![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Maastoautoilu ei kyllä lopu ennen kuin oikeasti öljy loppuu ja sittenkin vaan opettelen viljelemään maata ja hamppupellosta teen biodieseliä. Kauhistuttaa ajatus sähkövetoisesta maasturista. Se olis enemmän kuin puolet hauskasta pois jos ei autosta kuulu ääntä eikä lähde käryä Kauhistuttaa ajatus sähköstä vetovoimana. eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiii...
Viimeksi muokannut mikjus : 04.12.2009 13:50 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
tuossa on parhaat pointit siitä miks sähköset lelut on huono idea, äänet ja savut on automiehen ensirakkaus. Vaikka toisaalta, kun unohdetaan ekoilu, niin voihan sinne pellin alle jotain äänekkäämpääkin laittaa energiaa tekemään
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" Viimeksi muokannut DarkestMessiah : 04.12.2009 14:09 Perustelu: typo |
|
#3
|
||||
|
||||
|
No olenkin jo oottanu milloin eko-ihmiset ottaa kohteekseen offroadin tai tractor pullingin.Vähiten saastuttava tapa on tietenkin nettioffailu,vaikkei niin antoisaa.Kieltämättä tulee hieman mietittyä joskus kun pikkupakkasella räjäyttää käyntiin 550tkm ajetun tiisselin ja ohikulkijat kattoo että palaako se
.Mutta kyllä maasturitkin usein sähkö(vinssi)llä liikkuu .Onhan se totta että fossiiliset polttoaineet uhkaa loppua mut toimiihan vanhakin diisseli esim rypsiöljyllä tai vaikka paistorasvalla.Vaihtoehtoja on aina.Vai onko moottoriurheilu tulevaisuudessa jotain tällaista: http://www.youtube.com/watch?v=6zTyf...eature=related ??
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Eiköös mämä harrastukset saastuta tässä maailmassa minimaalisen vähän.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
"Pidän moottoriurheilua erittäin saastuttavana harrastuksena. Maastoautoilu tuntuu olevan vielä erityisen epäekolokista. Oletan, että maastoautoiluharrastus loppuu muutamassa vuosikymmenessä ellei tekniikka mullistu." Maastoautoilu formuloihin verrattuna vai? Onko kyseessä taas joku "tulin kaapista ulos" yritys vai jälleen beettasoihtu? Joka tapauksessa ääliömäistä! Täysin sieltä minne aurinko ei paista ja josta beettasoihdut torstaisin hernekeiton jälkeen lähtee... |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Arvasin, että jollakin harrastajalla menee herne nenään kun tällaisesta aiheesta koettaa keskustelua aloittaa. Minusta on kuitenkin parempi mitä aikaisemmin ne herneet menee nenään. Ja olen vakuuttunut siitä, että jos moottoriurheiluharrastajat ovat aloitteellisia harrastuksen ekologisessa kehittämisessä he saavat lisäaikaa harrastukselleen.
Itse en vastusta moottoriurheilua. Pidän sitä kuitenkin tavallaan turhana. Samalla tavalla ajateltuna kaikki tai lähes kaikki harrastus on turhaa. Ihmisten pitää saada harrastaa. Harrastuksissakin on kuitenkin otettava huomioon muitakin kuin oma napa. En todellakaan tuomitse maastoautoilua. Kuitenkin ajattelen, että lajin tulevaisuudelle olisi parempi, jos harrastajat osoittaisivat arvostavansa luontoa. Tätä arvostusta voi osoittaa monella tavalla. Pienistä asioista koostuu iso kokonaisuus. Pieniä luontoa arvostavia tekoja offissa on esimerkiksi nämä: -ei jätä maastoon roskia -ei kaada polttoaineita, maaleja, tms metsään tai viemäriin. -pitää auton nestevuodot kurissa -käyttää katalysaattoria jos autossa sellainen on -pitää moottorin teknisesti kunnossa etenkin päästöjen osalta Näillä ei ole kokonaisympäristövaikutukseen kovinkaan suurta vaikutusta yksittäisinä asioina. Kuitenkin jos kaikessa asenne on luontoa