![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tarkennan hieman tallimme touhuiluja. Noin vuosi sitten rakennettiin ensimmäinen bensa häksätin, JMC nimeä kantanut projekti. Ossi hankki siihen täydellisesti kunnostetun letukan 350 varustettuna uudella Demon kaasarilla. Kaasari osoittautui jo alkuunsa huonoksi vaihtoehdoksi, joten tiukkojen hintavertailujen jälkeen Ossi päätyi vähän käytettyyn Holleyn 8 pisteruiskuun. Asennusvaiheessa paljastui, että ruiskupaketti olikin puutteellinen. Siitä seurasi korvaavia ratkaisuja ja virityksiä. Helppo sanoa että hiukan isommalla hinnalla olisi saanut uuden täydellisen paketin. Koeajot paljasti että jotain vikaa on. Siinä vaiheessa Ossi totesi että hyvät neuvot olisi paikoillaan. Niitä tulikin ja paljon, mutta mitkään niistä ei ratkaissut tätä ongelmaa. Genobi teki ison työn ja saikin moottorin toimimaan joten kuten. Kunnes sitten eräänä päivänä ihan vaan nätisti ajelin tuku tuku tyyliini ja se oli siinä! Tyhmempikin tajusi että työehtosopimus sanottiin irti ja vauhdikkaasti. Lopulta Turun suunnalta löytyi kaveri joka lupasi ottaa tästä projektin. Aikansa tutkittuaan hän totesi alkuperäiseksi syyksi sen, että moottori oli kyllä kunnostettu täydellisesti mutta kaiken halvimmilla kiina osilla. Ottaen huomioon että moottoria oli myös piristetty ja mitä ruiskua siihen oli sovitettu, lopputulos oli odotettavissa. Motti ei ollut vielä leikannut kiinni, mutta sisikalut olivat riittävän sökönä. Nyt hän on vaihtanut uudet osat ja tällä hetkällä ilmeisesti on ruiskun säätö menossa. Nyt vaan odotetaan koska saa hakea ja sitä että mitä tämä alkuunsa sudeksi osoittautunut projekti tuli tällä kertaa maksamaan. Tämä "kunnostettu" mottikin maksoi aikoinaan riittävästi ja kaikki muu. Joten tässä opetustarinaa siitä miten käy kun luottaa liikaa myyjään ja opetus siinäkin mielessä että toisinaan olisi paras ostaa se valmis uusi paketti kuin vähän halvempi käytetty viritys. Joten on perin selvää, että Ossi halusi tähän väliin kokeilla jotain sellaista, missä budjetti ei tule hipomaan taivaita. Kuitenkin suunnitelmia tulevaisuudelle on ja tämä projekti saattaa vaikuttaa niihin sitten aikanaan. Vielä "motto": kyllä se letukan 350 on yksinkertainen moottori. Mutta kun sitä aletaan virittämään on hankalaa löytää yhteensopivat osat laakista. Mutta jokainen virhe kyllä opettaa. Kun JMC on kotona, voin raportoida siitäkin. Poikkeaa kuitenkin huomattavasti tästä nyt tehtävästä projektista.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Perin samanlaisia tarinoita löytyy netistä muitakin. Moni on taistellu ruiskujen kanssa ittensä kipeeksi. Vakio ruiskun sovittaminen virimoottorin kanssa ei taida kovin monelta onnistua.
Siksipä itekin hommasin suoraan täydellisen paketin, jossa oli moottori ja ruiskupaketti samassa kasassa. Siinäkin meni vituiksi, kun suostuin ottamaan valmiiksi puretun johtosarja, joka osoittautui puutteelliseksi. Toisen johtosatsin verran tuli takkiin. Hiukan olen harkinnut tehokkaamman myllyn hommaamista, mutta en usko, että vakio TBI:tä saa toimimaan sellaisen kanssa riittävän luotettavasti. Ja termin "riittävän luotettavasti" kohdalla on sitten vaikka minkälaisia näkemyseroja. Jonkun mielestä toimii helvetin hyvin, vaikkakin joka ajoreissulla ruiskun kanssa säädetään ainakin kaksi kertaa. Myönnetään, että omakin auto räkii tyhjällä tankilla surgetankin puutetta, mutta aika pieni ongelma muuhun toimivuuteen nähden. EI ole liikaa tehoa, mutta siitä on tingitty toimivuuden nimissä. Oikein tai väärin, mutta samalla linjalla mennään tästä eteenpäinkin. Jos nyt sattuisi moottoripäivitys tulemaan, niin täydellinen paketti itse purkaen toimivasta autosta ja edelleen luotettavuus menee huipputehon edelle. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
tehdastekoinen motti tietysti luotettavin ja toimivin, jos otetaan esim uudemman chevy pickupin 6.0l kone joka antaa 345hp ja 515Nm ja on käytökseltään lauhkea kuin lammas ja toimii kuin kello. Näitä saa jenkeistä romiksilta siihen rahaan että suomipikkulohkoon ei hommata kuin kannet ja koneistukset samaan hintaan. Ja silti jäädään valovuosi jälkeen toimivuudessa. Semmonen vois olla seuraava askel oman projektin koneosastolla. |
#4
|
|||
|
|||
![]() kaasari paikoilleen
Kuten kaikki Ossin projektit, tämäkin lähti lapasesta heti alussa. Parin illan kaveri on tehnyt "kevyttä" etupään modifointia. Vasta tänään tapahtui varsinainen kaasarin asennus.
