![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mites se diodi- versio sitten pelittää? Eli siis yhtälailla lataus- kuin purkutilanteessa? Mulla on noi diodien ominaisuudet vähän hukassa, muutakun että ne päästää virtaa vain yhteen suuntaan. Miten kannattaisi kytkeä jne... Mulla meinaan vähän sama tilanne että olen aatellut kahta akkua, mutta vain yksi laturi (toiselle on aika heikosti tilaa enkä jaksa alkaa liikaa säheltämään).
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Esim. diodille tuleva johto 13V ja diodin jälkeen 12,3V.
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kattelin mätänetissä noita venekatkaisijoitakin, eli jompikumpi akuista tai molemmat mutta olipahan julmetun isoja! Pienempi vei tilaa kämmenen verran ja isompi vielä enemmän + korkeutta oli 5-7cm. Eivät välttämättä oikein sovi suikkaan, kun tuli riivittyä peltejä pois..
Päädyin kuitenkin rakentamaan kahden laturin ja kahden akun systeemin. Toi vinssiakku saa luvan opetella olemaan kyljellään, joko konehuoneessa tahi penkkien takana. Muistin tota kaksoisakkurelettä tutkiessani tilanteen mettästä kun laturi sippas ja pelkällä akulla ei päässy pois kun joutu vinssaamaan.. Eli jos toinen laturi sippaa niin sitten kytkee akut rinnan (päävirtakytkin akkujen + napojen väliin) jolloin laturi lataa molempia. Muulloin vinssiakulle on toi vanin 105 A laturi (kunhan hepe muistaa hakea) ja sitten sytkälle ja muille normi toiminnoille toinen, joko toi sierran 65A tai sitten Bosch kopio 80A. Eikös tollanen tuplalaturi systeemi ollu mm yhessä keltasessa suikassa? Oli ainakin kolme vinssiä ko. laitteessa..
__________________
Broken Back Team #1 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
mulla on suikassa tuplalaturi systeemi
mutta eise kaks laturia poista vielä sitä ongelmaa ettei purkais molempia akkuja vinssatessa täytyy ne kumminkin erotella diodilla/tasasuuntaajalla |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joo no siis kuten totesin niin tiedän että diodi päästää virtaa vain yhteen suuntaan, mutta mites se kytkentä? Ja miten muuten pelittää kahdella akulla, yms..?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei pitäs olla ongelmaa, kun toinen laturi lataa toista akkua ja toinen toista. Vinssi on kytketty vain toiseen akkun (optima) jota lataa 105A:n laturi. Vartan akku joka jää starttiakuksi saa latauksen siis 65 tai 80A:n laturilta.
Akut eivät ole siis rinnan muulloin kuin startatessa tai toisen laturin hajotessa. Mekaaninen päävirtakytkin akkujen väliin. Eli mihin tota relettä / diodia tässä tapauksessa tarvii, kun on toisistaan erilliset systeemit? Edittiä, siis joo, jos toinen laturi sippaa, silloin tietty pitäs akut erottaa, jottei vinssi tyhjennä molempia mutta toi häikkä tarkottaa yleensä sitä että leikki on loppu ja traileri kutsuu muutenkin..
__________________
Broken Back Team #1 Viimeksi muokannut SamiN : 20.11.2009 00:16 Perustelu: näkökulman tarkistus |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toi RJ:n oma 45A laturi ei vakuuttanu, niin laitoin kaveriksi boschin 90A laturin, mutten oo vielä jaksanu laittaa konehuoneeseen toista akkua sille. Ja jos se toinen laturi sippaa, niin sitten edetään vaan hissunkissun sen toisen turvin. Yleensä se toinen tai ainoa laturi sippaa venäjällä heti ekana päivänä :P Ja taivallettavaa on vielä paljon. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos jäähdytys ei riitä on diodi hetken päästä kaputt. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
0 - 0.7V aluella diodihan ei sitten toimi, vaan "vuotaa" viirran läpi, mihin suuntaan sitten tarvii... Nyybin laskutoimitukset on sitten ihan oma maailman TAAS JÄLLEENKERRAN (eix niitä ny prkle saada täältä vaikka pelkäksi lukijoiksi, otettais mallia Volkkaripoikien sivuilta !!!)
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä siinä diodissa on kynnysjännite vaikka se johtaa ihan täpöllä. Riippuu diodin tyypistä mutta siellä 0.2-0.7 voltin välillä se on. Sen verran se hukkaa siis jännitettä ja samalla suoraan ohmin lain mukaan tehoa. P=UI Virrankesto on taas suoraan riippuvainen diodityypistä. Lisäksi se ei päästä estosuuntaan yhtään virtaa oli jännite mikä tahansa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Akkuhan ei ota määränsä enempää latausvirtaa sisäänsä, vaikka sitä latailisi 200A:n laturilla.
