Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.11.2009, 00:31
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

Jarrullinen perävaunu
Yli 750 kg, mutta alle 3500 kg perävaunu kuuluu O2-ajoneuvoluokkaan. Tämän luokan perävaunut on varustettu jarruin ja ne on katsastettava joka toinen vuosi. Näissä katsastusaika on kalenterivuoden loppuun mennessä; ei siis kuten autoissa käyttöönottopäivän tai rekisterinumeron mukaan.

Jarrullisissa perävaunuissa täytyy käyttää talvirenkaita kuten henkilö- ja pakettiautoissakin. Huomioitava seikka on myös, että jos vetoautossa on nastarenkaat, täytyy myös perävaunun alta löytyä sellaiset.

Perävaunun rekisteriotteessa lukeva kokonaismassa saa olla suurempi kuin auton omamassa, mutta todellinen perävaunumassa ei. Perävaunu voi olla myös leveämpi kuin vetoauto. Tässä tapauksessa voi joutua käyttämään lisävarrellisia taustapeilejä, niin sanottuja asuntovaunupeilejä, näkyvyyden saamiseksi taaksepäin. Peilien hyötyleveys (peilipinnan ”keskeltä keskelle” mitattuna) tulee olla vähintään yhtä suuri kuin perävaunun leveys peilien korkeudella.
_________

Jarrullisten yhdistelmien kohdalla kuvaan asuu yhdistelmän kokonaispaino. B-kortilla suurin sallittu yhdistelmän paino on 3500 kg. Kuorma-autokortti ei tähän asiaan tee muutosta. BC-kortti oikeuttaa ajamaan alle 3500 kg:n yhdistelmiä

Asuntovaunulla tai autotrailerilla saattaa hyvinkin tuo 3500 kg:n raja ylittyä. Jos vetoauto on B-luokkaa (kokonaispaino alle 3500 kg), täytyy kuljettajalta löytyä BE-luokan ajokortti (ns. pikku-E). Tämän luokan kortti tarvitaan myös silloin, kun perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.11.2009, 06:21
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Mites, jos vetoauto on kuorma-auto, (esim Ducato Maxi) niin millaset renkaat kärrissä pitää talvella olla? Jos dukaatissa vaikka on etuakselilla nastat ja takana ei? Kuorma-autoissahan saa olla sekarengastus, eikä talvisin vaadita edes M+S-merkintää.

a) Kesärenkaat (Kuorma-auto yhdistelmiltä ei vaadita M+S-renkaita)
b) Nastattomat talvirenkaat (kun nyt ei oikein tiedä mitkä siellä pitäs olla)
c) Nastarenkaat (mennään ny varmanpäälle, kerran siellä jossakin renkaassa on piikkejä)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.11.2009, 09:21
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Mites, jos vetoauto on kuorma-auto, (esim Ducato Maxi) niin millaset renkaat kärrissä pitää talvella olla? Jos dukaatissa vaikka on etuakselilla nastat ja takana ei? Kuorma-autoissahan saa olla sekarengastus, eikä talvisin vaadita edes M+S-merkintää.

a) Kesärenkaat (Kuorma-auto yhdistelmiltä ei vaadita M+S-renkaita)
b) Nastattomat talvirenkaat (kun nyt ei oikein tiedä mitkä siellä pitäs olla)
c) Nastarenkaat (mennään ny varmanpäälle, kerran siellä jossakin renkaassa on piikkejä)
Muuta ei tietääkseni ole määrätty kun se, että jos vetävässä autossa on nastarenkaat niin täytyy kärrissäkin olla.
Silloin nuo kaikki olis sallittuja..

Tuli vielä mieleen toi ylikuormamaksu juttu. Eli koskee myös pakettiautoja, toi aiempi 4000kg klapikuorma olis tullu hintoihin vetää tolla hiluxilla, mutta paljon halvemmaksi jollain henkilöautolla..

Ja toi "tavaran" kuljetus ei tarkoita sitä, että olis nainen kyydissä..

1 §

Soveltamisala

Ylikuorman kuljettamisesta tavaran kuljetukseen tarkoitetussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa tieliikennelaissa (267/81) tai sitä vastaavassa Ahvenanmaan maakuntalaissa tarkoitetulla tiellä määrätään valtiolle maksettava ylikuormamaksu tämän lain mukaan. (22.7.1991/1068)
Tätä lakia ei sovelleta muulla traktorilla kuin liikennetraktorilla ja sen perävaunulla suoritettavaan kuljetukseen silloin, kun kysymyksessä on moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/66) 17 a §:ssä tarkoitettu kuljetus. (15.3.1996/170)
Ylikuormamaksu määrätään vain sellaisesta ylikuormasta, jonka liikenteen valvoja toteaa välittömästi kuljetuksen aikana.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.11.2009, 11:02
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kipasin tuossa katsastuskonttuurilla ja varmistin asian sieltä.
Tuo kyseinen hilux + kärry yhdistelmä + kuorma esim 1500kg on lailinen.
Lupasivat ottaa poliisilaitokselle yhteyttä ja pyytää olla sotkemati kortti ja kytkentä asioita keskenään.

