Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   toyotan mekaanisesta vinssistä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69385)

MotorPsycho 28.02.2010 20:59

toyotan mekaanisesta vinssistä?
 
jokunen kysymys vinssistä.eli ostin mekaanisen vinssin kun tuo entinen on niin huonossa kunnossa sisuskaluiltaan. näköjään on mekaanisessa vinssissä sisuiskaluissa eroja vaikka ovatkin kumpikin läpivetävää mallia.elikkä onkos noissa ulkokuorissa sitten eroja että käykö ristiin vaihtaa kuoret kun on yksi korvakko poikki ja jostain syystä vinssin rumpua on hitsattu. toisessa vinssissä on ulkokuoret ehjät ja ajattelin vaihtaa kuoret mutta en ole enää varma asiasta että onko vaihdettavissa.niin ja laakerit on totaaliloppu kun raotin pääty koppaa tänään pikaisesti, eli varmaan siitä johtuu kun kierto suunnassa on klappia? laakereita varmaan saa normi laakeri puljusta vai onko jotain ihme kokoja ja stefat sit motonetistä. minkähän näköisiä päätyvahvikkeita on porukat tehneet

räyhäracing 28.02.2010 22:47

Stefoista sen verran että itte mettästin juuri viikko sitten eikä ainakaan kankaanpään autoluojukselta (toyotan jälleenmyyjä/maahantuoja) löytynyt,kehuttiin ettei mitään osaa saa vinssiin.Tätä ennen olin soittanut kaikki hydro liikkeet läpi mut ratkaisu löyty kumminkin ja sorvasin päätylaipat 44 millisiksi ni johan löyty stefat,akselin halkaisija oli joku 28,7mm ja vanha reikä 43mm.Ja luulen että voi olla hankalaa saada alkuperäisen kokosia laakereita.

Viipo 01.03.2010 04:36

Alkuperäsen kokosia laakereita saa kaikista laakeriliikkeistä, ovat ihan hyllytavaraa ~20e/kpl, ja stefoja saapi motonetistä.

Tuo akselin halkaisia stefan kohalla on pikkasen ohkasempi, kuin laakerin kohalla. Kokoa en muista ulkoa, mut ulkokoolista saapi laakerin numeron...

JF 01.03.2010 12:22

Jokusta haljennutta vinssinkuorta ihmeteltyäni päädyin itse vahvistamaan omaa vinssiä seuraavalla tavalla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=52925

Tuossa on siis laakereita paikallaan pitävien päätylaippojen alimmista reijistä porattu kierteet pois, ja vedetty pitkä läpiruuvi (12.9 lujuus) puolelta toiselle. Lisäksi on sorvasin tarpeeksi paksusta kierretangosta (sekin 12.9 lujuutta) tuollaiset pitkät holkit, jotka sitten hiomalla sovitin tiukasti alimpien korvakkeiden väliin estämään korvakkeiden vääntymistä läpipulttia kiristettäessä. Ruuvit vedin momenttiin mahdollisimman suuren kiristysvoiman saavuttamiseksi.

Koska koko vinssaamisen aiheuttama voima kulkeutuu laakerin kautta päätylaippaan ja edelleen kiinnitysruuvien kautta korvakkeisiin, ovat alimmat korvakkeet varsin tiukilla kun vinssiin on vaihdettu lujempi sokka. Muutosten jälkeen voima kulkeutuukin ihan eri tavalla vinssin runkoon eikä jää kulloisenkin päätylaipan varaan.

Laakereita uusiessa kannattanee jättää alkuperäiset aluslevyt juuri sellaiseen järjestykseen kuin missä ne olivat. Läpimenevän akselin kuuluu sitten kylmänä olla yllättävänkin väljä, melkein hölskyä, tämä koska kuumetessaan se pitenee ja lämpöä tuollainen matoruuvi kehittää reilusti, sen hyötysuhdehan on alle 50% - tähän perustuu tuollaisen välityksen itsepidättyvyys (eli se, ettei kardaani lähde pyörimään kun rummulla olevaa vaijeria/narua on kireällä).

Ei myöskään ole huono ajatus se matorattaan laipan kohdalle tuleva paksumpi levy, jossa on ne kuusi reikää. Näitähän myytiinkin joskus jossain.

