Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.02.2010, 14:07
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Nollapisteessä ollaan


Silloin kun kaarisäännöt tuli, yritin selvitellä asiaa. Lopuksi turhaannuin ja unohdin asian. Kaikissa kisoissa kaaret hyväksyttiin. Nyt ollaan aloituspistessä ja samoja asioita vatkataan. Jokaisessa kisassa erikseen jännitetään hyväksytäänkö vai ei.

TJ Wranglerissa pääkaari alapäästä kiinnittyy neljällä pultilla korin palkkiin ja palkin alle ei saa lappua. Jotta kiinnitys olisi oikein on kiinnityksen kohdalta palkki rälläköitävä pois ja laitettava pelti tilalle. Sitten on sääntöjen mukainen ja paljon heikompi kiinnitys. Mutta jos koko palkki lasketaan lapuksi, on se riittävä. Mutta palkki ei ole irrallinen, niin voiko sen laskea lapuksi. En jaksaisi tälläisistä kinata aina katsastuksissa. Jos kaaret hylätään, niin saanko listan korjattavista kohdista. Korjaan ne ja varmaan seuraavassa kisassa saan uuden listan. V***u

Nimimerkillä "kolaritestatuilla kaarilla ajava kilpailija".

Onko niitä muilla?

__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.02.2010, 16:56
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jappe Näytä viesti
Silloin kun kaarisäännöt tuli, yritin selvitellä asiaa. Lopuksi turhaannuin ja unohdin asian. Kaikissa kisoissa kaaret hyväksyttiin. Nyt ollaan aloituspistessä ja samoja asioita vatkataan. Jokaisessa kisassa erikseen jännitetään hyväksytäänkö vai ei.

TJ Wranglerissa pääkaari alapäästä kiinnittyy neljällä pultilla korin palkkiin ja palkin alle ei saa lappua. Jotta kiinnitys olisi oikein on kiinnityksen kohdalta palkki rälläköitävä pois ja laitettava pelti tilalle. Sitten on sääntöjen mukainen ja paljon heikompi kiinnitys. Mutta jos koko palkki lasketaan lapuksi, on se riittävä. Mutta palkki ei ole irrallinen, niin voiko sen laskea lapuksi. En jaksaisi tälläisistä kinata aina katsastuksissa. Jos kaaret hylätään, niin saanko listan korjattavista kohdista. Korjaan ne ja varmaan seuraavassa kisassa saan uuden listan. V***u

Nimimerkillä "kolaritestatuilla kaarilla ajava kilpailija".

Onko niitä muilla?
Tämä kaariasia nousi tämän topicin ja parin muun kyselyn ansiosta esille jälleen ja mietimme cupkomitean palaverissa varmaan tunnin tätä asiaa. Päädyimme lopputulokseen, että tulkitsemme kaarisääntöä niin kuin säännöissä lukee. Tämä sen takia ettei kukaan ole eri asemassa tai siis kaarien on kaikkien kilpailijoiden osalta täytettävä sama minimi vaatimus.

Onko tuo mainitsemasi palkki seinämävahvuudelta 3mm, jos on niin silloin kelpaa suoraan ilman muutoksia. Jos ei ole nii onko mahdollista asentaa lappu jonka pinta-ala on 120cm2, vahvike lappu saa olla esim. muotoon taitettu.

Meillä cupkomiteassa ei ole tarkkaa tietoa tuosta TJ Wragnlerin rakenteesta, joten olisiko sinulla mahdollista laittaa vaikka valokuvia tuosta kohdasta tuonne cupin mailiin officup@gmail.com . Saataisiin parempi käsitys tuosta tilanteesta.

Tarkoituksena cupkomitealla on myös saada sääntöjen tulkinta samalle viivalle joka kisassa. Jos joku asia kelpaa kisassa x, niin se kelpaa myös kisassa y, jos se ei ole läpäissyt katsastusta esim. katsastusmiehen huolimattomuudesta johtuen..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.02.2010, 21:29
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Lueppa AKK:n liite J kohta turvakehikon kiinnitys


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jappe Näytä viesti
Silloin kun kaarisäännöt tuli, yritin selvitellä asiaa. Lopuksi turhaannuin ja unohdin asian. Kaikissa kisoissa kaaret hyväksyttiin. Nyt ollaan aloituspistessä ja samoja asioita vatkataan. Jokaisessa kisassa erikseen jännitetään hyväksytäänkö vai ei.

