Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Pienet kuorma-autot (Volvo FL408) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66316)

Paavo 01.12.2009 15:25

Pienet kuorma-autot (Volvo FL408)
 
Moi,

tuollaiseen kevytkuorkkiin liittyen alkoi kyselyikä...

Tässä tapauksessa kiinnostaa ympäri suomet toimittavat tahot,
tai sitten Oulun alueella olevat putiikit. TrailCon ja RasKone on
niminä tuttuja, mutta molemmissa on tullut käytyä ostoksilla tasan
yhden kerran, joten valikoimat ja palvelut ei ole kovinkan tuttuja.

- onko nastallisista renkaista oikeesti apua talvella ajellessa?
- riittääkö että on edessä, vai pitäiskö olla myös takana?
- mistä kannattaa hommata vanteita ja renkaita? niiden hintataso?

- varaosat; merkkiliikkeestä (Wetteri) vai jostain muualta?
- entäs kulutusosat (pyyhkijät, suodattimet, jne.), mistä ne?

- onko noille kuorma-autoille mitään omia keskustelupalstoja?
joko "nettitohtorointia" varten, tai osto- ja myyntipaikaksi
- löytyykö netistä omistajan/korjaamokäsikirjoja tai muuta materiaalia?

- ajosiltojen/ramppien teko ei tietty ole mikään ameriikantemppu, mutta
onko tähän tarkoitukseen mitään erikoishelppoa/halpaa lähtökohtaa?

- akut on loppu, voiko tilalle laittaa 2kpl 75Ah/750A käynnistysakkua?

- käykö laatikkoon samat GL4 ja perään GL5 öljyt mitä on maastureissakin?
- käykö koneeseen sama turbo-diesel öljy mitä on maastureissakin?
- tarvitaanko alustan (kardaanit jne.) rasvaukseen mitään erikoisvaseliinia?
- onko jarru- ja kytkinneste sitä samaa (DOT4) kuin maastureissakin?

Antenni jos aihe ei ole ihan offipalstan syvintä olemusta, en vaan
tiennyt parempaakaan paikkaa, eikä googlettamalla löytynyt mitään
"kuormuripalsta.com":ia. Kyseisen auton käyttötarkoitus on kuitenkin
puhtaasti offivehkeiden raahaus, jos se mitään helpottaa. Ja palstalaisissa
on varmasti paljon sellaisia jotka tuntee tuollaset pikkuvolvot hyvin.

-Paavo

eyeless 01.12.2009 17:54

ainaskin noit öljy asioita voi kattoa tuolta--->
http://www.castrol.com/castrol/castr...ategoryId=3140
ja vasemmassa alareunassa voiteluaine suositukset.

Joske 01.12.2009 18:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 619271)
Moi,

tuollaiseen kevytkuorkkiin liittyen alkoi kyselyikä...

- onko nastallisista renkaista oikeesti apua talvella ajellessa?
On, varsinkin jos ajaa paljon tyhjänä tai kevyellä kuormalla

- riittääkö että on edessä, vai pitäiskö olla myös takana?
Kannattaa olla kaikissa, pienempiä rengaskokoja voi olla vaikea löytää nastoitettuna mutt monessa liikkeessä voi nastoittaa

- mistä kannattaa hommata vanteita ja renkaita? niiden hintataso?
Halvin taitaa olla haaparannan puolella, mutta tarvii y-tunnuksen

- onko noille kuorma-autoille mitään omia keskustelupalstoja?
Sisua.net palstalaisilla on runsaasti tietoa

- akut on loppu, voiko tilalle laittaa 2kpl 75Ah/750A käynnistysakkua?
Voi olla ettei kylmänä jaksa käynnistyä

- käykö laatikkoon samat GL4 ja perään GL5 öljyt mitä on maastureissakin?
Pitäs käydä, ite oon käyttäny samaa ku metsäkoneissa

- käykö koneeseen sama turbo-diesel öljy mitä on maastureissakin?
Nesteen diesel-moottoriöljyllä on tullu käytettyä jopa bensakoneessa eli sama käy