Olisi kiintoisaa kuulla lisää vinssien eroista jos sellaisia tulee vastaan, tehtiinhän noita kuitenkin läpi vuosikymmenten, joten varmasti niissäkin on kehitystä tapahtunut. Uudimmessa cruisereissahan vinssin pyörimissuunta taisi olla eri kuin vanhoissa, liittyi jotenkin HJ-61:n ym. vain yhteen suuntaan pyöriviin ulosottoihin.

mikjus 01.03.2010 12:55

Toi JF:n systeemihän on yksinkertaisen nerokas. Aika monta matoruuvvia oon nähny halki isommissa autoissa. HJseen vois tollasenkin tehdä joskus.

MotorPsycho 01.03.2010 14:11

joo tuollain teen myös vahvikkeen ja tuossa ruokatunnilla purin hiukan enemmän vinssiä ja kyllä se ehkä sittenkin on sisuskaluiltaan samanlainen kuin tuo entinen. miten sen pyörimissuunnan kanssa on kun patrollin voiman ulosoton käänsin taaksepäin ja tuo vinssi tulee pohjan alle ja tavallaan veto tulee vinssiin edestä päin. onko läpivetävässä sama miten päin pyörii

Viipo 01.03.2010 18:19

noista vinssien eroista: läpivetäviä on ainakin kahta mallia sisuskaluiltaan, joissakin on kuparinen ratas ja pronssinen matopyörä, ja toisissa molemmat on ihan terästä. Kuparisessa on kai ajateltu sitä lämmönsiirtoa siitä hammaskosketukselta runkoon, mutta kuluvat mekaanisesti aika äkkiä.

Se vinssin kotelon vahvistaminen päätylaipasta ei ois huono idea, koska yhtään matopyörää en oo nähny tulleen pihalle, mut pari vinssin koteloa oon nähny, mistä on revenneet kiinnityspisteet irti siitä kotelosta.
Lisäksi ankarampaan vinssaamiseen voisi varmaan virittää jonkunsorttisen öljykierron vinssin jäähdyttämiseksi. Paristakin vinssistä on poksunu stefat pihalle, kun ölpät on keittäny.

Pauli 01.03.2010 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 647452)
Lisäksi ankarampaan vinssaamiseen voisi varmaan virittää jonkunsorttisen öljykierron vinssin jäähdyttämiseksi. Paristakin vinssistä on poksunu stefat pihalle, kun ölpät on keittäny.

SuurSyömärin videolla näkyy kahden minuutin kohdalla kun "jotain" kiehuu yli: http://www.youtube.com/watch?v=Z2B-Yp7mc8Q

Jani E 01.03.2010 18:59

vähän aihetta sivuten mitähän öljyä tonne olis hyvä laittaa? luulis kitkalukkoöljyn olevan hyvin luistavaa kun tulee hankaavia voimia paljo!

ps: mulla on itsetehty matoruuvin kotelo 100x200 neliöputkesta s12mm ja hyvin on kestänyt, ja on sillä vedelty vaijereita poikki!

MotorPsycho 01.03.2010 19:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 647452)
noista vinssien eroista: läpivetäviä on ainakin kahta mallia sisuskaluiltaan, joissakin on kuparinen ratas ja pronssinen matopyörä, ja toisissa molemmat on ihan terästä. Kuparisessa on kai ajateltu sitä lämmönsiirtoa siitä hammaskosketukselta runkoon, mutta kuluvat mekaanisesti aika äkkiä.

Se vinssin kotelon vahvistaminen päätylaipasta ei ois huono idea, koska yhtään matopyörää en oo nähny tulleen pihalle, mut pari vinssin koteloa oon nähny, mistä on revenneet kiinnityspisteet irti siitä kotelosta.
Lisäksi ankarampaan vinssaamiseen voisi varmaan virittää jonkunsorttisen öljykierron vinssin jäähdyttämiseksi. Paristakin vinssistä on poksunu stefat pihalle, kun ölpät on keittäny.

]tuossa on tuo kotelon etukiinnike ratkennut ja sen takia vaihtaisin kuoret ja vahvistan sen päädyn levyllä ja sitten voisi tuolla läpipulttauksella vahvistaa myös. taitaa olla mallia kupari/pronssi.

proto 01.03.2010 19:55

olisko kellään mitta piirrosta orkkis vinssistä minkä tilanse vaatii ilman rullakita yms rautoja.:confused:

jpisteh 01.03.2010 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 647462)
vähän aihetta sivuten mitähän öljyä tonne olis hyvä laittaa? luulis kitkalukkoöljyn olevan hyvin luistavaa kun tulee hankaavia voimia paljo!

