Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.03.2010, 16:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Hitsatut mutkat varmaan kielletty, koska on hitsareita ja hitsareita. Ihan varmasti hitsattu tuubimutka on kestävämpi, kuin kertaalleen taivutettu melto vesijohtoputki, mutta yhtenäisillä säännöillä varmistetaan, että kaaret olisi edes jotenkin asialliset.
Suunnistukseen hyväksytään vaikka millaisiet kötöstykset, muttei jeppien kaaria :P

  #2  
Vanha 28.03.2010, 16:46
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Vaikka säännöissä sanotaan omatekoisista häkeistä ihan mitä hyvänsä, niin sääntöjen laatijalla ja tulkitsijalla tulee olla järkeä päässä sen verran, että ei ole sääntöjen vastainen luokittelulaitoksen hyväksymä häkkyrä, oli se sitten tehty vaikka legopalikoista.

Jos on jonkin tahon hyväksymä katolleenajorauta, niin siitä on ainakin dokumentit ja lujuuslaskelmat, että se tulee kestämään.

Ihime vääntöä.
  #3  
Vanha 28.03.2010, 18:48
samw samw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.08
Sijainti: pernaja
Viestit: 390
Perusasetus

Eikös noita vaarallisia rasteja oo tosi vähän, mitä nyt itte oon huomannu. Ei välttämättä tuu montaa kisan aikana vastaan, et sinänsä noi kaaret on ihan yhdentekevät. Tää oli mun mielipide oman kokemuksen pohjalta.
  #4  
Vanha 05.04.2010, 19:20
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.375
Perusasetus

Turvakaarista ja muista edellisessä kilpailussa esiinnousseista asioista keskusteltiin aikaisemmin cupkomitean palaverissa. Laitan tähän mitä silloin keskusteltiin / päätettiin ja millaisia linjauksia tulee todennäköisesti tulevaisuudessa.

Kaarissa ei sallita mitään erikoisratkaisuja, vaan menäään kaarisääntöjen mukaan. Tulkitaan ilman epämääräisiä tulkintoja kaikkien suhteen. Käytännössä tarkoittaa ettei Wranglerin alkuperäiskaaret kelpaa. Ja tulevan kauden sääntöihin täytyy varmaankin lisätä jotain seuraavantyyppistä: Turvakehikon alapäät tulee olla kiinnitettynä korin alaosaan tai runkoon. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä että tuet voivat olla kiinni lattian lisäksi myös pyöräkotelossa tai helmaputkessa.

Toinen asia mikä nousi esiin oli rastimerkkien siirtyminen / vahingoittaminen ja ajateltiin sääntöhin jotain seuraavanlaista lisäystä:

"
Rastimerkin ja sen kiinnityspisteen kaikenlainen vahingoittaminen, vääntäminen, yliajaminen, siirtäminen, irrottaminen, piilottaminen tms. kilpailijan oman edun takia tai haitantekomielessä muille on kiellettyä ja siitä seuraa hylkäys kilpailussa.

Vastaava rangaistus voidaan toimeenpanna myös kilpailun jälkeen. Rangaistus voi olla myös osallistumiskielto yhteen tai useampaan tulevaan kilpailuun.

Jos rastimerkki on kadoksissa, irti tai selvästi näyttää sille että se on siirtynyt, niin asiasta pitää välittömästi ilmoittaa kilpailu toimistoon. Ilmoittamatta jättämisestä seuraa rangaistus.
"

Vetopisteiden linjauksesta kanssa puhuttiin ja tultiin siihen tulokseen, että pysytään siinä mitä aluksi sovittiin. Eli köydet yms. eivät saa vahingossa irrota, eli ei välttämättä tarvitse olla kokonaan umpinainen kiinnityspiste, mutta pitää olla käytännössä mahdotonta köyden / koukun / vaijerin tahaton irtoaminen. Tällaisista oli esimerkkinä Patrolin / Pajeron kiinnityspisteet, joista ei meinaa kuulemma saada aina tarkoituksellakaan vaijeria irti.