arvostava niin kokonaisuutenakin voi tehdä paljon. Harrastuksen kannalta on huonoa se, että tyypilliset maastoautoiluharrastajat eivät ole kovin sivistyneitä. Alhainen koulutustaso näkyy asenteissa ja keskustelukyvyn puutteessa. Ei ole hyvä jos heti teilataan aivan hulluksi kun yrittää herättää harrastuksen ekologisuudesta keskustelua. Niin sanottujen viherpiiperoiden ja ituhippienkin kanssa on keskusteltava kiihtymättä. Tai ehkä juurikin nimenomaan niiden kanssa. Kumpiko antaa harrastukselle lisää jatkoaikaa? Vaihtoehto A. Vedän heti turpaan jos joku syyttää saastuttamisesta! Vaihtoehto B. Istutaas tähän kannolle ja keskustellaan miten tän lajin ympäristölle aiheuttamaa kuormitusta voidaan vähentää. Minusta kanssa tuntuu siltä, että sähkömaastoautosta saadaan kestävämpi kuin polttomoottorisesta. Tietysti on selvää, että offaajat ajelee vanhoilla autoilla. Harrastuskaluston muuttuminen esim. hybrideiksi tai sähköautoiksi tapahtuu 20 vuotta sen jälkeen kun niitä tulee uusiin autoihin. Näin ollen tekniset ratkaisut joilla harrastaja tänä päivänä voi autonsa saastutusta parantaa on melko vähissä. Bensa-autoissa kai katalysaattori on kova sana. Dieseleissäkin on ihan mieletön merkitys päästöissä jos kone on ajettu ihan väljäksi ja ruiskutussuuttimet on jämähtäneet auki. En tiedä onko minkälaiset erot huono- ja hyväkuntoisella dieselillä voi olla, mutta hajun ja savun perusteella veikkaan ääritapauksissa pitoisuustasojen olevan tuhatkertaisia. Jos pitää auton moottorin päästöihin vaikuttavilta osiltaan kunnossa niin ei varmaankaan ole ekologisesti perusteltua vaihtaa sitä esim. uuteen Lexuksen hybridimaasturiin vaikka päästöt vähän vähenis. Jos sitä mielikuvitusmaasturia lähtis suunnittelemaan niin mulla tulee mieleen tällaista. -pieni turbomoottori jonka tehtävänä on ladata akkuja. Tällöin kone saadaan käymään koko ajan hyötysuhteen kannalta optimaalisella käyntinopeudella. Koneen teho ja virrantuottokapasiteetti tulisi olla sellainen, että autolla voi ajaa maantiellä rauhallisesti jopa ilman akkuja. Riittäiskö johonkin 1500 kg:n autoon joku 1,2 litran kone? -sähköinen tai sähkömekaaninen voimansiirto. Tällöin voidaan valita ajetaanko pelkällä etuvedolla, takavedolla vai nelivedolla. Älykkäällä tekniikalla saadaan vetoa jaettu esim. 0/0/0/100% tai 25/25/25/25% tai ihan kaikkea noiden väliltä. -akkujen koko voisi olla sitä luokkaa, että akuilla voitais ajaa n. 30 minuuttia. -tällaisesta hybridistä on saatavissa hetkellisesti ihan mieletön vääntö joka riittää kiipeämään vaikka pystysuoraan ylös. Paketista saadaan siis kevyt, energiataloudellinen ja 6 litrasen bensakoneen vääntö. Valmistuskustannukset alkaa nykytekniikalla olemaan kilpailukykyiset. Vaihtoehtoisesti autossa vois olla edessa mekaaninen voimansiirto ja takana sähköinen. Takaveto otettas peliin liukkaalla tai maastossa. PS! Mulla on kilvissä ja vakuutuksissa 6 ajoneuvoa kahdelle kuskille. Näiden lisäksi on vielä pari sellaista joissa ei ole kilpiä tai vakuutuksia. Eli en ole ihan perusviherhippi, vaan samanlainen saastuttaja kuin muutkin. Tai jotain. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Ite oon aatellu lopettaa koko saastuttavan harrastuksen heti, kun hiihtäminen ja luisteleminen kesällä lopetetaan, ja uiminen talvella, paitsi avannossa.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Ja tähän vielä itse lisäisin lomalennot jonnekki vinkukiinaan.
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Eikö olisi ekolokista poistaa katalysaattorit ettei tulisi hiilidioksidipäästöjä?