GL-5 (tai GL-6) voimakkaasti EP -lisäaineistettu vetopyörästö-öljy varmaan olis hyvää (EP lisäainestus on juuri luistavaa hammaskosketusta varten), en lähtis sinen kitkalukkoöljyä pistämään, kun sieltä puuttuu ne kitkalevytkin.

j.h

Krisse 26.04.2010 21:54

En nyt viittiny uutta ketjua alottaa joten arvoin tämän asialleni, Toyota on kuitenki se mikä tämän ajatuskuvion herätti.

Sekä sähkösessä että mekaanisessahan on omat hyvät puolensa joista on turha väitellä mutta mä oon kuitenkin ollu siinä käsityksessä että mekaaninen vetää vielä enemmin mitä vaan vielä enemmän mistä vaan kuin sähkönen. Nyt sitten luinkin ton läjän käyttöohjekirjasta että 1800 kiloo ja ei saa ylikuormittaa. Tokihan siitä saa pylpyrällä kai toisen samanmoisen lisää, mut onks nyt vaan niiin että Nivassani oleva Kiina 5440kg vetää toimiessaan auton pahemmasta paikasta pois kun toi Läjän mekaaninen, vai eikö se kuitenkaan mee noin suoraviivasesti?

Ja oisko mun syytä kiertää toi Läjän vaijeri toisinpäin kun nyt se kelaa sisään pakilla ja pakilla kai pitäs purkautua vai onks se 'ihan sama'?

OPA 26.04.2010 22:17

http://forums.offipalsta.com/showthr...t=vinssi+testi
tuossa testissä on vedetty 4400kg. ja lopussa on lisää juttua tojon vinsseistä. itse olen vinssannut 10mm vaijerin, 8mm sokan(ulosotonpäästä) ja 6mm 12.9 sokan (vinssinpäästä) poikki. ilman että vinssi olisi vaurioitunut.

tepa78 26.04.2010 22:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 664426)
En nyt viittiny uutta ketjua alottaa joten arvoin tämän asialleni, Toyota on kuitenki se mikä tämän ajatuskuvion herätti.

Sekä sähkösessä että mekaanisessahan on omat hyvät puolensa joista on turha väitellä mutta mä oon kuitenkin ollu siinä käsityksessä että mekaaninen vetää vielä enemmin mitä vaan vielä enemmän mistä vaan kuin sähkönen. Nyt sitten luinkin ton läjän käyttöohjekirjasta että 1800 kiloo ja ei saa ylikuormittaa. Tokihan siitä saa pylpyrällä kai toisen samanmoisen lisää, mut onks nyt vaan niiin että Nivassani oleva Kiina 5440kg vetää toimiessaan auton pahemmasta paikasta pois kun toi Läjän mekaaninen, vai eikö se kuitenkaan mee noin suoraviivasesti?

Ja oisko mun syytä kiertää toi Läjän vaijeri toisinpäin kun nyt se kelaa sisään pakilla ja pakilla kai pitäs purkautua vai onks se 'ihan sama'?


Siin on kaks suuntanen ulosotto, keppi toiseen suuntaan;) (ellei joku oo vaihtanu ulosottoa, epäilen)
Ei saa uskoa kaikkee mitä ohjekirja sanoo:)

Aparaatti 26.04.2010 22:44

Kertokaas viisaammat mistähän kummasta on tojotan mekaanisen vinssin näköinen (siis täysin samannäköinen), läpivetämätön malli joka kuitenkin pyörii samaan suuntaan kuin läpivetävä eli ns. väärään suuntaan hj-61:sen pto:n kanssa? Onko Lj:stä vai joku muu spesiaalimalli?


Mulla on nyt kiinni tommonen läpivetävä ja siitä on yks kiinnityskorvakko katki ja ajattelin tuommosen siihen asentaa. Kauppoja tehdessä en tosin huomannut sen pyörivän samaan suuntaan kuin tuo vanha läpivetäväkin ja taas joutunee vetämään vaijerin alakautta. Muutenhan siinä ei ois ongelmaa mutta joutuu niin tiukalle sen alarullan kanssa.

Suunnitelmissa kyllä ois jossainvaiheessa siirtää vinssi auton alle, mut siihen tarviis sitten kakssuuntasen pto:n ja sitä ei vielä tontilta löydy!

Olkku 26.04.2010 22:56

Ettei olis Pajeron mekaaninen


Sivu luotu: 07:17 (GMT +2).