TJ Wranglerissa pääkaari alapäästä kiinnittyy neljällä pultilla korin palkkiin ja palkin alle ei saa lappua. Jotta kiinnitys olisi oikein on kiinnityksen kohdalta palkki rälläköitävä pois ja laitettava pelti tilalle. Sitten on sääntöjen mukainen ja paljon heikompi kiinnitys. Mutta jos koko palkki lasketaan lapuksi, on se riittävä. Mutta palkki ei ole irrallinen, niin voiko sen laskea lapuksi. En jaksaisi tälläisistä kinata aina katsastuksissa. Jos kaaret hylätään, niin saanko listan korjattavista kohdista. Korjaan ne ja varmaan seuraavassa kisassa saan uuden listan. V***u

Nimimerkillä "kolaritestatuilla kaarilla ajava kilpailija".

Onko niitä muilla?
Eipä sillä vakio Jeepin kolaritestauksella ole kilpurin ja kilpakaarien kanssa mitään tekemistä ja sitäpaitsi onhan ne kaarettomatkin autot aikanaan kolaritestattuja

En ota kantaa Wranglerin orkkiskaarien hyväksyttävyyteen mutta ihmettelen sitä että kiaaja joka muuten ottaa rakentelun vakavasti ja tekee auton vimosen päälle ei näe kisaajien turvallisuuden eteen yhtä paljon vaivaa kuin muun tekniikan vaan sitkeästi haluaa säästää väärässä paikassa.

Jos nyt välttämättä haluaa käyttää tuota orkkiskaarta niin ei se oikea kiinnitys niin mahdottoman suuri ongelma ole.
Lukaisepa AKK:n sääntökirjasta liite J:n kohta 8.3.2.6 jossa kerrotaan turvakehikon kiinnityksestä korikehikkoon ihan esimerkkikuvien kanssa. Sieltä löytyy ratkaisu juuri tuohon ongelmaan eikä siellä neuvota rälläköimään palkkeja minnekään vaan vahvikelappu tulee sisäpuolelle

Viimeksi muokannut Byrocrat : 18.02.2010 23:15
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.02.2010, 23:01
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

...ja onhan Jappe menestynyt kisoissa hyvin tähänkin asti, tuskin se "vaarallisten" rastien hakemattomuuteen kaatuu nytkään...

kantansa kummallakin, mutta kun säännöt on kaikille samat, on homma reilumpaa kaikille, turvallisuuspuoleen ei voitane liikaa huomiota kiinnittää, kuten -tomikoo- aiemmin sanoi, homma on vielä melko villiä, kiitos hyvän tuurin ja kohtuullisen valvonnan, mutta muuttuu HETI jos/kun jotain vakavampaa sattuu

eli menkäämme kukin hetkeksi itseemme näissä kaari-, ohjaus-, jousitus-, kantavat rakenteet ja jarruasioissa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.02.2010, 23:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Wranglerin orkkiskaaret vastannevat seuraavia FMVSS-normeja:
Rollover
FMVSS 201 - Occupant Protection in Interior Impact: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.201.pdf
FMVSS 208 - Occupant Crash Protection: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.208.pdf
FMVSS 216 - Roof Crush Resistance: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.216.pdf
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.02.2010, 23:32
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Wranglerin orkkiskaaret vastannevat seuraavia FMVSS-normeja:
Rollover
FMVSS 201 - Occupant Protection in Interior Impact: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.201.pdf
FMVSS 208 - Occupant Crash Protection: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.208.pdf
FMVSS 216 - Roof Crush Resistance: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.216.pdf
Mites on muuten Matti jos noitten alkuperäisten kaarien tilalle tekee tommoset akk hyväksytyt kaaret niin onko sit vuosi katsastuksessa ongelimia?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2010, 23:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep Näytä viesti
Mites on muuten Matti jos noitten alkuperäisten kaarien tilalle tekee tommoset akk hyväksytyt kaaret niin onko sit vuosi katsastuksessa ongelimia?
Ei ehkä käytännössä, mutta jos tarkkoja ollaan niin ongelmaksi muodostuu turvavöiden kiinnityspisteet. Nehän ovat kaarissa kiinni ja jos kaarien rakennetta/kiinnitystä on muokattu, ei direktiivin vastaavuutta enää ole. Vaatisi periaatteessa esim. VTT:n testauksen.

