![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Mut kummasti heittää monilla nuo kulutuslukemat eri firmojen polttoaineiden välillä. Kesälaadulla pitäs päästä pienemmällä kulutuksella kun talvilaadulla,koska dieselin hyötysuhde/litra laskee mitä rajummin sitä lisäaineistetaan kestämään pakkasta. Monilla kuulostas olevan toisinpäin. Eli mitä vähemmän polttoaine kestää pakkasta sitä enemmän sitä tuntus kuluvan. Periaatteessa nesteen aineella pitäs litralla päästä pitemmälle kun teboilin vastaavalla,koska neste on seostanu dieseliä yleensä hiukan maltillisemmin pakkasta kestämään ku teboil.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
-BJ-40 -hilux ln110 ex -Land Cruiser HJ-45 ex -hilux ln65 ex http://www.pahama.com |
|
#3
|
|||
|
|||
diesel
Tuota dieselin laadun(kesä/talvi) vaikutusta moottorin tehoon/kulutukseen on tutkittu VTT:llä.
Linkki tutkimusraporttii: http://www.motiva.fi/files/1053/HD-e...tukseen....pdf Kesälaadulla näyttäs saavan korkeampia tehoja moottorista, mutta suurin vaikutus taitaa enimmäkseen tulla polttoaineen tiheydestä/energiasisällöstä. Itellä tullu semmonen fiilis, että Nesteen tarjoamat 4 eri diesel -laatua eri säälle varmaan aiheuttaa sekaantumisista ja sitten syytetää Nestettä ku on väärä ainetta tankissa. Pikasesti kun googlasin ni eipä muut ketjut taida tarjota, kun kesälaatua tai talvilaatua. Siinä ei helposti sekota mitä on tankissa. Itse ajelen pääasiassa Nesteen ja Shellin dieselillä noin 15 000km vuodessa. Ennen ajoin ABC:n litkuilla. ABC:llä tankkaaminen loppui, kun huomasin kirjapidosta sen olevan 70e kalliimpaan vuodessa vaikka ne hienot "boonukset" ottaa huomioon niin vaihtui asema halvimpaan. Mitää ongelmia tai eroja kulutuksessa en ole huomannut. Täytyy kyllä ihmetellä, kun joku täällä kehui, että Nesteen dieselillä kulutus on15-20% suurempi. Pääasiassahan nämä aineet ymmärtääkseni tulee Nesteen jalostamolta, josta sitten jokainen firma laittaa omat lisäainestukset. Mielenkiintoinen tietysti olisi esimerkiksi TM tekemä testi dieselin laadusta, mutta luulen että tämänkin aineen valmistus on tarkasti standardoitu ja hyvin samanlaatuista dieseliä saa huoltoasemasta riippumatta. Vaikea se on tavallisen ihmisen testata erimerkkisten polttoaineiden vaikutusta kulutukseen, niin paljon muuttuvia tekijöitä tuolla liikenteessä. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Kyllä tosi automies sen tuntee perseessä, onko naftassa vetoja vai ei... Ei siihen tarvita mitään 2 M€ labroja ja vakoituja olosuhteita... kun huomaa vetääkö vanha lousku itäauto (siis kaukoitä) Teboililla hyvin ja se toinen on PASKAA... j.h Itse luotan dynoon ja vakioituihin mittaolosuhteisiin enempi ja vähempi TOSI AUTOMIEHIIN.... |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#7
|
||||
|
||||
|
No tosi automiehet on asia erikseen,nehän vaihtaa autoakin kaksi kertaa vuodessa, mutta edelleen olen ajanut samalla bertalla vuodesta 95`/n.300000 km,ja ensimmäisen kerran huomasin kyseisen asian joskus vuonna 97 kun rupesin tankkaamaan venäjällä.
Meni pitkät ajat ettei suomen aineella tullut ajettua lainkaan.Kerran piti sitten tankata Suomesta(nesteeltä) parikymmentä litraa että pääsi töihin,ja efekti oli jo silloin sama eli tuntui kuin suodatin olisi menossa tukkoon. No töiden jälkeen itärajan taakse tankille,ja jonottamaan,ja kun sitten rättijärven mäki aukesi eteen niin alkoi taas koneessa ärinä lisääntymään ja puhti palautumaan.Ja tämä oli ennen turboa. Jos ajelee jollain tdi skodalla tms.missä on tietokone ohjattua ruiskutusta ym.ja kulutus on jo valmiiksi jossain 5 litran huittella,ei liene väliä millä ajaa kunhan se on "länsi laatuista" eli toimii noissa korkeapaine vehkeissä. Ja tämä kulutus ero on taatusti jossain määrin moottori/moottorityyppi (etukammio/suoraruiskutus) erosta johtuvaa. Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin Bertassa kuluu tuota Nesteen dieseliä niin paljon enemmän että työmatkalla kannattaa ajaa pieni lenkki ja jättää se kaikista halvin aine tankkaamatta.Ja aurautessa jossa kulutus on jossain n.70-80 l/100km ero sen kuin suurenee. Ja mitä noihin essonbaari juttuihin tulee niin siellähän ei kukaan usko tuohon eli ainut oikea on neste,ja venäjällä myydään ihan samaa bensaa kuin Suomessa mutta halvemmalla vain. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
noh kai se sitten vaan vaikuttaa toisilla eritavalla
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ford Rangerin (euroopan malli) korotus | gikseri | Maasturiprojektit | 25 | 19.08.2011 09:34 |
| Hj61 siirtopumppu vuotaa diiseliä | _kekkula_ | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.07.2009 18:41 |
| Euroopan karttoja Oziin? | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 03.06.2007 21:51 |
| Neste / neste-lämmönvaihdin | farmari | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.05.2007 19:15 |
| C5 euroopan malli | C5 | 1 | 28.05.2003 06:22 | |