Genobi tuli hallille n. klo 8.30 ja siitä projekti käyntiin. Vanhan kaasarin ja imusarjan irroitus. Kansien putsaus. Kannentiivisteiden vaihto, tavalliset pahviset kun kerran sellaiset on tullut joskus hankittua. Kannenpulttien putsaus. Osa pulteista kun menee vesitilaan, ja tämä kyseinen moottori on ollut veneen voimanlähteenä toisen samanlaisen kanssa, on selvää että merivesi on ruostuttanut osan kierteistä. Uusi imusarja ja kaasari paikoilleen. Valmiina ensimmäiseen testiluontoiseen käynnistykseen. Tässä vaiheessa klo 16.15. Käynnistys onnistui hyvin. Pientä höyryä, joka tässä vaiheessa suotavaa. Säätöä ja tarkistelua ja muutama lyhyt käynnistys/käyttö. Vaikuttaa hyvältä. Käyntiääni suhteellisen "kireä". Tämän päivän aikaansaannos oli tässä. Seuraavaksi pyhien jälkeen jäähdytin, paisuntasäiliö ym. muita paikoilleen. Sitten varsinainen säätö niin päästään koeajolle. Koeajot kertokoon mitä seuraavaksi on luvassa. Harvemmin nämä jutut niin yksinkertaisia ovat. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
kyllä on kivaa katsella kun on muutakin kun jotain ruoste vauriota korjataan niitä täällä palstalla on ihan tarpeeksi!mokä heppu toi GENOBI on?sillä tuntuu olevan näppärät sormet kun korjaa teille vaihdelaatikot,asentaa ruiskut,tekee putkirunko kikotinta,avaa koneen ja kasaa samaan hengen vetoon. tais kaveri syntyä jakari kädessä!!!
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
AIVAN! Genobi on taivaan lahja tämänkaltaiselle tiimille. Kaveri pyörittää autokorjaamoa Huittisissa mutta ehtii aina pelipaikalle kun tarvis on. Tietenkin hänen loppumaton kiinnostus tekniikkaa ja eritoten off road juttuja kohtaan on vaikuttimena olemaan mukana aina siellä missä tapahtuu mielenkiintoisia projekteja. |
#7
|
|||
|
|||
![]() puuttuvat videot
Videoo tuli kuvattua. Ihan niin kuin asiaan kuuluu. Ikävä kyllä siinä kiireessä en löytänyt kuin vanhan romun taskukameran. Tässä äsken kun otokset koneelleni siirsin, totesin kuvanlaadun ja äänen olevan tasoa joka on parempi heittää roskakoppaan. Harmittaa tietenkin. Voin koittaa huomenna uudestaan
josko tuolla toisella kameralla luonaisi paremmin. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kuvia on, kiitos niistä, mutta tämäkään topikki ei ole mitään ilman youtube videoo
![]() Omassa Rangessa on tuollainen Carter AFB sellaisella hienolla imusarjalla jossa omat kanavat pienille kaasarin kurkuille ja omat isoille kurkuille. Ajatus on varmaan hieno ja tämä toimiikin aika hyvin ja kohtuu nuukasti normaali ajossa. Mutta kun mennään maastoon, niin aina kun auton kallistaa tai ajaa nenälleen tai keulan ylös, alkaa rykiminen ja röpötys. Vanhassa Rankussa vakio Strömberg 175:lla ei ole koskaan samanlaisia ongelmia. Seuraava muutos taitaa olla EFI
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) Viimeksi muokannut ZeiZei : 02.04.2010 20:32 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Holley 750vac | lasse228 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.05.2009 06:22 |
v: holley 650 tuplapumppu | KG | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 23.05.2006 23:04 |
750 carter vai 600 holley? | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 19.04.2006 22:22 |
Jeep 360 V8 + Holley? | Make66 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 01.11.2005 12:15 |