Polttoainetankeissa mennään vanhalla linjauksessa ja turvallisen oloinen koteloimatonkin tankki kelpaa auton sisätiloissa, jos hyvät kiinnitykset ja huohotukset ulos.
  #5  
Vanha 05.04.2010, 19:38
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

En ymmärrä miksei nuo hitsatutkaaret vois kelpuuttaa vaikka sentin pätkistä jos tekijä vaan hyväksyttää saumat jollain instanssilla eli esim kuvauttaa joka sauman. Onhan se tietysti hauskaa että saat ajaa trialia euroopassa muttet suunnistaa Suomessa.
  #6  
Vanha 05.04.2010, 19:52
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.674
Perusasetus

Ja miksei lihavat kuljettajat saa jatkaa turvavoitä ompelemalla kahta tai useampaa vyötä yhteen?
  #7  
Vanha 05.04.2010, 19:55
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
En ymmärrä miksei nuo hitsatutkaaret vois kelpuuttaa vaikka sentin pätkistä jos tekijä vaan hyväksyttää saumat jollain instanssilla eli esim kuvauttaa joka sauman. Onhan se tietysti hauskaa että saat ajaa trialia euroopassa muttet suunnistaa Suomessa.
eipä kelpaa trialissa ja miks ne pitäs tehdä hitsaamalla?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
  #8  
Vanha 05.04.2010, 19:59
PeteTurku:n Avatar
PeteTurku PeteTurku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.09.04
Sijainti: Turkku, Finland.
Viestit: 1.870
Perusasetus

Ja moneltako on mennyt mestaruudet ohi vaarallisten rastien kaarisäännön vuoksi??? Niitä vaaarallisia rasteja ei mun mielestä ole kovinkaan monta ollut per kisa. Kyllä varmaan ajamista riittää ilman niitäkin.
__________________
Ai mää vai Turuust?



https://instagram.com/harborcruisers...d=YmMyMTA2M2Y=
  #9  
Vanha 05.04.2010, 20:42
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
eipä kelpaa trialissa ja miks ne pitäs tehdä hitsaamalla?
Mitä sillä on väliä miten ne on tehty jos rakenne on yhtä luja joka paikassa ja pystyy sen osoittamaan, en nyt tarkoita irtomutkia poishiotuilla saumoilla, sama vöissä jos ne jatkaa vaikka parsimalla ja on leimat kunnosaa niin miksei kelpaisi, vai pitääkä vyötkin olla punottu autoon kiinni. Kuitenkin sääntöjen mukaiset kaaret voi olla kiinni vaikka 0,5 mm lattiassa vai kuinka ??
  #10  
Vanha 05.04.2010, 20:22
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Jos rastimerkki on kadoksissa, irti tai selvästi näyttää sille että se on siirtynyt, niin asiasta pitää välittömästi ilmoittaa kilpailu toimistoon. Ilmoittamatta jättämisestä seuraa rangaistus.
Tässä jutussa kohta "Ilmoittamatta jättämisestä seuraa rangaistus." Jäi epäselväksi. Ymmärrän sen että ajatuksena on se että jos kilpailija havaitsee em. muutoksia rastissa niin ilmoitus tulee tehdä. Mutta minun tyylinen "puusilmä" ei älyä ko. muutosta niin miten todetaan rangaistava virhe? Otetusta rastikuvasta, tai kenties kanssakilpailijan protestilla?

Tässä rastijutussa rastien asettajalle kuuluisi asettaa myös hiukan painetta eli rastilappu tulisi kiinnittää tukevasti kiinni, se sormen paksuinen 1m pitkä risu siellä kiven päällä taipuu liian herkästi verrattuna 5cm paksun visakoivun runkoon. Ja jos jää sitä narua tähteeksi niin liiat poikki ja taskuun niin ei tule houkutusta kisaajalla solmia lappuja uudelleen. Ainakin nämä "virutusrastit" on olleet näitä epäselvyyksiä aiheuttavia juttuja.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku Näytä viesti
Ja moneltako on mennyt mestaruudet ohi vaarallisten rastien kaarisäännön vuoksi??? Niitä vaaarallisia rasteja ei mun mielestä ole kovinkaan monta ollut per kisa. Kyllä varmaan ajamista riittää ilman niitäkin.
Askolassa oli muistaakseni n.30 kpl. Muissa mihin olen osallistunut ollut 3-5 kpl per kisa. Kaipa se kyntelöittää jos olisi mahiksia käydä rastilla mutta kun ei saa. Niin kävi meillä Askolassa...
  #11  
Vanha 05.04.2010, 23:03
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Tässä jutussa kohta "Ilmoittamatta jättämisestä seuraa rangaistus." Jäi epäselväksi. Ymmärrän sen että ajatuksena on se että jos kilpailija havaitsee em. muutoksia rastissa niin ilmoitus tulee tehdä. Mutta minun tyylinen "puusilmä" ei älyä ko. muutosta niin miten todetaan rangaistava virhe? Otetusta rastikuvasta, tai kenties kanssakilpailijan protestilla?

