![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
VianhakuaJuuh, on ne ruiskut kunnossa. Paavon kanssa mittailtiin tänään. Samoin puristukset on kohillaan, joten mekaaninen puoli pitäisi olla kunnossa. Tietokonettakin kokeiltiin vaihtaa ja se ei auttanut asiaa. Joten siis itse boksi lienee kunnossa. Nyt täytyy alkaa ruiskimaan sitä bräkleeniä ja mittoa että ECU saa riittävästi sähköä. Maa on kunnossa. Täytyy vielä tarkistaa toisen kerran tuo ilmamäärämittari. Sitten kai tulee johtosarjan mittominen eteen. Jopa on töisevä pikkuvika...
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Jos se kerta EFI on, niin eikö siinä oo jonkunäkönen lambda-anturi joka haistelee seosta?
Jos on niin voisko olla että, lambda rupeaa v*ttuileen lämpimänä ja antaa ECU:lle väärää informaatiota joka taas säätää seokset yms. päin persettä...?
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Ei ole lambdaa tuossa vielä. Kannattaa vielä mitata tuo lämpöanturi, jos kerran lämpimänä kettuilee. On voinut jumia kylmään päähän.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ohjainlaite vika, noissa brittipiiraissa on ihan paska ecu uutta suoleen kun vanha kuolee.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lue threadi läpi ennenkuin alat aukomaan päätäsi. Autoa on jo koeteltu toimivalla ECUlla.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Moi,
sitäkin vois kokeilla että ruikkii bräkleeniä tai bensaa ilmansuodattimeen/ilmamäärämittarille, jos käynti kohenee niin käy laihalla ja vika vois sitten olla varmemmin polttoainepuolella. Rikkalla tämä ei mun mielestä käy, kun ei pakokaasut haise aineelle ainakaan kovin kauas/selvästi (mutta tätäkin vois vian päälläollessa nuuskia vielä varmemmin). Ja irroittele jossain vaiheessa laturi pois (piuhat siis, ainakin ne ohuet, saa se muuten olla paikoillaan) ja täyteen ladatuilla akuilla testaa, vähän epätodenäköistä että laturilta tulevan sähkön epätasaisuus tätä aiheuttais, mutta pikkuhiljaa alkaa oleen aika eliminoida epätodennäköisiäkin vikapaikkoja. Jos näin oikein (ne hihnapyörän merkit kannattaa puhdistaa, ja nollakohta ja/tai ajoituksen oikea kohta merkata esim. valkoisella maalitäpällä) sytkät on luokkaa 6 astetta jäljessä, kannattaa jossain kohtaa kääntää oikein vaikka tämä ei varsinainen vika olekaan (alipaineletkusta imemällä ajoitus kohdalleen ei muuttanut käyntiä käytännössä lainkaan). Masinolia tankkiin litra tai pari, eliminoi siellä mahdollisesti lilluvan veden aiheuttamat häröt, tuskin on kuitenkaan tässä ongelma. Jos kerta kylmänä käy OK, ja kaikki sytkävermeet on vaihdettu, niin jotenkin vaan epäilisin että on polttoainepuolella vika, ja jos/kun on riippuvainen koneen lämpötilasta niin tarkistaisin/vaihtaisin sen imusarjassa olevan lämpötila-anturan vielä kerran. Mitataan vastusmittarilla ECU:n liittimestä 13 maihin. Kun jäähdytysnesteen lämpötila on astetta niin resistanssin pitäisi olla -10C -> 7000-11600 ohm +20C -> 2100 - 2900 ohm +80C -> 270 - 390 ohm Tässä tapauksessa jos kone käy laihalla, niin vois epäillä että anturi tai johtosarja on oikosulussa, jolloin resistanssi on lähellä nollaa, eli ECU luulee että kone on ihan sikalämmin ja laihentaa seosta hirmuisesti. Näissä on tainnut olla jonkinlaisia etuvastuksiakin, sen mun kotteron alkup. johtosarjassa oli anturan liittimen lähellä jotain ylimääräistä, olisko niin että vastusarvoja on hieman viritelty sopivampien seoksien aikaansaamiseksi? Anturin tilalle voi laittaa ihan normi vastuksenkin (lämmin kone -> luokka 300 ohm) jolla voi eliminoida anturivikaa. Toinen lämpöanturi on ilmamäärämittarissa, ja sekin tietty vois aiheuttaa jotain, kun imuilma otetaan konehuoneesta. Kannattaa mittailla vastaavasti kuin tuo jäähdytysnesten lämpötila-antura, vastrusmittarilla ECU-liitin nastat 6 ja 27. -10C -> 8260 - 10560 ohm +20C -> 2280 - 2720 ohm Tämänkin jos saa mitattua vian ollessa (todennäköisesti) päällä niin aina vaan parempi. Ilmamäärämittari (ECU liitin nastat 6-9) ja kaasuläpän asentoanturi (2-3 ja 18) kannattaa mittailla kaverin kanssa, korjamokäsikirja ei ihan selvästi ekrro mikä noista nastoista on e "keskimmäinen", mutta löytyy helposti kokeilemalla. Eli vastuksen pitäisi nousta/lastea (riippuen mittaako "keskimmäisestä" "ylempään" vai "alempaan") tasaisesti ilmamäärämittarin läppää ja kaasuläppää kääntelemällä. Vastus ei saa missään kohtaa läppien liikerataa hyppiä voimakkaasti. -Paavo |
|
#7
|
|||
|
|||
Ilmamäärämittari
Ei tuossa fläpperimallissa ole lamdaa.
