![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Niin ja tosta ruosteettomuudesta. Jostain syystä noissa ennen vuotta 86 valmistetuissa nuo koripalikat on kestäneet pidempään ruostepeikkoa. Ainakin niissä joita minä olen purettuna nähnyt. Liekö materiaalissa muutoksia? Mikähän vuosi se muuten oli, kun maahantuojilla loppui velvollisuus ruostesuojata autot?
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) Viimeksi muokannut TimoV : 27.06.2008 08:17 |
#52
|
||||
|
||||
![]() Päivittelyä...
Kori on liimattu kasaan ja tässä pieni pisara sen vaiheista:
Takalattia valmistettiin 3,5mm sähkösinkitystä levystä, johon tulevaisuudessa on helppo "lisätä" kiinnikkeitä ym.. Samalla takimmainen äänenvaimennin poistui "uudelleen käytettäväksi". Ääni ei kovene, mutta polkaisemalla nyt tietää mikä kone pellin alla puhisee!!! Takapalkkihan rakennettiin 60x80x6mm palkista, jotta takapää saadaan "kestäväksi" Palkin korvat tehtiin 30x6mm latukasta ja palkki maalattiin taustastaan ja saranoistaan valmiiksi ennen paikoilleen hitsausta, koska paikallaan ollessa olisi ollut mahdotonta maalata/suojata palkkia. Samalla pikku vinkki: Saranat olivat molemmin puolin jumissa ja tapit olivat poikki --> pitkästä 3/8" pultista kierteetön osa oli "just", joten siitä valmistettiin uudet tapit. Uutta kumipuslaa paikoilleen, IMF tarjosi 48€ / pari, joten oli viimeiset osat, jota siitä kaupasta tuli haettua!!! Samalla kun rautaa kiilloitettiin, niin suhteellisen ehjä takapää putsattiin raudalle, ja maalattiin "tulevaisuuden" helpottamiseksi. Ajatuksissa kuitenkin siintää jo "Defen" takapää, joka on samankaltainen, mutta maastoon paremmin soveltuva. Siitä joskus myöhemmin! Sisälokasuojan reunaa korjattuna ja tolpan alapää korjattu Eikä kittiä grammaakaan (kun oli aikaa naputella)... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#53
|
||||
|
||||
![]() Muuta päivitystä
Ja samalla tehty muuta "pikkujuttuja":
- laitettu 245/75 R16 GoodYear MT/R uudelleen maalatuille vanteille - takajarrusylinterit meni uusiksi (kuluneet ja palat ottivat takalevyihin kiinni) - Teräspunosletkut kaikkiin nurkkiin - KAIKKI jarruputket uusittu - Asennettu 2" korotussarja ja Pro Comp 9000 iskarit (+ vesilinnut tutkivat BOGE:n toimintaa) - sähkösaa....t korjattu MERKKIKORJAAMOLLA tehtyjen "viritysten takia" (kuitit löytyy ja meriselitykset miksi tehty!!!) - Virranjakaja korjattu, kun ennakkoa piti olla 17* jotta jaksoi kulkea "jotenkin", mutta ei sitten kestänyt ajaa kuin 98E:llä kun nakutti AIVAN sairaasti --> syylliseksi löytyi vastapainosarjan jouset, jotka olivat pudonneet kiinnityksistään ja limput olivat levällään painokorissa. SYYLLINEN oli 18vuotta huoltamatta jätetty jakajan "liukupää", joka oli umpiruosteessa!!!!!!! - Tehostajaan laitettu uudet tiivisteet - Jakopää tiivistetty uudellleen, ja nyt ei vesi pakene moottorista takaisin luonttoon Tollaset puristettu perien päälle suojaksi Tuohon raivattu paikkaa odottamaan 50mm2 johdonsidontakeskusta... ![]() - Lämppärin moottorin kanssa otettiin pari erää ja hopea Rangen lämppärille. Ilmaiseksi ei voittoa saatu, mutta verinaarmut on mukavampia kuin paleleminen talvella! FOT 2008 suditeltiin 35"+ poikien tukiautona Hämeenlinnassa ja seuraavana päivänä oltiin MAC:n hommissa... Sitten pidettiin kesälomaa ja vaihdettiin työpaikkaa, jolloin KEKSIN töistä kotiin tullessa uuden nimen Rangelle, kun (aikuisten oikeesti) kokeilin säädetyn, toimivan ja suhteellisen tehokkaan Rangen voimavaroja. Suhteellisen suuressa nopeudessa alkoi moottorista kuulua TODELLA voimakasta naputusta ja totesin pikaisesti, jotta MARGARIINI P...U!!!!! Ei muuta kuin tien pientareelle ja kansainvälinen "entarvitseapua" merkki ylös ja kuuntelemaan, jottei kiertokanki alkanut vaatimaan vapauttaan!! Kone paukkui voimakkaasti kaasuttaessa, joten venttiilikoneistossa vikaa --> ei muuta kuin hätämerkki alas ja happea pataan, ja auto verstaalle, jossa se nauttikin syyskoleudesta ja talvipakkasesta... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 24.04.2009 23:22 |
#54
|
||||
|
||||
![]() Konetta laitellessa...