Joa haluaa Normaalikäytössä olevaa akkua pitää hyvässä kunnossa, niin sitä ladataan n. 4A:n laturilla Joskus yön yli... ![]() Eli jos lähdet vinssaamaan vinssillä ,joka imee vaikka 500A virtaa kuormittuessaan, ja konehuoneessa on vaikka 100A:n laturi, niin sen laturin tehosta lähes kaikki menee suoraan sen vinssin mottorille ja loppu virrantarve tulee akun purkaantumisesta. Sitten kun vinssaus päättyy, niin ei se laturi vielä tuuppaa sita 100A:a sinne akkuun päin, vaan osa menee auton käynnissä pitämiseen, valoihin,... Akun lataukseen saattaa mennä vain 10A, riippuen akun kyvystä ottaa virtaa vastaan... ![]() Yksi hyvä keino on säästää laturin hiiliä palamasta ylikuormituksen takia, on sammuttaa kone vinssauksen aikana. Aikas monet laturivauriot tulevat sen takia, että hiilet kuumenevat ja katkeavat. Tuossa on vaan se huono puoli, että jos vinssaa akun tyhjäksi, niin sitä konetta ei saa enää käymään ilman apuvirtaa. Paitsi jos on tuo 2-akkujärjestelmä, tai edes starttiboosteri huoltoautossa mukana... ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli vinssatessa tulee ylikuorma laturille kun toi 55Ah :n keltanen optima EI yksinkertaisesti riitä. Paljonkohan toi horsepoweri sitten oikein hukkaa tota poweria? En löytänyt mainintaa mistään paljonko vaatii virtaa? Paljonko siis vinssit normaali vedossa ottaa virtaa? Eli minkä kokoinen laturi + akku paketti on todettu riittäväksi päivän mittaiselle hupisessiolle?
__________________
Broken Back Team #1 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Diodien kynnysjännite on yleensä 0,7 volttia kun puhutaan sähkön siirrosta (pienemmissä, singaalidiodeissa jopa vain 0,2v)
Jännite tarkoittaa estosuuntaista jännitekestoa; jos ylitetään k.o jännite niin kunnossapysyminen vastaa hehkulampin pudottamista kaakelilattialle.... Virta tarkoitaa normaaliolosuhteissa riittävästi jäähdytettyä diodia Tarkalleen ottaen diodin sisäisen pinnan maksimirajalämpötila tuhoaa diodin; vrtylläoleva kaakelilattia Latureista senverran, että tyhjäkäyntikierroksilla laturi lataa noin 1/3 ilmoitetusta. Akkujen virran vastaanotto on myös rajallista, mutta kun kyse on vinssauksen jälkeen lämpimistä akkuista, niin ne ottaa kunnossaollessaan virtaa ihan kunnolla: Itsellä veneessä hupipuolella 3 x 60a "ladan" käynnistysakkuja, ja 2vuotiailla akuilla tyhjänä lähdettäessä bosch 115A laturi tuuppasi akkupakettiin yli 100A ensimmäisen tunnin, sitten virta tipahti, koska jännite laski 13,7v (konehuoneessa n.60c) latausvirta alkoi laskea jyrkästi n.2tunnin kuluttua, joten akkujen viimmeinen 20% vaati herkistelyä. virta oli noin 10A jännitteellä 13,6v. jos akkujen lämpötila järkevä, esim. 20c niin latausjännite latauksessa saa olla hetkellisesti jopa 15v. (jokainen tunti jolloin 15volttia niin lyhentää kestoikää huomattavasti), Mutta satunnaisesti voi käyttää jännitteen 16v:ssa, pienellä virralla, tasapainottaa ominaispainot kennoissa. Yritin äskön vastata tähän viestiin kattavalla pohdinnalla, mutta tipahdin ulos: Jos offarit haluaa minun omakohtaisia kokemuksia sähkötekniikan "teoreettisesta" maailmasta, niin voin avata oman ketjun, missä voin käydä pikkasen läpi "teoreettista-"sähkötekniikkaa mm. jännitehäviöiden laskentaa, arvaillaan sopivia sulakkeita, ja laskea pari esimerkkiä akkukaapeleille takakonttiin. -J- |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Jep, aukaise uusi aihe , pysyy luettavampana kun ei hypitä eestaas.
kiinnostaa toi kaapelinpaksuus ,kun toisia piuhoja tarttis alkaa vetelemään..
__________________
Broken Back Team #1 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:Pari akkua amerikan autoon | pekkav | O/M/V Muut | 2 | 09.01.2009 12:58 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
yksi ISO vai pari pientä akkua 12-v järjestelmään? | lepoantti | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.04.2007 18:05 |
Kaksi akkua maasturiin! | rm67 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.01.2007 10:15 |
Montako akkua??? | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.08.2005 11:33 |