Tässä rastijutussa rastien asettajalle kuuluisi asettaa myös hiukan painetta eli rastilappu tulisi kiinnittää tukevasti kiinni, se sormen paksuinen 1m pitkä risu siellä kiven päällä taipuu liian herkästi verrattuna 5cm paksun visakoivun runkoon. Ja jos jää sitä narua tähteeksi niin liiat poikki ja taskuun niin ei tule houkutusta kisaajalla solmia lappuja uudelleen. Ainakin nämä "virutusrastit" on olleet näitä epäselvyyksiä aiheuttavia juttuja.



Askolassa oli muistaakseni n.30 kpl. Muissa mihin olen osallistunut ollut 3-5 kpl per kisa. Kaipa se kyntelöittää jos olisi mahiksia käydä rastilla mutta kun ei saa. Niin kävi meillä Askolassa...
Tämän säännön tarkoituksena on poistaa ylimääräiset rasitukset rastimerkeiltä. Rastit asetetaan kestämään normaalit sääolosuhteet, joten sen täytyy kyllä silloin kestää kuvanottokin. Kuvanoton periaattena ei voi pitää rastimerkin vetämistä tai muuten siirtämistä.

Tämän säännön toleranssina voisi pitää tuulen aiheuttamaa rastimerkin liikkumista, eli mihin kova tuuli vetää tai liikuttaa rastimerkin, se sallitaan myös kilpailijoilta. Ei yhtään kovempaa vetämistä tai siirtämistä.

Epäselvissä tapauksissa kilpailun tuomaristo ratkaisee tapaukset, tarvittaessa cup komitea.

Jos huomaat rastimerkin siirtyneen, niin iloitus kisatoimistoon. Jos taas et löydä jotain rastimerkkiä, tai epäilet sen siirtyneen, niin ilmoita siitäkin kisatoimistoon. Siellä sitten mietitään tarvittavat toimenpiteet.

Toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää näiden sääntöjen tarkoituksen.
  #12  
Vanha 05.04.2010, 23:17
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oska80 Näytä viesti
Tämän säännön tarkoituksena on poistaa ylimääräiset rasitukset rastimerkeiltä. Rastit asetetaan kestämään normaalit sääolosuhteet, joten sen täytyy kyllä silloin kestää kuvanottokin. Kuvanoton periaattena ei voi pitää rastimerkin vetämistä tai muuten siirtämistä.
Ymmärrän mitä ajatte takaa. MUTTA esim. Alla olevassa kuvassa lappu on tukevasti puussa kiinni mutta jos se olisi sen 1cm paksun risun nokassa niin mitä luulet olisiko se tuulta kovemmassa rasituksessa? Ainakin tuo puu mihin meidän porukan auto nojaa niin on varmaan kääntynyt tuulen vaikutuksesta... Niin ja olkaa rauhallinen meidän porukka ei sitä kumolleen tökännyt, jos se olisi tehty niin en olisi jättänyt sitä puolitiehen meinaan ei käsi ihan yltänyt hyväksyttyyn suoritukseen...


Viimeksi muokannut Patu925 : 05.04.2010 23:19 Perustelu: kuva pyki...
Viestiketju on lukittu

Luokat
suunnistus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Off-Road Suunnistus Cup 2009 Mylppy Tapahtumat 13 13.12.2009 16:44
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki Käyttäjä Tekniikka & Jutustelu 22 11.01.2009 23:48
Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 RJCOBRA Tekniikka & Jutustelu 2 02.12.2008 19:43
Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt tikpe Chit-Chat 1 12.06.2008 08:58
Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? SauliS Tekniikka & Jutustelu 9 10.02.2005 09:25


Sivu luotu: 13:41 (GMT +2).