Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2010, 12:22
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Jokusta haljennutta vinssinkuorta ihmeteltyäni päädyin itse vahvistamaan omaa vinssiä seuraavalla tavalla.



Tuossa on siis laakereita paikallaan pitävien päätylaippojen alimmista reijistä porattu kierteet pois, ja vedetty pitkä läpiruuvi (12.9 lujuus) puolelta toiselle. Lisäksi on sorvasin tarpeeksi paksusta kierretangosta (sekin 12.9 lujuutta) tuollaiset pitkät holkit, jotka sitten hiomalla sovitin tiukasti alimpien korvakkeiden väliin estämään korvakkeiden vääntymistä läpipulttia kiristettäessä. Ruuvit vedin momenttiin mahdollisimman suuren kiristysvoiman saavuttamiseksi.

Koska koko vinssaamisen aiheuttama voima kulkeutuu laakerin kautta päätylaippaan ja edelleen kiinnitysruuvien kautta korvakkeisiin, ovat alimmat korvakkeet varsin tiukilla kun vinssiin on vaihdettu lujempi sokka. Muutosten jälkeen voima kulkeutuukin ihan eri tavalla vinssin runkoon eikä jää kulloisenkin päätylaipan varaan.

Laakereita uusiessa kannattanee jättää alkuperäiset aluslevyt juuri sellaiseen järjestykseen kuin missä ne olivat. Läpimenevän akselin kuuluu sitten kylmänä olla yllättävänkin väljä, melkein hölskyä, tämä koska kuumetessaan se pitenee ja lämpöä tuollainen matoruuvi kehittää reilusti, sen hyötysuhdehan on alle 50% - tähän perustuu tuollaisen välityksen itsepidättyvyys (eli se, ettei kardaani lähde pyörimään kun rummulla olevaa vaijeria/narua on kireällä).

Ei myöskään ole huono ajatus se matorattaan laipan kohdalle tuleva paksumpi levy, jossa on ne kuusi reikää. Näitähän myytiinkin joskus jossain.

Olisi kiintoisaa kuulla lisää vinssien eroista jos sellaisia tulee vastaan, tehtiinhän noita kuitenkin läpi vuosikymmenten, joten varmasti niissäkin on kehitystä tapahtunut. Uudimmessa cruisereissahan vinssin pyörimissuunta taisi olla eri kuin vanhoissa, liittyi jotenkin HJ-61:n ym. vain yhteen suuntaan pyöriviin ulosottoihin.


Viimeksi muokannut JF : 01.03.2010 12:26
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.03.2010, 12:55
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Toi JF:n systeemihän on yksinkertaisen nerokas. Aika monta matoruuvvia oon nähny halki isommissa autoissa. HJseen vois tollasenkin tehdä joskus.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.03.2010, 14:11
MotorPsycho:n Avatar
MotorPsycho MotorPsycho ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.06
Sijainti: NURMES/KUOPIO Finland.
Viestit: 411
Perusasetus

joo tuollain teen myös vahvikkeen ja tuossa ruokatunnilla purin hiukan enemmän vinssiä ja kyllä se ehkä sittenkin on sisuskaluiltaan samanlainen kuin tuo entinen. miten sen pyörimissuunnan kanssa on kun patrollin voiman ulosoton käänsin taaksepäin ja tuo vinssi tulee pohjan alle ja tavallaan veto tulee vinssiin edestä päin. onko läpivetävässä sama miten päin pyörii
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.03.2010, 18:19
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

noista vinssien eroista: läpivetäviä on ainakin kahta mallia sisuskaluiltaan, joissakin on kuparinen ratas ja pronssinen matopyörä, ja toisissa molemmat on ihan terästä. Kuparisessa on kai ajateltu sitä lämmönsiirtoa siitä hammaskosketukselta runkoon, mutta kuluvat mekaanisesti aika äkkiä.