- tarvitaanko alustan (kardaanit jne.) rasvaukseen mitään erikoisvaseliinia?
Ei

- onko jarru- ja kytkinneste sitä samaa (DOT4) kuin maastureissakin?
On

-Paavo

jep.

komu 02.12.2009 17:32

Kaverilla on samanlainen Volvo ja lähipiirissä on niitä ollut useampi aikoinaan.
Nastoista ei ole paljon hyötyä kuin eturenkaissa kunhan on takakumeissa pintaa ja kuormaa lavalla, Hiekkasäkki on hyvä olla mukana aina.
Vanteita ja renkaita ei mielestäni kannata ostaa uutena vaan purkaamoilta hakee, ite ostin 19,5 renkaita vanteineen viime kesänä uudehkot kumit päällä ja maksoi 125e kpl Piikkiön autopurkaamosta Turun kupeesta. Kuorma-auto purkaamoihin kannattaa soitella, käytettyjä akkujakin kannattaa kysyä sopivsti yleensä myyvät.

10W40 käy hyvin moottoriin suodattimet ja muut saa trailconista tai sitten esim. turun raskaskalustosta. niillä on paljon osaa nimenomaan iäkkäämpään kalustoon.
Merkkiliikkeeseen ei kannata ihan ensimmäiseksi mennä Volvon ollessa kyseessä.

Gravedigger 02.12.2009 17:39

tuohon kardaanin rasvaukseen tulisi käyttää vettä raskaampaa rasvaa. Tämä siksi, että ristikossa vesi syrjäyttää rasvan ja vesi ei voitele. Ja tieto on saatu tällä viikolla raskaskone asentaja kurssilla. Niin ja normaalit litium ja muut vastaavat rasvathan on vettä kevyempiä.

sisua45 03.12.2009 22:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 619271)

Antenni jos aihe ei ole ihan offipalstan syvintä olemusta, en vaan
tiennyt parempaakaan paikkaa, eikä googlettamalla löytynyt mitään
"kuormuripalsta.com":ia. Kyseisen auton käyttötarkoitus on kuitenkin
puhtaasti offivehkeiden raahaus, jos se mitään helpottaa. Ja palstalaisissa
on varmasti paljon sellaisia jotka tuntee tuollaset pikkuvolvot hyvin.

-Paavo

Sisu-palstalla jutelleen sujuvasti kaikista kuorma-auto merkeistä. Sieltä löytyy volvoistakin tietäviä. Rohkeasti vaan sinne kysymään, siellä on monia muitakin offipalstalaisia. :)

FL:stä en tiedä, mutta F4 volvossa on sama ZF vaihdeloota kuin proto-sisussa. :rolleyes:

http://www.sisua.net/forum/index.php

Tässä Muut-osio, ei pelkästääs Sisuista jauheta: http://www.sisua.net/forum/viewforum.php?f=19

Reetu 03.12.2009 22:27

http://www.j-eljander.fi/ Siinä asia putiikki, ja toimittaa ympäri Suomen kilpailukykyiseen hintaan.

Rekisteröimätön 04.12.2009 01:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 619271)
Moi,

tuollaiseen kevytkuorkkiin liittyen alkoi kyselyikä...

Tässä tapauksessa kiinnostaa ympäri suomet toimittavat tahot,
tai sitten Oulun alueella olevat putiikit. TrailCon ja RasKone on
niminä tuttuja, mutta molemmissa on tullut käytyä ostoksilla tasan
yhden kerran, joten valikoimat ja palvelut ei ole kovinkan tuttuja.

- onko nastallisista renkaista oikeesti apua talvella ajellessa?
- riittääkö että on edessä, vai pitäiskö olla myös takana?
- mistä kannattaa hommata vanteita ja renkaita? niiden hintataso?

- varaosat; merkkiliikkeestä (Wetteri) vai jostain muualta?
- entäs kulutusosat (pyyhkijät, suodattimet, jne.), mistä ne?