Konetta aloitettiin tutkimaan ja vika löytyi!
Kun irroitti imusarjan, niin selvisi HARVINAINEN vika Lantikan koneesta: nokka-akseli niin ...kana, jotta venttiilit ei auenneet oikeastaan ollenkaan!!! Ja paukkumisen syyä oli 6.n "räjähtänyt" nostin, joka oli sisäisesti katkennut????? ![]() ![]() No koska suutin painaa bensaa pyttyyn ja kipinääkin tulee suhteellisen mukavasti, pakkohan sen on jossakin "pamahtaa", varsinkin kun ulospääsytie on tukittu, niin palokaasut (ja palaminenkin) tapahtui imusarjassa!! Tämä tasen sotki muiden sylinterien kaasunvaihtoa, jolloin lisää pyttyjä pimeni!!! Eniten ihmetytti tuo nokka, koska HC oli katsastuksessa ainoastaan 113 (autossa ei ole kattia)!!! Koska koneella on MELKEIN 200.000km ajettu, otettiin hiilivetykehitin pois ja päätettiin antaa samalla kulahtaneille osille päivitystä, jolloin "sumujen saarelle" lähti toivomus varaosalistalta seuraavasti: - ventiilinostimet - Crower Comp U Pro Cam50229nokka-akseli - männärenkaat - laakerit - suurtehoöljypumppu - polttonestepumppu (korkeammalla paineella) Samalla laitetaan koneeseen lisää tehoja muutama koni tai jokin muu kadonnut voiman yksikkö tekemällä seuraavia temppuja: - suuttimet huollettiin (vain 1 suutin oli "heikko"!!!) - lisätään polttonesteen määrää vähän nostamalla ruiskutuspainetta - vaihdetaan polttonestesuodatin vapaammin virtaavaksi ja polttonestelinjaa suurennetaan - läppäkotelo vaihdetaan suuremmaksi - pakoputkisto vaihtuu kokonaan kaksiputkiseksi peltisarjojen kanssa (tilattiin Ameriikasta nuo HEAD:t) Kuvia lisätään kun saa tuon pokkarin tallille mukaan, jossa samalla saatte kuvaa halvalla tehdystä kytkinremontista..... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 24.04.2009 23:13 |
#55
|
|||
|
|||
![]() vilosooviaLainaus:
|
#56
|
||||
|
||||
![]() Jatkoja kone/kytkin remonttiin
Noniin, saatiin kone "lihoiksi" ja eipä se sitten vaatinutkaan normaalia enempää osia. Nokka on niin pas2 kulunut, jotta tuskin hiomallakaan saa enään siitä mitään irti! Ja nostimissa oli kunnon "kupit", parhaassa oli jo yli millin monttu, ja parissa oli halkeama pohjassa, joten ne kun olisi "napsahtaneet" niin olisi sitten saanutkin jo uusiaa KOKO lohkon!!! (Eli onnea olikin tässäkin hommassa???