Nyt näyttäs että vika olisi sittenkin ilmamäärämittarissa (tilattu enkuista uusi 3v sitten, prkl) jota nyt viimeksi arvelin vialliseksi. Vastusrata antaa mitä sattuu -arvoja. Näitä mittareitahan näyttää kuluvan ku purkkaa. Olisko kenelläkään Oulun seudulla lainata ilmämäärämittaria fläpperikoneeseen vikadiagnosointia varten? Ei varmaan tarvisi kuin käyttää paikallaan ja ajella muutama minuutti. Jos vika paikallistuu tuohon, niin threadin otsikko vaihtuu Megasquirtti-projektiksi... Jos viitsit lainata mittaria testiä varten, niin soita/tekstaa: 050 5444237 |
|
#8
|
|||
|
|||
Tarkistelua
Testailin propaanilla imuilmavuotoja, eikä niitä löytynyt.
Lämpöanturitkin näyttää suht koht oikeita arvoja. Hankala sanoa tarkkaan kun ei tiedä koneen täsmällistä lämpöä, mutta sinnepäin näyttäisi olevan. Ilmamäärämittarin lämpöanturi sanoi 3015 ja kun pihalla +2 ja kone hieman lämmin niin kaipa se ainakin tässä kohtaa näyttää oikein. Imusarjan anturi sanoo n. 1000 ohm eli vastannee koneen tämän hetkisiä lämpöjä. Kysymys: Kun otta ilmamäärämittarit piuhan irti, miten koneen pitäisi käydä? Nyt kun sen teen, niin tilanne paranee ja kun antaa kaasua ei putkessa enää pauku kuten silloin kun piuha kiinni. Tyhjäkäynti ei kuitenkaan ole ihan optimi piuha irtikään. Tämä tosin voi johtua siitä että muut säädöt on vähän metsissä kun vikaa hakiessa säätöjä rassattu. Laturiakin käytin irti, mutta ei se tilannetta ainakaan parantanut. Täytyy vielä varmistaa, ladata akut ihan täyteen ja kokeilla uudelleen. Mittailin vielä lisää tuota ilmamäärämittaria (ECU:n nastaojen 7 ja 9 väliltä) ja kävi näin: läppä kiinni 600 ohm, läppä täysin auki 580 ohm. Läppä noin puolivälissä 400 ohm. Pieni heilautus ja läppä suunnilleen samaan paikkaan -> 600 ohm. Äkkipäätä voisi arvella että kaikki ei ole kohillaan... |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Niinhän tuo vähän vaikuttaisi.
Avaa ilmamäärämittarin kansi varovasti (se muovinen suojus siinä päällä - sen voi sitten kiinnittää uudelleen jollain liimalla). Onko se anturin liukupinta kulunut? Joidenkin olen kuullut siirtäneen sitä vähän ja saaneen heräteltyä jo "kuolleen" ilmamäärämittarin henkiin.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Joo, osta miulta ilmamäärämittari ja ecu varaosiksi...
Toinen setti kiinni ja toista tinailet kasaan iltapuhteina... |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Jokos vika on selvinnyt?
Nimittäin mulla on samanlainen ongelma ja samanlaiset oireet vaikka mulla on strömperiläisillä varustettu malli vm-79. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Läjän mystinen vika? | Suitsa-Man | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 29.12.2009 07:03 |
| Mystinen ABS-vika | rhm | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.08.2009 19:41 |
| SJ mystinen sähkövika | Caddy | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.04.2008 18:34 |
| Pajeron mystinen vika?? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 25.01.2008 00:16 |
| bj:n mystinen NAKS | ya3 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 17.09.2007 19:44 |