![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kiitos neuvosta. Ja kuvasta.
Viimeksi muokannut Tossavainen : 15.11.2010 09:49 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
millois meinasit laitella nivean "lukkoa"..?
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
No nii. Nyt kun olen nivaa vähän tuossa laitellut,huoltanut ja purkanut "ylimääräisiä" osia pois. Niin tuli semmonen ajatus mieleen,että miten korkeaksi nivan saisi sitten korotettua
![]() ![]() ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.
Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kohta joku kuittaa varmaan että jäykkäakselista voi korottaa metrin ![]() Nivan maksimi korkeutta on vaikea määrittää kun se riippuu millä osilla on rakennettu Viimeksi muokannut Punanenä : 20.03.2010 15:45 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Nivan off virityksiä
Taannoin rakensin itselle nivan, oliskohan ollut vm-79, ja silloin tein seuraavaa:
Muistinvaraista tietoa, myin auton parikymmentä vuotta sitten! -Vaihdoin vaihdelaatikon 1200 laatikoksi (kaikki 3 pienintä vaihdetta tiheni, suuruusluokkaa 1. 3,24 -> 3,8? -takapäätä korotin noin 7cm hitsaamalla korokepalan jousen yläpäähän (vanhasta jousesta yksi+yksi kierros ahjossa punaiseksi ja taivutin renkaaksi, ja hitsasin migillä pellistä taivutetun tötterön sisään. - etupäätä korotin n.60mm? asentamalla ylätukivarren ja navan väliin n.30-50mm korokepalan ja korotin jousen alapään kiinnikettä jonkin verran (varmaan parempi tulee kun vaihtaa pitemmät jouset, voi vaatia alapäähän "kulmarenkaan" ts oikaista kierrejousta pikkasen suorenpaan) - etuvanteet tein joistakin mangelseista, 6x16 sorvasin keskilevystä irti kaikkein uloimmasta kohtaa, ja samaten pulttikehän, ja n.6mm levystä uusi "välipala" offset tuli sillalailla että 205-16 pysy vakiolokasuojissa ja sitäkautta pyörä käänty pyöräkotelossa, ei huitonut helman päähän - Jakolaatikon kiinnitys piti korjata, alkoi antaan periksi ja lopulta repesi irti (kannattaa vahvistaa heti alkajaisiksi) -Moottorin porasin mitsu sapporon männille n.1.8lit, kiillotin/kevensin venttiilit, siivosin ja kohdistin kanavat kannessa ja pakosarjassa ja imusarjassa. kaasarina n. vm- 75 mekaanisella 2. kurkulla oleva 1500 kaasari. Kannentiivisteen rakensin jostain tiivisteestä, piti rakentaa mm. jakopään kopan osuus silikonista ja tiipisteen paloista K.O keksintö toimi siedettävästi, mutta voimansiirto oli perän osalta luvattoman heikko. -Takaperästä hajosi tasauspyörästö soralla pelkällä kaasulla, kun haettiin 4 hlön kuormalla vauhtia nousuun. (toki takana oli pientä liukastelua asfaltilla, kun kone oli suht kierrosherkkä ja ladan vaihdelaatikko tuttu: pikkupuolen 2. ja keskiperä lukossa niva irtosi liikennevaloista suht näpäkästi..... Mutta tuossa minun nivassa oli (varaosaluetelon mukaan) 3 kpl 1200 ladan tasauspyörästöjä, ja se oli ongelma. Jos taakse sais pikkusen lujempaa palikkaa, (huhu kertoo että jossain fiat124/131? sais kitkalukon) niin silloin olisi tilanne parempi: 1200 kg, akseliväli 220, ylitykset minimaalliset, jne Toki tuo niva kestää alkuperäisessä kokoonpanossa siedettävästi, ja niinhän se kaikissa merkeissä on, että aina se vikapaikka löytyy... Jari |
#8
|
||||
|
||||
![]() näinLainaus:
![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() juuLainaus:
![]() ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Anteeksi Tossavaiselle topicin lainaamisesta mutta kiinnostaa ehkä sinuakin: Tietääkö joku mistä/miten selviää ladan vaihdelaatikon välitykset ? Niitähän on monenlaisilla välityksillä valmistettu ja kiinnostaisi laittaa tiheämpivälitteinen laatikko,
mutta olisi kiva tietää etukäteen välitys ettei turhaan vaihda esim samanlaisia laatikoita keskenään... KIITOS ! Nyypi Kurikasta |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Anteeksi vaan minunkin puolesta kun sotken tätä mutta tuolta löytyy tietoo http://www.ladakerho.fi/info.htm
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Voimansiirto info
takavetoiset ja Niva VAZ-2101-1700005 neljävaihteinen I 3,75 II 2,30 III 1,49 IV 1,00 P 3,87 Malleissa: 2101, 21011, 2102, 2103 korimallien yhteydessä, sekä malleissa 1500 SL/21061 ja 1200 S/21051. VAZ-2105-1700005 (Niva 2121-1700005-10) neljä tai viisivaihteinen, neljävaihteisessa samat välitykset ilman viidettä vaihdetta. I 3,67 II 2,10 III 1,36 IV 1,00 V 0,819 P 3,53 Malleissa: 2104, 2105, 2107 korimallien yhteydessä pois lukien 1200 S/21051, sekä Nivat vuodesta 1984, valmistenumero 336500 alkaen. Vuodesta 1986 on tehdas käyttänyt kaikissa taka- ja neliveto malleissa 2105 vaihteistoa VAZ-2106-1700005 (Niva 2121-1700005) neljävaihteinen I 3,24 II 1,98 III 1,29 IV 1,00 P 3,34 Malleissa: Lada 1600/2106 sekä Nivassa vuoteen 1984 asti. Eli jos ymmärsin oikein niin tuossa viimeisessä vaihtoehdossa olisi hitain.... ( niinkö? ![]() Viimeksi muokannut Tossavainen : 15.11.2010 10:00 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Välityksissä mitä suurempi lukema niin sitä tiheämpi tai hitaampi välitys. eli 2101 tai tutummin pyöreelamppuisen ladan laatikkoa etsimään. Takakannake on erilainen takavedossa ja nivassa eli laatikoitten taaimmainen lohko on vaihdettava tai sitten kannake muokattava. Siinä kun jakolaatikon ja vaihdeaskin linjaus on hyvä olla just eikä melkein, muuten saattaa olla vapinaa havaittavissa...
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
hmm.. selvä homma
![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lada nivan jakolaatikko ? | Artzi_ip | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 07.11.2020 20:56 |
Ostetaan Lada nivan jakkis | La tuskaa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.08.2008 20:41 |
Ostettu o/ lada nivan perän | gtkossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 04.05.2008 18:40 |
Ostettu o/ 5j-15 lada nivan vanteet | gtkossu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 04.02.2007 18:26 |
LADA NIVAN LEVIKESARJA | sakari65 | O/M/V Muut | 1 | 24.11.2005 07:07 |