![]() Laakerit oli kanssa jo loppu ja jakopäästä fiiberipyörä oli jo melko kulunut, muuten kyllä toimiva, mutta kun tuli tilattua Paddock:lta uusi niin menkööt samalla paikoilleen (teräspyörät, joten vähän saattaa kolkottaa ![]() Sitten tuo kytkin: Koska edellinen omistaja oli tunnollisesti säästänyt kaikki kuitit, niin katsoin sieltä ja JÄLLEEN kerran on korjaamolla korjattu ja laadukkaasti... - tilauslapussa lukee "kytkin luistaa", on laitettu uusi ylä- ja alasylinteri ja sitten uusittu AINOASTAAN levy + laakeri????? Kuva kertoo tässä tapauksessa HYVIN paljon enemmän! Asetelma on palanut aivan "kokkareille" ja vauhtipyörä oli vaihtanut kokonaan jo väriä!! Kuvasta näkee kuinka paljon kytkimen "nukkaa" kotelossa on (suurimmat pallot otettu pois, jottei sotke paikkoja). Laakeri poistettin jotta näkee kuinka kulunut tuo liukuosa on ja samalla tarkastettiin haarukka ja kuula --> kunnossa! Pintaa olisi vaikka kuinka paljon jäljellä MUTTA koska asetelma on kulunut kartioksi ja täynnä kovettunuita "oksia", ei levy enään pidä (huomasin FOT2008 Hämeenlinnassa pikku3:lla lappu lattiassa, jotta kytkin alkaa mudan keskellä luistamaan??? Tai jyrkässä nousussa kun niittasi läpät suoraksi, niin liusti pikkuisen!! ![]() Tuossa näkee hyvin, miksi kannattaa sorvata pinta --> levyllä ajettu 28.000km ja jousien pesät AIVAN loppu ravistamisen takia! Ei siinä alakerrassa ole hirveästi tavaraa, kannet on jo käyneet pesussa ja on koneistamossa pudotettavana, koska peltitiivareiden tilalle tulee komposiiitit ja sen takia lähtee 0.35mm kansista vege... Samalla (kun takasin tulee) ajetaan venttiilit ja seetit uudestaan, jottei niistä saada vuotoja aikaan ![]() Tuossa samalla kuvaa Bolt-on osista, eli etupää saanut uudet jouset, iskarit, jarrulevyt+palat+sylinterit ja samalla laitettu uudet rasvat napaan sekä säädetty olka-akselit ja laakerit (ja kasattu uusilla tiivisteillä). Onko kukaan käyttänyt olka-akselissa suojusta, joka (varsinkin mudassa) suojaa pallon tiivistettä???? Defen varaosakirjat näyttävät ko. osan, mutta toimiiko, vai kerääkö vain kosteutta ja sitä myöden rikkoo paikkoja???? Jarruletkujen päälle kieputettu hytikkaletkun suojusta, jottei juurakot/puut repäise letkuja jossakin "upotuksessa". Toimineet ainakin tähän asti ihan moitteetta! OT: Vaaralliseksi menee kun NYYBIT alkaa jo "vilosoimaan".... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 26.04.2009 14:03 Perustelu: kiljosut erteeht... |
#57
|
||||
|
||||
![]() Konetta kasaamassa
Saatiin koneenosat Englannista (mielenkiintoisten toimien jälkeen, josta voisi kirjoittaa oman jutun, MUTTA kerrottakoon se ensin leiritulilla) ja nyt on valoja polteltu tallissa kiiltävien osien kanssa.