- onko noille kuorma-autoille mitään omia keskustelupalstoja?
joko "nettitohtorointia" varten, tai osto- ja myyntipaikaksi
- löytyykö netistä omistajan/korjaamokäsikirjoja tai muuta materiaalia?

- ajosiltojen/ramppien teko ei tietty ole mikään ameriikantemppu, mutta
onko tähän tarkoitukseen mitään erikoishelppoa/halpaa lähtökohtaa?

- akut on loppu, voiko tilalle laittaa 2kpl 75Ah/750A käynnistysakkua?

- käykö laatikkoon samat GL4 ja perään GL5 öljyt mitä on maastureissakin?
- käykö koneeseen sama turbo-diesel öljy mitä on maastureissakin?
- tarvitaanko alustan (kardaanit jne.) rasvaukseen mitään erikoisvaseliinia?
- onko jarru- ja kytkinneste sitä samaa (DOT4) kuin maastureissakin?

Antenni jos aihe ei ole ihan offipalstan syvintä olemusta, en vaan
tiennyt parempaakaan paikkaa, eikä googlettamalla löytynyt mitään
"kuormuripalsta.com":ia. Kyseisen auton käyttötarkoitus on kuitenkin
puhtaasti offivehkeiden raahaus, jos se mitään helpottaa. Ja palstalaisissa
on varmasti paljon sellaisia jotka tuntee tuollaset pikkuvolvot hyvin.

-Paavo

Kyselu iästä....se tulee silloin kun tulee....
Soita Pirssille. Hän omaa paljon kokemuksia k.o vehkeistä.
Kuljetukseen kohtalainen, pitkällä hytillä saa mukaan koko joukkueen mutta,
VOIMAA SAIS OLLA ENEMMÄN.
Itse olen kuljetellut oikeastaan rakennustarvikkeita enimmikseen mutta autojakin on kuskattu.
Tyhjänä menee noin 15-20l/100km mutta kuorman kanssa saa olla jalka lattiassa ja kulutus sen mukainen.
Sallitutu nopeudet Ok, mutta jos kiire niin parempi unohtaa.
Selaile manuskaa niin sieltä löytyy kaikkiin sun kysymyksiin vastaukset.
H_Nietu anonyyminä.

Paavo 04.12.2009 13:04

Moi,

kiitoksia kaikille vastanneille. Sisua-palstalle jo rekisteröidyinkin, pitää jatkaa juttua siellä.

En tiennyt etä vettä raskaampaa rasvaa on olemassa, enkä taida sellaista ihan heti alkaa etsimäänkään, noudatan ainakin toistaiseksi vielä vanhaa periaatetta "kohtuullisen usein mitä tahansa rasvaa on parempi kuin harvemmin just parasta mahdollista". On toiminut hyvin ainakin roovereissa (sekä maasto- että tiekäytössä).

Tämä mun volle on -88 mallia, luulis että loota on himppasen uudempi mitä protossa, hirmu pieni se ainakin on, näyttää etä suikassakin on kohta isompi.

> VOIMAA SAIS OLLA ENEMMÄN.

Kaikissa vehkeissä sais olla enemmän voimaa, mutta kun odotusarvo ei ollut kovinkan ylhäällä (tämä on mun eka kosla joka polttaa haisuöljyä), niin kyllä tämä kohtuudella tuntuu jaksavan, ainakin jos vertailukohtana on se minin on tottunut, eli range hemmetin isolla ja painavalla kärryllä. Volvo kiipeilee isotkin mäet kohtuu hyvin, yhen ainoan kerran tais Oulu-Raajärvi välille saattua sellanen mäki jossa piti vaihtaa neloselle, ja sekin paljolti sen takia kun alla oli normaali talvinen ajokeli eli aika liukasta (pelotti kerätä mutkassa vauhtia siihen mäkeen).