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Pitääkö ihmisen olla helvetisti päntännyt voidakseen toimia ympäristöä säästävästi?
|
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Sanon vaan että onpahan taas joku insinööri päässyt pätemään muita korkeammalla sivistyneisyydellään.
__________________
-ISORY OFFROAD- |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
On tietenkin selvä, että kouluja käymätönkin ihminen voi olla sivistynyt ja älykäs. Paljon kouluja käynyt on ainakin oppinut kuuntelemaan ja käsittelemään tietoa. Ja jos osaa kuunnella ja käsitellä tietoa on helpompi oppia keskustelemaan. Minusta sivistyneisyys ei ole pelkkää älyä ja tietoa. Tuossa vaan tuli tätä ja erästä toista topikkia lukiessa mieleen offiharrastajan stereotyyppi. Tai siis sellainen jota minä kokemuksieni kautta pidän tyypillisenä offiharrastajana. Itse olen lähinnä wannabeoffaaja, enkä tunne henkilökohtaisesti montaakaan offaria. Jostain syystä ei kuulu tuttavapiiriin. Ja tuosta panzerin tekstistä päätellen niitä on taas yksi vähemmän. Kokemukseni offareista perustuu siihen mitä olen offipalstalta lukenut, nähnyt liikenteessä ja kahdessa ajotapahtumassa nähnyt. |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Mutta katso nyt näiden vastauksia täällä kun ihan asiallinen aloituskirjoitus kuitenkin. Saahan sitä olla vastaan tai sitä mieltä ettei tässä ole ideaa, mutta voisi sen silti järkevästi perustella eikä esittää tuollaista ääliötä mitä useat täällä. Ja ei todellakaan siihen mitään ihmeen koulutustasoa tarvita. Jännä juttu, että eräiden mielestä ekologisuuden lisääminen tarkoittaa yhtä kuin harrastuksen loppuminen. Eihän tästä ole kyse, vaan tyystin eri asiasta. Ja ne jotka väittää että ajavat niin kauan kuin öljyä riittää, niin totuushan on se ettei öljy mihinkään lopu. Sitten kun se käy vähiin, siitä tulee älyttömän kallista ja veikkaampa että harrastus loppuu siihen paikkaan useimmilta. Siksi ei varmaan ole pahitteeksi miettiä muitakin vaihtoehtoja sen jatkamiseen. Ja vielä tiedoksi, että itse en ole mikään ilmastonmuutos intoilija. En oikeastaan usko koko muutokseen siitä syystä että tällä hetkellä "tieto" siitä pohjaa todella vahvasti tietokone simulaatioihin. Ja näissä on se ongelma ettei niissä ole otettu läheskään kaikkia tekijöitä huomioon. Toisekseen nyky supertietokoneiden tehot ei riitä edes vesipisaran fysiikan realiaikaiseen simuloimiseen joten ihan turhaa olettaa että jotain ilmastoa pystytään mallintamaan ja vielä vuosien päähän. Jo ensi viikon sään ennustaminen on niin hataralla pohjalla. Mutta silti, ei tarvitse aivan lapsellisia kommentejä heitellä. Olkaa ennemmin hiljaaj ossei ole järkevää sanottavaa. |
|
#15
|
|||
|
|||
|
Hjoo, näillä lauseilla sinä osoititkin sitten keskustelukykyä ja korkeaa sivistystä!!!
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Huh, kylläpä helpotti |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Todeta pitää myös että minun autoni vm-81 patrol 3,3 litraisella diesel moottorilla saastuttaa mahdollisesti vähemmän kuin yksikään sinun autosi, syy tähän on se että olen alhaisesti koulutettu metallialan kaveri joka ajaa 6-8kk/vuodesta 100% biodieselillä. Mitä polttoainetta sinunlainen korkeasti koulutettu maailman pelastaja autojesi tankiin laittaa???