Hommista Volvon takaluukku ollut pullollaan osia: Kuten kuvassa näkyy, pientä pintaruostetta pukien pinnalla, mutta nehän lähtee kun annetaan hoonikiveä putkille. vesipumpun "kanavissa" jo jokinverran oli "kuppaa", joten kasattava jo vahvalla massalla, jottei ala vuotamaan pulttien kautta... Hoonauksen jälkeen parissa putkessa oli nätävissä naarmuja, mutta ne olivat niin matalia, jottei poraukseen katsottu olevan tarvetta. Kuitenkin uudet männärenkaat ovat sen verran "voimakkaammat", jottei näistä synny kovinkaan suurta ohivuotoa ![]() Seuraavaksi mitattiin rengassarjasta sylintereille sopivat parit, jottei heitot ole liian suuria. Mittauspaikkana oli (tietenkin) putken yläreuna, jossa kuluma suurin. HUOMAUTUKSENA, vanha rengas oli niin löysä, jotta sen pystyi kahdella sormella laittamaan paikoilleen, ja sen välys oli 1,7mm! Uudet renkaat "säädettiin" 0,35 - 0,50mm Tuossa kuva "vanhasta" Ja kuvassa näkyy kuluminen --> uudessa pinnoite ehjä, vanhassa "kulutuspinta" puhki... Hieman epätarkka kuva, mutta kyseessä 8. sylinterin mäntä suoraan pesusta... Renkaat vex ja karstat näkyviin! (Tässä myös näkyy miksi Rangen konetta ei kannata vakiomännillä kauheasti virittää --> männästä yli puolet on halkaistu öljyrenkaiden alta!!!) Ja rengasurat puhtaana valmina kasaukseen Öljyrenkaat menossa paikoilleen Siellä lepää... Ja alempi rengas paikoillaan --> aika iso esijännitys renkaassa!!!! Seuraavassa osiossa alakerran kasausta! ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#58
|
||||
|
||||
![]() Alakerran kasaus
Kun "nippelit" oli harjattu puhtaaksi, laitetaan sitten ne paikoilleen, jotei pääse "pölyyntymään"...
![]() Crower Cams Com Up 50229 (matalavääntöinen nokka "perusmoottoreihin" --> katsotaan lupaako nimi liikoja!!!) Syynä uuteen nokkaan oli alkuperäisen epäkeskotangon totaalikulahtaminen... ![]() Ja pox, se oli siellä n. 5sekunnissa... Ylemmät laakerit paikoilleen Kampiakseli päälle ja TÄSSÄ VAIHEESSA ON KAIKKEIN HELPOINTA mitata päittäisvälys! HUOM! kaulat ovat vielä kuivat, koska mitataan laakerivälykset "mittanauhalla" (jos ette ole nähneet niin pikaisesti löytyy tietoa http://forums.offipalsta.com/showthr...389#post559389 kun pääsi tuo 20vuotta vanha paketti menemään tyhjäksi! Ja olihan se jo aika jäykkääkin... ![]() Ja ei muuta kuin rasvaa kauloihin ja kannet kiinni! Liiman kanssa TIETENKIN (nähnyt näitäkin joskus öljypohjassa!!!) ![]() Helpottaa hommaa kun numerot jo valussa ja suuntakin, jottei pääse "lipsahtamaan" nurinpäin... Pikkumomentilla ensiksi... Ja isolla loppuun Takapäähän parit "niksit" Pirkasta... Eli "kirkkotiiviste" paikoilleen oikein päin! ![]() Tippa tiivistemassaa jottei vuoda "läpi" -> ja muuten TODELLA vähän, jottei mene öljykanavaan!!! Ja laakeripukki kiinni ja ylimääräiset tiivisteet vex... Muistin virkistykseksi, takapää viimeiseksi, koska siinähän on isompi momentti kuin muissa laakereissa! Jakopää paikoilleen, koska helpoita laittaa ilman mäntiä (kevyempi pyörittää, eikä nokka pääse putoamaan!! Ja koppa suojaksi samalla kertaa. Kuvasta huomaa hyvin, miten massaa pursuaa hieman vesikanavan tiivisteestä. Samalla kannattaa laittaa kanavien pultteihin kierreliimaa, koska vuotaessaan pultit katkeaa 100% varmuudella eikä IHAN helpolla irtoa tuo kotelokaan silloin... ![]() Männät paikoillaan putkissa ja odottaa kiinnittämistään Nämä mittaukseen ja sitten kiinni. Roverissa kannattaa aina mitata veivin kaulat, koska niiden laakerivaurioita on ollut aikka kuinka ja paljon. Tässäkin moottorissa oli 5-6 kaulan kulumaa jo jonkin verran, muttei vielä liikaa. Öljypumpun huoltoa --> vanhan rattaiden jäljet jaä kanteen kun seisoi muutaman tunnin pesun jälkeen, mutta eipä tuolla ole vaikutusta toimintaan! Eipä muuta kuin mittaamaan roottoreiden korjaus ja välys runkoon --> kunnossa oli ja kansi kiinni. Samalla laitettu uusi paineensäätöventtiili ja jousi, johon laitettiin lisäksi vanhan jousen prikka jousta hieman kiristämään ja painetta nostamaan... ![]() Näillä eväillä moottoritelineessä alakertaan ei muuta voi tehdä, joten on siirryttävä "hattujen" puolelle...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#59
|
||||
|
||||
![]() Kannet kasaan moottoritelineessä
Jatkoa koneen laitolle...
