![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Suurin ongelma tuntuu olevan se että osallistuja ja jopa katselija määrä halutaan pitää aisoissa. Esim. takavuosina Heinolan Hardcore safarilla autoja noin 60kpl. Melkosta sutinaa siinä oli ja ongelmia saada homma toimimaan rajatulla alueella niin ettei menis vaan jonottamiseksi koko homma. Jo alle 10 auton letkoillakin tulee helposti ruuhkaa ja odottelua paljon. Monet maanomistajat eivät ole niinkään huolissaan ajajista vaan kaikesta muusta katselijakunnasta jota kerääntyy paikalle ja sotku on sen mukainen. Kyllähän nuo rajoitukset tulee lähinnä noista käytönnön ongelmista eikä siitä että olisi ns. sisäpiirisafarit.fi toimintaa vaikka toki ulkopuolisesta se siltä aina näyttääkin. Pähämalla on ongelma ettei ajoalueita yksinkertaisesti ole.
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Pyrkimys on todellakin löytää joku sopiva ajoalue lähialueilta, vaatii vaan jäsenistöltä viitseliäisyyttä ja ennen kaikkea epäitsekästä toimintaa. Puheenjohtaja ei saa olla se, jonka oletetaan tekevän kaikki. |
|
||||
|
||||
![]() oma mielipiteeni...
en ota sen enempää edellisiin kirjoitteluihin osaa muuta kuin otsikon mukaisesti... itse olen tässä palstalla ja ajeluissa aika tuore, jotkut sanois että märkäkorva, tai noviisi mutta näillä nurkilla missä itse vaikutan niin voi sanoa että on jo omasta itsestä kiinni ollu etten ole vielä päässy ajamaan. on soitettu et tule ajelee, mutta on ollu muita menoja ja sit se oma syy ettei oo tullu viimeisteltyä ne pikku asiat mikä vielä estää lähtemisen. ja apua varmasti saan jos vaan pyydän ja tarvittaessa kokeiltavaks renkuloita ja kysymyksiin on aina vastattu olipa ne sit ihan mitä vaan... harmittaa toistenkin puolesta kun kyselevät ja pyytävät mukaan kun joutunu vastaa ei pysty... heille kiitokset ymmärrtämisestä!!! mut kunhan pakkaset lauhtuu ja kelit asettuu niin taivastallissa on mukavampi tehä hommia sit mennään ja ryminällä...
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Toi ajoalueiden puuttuminen PäHämassa on tietysti aika iso ongelma, tosin välillä niitä tulijoita safareille on olis useita kymmeniä, välillä ehkä 2kpl. Ongelma oli jo nähtävissä Heinolan ajoalueella, käyttö oli välillä todella vähäistä. Eikä niin pienelle alueelle voi muutenkaan mitn megatapahtumaa järjestää.. Olishan se mukavaa että joku ajo/testialue löytyis kerhon käyttöön ennenkuin kettutytöt kieltään tänkin mukavuuden. |
|
||||
|
||||
![]()
Hieman asiaa sivuuttaen, ajoalueet ovat katoava tai siis jo melkein kadonnut luonnonvara varsinkin täällä etelässä, siitä kiittäkäämme viherpiiperöitä, tosin ei nekään hatusta revi kaikkia juttujaan, kyllä siellä takana on joku wannabe offari isin city maasturilla Petikon peltoja römyttämässä..ja helppohan se on yleistää jos yksi "Offari" tuhoaa metsiä ja toisten alueita niin silloinhan kaikki on samalaisia paskoja..
Tulipahan taas purettua tunteitaa, ei herneitä - ketään en hauku enkä syytä ![]() ![]() Kai se pitää ostaa omaa metsää, että saadaan porukalle ajoalueita ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Ensiksikin on hieno seurata tuollaisia tapahtumia mihin alkupuheenvuorossakin viitataan, toimeenpanevat ihmiset on saaneet ajot aikaan, porukalla on ollut haastetta ja mukavaa ja joku on vielä vaivautunut laittamaan tietoa kaikelle kansalle kuvien ja muun mukavan muodossa. Eli juuri offipalstan hengessä.
Mitä sitten tuohon sisäpiirijuttuun tulee, niin kyllähän se niin on, että piireihin pääsee ainakin kahdella tavalla. Eli tarjoamalla ajeltavaksi omia hakattuja aukkojaan tai saloseutujaan metsän siimeksessä pujottelevine kymmeniä vuosia vanhoine metsäkoneajourineen tahi osallistumalla aktiivisesti toiminnan sekä tilaisuuksien järjestämiseen. Siivestäjiä ei kukaan pitemmän päälle halua mukaan, niitä voidaan toki hetki sietää jos on toivoa, että oppivat tekemään jotain yhteiseksi hyväksi mutta jos näin ei ole ne vaan jäävät ulkopuolelle ikäänkuin huomaamatta. Eli jos on edes jotain positiivista tuotavaa offiporukalle niin varmasti pääsee mukaan ja uskallan yleistää tämän koskemaan koko maatamme ja kaikkia aktiivisia seuroja |
|
||||
|
||||
![]()
ei aina voi kirjoitaa palstalle ajopäivästä(kilpailusta) !