Tyhjänä 80-85 vauhdissa kulutus 14l/100km, samurai lavalla 16l/100km, rangella menee kärryn ja kuorman kanssa 20-25l/100km kuorman painosta (range vai samurai) riippuen. Tyhjänä Volvo kiihtyy helposti kiekkamittarin punarajaan saakka, suikka kyydissä ei tuntunut missään, suorituskyky(tai sen puute, eihän tuo mikään raketti ole) oli jotakuin sama.

Sitten kun lavalla on (reilu) ~2500kg (range + romua) ja perässä roikkuu (ainakin) saman verran (kärry + suikka + romua) niin voipa olla että 80 marssivauhti teettää eemmän töitä ertyisesti mäkisessä maastossa, kun yhdistelmän yhteispaino alkaa oleman luokkaa 10 tonnia. Mutta harrastuksiinhan sitä ollan menossa, ei ole tähän saakka ollut kamala kiire.

Volvossa pitäis olla 90kW, rangessa muistaakseni 127kW (matalapuristeinen 3.9 katalysattorimoottori). Toki Volvon välitykset on paremmin optimoitu 70-90km/h menoon, rangessa turbiinilukko menee päälle vasta kahdeksankympin jälkeen.

> Selaile manuskaa niin sieltä löytyy kaikkiin sun kysymyksiin vastaukset

Mitä manuskaa? Auton mukana tuli tasan yx lappu, otteen ilmoitusosa...

-Paavo

Paavo 05.06.2010 18:43

Moi,

olisko palstalaisilla tietoa miten tällaiseen kikottimeen (FL408 -88, 3.6 turbo) saisi välijäähdyttimen?
Löytyykö bolt-on suoraan jostain isommasta volvosta, vai meneekö ihan palasista rakenteluksi?

Syylärin edessä on kohtuu hyvin tilaa, ja turbolta imusarjaan on lyhyt (20-30cm?) metalliputki,
josta varmaan saa aika helposti tulon ja lähdön välijäähylle.

-Paavo

Rekisteröimätön 05.06.2010 23:25

Laita palautetta kuinka ratkaisit asian.
Kiinostaa kovasti.
Jos vaikka välijäähyn ja syötön lisäyksen jälkeen kestäis kuormattuna kärryn perässä :)
H_Nietu anonyyminä.

Paavo 08.06.2010 17:26

Moi,

Volvo kulkee Range kyydissä tasaisella 105, eli ei enää vedä ihan kiekkamittarin punarajalle. Nousee isommatkin mäet kohtuu hyvin, paremmin kuin trailerilla (veturina 3.9 matalapuristeinen katalysaattori range, hemmetin iso ja painava 2-akselinen kärry, sama hyötykuorma).

Näitä FL-nelosia on harrastajapiireihin tulossa näille nurkille ehkä toinenkin, joka myyjän mukaan kulkee vaan 90 (ei tietoa kuormasta), joten coolerin etsinnän teho saattaa tuplaantua.

Se syöttöruuvi pitää etsiä kans, ainakin sitten kun tulee vetokuula laitettua, nyt ei pukkaa savua lainkaan täyskaasulla. Pitää vaan lava tehdä uusiksi ennen sitä, nykyinen taipuilee hieman auton alla. Samalla vois tehdä vähän pidemmän ja leveämmän, nyt ei mahdu laidat olemaan paikoillaan kun kyydissä on range pokkereilla. Jotain laatikkoja vois nikkaroida lavalle (tai sen alle) kans, että mahtuu paremmin erilaista romua kyytiin.

Kulutus tyhjänä 14l/100km, suskan kanssa 16 ja rangen kera 18, eli kuskausten polttoainekulut pieneivär huomattavasti, trailerikyydillä bensaa meni 22-25l/100km, marssivauhtihan näillä on aika sama. Ison ja leveän trailerin kanssa vaan paljon hankalampaa, kuorkilla on lysti raksutella pidemmätkin pätkät, ja tankillisella (90-100l?) ajelee tuplasti niin pitkälle kuin trailerilla (rangen tankki 70-80l).

