![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Soita Pirssille. Hän omaa paljon kokemuksia k.o vehkeistä. Kuljetukseen kohtalainen, pitkällä hytillä saa mukaan koko joukkueen mutta, VOIMAA SAIS OLLA ENEMMÄN. Itse olen kuljetellut oikeastaan rakennustarvikkeita enimmikseen mutta autojakin on kuskattu. Tyhjänä menee noin 15-20l/100km mutta kuorman kanssa saa olla jalka lattiassa ja kulutus sen mukainen. Sallitutu nopeudet Ok, mutta jos kiire niin parempi unohtaa. Selaile manuskaa niin sieltä löytyy kaikkiin sun kysymyksiin vastaukset. H_Nietu anonyyminä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
kiitoksia kaikille vastanneille. Sisua-palstalle jo rekisteröidyinkin, pitää jatkaa juttua siellä. En tiennyt etä vettä raskaampaa rasvaa on olemassa, enkä taida sellaista ihan heti alkaa etsimäänkään, noudatan ainakin toistaiseksi vielä vanhaa periaatetta "kohtuullisen usein mitä tahansa rasvaa on parempi kuin harvemmin just parasta mahdollista". On toiminut hyvin ainakin roovereissa (sekä maasto- että tiekäytössä). Tämä mun volle on -88 mallia, luulis että loota on himppasen uudempi mitä protossa, hirmu pieni se ainakin on, näyttää etä suikassakin on kohta isompi. > VOIMAA SAIS OLLA ENEMMÄN. Kaikissa vehkeissä sais olla enemmän voimaa, mutta kun odotusarvo ei ollut kovinkan ylhäällä (tämä on mun eka kosla joka polttaa haisuöljyä), niin kyllä tämä kohtuudella tuntuu jaksavan, ainakin jos vertailukohtana on se minin on tottunut, eli range hemmetin isolla ja painavalla kärryllä. Volvo kiipeilee isotkin mäet kohtuu hyvin, yhen ainoan kerran tais Oulu-Raajärvi välille saattua sellanen mäki jossa piti vaihtaa neloselle, ja sekin paljolti sen takia kun alla oli normaali talvinen ajokeli eli aika liukasta (pelotti kerätä mutkassa vauhtia siihen mäkeen). Tyhjänä 80-85 vauhdissa kulutus 14l/100km, samurai lavalla 16l/100km, rangella menee kärryn ja kuorman kanssa 20-25l/100km kuorman painosta (range vai samurai) riippuen. Tyhjänä Volvo kiihtyy helposti kiekkamittarin punarajaan saakka, suikka kyydissä ei tuntunut missään, suorituskyky(tai sen puute, eihän tuo mikään raketti ole) oli jotakuin sama. Sitten kun lavalla on (reilu) ~2500kg (range + romua) ja perässä roikkuu (ainakin) saman verran (kärry + suikka + romua) niin voipa olla että 80 marssivauhti teettää eemmän töitä ertyisesti mäkisessä maastossa, kun yhdistelmän yhteispaino alkaa oleman luokkaa 10 tonnia. Mutta harrastuksiinhan sitä ollan menossa, ei ole tähän saakka ollut kamala kiire. Volvossa pitäis olla 90kW, rangessa muistaakseni 127kW (matalapuristeinen 3.9 katalysattorimoottori). Toki Volvon välitykset on paremmin optimoitu 70-90km/h menoon, rangessa turbiinilukko menee päälle vasta kahdeksankympin jälkeen. > Selaile manuskaa niin sieltä löytyy kaikkiin sun kysymyksiin vastaukset Mitä manuskaa? Auton mukana tuli tasan yx lappu, otteen ilmoitusosa... -Paavo |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
olisko palstalaisilla tietoa miten tällaiseen kikottimeen (FL408 -88, 3.6 turbo) saisi välijäähdyttimen? Löytyykö bolt-on suoraan jostain isommasta volvosta, vai meneekö ihan palasista rakenteluksi? Syylärin edessä on kohtuu hyvin tilaa, ja turbolta imusarjaan on lyhyt (20-30cm?) metalliputki, josta varmaan saa aika helposti tulon ja lähdön välijäähylle. -Paavo |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Laita palautetta kuinka ratkaisit asian.
Kiinostaa kovasti. Jos vaikka välijäähyn ja syötön lisäyksen jälkeen kestäis kuormattuna kärryn perässä ![]() H_Nietu anonyyminä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
Volvo kulkee Range kyydissä tasaisella 105, eli ei enää vedä ihan kiekkamittarin punarajalle. Nousee isommatkin mäet kohtuu hyvin, paremmin kuin trailerilla (veturina 3.9 matalapuristeinen katalysaattori range, hemmetin iso ja painava 2-akselinen kärry, sama hyötykuorma). Näitä FL-nelosia on harrastajapiireihin tulossa näille nurkille ehkä toinenkin, joka myyjän mukaan kulkee vaan 90 (ei tietoa kuormasta), joten coolerin etsinnän teho saattaa tuplaantua. Se syöttöruuvi pitää etsiä kans, ainakin sitten kun tulee vetokuula laitettua, nyt ei pukkaa savua lainkaan täyskaasulla. Pitää vaan lava tehdä uusiksi ennen sitä, nykyinen taipuilee hieman auton alla. Samalla vois tehdä vähän pidemmän ja leveämmän, nyt ei mahdu laidat olemaan paikoillaan kun kyydissä on range pokkereilla. Jotain laatikkoja vois nikkaroida lavalle (tai sen alle) kans, että mahtuu paremmin erilaista romua kyytiin. Kulutus tyhjänä 14l/100km, suskan kanssa 16 ja rangen kera 18, eli kuskausten polttoainekulut pieneivär huomattavasti, trailerikyydillä bensaa meni 22-25l/100km, marssivauhtihan näillä on aika sama. Ison ja leveän trailerin kanssa vaan paljon hankalampaa, kuorkilla on lysti raksutella pidemmätkin pätkät, ja tankillisella (90-100l?) ajelee tuplasti niin pitkälle kuin trailerilla (rangen tankki 70-80l). -Paavo |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moottorissa on kyllä potentiaalia. Ei muuta kuin syötöt oikealle tasolle. Jos näiden operaatioiden jälkeen kyyti riittää niin itse en kajoaisi turboon jottei pakopaineet pääse nousemaan. Kuinka paljon sulla on ahtopaineita? Jos olet nostanut niin Pysyykö lämmöt salituissa lukemissa? |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-Paavo |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Volvo FH12 kuorma-auto. | 454SS | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 21.11.2009 00:11 |
Pienet renkaat | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 03.06.2009 19:08 |
Myydään M: Volvo FL408 doublecab -87 | PIRSSI | O/M/V Ajoneuvot | 24 | 25.08.2008 07:32 |
Pienet takavalot, mistä ?? | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 13.07.2006 17:20 |
Pienet offi gumit | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 14.11.2004 23:34 |