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
|
#18
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Minulla on 30 hehtaaria metsää keräämässä hillidioksiidipäästöt (viime vuonna ostin 5 ha lisää). 2 hehtaaria kerää vuodessa paljon enemmän kuin yksi auto pystyy hiilidoiksiidia tuottamaan. Paljonko sinulla on?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 05.12.2009 23:44 |
|
#19
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Mutta asiaan, onko Jappe tietosi tuosta 2:n hehtaarin alasta per maasturivuosi ihan asiapohjaan perustuvaa, vaiko upeaa vedätystä? Tieto toki on helpostikin löydettävissä mutta jos voisit tänne perustella niin avaisi monelle uusia ajatuksia metsän moniarvoisuudesta. Ja metsähän meille useimmille on sitä minne halutaan mennä, joko omaan tai luvan perästä sallittuun. |
|
#20
|
||||
|
||||
|
Onhan noita virityksiä jo olemassa:
http://www.youtube.com/watch?v=jHR3a7mCiEk http://www.youtube.com/watch?v=IcqeQFgPs5o http://www.youtube.com/watch?v=lMGom...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=W3wzW...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=zPSoN...rom=PL&index=2 http://www.youtube.com/watch?v=bAT_F5pVF4I Joku amerikassa oli rakentanut rockcrawlerin sähkömoottorilla. Sitä videota ei nyt vaan löydä mistään. |
|
#21
|
||||
|
||||
|
Pöljä ajattelutapa ehkä mutta ite luulen näin että jos tarvii esim. 1000kg siirtää paikasta A paikkaan B niin saman verran kuluu energiaa ja se saastuttaa oli energia peräisin mistä tahansa.. no ok jos otetaan esim auringosta se energia niin tarvii olla välineet millä poimia se energia ja välineet on pitäny valmistaa kuitenkin jossain tehtaassa missä käytetään energiaa energian poimita välineitä varten ja se energia tulee jostain minne on joskus pitäny valmistaa energian lähde minkä vamistukseen on käytettu energiaa mistä on syntynyt päästöjä ja jätteitä jne... ei perkule, mä putosin itekki jo kärryiltä
|
|
#22
|
||||
|
||||
|
Kyllä paras on niin saastuttava (eli bensasyöppö) vehje kuin mahdollista. Ei sillä sitten raaski ajaa yhtään ylimääräistä. Atteleppa jos maasturi kuluttaisi 5 litraa sadalla niin sillähän pörräisi kaiken aikaa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#23
|
|||
|
|||
|
Ekolokista offausta... Sitten kun joku viherpiipertäjä kertoo yhdenkin todistettavasti luonnolle 100% neutraalin asian niin lopetan offauksen ja prässään kaikki romut paaliksi. Taitavat nämä ilmasto-hihhulit olla niitä kovimpia saastuttajia.
Ensin kerrotaan että on ekolokista käyttää vanhat loppuun ja sittenkin vielä yrittää korjata niitä. Nyt kuitenkin onkin ekolokista ostaa uutta ja pitääs tuhota jo olemassa olevat tavarat. Ei jumalauta.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. Viimeksi muokannut pastirolli : 04.12.2009 19:44 |
|
#24
|
||||
|
||||
|
No tuota...
Mites polttokenno(vety/sähkö)veto??? Ja sehän on ekologista ainoastaan jos se vety tehdään jollain päästöttömällä energialla. Eli offailun ohessa tarvitsee rakentaa vain oma vesivoimala jossa tasavirralla pilkotaan siitä vedestä ensin happi ja vety erilleen ja sitten pakastamalla eritellään ne omiin astioihinsa,ja samallahan saa sitä happea kaikkiin polttoleikkaus puuhiin... Tai maakaasu hummeri??? Eli näinä jätevesi ym.direktiivi aikoina tarvitsee ainoastaan käsitellä omat,ja läheistensä lopputuotanto,mukaan lukien allekirjoittaneen kommentit,mädättämällä jolloin syntyy metaania,joka taasen on kelpo polttoainetta samoin kun käsittelemättömänä pahin kasvihuonekaasu. Tai sitten vaan pitää palata sinne mistä kaikki alkoi eli koittaa kesyttää se tyttären lahjaponi ja nelistää sillä kaupoi hattu(dodgelippis) vinossa kohti uusia vitalikkoja... |
|
#25
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan OFFIAUTO | timmy | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 27.09.2009 19:43 |
| Ostettu Offiauto | panzer | O/M/V Ajoneuvot | 19 | 29.12.2008 13:36 |
| Tulevaisuuden offiauto? | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.01.2008 01:07 |
| 0.VALMIS OFFIAUTO | methäman | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 16.07.2007 15:00 |
| Tulevaisuuden "offiauto"? | jeeppi-eki | Chit-Chat | 9 | 24.08.2005 18:29 |