Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.03.2010, 18:39
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Kiitos neuvosta. Ja kuvasta.


Viimeksi muokannut Tossavainen : 15.11.2010 09:49
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.03.2010, 18:46
Anfi:n Avatar
Anfi Anfi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 280
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
Kiitos neuvosta. Ja kuvasta;D
millois meinasit laitella nivean "lukkoa"..? sitten uudestaan reissuun
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.03.2010, 20:14
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Anfi Näytä viesti
millois meinasit laitella nivean "lukkoa"..? sitten uudestaan reissuun
Heti kun kotia kerkeän,ja suan yhen primeran korjattua. Tällä viikolla yritän kovasti Renkaat kun jostain sais paremmat.. Sitten lähetään reissuun ja melkeinpä vois koko päiväks,makkarat yms mukaan. ja Poijat myös
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.03.2010, 14:18
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

No nii. Nyt kun olen nivaa vähän tuossa laitellut,huoltanut ja purkanut "ylimääräisiä" osia pois. Niin tuli semmonen ajatus mieleen,että miten korkeaksi nivan saisi sitten korotettua Miten pitkiä kierrejousia siis pisimmillään olette nivaan Laittanut? Kun itse juuri mietin että tästä sais tulla jopa aika korkee,kun tulee vain "mehtäkäyttöön" Se nyt on varmaa että se ainakin jonkun verran korottuu. Mut tuli vain mieleen mikä olis sellanen maximi?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.03.2010, 14:43
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.03.2010, 15:37
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997
Etumurikkaa pystyy laskemaan alemmaksi että pystyy korottamaan enemmän. (en kyllä näe mitä hyötyä siitä olisi)..

Kohta joku kuittaa varmaan että jäykkäakselista voi korottaa metrin Akselin ja maan väli vaan ei kasva...

Nivan maksimi korkeutta on vaikea määrittää kun se riippuu millä osilla on rakennettu

Viimeksi muokannut Punanenä : 20.03.2010 15:45
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.03.2010, 22:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nivan off virityksiä


Taannoin rakensin itselle nivan, oliskohan ollut vm-79, ja silloin tein seuraavaa:

Muistinvaraista tietoa, myin auton parikymmentä vuotta sitten!

-Vaihdoin vaihdelaatikon 1200 laatikoksi (kaikki 3 pienintä vaihdetta tiheni, suuruusluokkaa 1. 3,24 -> 3,8?

-takapäätä korotin noin 7cm hitsaamalla korokepalan jousen yläpäähän (vanhasta jousesta yksi+yksi kierros
ahjossa punaiseksi ja taivutin renkaaksi, ja hitsasin migillä pellistä taivutetun tötterön sisään.

- etupäätä korotin n.60mm? asentamalla ylätukivarren ja navan väliin n.30-50mm korokepalan ja korotin
jousen alapään kiinnikettä jonkin verran (varmaan parempi tulee kun vaihtaa pitemmät jouset, voi vaatia alapäähän "kulmarenkaan" ts oikaista kierrejousta pikkasen suorenpaan)

- etuvanteet tein joistakin mangelseista, 6x16 sorvasin keskilevystä irti kaikkein uloimmasta kohtaa, ja samaten pulttikehän, ja n.6mm levystä uusi "välipala" offset tuli sillalailla että 205-16 pysy vakiolokasuojissa
ja sitäkautta pyörä käänty pyöräkotelossa, ei huitonut helman päähän

- Jakolaatikon kiinnitys piti korjata, alkoi antaan periksi ja lopulta repesi irti (kannattaa vahvistaa heti alkajaisiksi)

-Moottorin porasin mitsu sapporon männille n.1.8lit, kiillotin/kevensin venttiilit, siivosin ja kohdistin kanavat kannessa ja pakosarjassa ja imusarjassa. kaasarina n. vm- 75 mekaanisella 2. kurkulla oleva 1500 kaasari.
Kannentiivisteen rakensin jostain tiivisteestä, piti rakentaa mm. jakopään kopan osuus silikonista ja tiipisteen paloista

K.O keksintö toimi siedettävästi, mutta voimansiirto oli perän osalta luvattoman heikko.
-Takaperästä hajosi tasauspyörästö soralla pelkällä kaasulla, kun haettiin 4 hlön kuormalla vauhtia
nousuun. (toki takana oli pientä liukastelua asfaltilla, kun kone oli suht kierrosherkkä ja ladan vaihdelaatikko tuttu: pikkupuolen 2. ja keskiperä lukossa niva irtosi liikennevaloista suht näpäkästi.....

Mutta tuossa minun nivassa oli (varaosaluetelon mukaan) 3 kpl 1200 ladan tasauspyörästöjä, ja se oli ongelma.

Jos taakse sais pikkusen lujempaa palikkaa, (huhu kertoo että jossain fiat124/131? sais kitkalukon)
niin silloin olisi tilanne parempi: 1200 kg, akseliväli 220, ylitykset minimaalliset, jne

Toki tuo niva kestää alkuperäisessä kokoonpanossa siedettävästi, ja niinhän se kaikissa merkeissä on,
että aina se vikapaikka löytyy...

Jari
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.03.2010, 15:55
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

näin


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
Etumurikkaa pystyy laskemaan alemmaksi että pystyy korottamaan enemmän. (en kyllä näe mitä hyötyä siitä olisi)..

Kohta joku kuittaa varmaan että jäykkäakselista voi korottaa metrin Akselin ja maan väli vaan ei kasva...