homma pitää ensi kokeilla pienellä porukalla, että miten se toimii ja mitä pitää lisätä. puukan (kisa) oli mahdollisesti juuri tämmäinen järjestetty koe ajo tapahtuma jossa hajettiin juuri parannettavia asioita ja miten saadaan homma pelaan ilman että siitä saa heti kotiin päästyä lukea koneelta HAUKKUJA kun joku asia oli tehty huonosti ja sitten jotain oli liikaa. tikinmaala on ajot tapanina TULE NYPI AJAAN MUN KANSSA ? OLEN ITSE KERÄNNYT ROSKIJA KISOJEN JÄLKEEN METSISTÄ ja pyörinyt auto (kilpailussa) useita vuosia. ei kaikki tarvi olla julkista toimintaa myöskään offi ajoissa, ei hän se ole liike toiminnassa kaan. |
|
|||
|
|||
![]()
minusta on ihan jees et on joskus "inside" ajojakin meinaan et niissä yleensä ajetaan 100 enemmän kun safarilla tai kisassa juurikin sen pienemmän porukan johdosta eli kaikki turha odottelut ja taikinoimiset jää pois. mutta niissä tapahtumissa missä olen ite käynyt niin en oo huomanna syrjintää tahi muutakaan meilläpäin ajo ainakin on tähän asti ollut mahtavaa! ja porukka jees ei voi kylliksi kiitellä masaita et antaa ajella ILMAISEKSI maillaan ja käyttää talliaan remontin tullessa ja että järjestää safarin kun siinäkin on hommaa jo kerrakseen
|
|
|||
|
|||
![]()
mun mielestä noin pääsääntöisesti offiharrastukseen ja porukoihin on kohtalaisen helppo vääntäytyä mukaan, yleensä aloittelijoita autetaan ja perhdytetään lajin hienouksiin kiitettävällä tavalla. paljon on sellaisia ajotapahtumia joista huudellaan täällä palstalla ja ovat siten ikäänkuin "avoimia" tapahtumia kun vaan itse lähtee rohkeesti mukaan. harrastajia on kuitenkin kaikkiaan niin vähän ja sen verran "erikoinen" laji kyseessä että tämä on yhdistävä tekijä, porukat on vähän niinkuin suurta perhettä. ja muutenkin tämä on varsin sosiaalinen laji, niillä seuduilla missä harrastajia on niin harvoin on vaan yhtä autoa vaan autoja voi olla kylän kokoon suhteutettuna huomattava määrä.
ja tottakai on olemassa tiiviimpiä kaveriporukoita joiden kesken ajellaankin "sisäpiirisafareita". esille on jo noussut monta juttua minkä takia johonkin ajoihin ei haluta nk. ulkopuolisia: maanomistajat ei halua ylenmäärin porukkaa kuljeskelemaan ja pahimmassa tapauksessa syytämään tölkkejä ja muuta sontaa metsiinsä, jos autojen lukumäärä menee liian suureksi niin tukkosimmilla reiteillä joissa ei ole kuin yksi ura niin ajaminen menee jonottamiseksi ja sehän ei tunnetusti ole mukavaa. sit yksi merkittävä tekijä on tässä "sisäpiirijutussa" kaluston jalostusaste ja rengastus, tunnettu tosiasia on että osa kalustosta alkaa olla etenemiskyvyltään eri planeetalta ns. vakioautoon verrattuna. ei ole aloitteljian ei hevijuuserinkaan kannalta mukavaa jos "protot" ja "orkkikset" ajaa, tai siis yrittää ajaa samoilla reiteillä. toiselle ei ole mitään haastetta ja toinen miettii että kuinka pääsen ehjänä kotiin jos kokoajan vedetään vinssillä ja pomppuliinalla. ja tietysti on vielä sellaiset urpot joiden pitää saada jokaisella ajokerralla auto paskaksi, jos asenteena on että offoradin syvin olemus vaatii auton kaatamisen tai muuten vaan pakonomaisen särkemisen niin saattaa ajokutsut vähentyä. kyllähän kaveria yleensä autetaan mutta jos joka ajokerralla alkaa sama rumba että odotellaan, haetaan varaosia, hinataan halvaantuneena perässä läpi korpien ihmisten ilmoille niin kyllähän se syö miestä!! kyllä tässä lajissa tulee kalustovaurioita ilman varsinaista yrittämistäkään, minun mielestä on järjenköyhyyttä aiheuttaa tahallaan!ja monessa tilanteessa kannattaa katsoa peiliin ja etsiä vikaa sieltä jos ei pääse porukassa ajamaan, ja muutenkin miettiä omaa käyttäytymistään jos ei ole kavereita!!! |