Ja e kirjain myös pitää ajokortista löytyä jottei kukaan nyt kisko vastaavaa yhdistelmää pelkällä b:llä tai c:llä.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O

Viimeksi muokannut bluevan : 19.11.2009 11:05
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.11.2009, 11:12
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

ylikuorma maksuista vielä


melkein 10 vuotta rekkaa ajaneena täytyy todeta et sillä et onko pyörakuormaajassa vaaka vai ei, ei ole mitään tekemistä tuon ns.5%:n säännön kanssa, ei ne poliisit siellä tienpäällä tiedä et onko siellä tehtaalla, turvesuolla tms. mistä tuo kuorma on haettu, vaakalla varustettu pyörakuormaaja.

se 5% tulee mahdollisesta vaakavirheestä, ns.varmuusmarginaali.. eli normi rekka kokonaispaino 60tn, siihen 5% lisää niin saadaan painoksi 63tn, sen yli kun menee niin rupee tulee sakkoo.. ja vasta 70tn kohdal lähtee kuskilta kortti kuivumaan..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.11.2009, 11:16
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
melkein 10 vuotta rekkaa ajaneena täytyy todeta et sillä et onko pyörakuormaajassa vaaka vai ei, ei ole mitään tekemistä tuon ns.5%:n säännön kanssa, ei ne poliisit siellä tienpäällä tiedä et onko siellä tehtaalla, turvesuolla tms. mistä tuo kuorma on haettu, vaakalla varustettu pyörakuormaaja.

se 5% tulee mahdollisesta vaakavirheestä, ns.varmuusmarginaali.. eli normi rekka kokonaispaino 60tn, siihen 5% lisää niin saadaan painoksi 63tn, sen yli kun menee niin rupee tulee sakkoo.. ja vasta 70tn kohdal lähtee kuskilta kortti kuivumaan..
Juuri näin se käy.
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2009, 18:12
J4nnu:n Avatar
J4nnu J4nnu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.08.06
Sijainti: Vehkajärvi/Tampere, Finland.
Viestit: 180
Perusasetus

Nää on koko kinkkisiä ja vaikeita kaikkien ymmärtää samalla tavalla veli joskus kyseli poliisilta ja koitti saada selvyyttä ja sieltä sanottiin että jos autossa on suurin sallittu koukkupaino vaikka 2500kiloo ja kärryn kokonaismassa on 3000kiloo ei sitä sais vetää edes tyhjänä. En sitten tiiä. Siitäkin jo reipas vuosi aikaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.11.2009, 19:14
Mutamies:n Avatar
Mutamies Mutamies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Suur-Salo, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joske Näytä viesti
Juuri näin se käy.
Joo käy... Tulee muuten suolainen ylipainomaksu kun lätkät näyttää kokonaispainoksi 69tn... Voihan siinä iloita sitten, ettei sentään kortti lähtenyt.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.11.2009, 20:36
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti

se 5% tulee mahdollisesta vaakavirheestä, ns.varmuusmarginaali.. eli normi rekka kokonaispaino 60tn, siihen 5% lisää niin saadaan painoksi 63tn, sen yli kun menee niin rupee tulee sakkoo.. ja vasta 70tn kohdal lähtee kuskilta kortti kuivumaan..
Sakkohan voidaan kuljettajalle määrätä heti kun tuo suurin sallittu kokonaispaino esim 60t ylittyy,vaikka yhdellä kilolla jos virkaintoviranomainen näin haluaa.
Tuosta kokonaispainon ylittämisestä yli viidellä prosentilla alkaa sitten myös kuljetusliikkeelle tulla ylikuormamaksua.
tollasesta 70t kokonaispainosta rapsahtaa firmalle ylikuormamaksua suunnilleen 2000euroa (jos suurin sallittu on 60t) ja kuljettajalle aika mukavasti päiväsakkoja päälle.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Perävaunun massa jarruin elhapero Tekniikka & Jutustelu 14 20.04.2009 08:40
2L versus 2L-T??? Nalle Tekniikka & Jutustelu 20 09.05.2008 14:47
FJ 60 / 62 VERSUS HJ 60 / 61 , 4" korotus Houjou Tekniikka & Jutustelu 4 03.03.2008 18:10
Pohjamaalin päälle massa Tekniikka & Jutustelu 13 25.02.2008 22:59
RR kokonaispaino? Micke Tekniikka & Jutustelu 6 11.01.2004 21:30


Sivu luotu: 21:22 (GMT +2).