Nivan maksimi korkeutta on vaikea määrittää kun se riippuu millä osilla on rakennettu
Niin,En kyllä lähde siitä etumurikkaa laskemaan ei varsinaista hyötyä taida todellakaan olla
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.03.2010, 15:50
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

juu


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997
Joo,sitä minäkin arvelin että etupää se haraa pahasti korotusta vastaan Kiitos hyvästä linkistä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.04.2010, 15:28
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Anteeksi Tossavaiselle topicin lainaamisesta mutta kiinnostaa ehkä sinuakin: Tietääkö joku mistä/miten selviää ladan vaihdelaatikon välitykset ? Niitähän on monenlaisilla välityksillä valmistettu ja kiinnostaisi laittaa tiheämpivälitteinen laatikko,
mutta olisi kiva tietää etukäteen välitys ettei turhaan vaihda esim samanlaisia laatikoita keskenään...

KIITOS !

Nyypi Kurikasta
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.04.2010, 15:43
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Anteeksi vaan minunkin puolesta kun sotken tätä mutta tuolta löytyy tietoo http://www.ladakerho.fi/info.htm
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.04.2010, 15:50
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Anteeksi vaan minunkin puolesta kun sotken tätä mutta tuolta löytyy tietoo http://www.ladakerho.fi/info.htm
ei mitään taaskaan patu925 on ollut todellinen apu tässä projektissa. Joten saa jatkossakin tietoaan jakaa
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.04.2010, 16:03
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Voimansiirto info

takavetoiset ja Niva
VAZ-2101-1700005 neljävaihteinen
I 3,75
II 2,30
III 1,49
IV 1,00
P 3,87
Malleissa: 2101, 21011, 2102, 2103 korimallien yhteydessä, sekä malleissa 1500 SL/21061 ja 1200 S/21051.

VAZ-2105-1700005 (Niva 2121-1700005-10) neljä tai viisivaihteinen, neljävaihteisessa samat välitykset ilman viidettä vaihdetta.
I 3,67
II 2,10
III 1,36
IV 1,00
V 0,819
P 3,53
Malleissa: 2104, 2105, 2107 korimallien yhteydessä pois lukien 1200 S/21051, sekä Nivat vuodesta 1984, valmistenumero 336500 alkaen.
Vuodesta 1986 on tehdas käyttänyt kaikissa taka- ja neliveto malleissa 2105 vaihteistoa

VAZ-2106-1700005 (Niva 2121-1700005) neljävaihteinen
I 3,24
II 1,98
III 1,29
IV 1,00
P 3,34
Malleissa: Lada 1600/2106 sekä Nivassa vuoteen 1984 asti.

Eli jos ymmärsin oikein niin tuossa viimeisessä vaihtoehdossa olisi hitain.... ( niinkö? ) Minkälainen vaikutus tuolla laatikon vaihtamisella sitten olisi? hidastuuko paljonki? eli kannattaako vaihtaa? itsellä niva vuosmallia "84" . Saattais nimittäin ehkä löytyä laatikko naapurilta... Edit: siis ensimmäinen vaihtoehto on se hitain.

Viimeksi muokannut Tossavainen : 15.11.2010 10:00
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.04.2010, 16:22
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Välityksissä mitä suurempi lukema niin sitä tiheämpi tai hitaampi välitys. eli 2101 tai tutummin pyöreelamppuisen ladan laatikkoa etsimään. Takakannake on erilainen takavedossa ja nivassa eli laatikoitten taaimmainen lohko on vaihdettava tai sitten kannake muokattava. Siinä kun jakolaatikon ja vaihdeaskin linjaus on hyvä olla just eikä melkein, muuten saattaa olla vapinaa havaittavissa...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.04.2010, 17:20
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

hmm.. selvä homma
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.04.2010, 15:47
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Anteeksi Tossavaiselle topicin lainaamisesta mutta kiinnostaa ehkä sinuakin: Tietääkö joku mistä/miten selviää ladan vaihdelaatikon välitykset ? Niitähän on monenlaisilla välityksillä valmistettu ja kiinnostaisi laittaa tiheämpivälitteinen laatikko,
mutta olisi kiva tietää etukäteen välitys ettei turhaan vaihda esim samanlaisia laatikoita keskenään...

KIITOS !

Nyypi Kurikasta
Ei mitään tätä varten oikeastaan myös topicin teinkin,että itse saan tietoa rakentamiseen ja niva miehet voivat jakaa yhdessä tietojaan nivasta ei oikeastaan liikaa juttua/tietoa ole.. ja joo, itseänikin kiinnostaa tuo vaihdelaatikonvälitykset. Jos tietoa löytyy niin kertokaa toki jotain oli tuossa aiemmin jo että 1200 henkilömallin ladan vaihdelaatikko ois tiheämpi.. onko näin? mikä muuten olisi ns,hitain ladan laatikko?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lada nivan jakolaatikko ? Artzi_ip Tekniikka & Jutustelu 18 07.11.2020 20:56
Ostetaan Lada nivan jakkis La tuskaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.08.2008 20:41
Ostettu o/ lada nivan perän gtkossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2008 18:40
Ostettu o/ 5j-15 lada nivan vanteet gtkossu O/M/V Renkaat ja vanteet 1 04.02.2007 18:26
LADA NIVAN LEVIKESARJA sakari65 O/M/V Muut 1 24.11.2005 07:07


Sivu luotu: 10:53 (GMT +2).