Seuraavana ohjelmassa oli venttiilien läpikäynti. Koska koneella oli ajettu 196.000km ajaattelin tehdä kannet samalla kertaa kuntoon, MUTTA ensimmäinen positiivinen asia tuli eteen! Tuolla kilometrimäärällä keinuvivustoon ei ole tullut vielä välystä, EIKÄ venttiilit ola kuluneet ohjaimistaan. Tietenkin pakoventtiileissä oli lasittumaa ja karstaa mutta imupuoli oli suhteellisen puhdasta poislukien 6:n venttiili, joka oli likaantunut pakonostimen kilahtamisen takia... Eli venttiilit irti, puhdistus, kiilloitus ja seetin ajo. Samalla putsattiin karstat pois kanavista, jos sitä oli. Sen jälkeen uudet öljynvalumisenestorenkaat" ja kansi kasaan. Ja samantien kun hattu oli (n 1h hieromisen jälkeen) valmis, hattu heti paikoilleen. Samalla laiatettiin paikoilleen uudet venttiilinnostimet ja esijännitettiin ne nokan valmistajan ilmoittamaan 1mm jännitykseen. Kannen kiristyksessä huomasin pulttien olevan "vanhaa mallia" ja käsikirja antaa käyttää niitä uudelleen, mutta pulteissa oli jo nähtävissä venymisen tekemiä "olkapäitä", mutta päätin kuitenkin käyttää ne. Vikatikki, koska 2 pulttia ei mennyt enään lainkaan momenttii vaan alkoivat venyä. Ei muuta kuin uusia pultteja pikaisesti ja englannista tuli pikana uusia pultteja (paketin koon takia rahti oli halvempi kuin nomaalisti!!! Nyt kansissa on nuo uudenmallin pultit, jotka "virallisesti" on kertakäyttöisiä (erottaa siitä, ettei niissä ole prikkoja lainkaan). Tällä kertaa ongelmaksi tulikin sitten ohje, jossa SUOSITELLAAN jätettäväksi pois alimman rivin neljä kansipulttia, mutta otin ne vanhasta sarjasta, koska niiden momentti on ainoastaan 60Nm, kun muissa on 90Nm. Edellisestä episodista viisaantuneena otin työpaikalta "vimpanpäälle" momentin ja aloitin kansien tiukkaamisen --> 1. ja 2. pultti löystyi joka tiukkauksella ja 3. rivin putit heikensivät 2.rivin pultteja. Kävin kansipultit 5-6 kertaa läpi ja sitten sain momentit pysymään oikeassa arvoissaan, joten kannattaa käyttää aikaa niiden kiinnittämiseen (olisikohan tässä yksi syyllinen, jotta kansipahveja menee????) ![]() ![]() ![]() Samantien laitoin imusarjankin kiinni, jottei lika pääse koneeseen (kimppatalli, jossa muitakin "sorvaajia"). Kuvia ei siitä tullut, kun akku sippasi kamerasta (prkl!). Sitten siirryttiin loppukasaukseen, eli pikkuosat kiinni ja homma päätökseen: Öljypohjasta vanhat massat ja kupat irti jottei käy kutenhommissa (pestiin asiakkaan autosta moottori katsastusta varten ja heti pesun jälkeen asentaja tuli sanomaan, jotta auto vuotaa pihalle "jotakin". Totesin vai, jotta kone just pesty, valuttaa varmaankin sitä... Toinen heitti siihen, jotta iso on potero kun leviaa tasaisesti, mutta ei kunnolla valu. Mentiin katsomaan ja moottoriöljyt tuli pihalle! Oli pohjassa ollut iso ruostepaakku, josta tuli nyt öljyt LORISEMALLA pihaalle!!!! ![]() ![]() ![]() Sitten maalia pintaan ja pohjaa kiinnittämään. Koska