-Paavo

H_Nietu 10.06.2010 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 674774)
Moi,

Volvo kulkee Range kyydissä tasaisella 105, eli ei enää vedä ihan kiekkamittarin punarajalle. Nousee isommatkin mäet kohtuu hyvin, paremmin kuin trailerilla (veturina 3.9 matalapuristeinen katalysaattori range, hemmetin iso ja painava 2-akselinen kärry, sama hyötykuorma).

Näitä FL-nelosia on harrastajapiireihin tulossa näille nurkille ehkä toinenkin, joka myyjän mukaan kulkee vaan 90 (ei tietoa kuormasta), joten coolerin etsinnän teho saattaa tuplaantua.

Se syöttöruuvi pitää etsiä kans, ainakin sitten kun tulee vetokuula laitettua, nyt ei pukkaa savua lainkaan täyskaasulla. Pitää vaan lava tehdä uusiksi ennen sitä, nykyinen taipuilee hieman auton alla. Samalla vois tehdä vähän pidemmän ja leveämmän, nyt ei mahdu laidat olemaan paikoillaan kun kyydissä on range pokkereilla. Jotain laatikkoja vois nikkaroida lavalle (tai sen alle) kans, että mahtuu paremmin erilaista romua kyytiin.

Kulutus tyhjänä 14l/100km, suskan kanssa 16 ja rangen kera 18, eli kuskausten polttoainekulut pieneivär huomattavasti, trailerikyydillä bensaa meni 22-25l/100km, marssivauhtihan näillä on aika sama. Ison ja leveän trailerin kanssa vaan paljon hankalampaa, kuorkilla on lysti raksutella pidemmätkin pätkät, ja tankillisella (90-100l?) ajelee tuplasti niin pitkälle kuin trailerilla (rangen tankki 70-80l).

-Paavo

Ostiko uuden vai käytetyn jäähdyttimen? Vai onko jonkun muun mallin vai mittojen mukaan tehty?
Moottorissa on kyllä potentiaalia. Ei muuta kuin syötöt oikealle tasolle.
Jos näiden operaatioiden jälkeen kyyti riittää niin itse en kajoaisi turboon jottei pakopaineet pääse nousemaan.
Kuinka paljon sulla on ahtopaineita? Jos olet nostanut niin
Pysyykö lämmöt salituissa lukemissa?

Paavo 14.06.2010 13:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H_Nietu (Viesti 675122)
Ostiko uuden vai käytetyn jäähdyttimen? Vai onko jonkun muun mallin vai mittojen mukaan tehty?
Moottorissa on kyllä potentiaalia. Ei muuta kuin syötöt oikealle tasolle.
Jos näiden operaatioiden jälkeen kyyti riittää niin itse en kajoaisi turboon jottei pakopaineet pääse nousemaan.
Kuinka paljon sulla on ahtopaineita? Jos olet nostanut niin
Pysyykö lämmöt salituissa lukemissa?

En ole vielä tehnyt mitään hankintoja tai asenuksia, sunnitteluvaihe ja tiedonhankinta siis vasta menossa.

-Paavo

HCK 11.07.2010 18:07

1 Liiteet
Ei tullut mulle vollee kun ei päässyt kaupoille, mut tämmönen löyty etelästä. Vai oisko iskenyt vaan kateus ja pitänyt saada pikkusen isompi. :)
Mistä hommasit ne rampit jotka oli mukana tappikoskella?

Paavo 27.07.2010 08:41

Täältä bongasin rampit alunperin pienen vinkin avulla:

http://www.nettikone.com/clm/alumiinirampit/535183

Otin loppujenlopuksi kahdet, pienemmät (11kg/kpl, 2500kg) Rangen katolle, ja isommat (21kg/kpl, 4400kg) Volvon lavalle. Pienemmät tais olla hieman reilun 2 metriä, isommat jotain kaks ja puoli. Satasen hintaero muistaakseni.

-Paavo


Sivu luotu: 04:34 (GMT +2).