. Onhan ABS tullut vakioksi ja kardaanin laippa hiukan muuttunut mutta perus aksula näyttä ihan samalta kuin ennenkin. Eli perä avautuu eteenpäin eikä taakse niin kuin esim. Jeepin Dana 44.

Alla kuva linkki missä kuvaa kolmesta eri tyypin Toyota 8" murikasta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	file_28.jpg‎
Views:	1723
Size:	92,4 Kt
ID:	12150  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.04.2010, 15:27
Fomococars Fomococars ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 10
Perusasetus

maxda vs hilux hiace murikka 8"


eli jos jollain on purettuna tuo 2200e akseli sekä hilux/hiace saatais tuohon tieto
mazdan välitykset ois hyvät myös virikäyttöön.

kävin mazdan marmoritiskillä ja valmiina ostaan tuon murikan tiiivsteen.

ois voinu verrata tohon hiace hilux tiivisteeseen joka pöydälläni jo lojuu.

hieno tietokone ei tunne vanhempia mazdoja kuin 1990

ei myöskään voinut selvittää missä 2200e malleissa tuli lukkoperä vai onko kaikissa.

täysin kädetöntä touhua oikea uusavuttomien taivas tuo marmoritiski.


no ei se mitään volvolla sama kädetön meininki korjasin yhteen S40 volvoon lämppäri ongelma ja ostin siihen releen joka oli kaput. volvon kone eikä myyjä osannut kertoa missä rele sijaitsee eikä myyjä mistään tietoa saanut.

arvatkaa montako jemma relettä tommosessa renaultin paskassa on *ittu viimein löysin piilojen piilosta.

ja vaihdoin homma alko skulaan. ai missäkö rele oli volvossa tietty.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.04.2010, 15:15
villu villu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: ähtäri
Viestit: 1
Perusasetus

Tietääkö mestarit sopiiko e2200:sen perämurikka b2600:seen
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.04.2010, 19:22
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Vahva veikkaus, että sopii. E2000 mallissa on sama välityskin kuin B2600:ssa. E2200:n välitys on hitaampi ja sehän ois ihan OK offissa, mutta mistä keulamurikkaan sama välitys?
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.04.2010, 18:15
jake74 jake74 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: ii/haukipudas
Viestit: 117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fomococars Näytä viesti

ei myöskään voinut selvittää missä 2200e malleissa tuli lukkoperä vai onko kaikissa.
mulla on 2kpl noita pakumazdoja. vm84 ei oo lukkoa ja vm89 taas on lukkoperä.
molemat on 2.2 diiseleitä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.04.2010, 17:29
Fomococars Fomococars ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 10
Perusasetus

mazda vs hiace hilux murikka selvitys


siellä kun on mazda 2200e murikka irti

missä olisi lähin hilux hiace akseli vois verrata passaako ja olisko jopa vetareiden boori sama.

voisin jopa osallistua kahvipaketilla mukaan jos saatais vertailu tehtyä

oisko kellään rovaniemellä 2200E murikkaa irti tai akselia

saisin kyllä tuon hilux hiace murikan äkkiä tuosta irti kun akseli on viellä pajan lattialla
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.06.2013, 15:49
Jiitek Jiitek ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.11.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Vm.89 E2000/E2200 manuaalista kopioiden perävälitykset:

- Auto varustettu kaksoisrenkain 4,1
- Autovarustettu yksillä renkailla
-- umpipaketti bensakoneella (E2000) 4,444
-- umpipaketti dieselillä (E2200) 4,777
-- pick-up malli 5,375

Sitten vm.87 manuaalista

- B2600 4wd 4,444
Meillä ei ole ohjekirjaa tuohon 98- B2500 4wd dieseliin mutta siinä on 4,77 välitys. Eli ilmeisesti kun tuo moottori on joskus 90-luvulla vaihtunut isompaan on myös välitystä muutettu harvemmaksi.


Nyt pitäisi jostakin löytää etuperä sileähampaisen tilalle ja välityksen puolesta näyttäisi tuo Europen murikka tai ainakin pyöräpari passaavan?

Saa tarjota jos jollakulla on joutilas nurkissa.

t. Jukka
p 0400-viis kasi kasi yks yks kasi /yv
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.07.2017, 11:27
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Nostetaanpa vanhaa aihetta. Verstaan pihalla on jo pidempään lojunut yksi B2600:n taka-aksula, jonka purin eilen varaosiksi. Mazdarangerin perästä alkoi kuulua betonimyllyn rattaan ääntelyä, eli remonttia tiedossa.



Pyörän laakerin välys säätyy napaa akseliputkeen shimmaamalla. Vetotikku menee perän keskellä olevaa "painelaakeria" vasten ja se välys säädetään sopivaksi navan ja putken välisillä shimmilevyillä.

Neljä murikan ruuveista on vaarnoja, eli mutterilla kiristettyjä. Muut ruuvit on tavallisia M8 ruuveja. Kannoissa on 13mm avainväli. B2500/mazdarangerissa näkyy olevan samoin.



Pikaisesti pyörittelin murikkaa ja joku n. 4.4 luokkaa oleva välitys siinä tuntuu olevan. Pitää laskea hampaat kunhan ehtii. Kaipa siinä se 4.44 on, mikä jo aiemmin mainittiin. Välitys näyttää pintapuolisesti tarkastellen aika hyväkuntoiselta, eikä välystäkään kovin paljon ole, verrattuna mazdarangeriin jo vuosia sitten.





Pitää ihmetellä lisää, kun saan mazdarangerin akselin purettua ja osia vierekkäin vertailtavaksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.07.2017, 22:42
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

kovasti hiluksin/hiasen murikoita/akseleita hyväilleenä sanoisin et ei oo toyotalaisten kanssa paritteleva. Murikka varsinkin on hyvin samannäköinen mut ei oo sama,toyotan välitys suhde kokoelmakin on ihan eri,akseliputki varsinkin on erilainen.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiace LJ HiLux perä?Auttakkee tomikoo Tekniikka & Jutustelu 11 27.04.2010 17:39
hiace/hilux perä? sami_k Tekniikka & Jutustelu 1 03.08.2007 08:01
O: hiace 4x4 perä / hammaspyörästö O/M/V Muut 0 31.10.2005 15:02
M:TOYOTA HIACE KONE,PERÄ,LOOTA.YM O/M/V Muut 1 28.03.2005 21:16
Hiace 4x4 perä Tekniikka & Jutustelu 10 16.01.2005 11:13


Sivu luotu: 02:44 (GMT +2).