itse olen sitä mieltä, jotta kahden eri metallin väliin tarvitaan AINA tiiviste, laitetaan tässäkin tapauksessa öljypohjaan 3.5:n korkkitiiviste. Saumakohtiin massaa ja muutamaan kohtaan "tippa", jotta tiiviste pysyy paikoillaan paremmin. Jos haluaa vain parasta, niin pinnat puhtoiseksi ja Bostik:a alle ja kiinni. EI VUODA, mutta PRKL että ottaa kiinni kun tarvii joskus irroittaa!!!!!!!!! Korkkitiivari paikoilleen ja puhdas kiiiiilltävän musta pohja paikoilleen --> huimaava momentti öljypohjalle korkin kanssa 7Nm! ![]() Sitten hypätään takaisin yläkertaan ja laitetaan sinne pikkuhilppeitä: Suutimet (huolletut, joissa uudet suodattimet ), jakaja, vesiputket ym.ym.. LOHKON TYHJENNYS PROPUT kiinni kierretiivistysmassalla --> ollut muutaman koneen surma, kun ovat "pahassa paikassa" Ja sitten "pikkujuttu" laturin korvaa ei saa paikalleen, kun peltisarjan (Headman) laippa on pultin edessä, eli joutuu "sorvaamaan" jonkin verran. Tämäkin olisi niitä juttuja, jotka suunnattomasti rassaa kun tekisi homman konehuoneessa, sillä tilaa sarjoilla ei todellakaan paljoa tule olemaan. Katsotaan mahtuuko edes lämmöeristysnauhat sarjan päälle???? (Panzerille tuli samanlaiset ja tilaa EI TODELLAKAAN jää paljoa rungon ja sarjan väliin!!!!) Sitten olisikin enään laitettava nämä paikoilleen: Sunnuntaina olisi "nostajaiset" ja ensviikolla kun putkiston saa rakennettua, niin TULTA!!! ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#60
|
||||
|
||||
![]()
Hyvin dokumentoitu projekti, näistä kuvista on varmasti apua muillekin... !!!
Tuon öljypohjan voisi tietysti laittaa jollain paksulla tiivistemassalla, tai silikoonilla. Korkkitiiviste + peltipohja ei ole paras mahdollinen tiiviydeltään. Lisäksi öljypohjan pultteja on aika harvakseltaan. Valmetissa on samanlainen pohja ja tiiviste. ( ![]() ![]() Proto-sisun pohjan laitoin myös kiinni massalla, se taisi olla normaalia punaista moottori silikoonia. Syynä pohjan tiivisteen hankala saatavuus, Leyland. Sekään ei enää vuoda. Ne neljä "ylimääräistä" kannenpulttia vetävät kantta vinoon, siksi ne varmaan on jätetty myöhemmin pois. Neljä pulttia/sylinteri on yleinen määrä bensakoneissa, ja aika hyvin niillä tulee toimeen. Tosin olisin itsekin laittanut ne alarivin naulat paikoilleen. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 17.05.2009 09:53 |
#61
|
||||
|
||||
![]()
Muutaman kirosanan sai vuodattaa ennen kuin omat HEDMANin sarjat sai paikoilleen. Tietty vaivalla paikoilleen saatu kuskin puolen sarja piti ottaa irti kun otti tuohon kannenpultin reunaan kiinni. Samalla vähän polvea vasten hienosäätöä kun ei ihan istunut paikoilleen. Pelkääjän puolella piti startti ottaa pois, että sai sarjan paikoilleen. Melkeen helpompi laittaa sarjat ensin paikoilleen ja nakata kone perään. Eli moottorin vaihto onnistuu ilman että tarvitsee pakosarjoja irroittaa putkistosta (joustopätkät välissä). Ja tosiaan milli tai kaks tilaa sarjojen ja rungon välissä. Lisäksi on ottanut etukardaaniin kiinni ja yhdessä putkessa on pieni lommo, mutta ei se menoa haittaa
