![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() ![]()
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Söhitään nyt vielä yhdeltä kantilta jeeppien kaaria. Eikös säännöissä ole aina sanottu, että: "Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, PÄÄKAARI TULEE TEHDÄ YHDESTÄ PUTKESTA ILMAN LIITOKSIA, hitsattuja mutkia ei saa käyttää."
http://www.rockhard4x4parts.com/imag...ASHPADS-01.jpg Joku tuossa mättää... Oli kuinka kestävä tuo jatkos tai ei, ni ei tollasta hyväksytä kekenkään tekemänä.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Hitsatut mutkat varmaan kielletty, koska on hitsareita ja hitsareita. Ihan varmasti hitsattu tuubimutka on kestävämpi, kuin kertaalleen taivutettu melto vesijohtoputki, mutta yhtenäisillä säännöillä varmistetaan, että kaaret olisi edes jotenkin asialliset.
Suunnistukseen hyväksytään vaikka millaisiet kötöstykset, muttei jeppien kaaria :P |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Vaikka säännöissä sanotaan omatekoisista häkeistä ihan mitä hyvänsä, niin sääntöjen laatijalla ja tulkitsijalla tulee olla järkeä päässä sen verran, että ei ole sääntöjen vastainen luokittelulaitoksen hyväksymä häkkyrä, oli se sitten tehty vaikka legopalikoista.
Jos on jonkin tahon hyväksymä katolleenajorauta, niin siitä on ainakin dokumentit ja lujuuslaskelmat, että se tulee kestämään. Ihime vääntöä. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Eikös noita vaarallisia rasteja oo tosi vähän, mitä nyt itte oon huomannu. Ei välttämättä tuu montaa kisan aikana vastaan, et sinänsä noi kaaret on ihan yhdentekevät. Tää oli mun mielipide oman kokemuksen pohjalta.
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Turvakaarista ja muista edellisessä kilpailussa esiinnousseista asioista keskusteltiin aikaisemmin cupkomitean palaverissa. Laitan tähän mitä silloin keskusteltiin / päätettiin ja millaisia linjauksia tulee todennäköisesti tulevaisuudessa.
Kaarissa ei sallita mitään erikoisratkaisuja, vaan menäään kaarisääntöjen mukaan. Tulkitaan ilman epämääräisiä tulkintoja kaikkien suhteen. Käytännössä tarkoittaa ettei Wranglerin alkuperäiskaaret kelpaa. Ja tulevan kauden sääntöihin täytyy varmaankin lisätä jotain seuraavantyyppistä: Turvakehikon alapäät tulee olla kiinnitettynä korin alaosaan tai runkoon. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä että tuet voivat olla kiinni lattian lisäksi myös pyöräkotelossa tai helmaputkessa. Toinen asia mikä nousi esiin oli rastimerkkien siirtyminen / vahingoittaminen ja ajateltiin sääntöhin jotain seuraavanlaista lisäystä: " Rastimerkin ja sen kiinnityspisteen kaikenlainen vahingoittaminen, vääntäminen, yliajaminen, siirtäminen, irrottaminen, piilottaminen tms. kilpailijan oman edun takia tai haitantekomielessä muille on kiellettyä ja siitä seuraa hylkäys kilpailussa. Vastaava rangaistus voidaan toimeenpanna myös kilpailun jälkeen. Rangaistus voi olla myös osallistumiskielto yhteen tai useampaan tulevaan kilpailuun. Jos rastimerkki on kadoksissa, irti tai selvästi näyttää sille että se on siirtynyt, niin asiasta pitää välittömästi ilmoittaa kilpailu toimistoon. Ilmoittamatta jättämisestä seuraa rangaistus. " Vetopisteiden linjauksesta kanssa puhuttiin ja tultiin siihen tulokseen, että pysytään siinä mitä aluksi sovittiin. Eli köydet yms. eivät saa vahingossa irrota, eli ei välttämättä tarvitse olla kokonaan umpinainen kiinnityspiste, mutta pitää olla käytännössä mahdotonta köyden / koukun / vaijerin tahaton irtoaminen. Tällaisista oli esimerkkinä Patrolin / Pajeron kiinnityspisteet, joista ei meinaa kuulemma saada aina tarkoituksellakaan vaijeria irti. Polttoainetankeissa mennään vanhalla linjauksessa ja turvallisen oloinen koteloimatonkin tankki kelpaa auton sisätiloissa, jos hyvät kiinnitykset ja huohotukset ulos. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
En ymmärrä miksei nuo hitsatutkaaret vois kelpuuttaa vaikka sentin pätkistä jos tekijä vaan hyväksyttää saumat jollain instanssilla eli esim kuvauttaa joka sauman. Onhan se tietysti hauskaa että saat ajaa trialia euroopassa muttet suunnistaa Suomessa.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tässä rastijutussa rastien asettajalle kuuluisi asettaa myös hiukan painetta eli rastilappu tulisi kiinnittää tukevasti kiinni, se sormen paksuinen 1m pitkä risu siellä kiven päällä taipuu liian herkästi verrattuna 5cm paksun visakoivun runkoon. Ja jos jää sitä narua tähteeksi niin liiat poikki ja taskuun niin ei tule houkutusta kisaajalla solmia lappuja uudelleen. Ainakin nämä "virutusrastit" on olleet näitä epäselvyyksiä aiheuttavia juttuja. Askolassa oli muistaakseni n.30 kpl. Muissa mihin olen osallistunut ollut 3-5 kpl per kisa. Kaipa se kyntelöittää jos olisi mahiksia käydä rastilla mutta kun ei saa. Niin kävi meillä Askolassa... |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
VooDoo Racing Team ![]() http://www.youtube.com/watch?v=K_td_DTFTXE http://www.youtube.com/user/OKA6666#p/u/5/AnRLdUIqMzE http://kuvablogi.com/blog/19737/ http://www.youtube.com/watch?v=yKmWtLwxrXc |
![]() |
| Luokat |
| suunnistus |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Off-Road Suunnistus Cup 2009 | Mylppy | Tapahtumat | 13 | 13.12.2009 16:44 |
| Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
| Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 | RJCOBRA | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.12.2008 19:43 |
| Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt | tikpe | Chit-Chat | 1 | 12.06.2008 08:58 |
| Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? | SauliS | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.02.2005 09:25 |