Olisko tässä mitään pointtia hyväksyä Jeeppi-kaaret sellaisenaan: täyttää alkuperäisessä kunnossa FMVSS-ympäriajotestin vaatimukset ja jos muutetaan niin eivät enää ole Suomen/EU:n turvavöiden kiinnityspistedirektiivin mukaiset = laittomat tieliikenteessä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2010, 06:18
tomikoo:n Avatar
tomikoo tomikoo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 06.02.04
Sijainti: mäntsälä, hautjärvi
Viestit: 1.846
Perusasetus

Kaarista vielä


Mikä voi olla yksinkertaisessa asiassa näin vaikeaa. . . Ihme vitun vinkumista. Tää on minusta ihan sama asia, kun joku kilpailaja ilmoittautuisi modiin orkkis autolla ja vaatisi tasoitukseksi kaikista hakemistaan rasteista maksimi pisteet, koska ajaa luokkaan soveltumattomalla autolla.

Jos auto ei täytä sääntöjen edellyttämiä vaatimuksia ja sitä ei halua/ehdi/pysty korjaamaan sääntöjen eddellyttämään kuntoon, niin hyvää kotimatkaa. Säännöissä lukee putkikoot, mistä suojakehikko tulee valmistaa,( siellä puhutaan myös muista turvalaitteista, kuten jarruista. Kai sitä kohta joku alkaa kysellä, että saako mulla olla vasemmassa etupyörässä levy- ja oikeassa rumpujarru, kun en millään viittis mennä tonne talliin ottamaan sitä oikeaa etujarrua sieltä vasemmasta takapyörastä ja siirtää sitä tonne oikeelle eteen ja siinnä samalla laittaa sitä taakse kuuluvaa rumpua paikalleen) varsin selvästi. Säännöt/ varsinkaan sääntökirja ei käsittääksini tunneta mitään erivapauksi sen enempää jokkis autolle kun muutaman sadantuhannen Viperille.

PS: Onko se "ei mulle mitään satu" asenne sen "mä oon niii iiin taitava" asenteen lisäksi juurtunut niin syvälle perseeseen, ettei nähdä metsää puilta . . .
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.02.2010, 06:41
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Maalaisjärkeä peliin


Tässä on kyse siitä, että TJ Jeeppiin pitäisi laittaa alkuperäisiä heikommat kaaret. Putkikokovaatimukset ovat ohuemmat säännöissä. Tämä ei ole AKK alaista toimintaa. Jos jeeppien pitää ruveta antamaan tasoitusta muille vaarallisen rastien kohdalla, pitää varmaan ottaa Rodeo Drivestä pois vaarallisille rasteille navigointi. Tasoitusta muille on tullut annettua paljon ohjelman jakamisella. Ei sitten tule Jeepeillä vahingossa mentyä sellaiselle.

Byrokraatille: Tämä on sitä vakavasti ottoa. En halua heikentää.

Se tässä risoo kun kaaret ovat kelvanneet monta vuotta kisoissa.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive

Viimeksi muokannut jappe : 19.02.2010 06:52
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ladoga 2010 myllis Tapahtumat 224 03.05.2011 11:38
officross SIIRETTY 5/2010 VooDoo Jeep Tapahtumat 152 03.05.2010 20:55
Offivarusteen TalviEksytys 2008 22-24.2 Kentsu Tapahtumat 284 10.07.2008 12:22
Offivarusteen TalviEksytys lll Kilpailukutsu-07 Kentsu Tapahtumat 171 07.11.2007 12:23
Offivarusteen TalviEksytys 2006 Kentsu Tapahtumat 139 26.02.2006 18:41


Sivu luotu: 07:50 (GMT +2).