![]() |
#62
|
||||
|
||||
![]() Moottorin nostajaiset ja koekäytöt
Sitten otettiin kone pukista irti ja laitettiin kytkin kasaan uusilla hilppeillä:
Ja vauhtipyörä paikoilleen --> samalla uusi kytkinakselin laakeri (laittaa vanhan niin menee kytkinakselin laakeri, laittaa uuden ja voitelee huonosti, niin kytkin pitää kylmänä jännää "HAUHAUHAU" ääntä???) Ja ei muuta kuin osat kiinni keskitystapin kanssa. Keskityssarjathan on kartiotappeja, MUTTA tuo Bilteman sarjan "pitopää" on IHAN 1:1 kytkinakselin silmän kanssa, joten sai keskityksen tehtyä IHAN nappiin!!! Eli kone nostovalmis! Tässä vaiheesa helppoa... Yksin olin nostamassa ja kone "hujahti" paikoilleen, MUTTA tulipelti Rangessa niin syvällä, jotta nostoliina otti peltiin kiinni, ja moottori pääsi pakenemaan takaisin. Ja sitten otettiin hiki pintaan EIKÄ mennyt takaisin... PRKL! ![]() Tohon se aina jäi, ja kaveri avuksi... Sinne hujahti.... Kiitokset Veskulle ja Matille!!!! La illan huumaa!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() Olo kuin voittajalla...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 20.06.2009 15:07 |
#63
|
||||
|
||||
![]() Koekäytön painajainen
Sitten sunnuntaina silmät kirkkaana tallillea ja konetta hehkuttamaan käyntiin!!!
Porakoneella öljynpaineet koneeseen ja jakaja paikoilleen + peltisarjat (akku ollut yön TIETENKIN latingissa). Sähköt kasaan ja uutta bensaa tankkiin (tyhjähän se valmiiksi jo olikin) ![]() Heti ekalla käymään ja (ennakot merkasin vanhalla nokalla) sytkää tarkastamaan, joka oli AIVAN kohdallaan, vaikka uusi jakopää+nokka??? Hirmu pulla!!!! ![]() ![]() Sitten tulikin jäävettä niskaan! Kone käydä rytkytti tyhjäkäyntiä, eikä mitään vuotoja yms. ollut ongelmana ja annoin koneen käydä , jotta nokan saa sisäänajettua samantien. Menin laittamaan kaasuvivun alle liuskamittaa, jotta saisi tyhjäkäynnin nousemaan 1200rpm tienoille ja nokan "hioutumaan" nostimiin. Samalla välähti edessäni KIRKAS valokaari ja lämmityslaaitteen vesiletku roihahti tuleen!!! ![]() ![]() Siitä nopeasti virtoja katkaisemaan ja liekit nousivat melko hulppeasti, joten vieressä ollut sammutin käsille, mutta samalla Range Rover:n "pikasammutuslaitteisto" hoiti homman ja vesiletkusta suihkuava vesi sammutti palon samantien. ![]() ![]() Ärräpäitä, ja yleistä painokelvotonta lausahtelua minuutin verran ja tutkimaan mitä kävi: Vesiletkun klemmari sulanut poikki, koska laturin päävirtajohdossa halkeama, ja siitä kumin läpi maadoitus! ![]() ![]() ![]() Ja uusi vesiletku paikoilleen ja koekäyttö --> vuotaa edelleen (WTF??) Eli putkessakin oli sitten reikä! Ja samalla käytöllä havaitsin, jotta kone käy tasaista 2200rpm koko ajan ja laturi ei enään pyörinyt lainkaan??? Ei muuta kuin osia hakemaan