Se vinssin kotelon vahvistaminen päätylaipasta ei ois huono idea, koska yhtään matopyörää en oo nähny tulleen pihalle, mut pari vinssin koteloa oon nähny, mistä on revenneet kiinnityspisteet irti siitä kotelosta.
Lisäksi ankarampaan vinssaamiseen voisi varmaan virittää jonkunsorttisen öljykierron vinssin jäähdyttämiseksi. Paristakin vinssistä on poksunu stefat pihalle, kun ölpät on keittäny.

Viimeksi muokannut Viipo : 01.03.2010 18:22
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.03.2010, 18:48
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Lisäksi ankarampaan vinssaamiseen voisi varmaan virittää jonkunsorttisen öljykierron vinssin jäähdyttämiseksi. Paristakin vinssistä on poksunu stefat pihalle, kun ölpät on keittäny.
SuurSyömärin videolla näkyy kahden minuutin kohdalla kun "jotain" kiehuu yli: http://www.youtube.com/watch?v=Z2B-Yp7mc8Q
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.03.2010, 18:59
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

vähän aihetta sivuten mitähän öljyä tonne olis hyvä laittaa? luulis kitkalukkoöljyn olevan hyvin luistavaa kun tulee hankaavia voimia paljo!

ps: mulla on itsetehty matoruuvin kotelo 100x200 neliöputkesta s12mm ja hyvin on kestänyt, ja on sillä vedelty vaijereita poikki!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.03.2010, 21:15
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
vähän aihetta sivuten mitähän öljyä tonne olis hyvä laittaa? luulis kitkalukkoöljyn olevan hyvin luistavaa kun tulee hankaavia voimia paljo!
GL-5 (tai GL-6) voimakkaasti EP -lisäaineistettu vetopyörästö-öljy varmaan olis hyvää (EP lisäainestus on juuri luistavaa hammaskosketusta varten), en lähtis sinen kitkalukkoöljyä pistämään, kun sieltä puuttuu ne kitkalevytkin.

j.h
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.03.2010, 19:42
MotorPsycho:n Avatar
MotorPsycho MotorPsycho ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.06
Sijainti: NURMES/KUOPIO Finland.
Viestit: 411
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
noista vinssien eroista: läpivetäviä on ainakin kahta mallia sisuskaluiltaan, joissakin on kuparinen ratas ja pronssinen matopyörä, ja toisissa molemmat on ihan terästä. Kuparisessa on kai ajateltu sitä lämmönsiirtoa siitä hammaskosketukselta runkoon, mutta kuluvat mekaanisesti aika äkkiä.

Se vinssin kotelon vahvistaminen päätylaipasta ei ois huono idea, koska yhtään matopyörää en oo nähny tulleen pihalle, mut pari vinssin koteloa oon nähny, mistä on revenneet kiinnityspisteet irti siitä kotelosta.
Lisäksi ankarampaan vinssaamiseen voisi varmaan virittää jonkunsorttisen öljykierron vinssin jäähdyttämiseksi. Paristakin vinssistä on poksunu stefat pihalle, kun ölpät on keittäny.
]tuossa on tuo kotelon etukiinnike ratkennut ja sen takia vaihtaisin kuoret ja vahvistan sen päädyn levyllä ja sitten voisi tuolla läpipulttauksella vahvistaa myös. taitaa olla mallia kupari/pronssi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.03.2010, 19:55
proto:n Avatar
proto proto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.10.07
Sijainti: iisalmi, .
Viestit: 389
Perusasetus

olisko kellään mitta piirrosta orkkis vinssistä minkä tilanse vaatii ilman rullakita yms rautoja.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mekaanisesta vinssistä Reikä_eero Tekniikka & Jutustelu 9 14.09.2009 20:07
Pajeron vinssistä? offipete Tekniikka & Jutustelu 4 10.01.2006 19:24
ABT vinssistä Sten Tekniikka & Jutustelu 12 30.12.2005 20:48
Vinssistä Tekniikka & Jutustelu 5 16.07.2004 11:12
Apua kaivataan: Toyotan mekaanisesta vinssistä H_Nietu Tekniikka & Jutustelu 1 09.07.2004 07:11


Sivu luotu: 16:10 (GMT +2).