![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jokusta haljennutta vinssinkuorta ihmeteltyäni päädyin itse vahvistamaan omaa vinssiä seuraavalla tavalla. Tuossa on siis laakereita paikallaan pitävien päätylaippojen alimmista reijistä porattu kierteet pois, ja vedetty pitkä läpiruuvi (12.9 lujuus) puolelta toiselle. Lisäksi on sorvasin tarpeeksi paksusta kierretangosta (sekin 12.9 lujuutta) tuollaiset pitkät holkit, jotka sitten hiomalla sovitin tiukasti alimpien korvakkeiden väliin estämään korvakkeiden vääntymistä läpipulttia kiristettäessä. Ruuvit vedin momenttiin mahdollisimman suuren kiristysvoiman saavuttamiseksi. Koska koko vinssaamisen aiheuttama voima kulkeutuu laakerin kautta päätylaippaan ja edelleen kiinnitysruuvien kautta korvakkeisiin, ovat alimmat korvakkeet varsin tiukilla kun vinssiin on vaihdettu lujempi sokka. Muutosten jälkeen voima kulkeutuukin ihan eri tavalla vinssin runkoon eikä jää kulloisenkin päätylaipan varaan. Laakereita uusiessa kannattanee jättää alkuperäiset aluslevyt juuri sellaiseen järjestykseen kuin missä ne olivat. Läpimenevän akselin kuuluu sitten kylmänä olla yllättävänkin väljä, melkein hölskyä, tämä koska kuumetessaan se pitenee ja lämpöä tuollainen matoruuvi kehittää reilusti, sen hyötysuhdehan on alle 50% - tähän perustuu tuollaisen välityksen itsepidättyvyys (eli se, ettei kardaani lähde pyörimään kun rummulla olevaa vaijeria/narua on kireällä). Ei myöskään ole huono ajatus se matorattaan laipan kohdalle tuleva paksumpi levy, jossa on ne kuusi reikää. Näitähän myytiinkin joskus jossain. Olisi kiintoisaa kuulla lisää vinssien eroista jos sellaisia tulee vastaan, tehtiinhän noita kuitenkin läpi vuosikymmenten, joten varmasti niissäkin on kehitystä tapahtunut. Uudimmessa cruisereissahan vinssin pyörimissuunta taisi olla eri kuin vanhoissa, liittyi jotenkin HJ-61:n ym. vain yhteen suuntaan pyöriviin ulosottoihin.
Viimeksi muokannut JF : 01.03.2010 12:26 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Toi JF:n systeemihän on yksinkertaisen nerokas. Aika monta matoruuvvia oon nähny halki isommissa autoissa. HJseen vois tollasenkin tehdä joskus.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
joo tuollain teen myös vahvikkeen ja tuossa ruokatunnilla purin hiukan enemmän vinssiä ja kyllä se ehkä sittenkin on sisuskaluiltaan samanlainen kuin tuo entinen. miten sen pyörimissuunnan kanssa on kun patrollin voiman ulosoton käänsin taaksepäin ja tuo vinssi tulee pohjan alle ja tavallaan veto tulee vinssiin edestä päin. onko läpivetävässä sama miten päin pyörii
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
noista vinssien eroista: läpivetäviä on ainakin kahta mallia sisuskaluiltaan, joissakin on kuparinen ratas ja pronssinen matopyörä, ja toisissa molemmat on ihan terästä. Kuparisessa on kai ajateltu sitä lämmönsiirtoa siitä hammaskosketukselta runkoon, mutta kuluvat mekaanisesti aika äkkiä.
Se vinssin kotelon vahvistaminen päätylaipasta ei ois huono idea, koska yhtään matopyörää en oo nähny tulleen pihalle, mut pari vinssin koteloa oon nähny, mistä on revenneet kiinnityspisteet irti siitä kotelosta. Lisäksi ankarampaan vinssaamiseen voisi varmaan virittää jonkunsorttisen öljykierron vinssin jäähdyttämiseksi. Paristakin vinssistä on poksunu stefat pihalle, kun ölpät on keittäny. Viimeksi muokannut Viipo : 01.03.2010 18:22 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
vähän aihetta sivuten mitähän öljyä tonne olis hyvä laittaa? luulis kitkalukkoöljyn olevan hyvin luistavaa kun tulee hankaavia voimia paljo!
ps: mulla on itsetehty matoruuvin kotelo 100x200 neliöputkesta s12mm ja hyvin on kestänyt, ja on sillä vedelty vaijereita poikki! |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
j.h |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
olisko kellään mitta piirrosta orkkis vinssistä minkä tilanse vaatii ilman rullakita yms rautoja.
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mekaanisesta vinssistä | Reikä_eero | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 14.09.2009 20:07 |
Pajeron vinssistä? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 10.01.2006 19:24 |
ABT vinssistä | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 30.12.2005 20:48 |
Vinssistä | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 16.07.2004 11:12 | |
Apua kaivataan: Toyotan mekaanisesta vinssistä | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 09.07.2004 07:11 |