ja uusi vesiputkisto Englannista (vanhankin olisi saanut korjattua, mutta nämä meni vakuutukseen! Joten uutta osaa paikoilleen!) ja uusi laturi duunista. Samalla uutta akkukaapelia ja maajohtoa, koska KAIKKI johdothan ovat VASTA 19vuotta vanhoja ja samassa kunnosas kuin tuo laturin kaapelikin. Samala sai sitten myös tinattua nuo kaapelit kiinni liittimiin ja jännitehäviöitä pienennettyä? Kaapelit vedetiin 35mm2 kaapeleista kun ne ennen olivat "vain" 16mm2. Samalla ne lämpöeristettiin, koska peltisarja kuumensi esim. korin virransyötön kaapelia niin paljon, jotta muovit menivät "rullalle" startin puoleisesta päädystä. Toisaalta sarjassa EI OLLUT Thermo-Tec:ä vielä pinnassa.. Nyt paikoillaan on sarjat eristettyinä, uudet kaapeloinnit ja uusi tyhjäkäyntiventtiili, joten kone taas käy ja pakoputkisto olisi "ensviikon" homma, jotta saisi autoa vietyä katsastukseen (olisi ajokeikka ensviikonloppuna Kerholle, joten kiire tulee taas vaihteeksi) ![]() ![]() Siellä olisi tällainen "muutos" edessä... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60302 Putkien edessä on sitten vaihdetaaikon kannakepalkki --> metallihommia tiedossa.... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#64
|
||||
|
||||
![]() Pakoputkistoa valmiina
Eli tulisittenrakennettua tuo putkisto ja meni jopa leimasta läpi... Tosin EIVÄT olleet kauheesti ajaneet, koska Aleksis Kiven kadun konttorilla tuota tilaa koeajoon ei kauheasti ole, ONNEKSI!
![]() Mutta ei tuo uudenkarheana pahaääninen ollut, mutta ekan KUUMAKSI ajon jälkeen alkoi ääntä löytyä! Eli tässäkin tapauksessa ei homma mennyt ihan "bolt on" zysteemillä, joten rautaa väännettiin taas muutamana iltana: Tästä se alkoi kun Hedman peltisarjat kytkettiin kansiin kiinni ja niihin hitsattiin 350mm "jousto-osat" värinän poistajiksi (PAHKA KUVA KÄNNYKÄLLÄ) Ja tämän takia tuo otettiin yläpuolelta, ettei apparilta jalat pala kesälämpimillä, eikä turpeet syty niin herkästi kun on tilaa kuivua ja pudota pois... Eli poikkipalkki tarvi uusia jotta 2½" putki mahtui tulemaan palkin yläpuolelta. Mutta ahdasta tuli senkin kanssa, joten vesipullo AINA matkaan... ![]() ![]() Ja sitten putket kasaukseen ja termotekkiä pintaan. Ennen "teippausta" maalattiin putkisto alumiinilämpömaalilla (+600*C) ja saumat tehtiin kaasulla, jottei saumat katkeile lämpöjännityksistä, koska Rooverihan tunnetusti "pikkuisen lämpenee" sarjoistaan, joten varmuuden maksimointia... ![]() Ja etupuolelta: Kardaanin kohdalla olikin sitten HIUKAN ahdasta... Sitten keskiosaan paineentasausputki ja äänenvaimentajat (asennettu runkolinjan sisäpuolelle, jotta saa "tulevaisuudessa" pohjapanssarin suojaan) Ja sitten oli haasteellisin osa: taka-akselin ylitys ja pääteputkien ulostuonti... ![]() ![]() ![]() ![]() Kuva ei ihan selvitä miten putki on tuotu A-tuen ohi, mutta sen verran montaa mutkaa rakennettiin, jottei ääriasennossa A-tuki ota putkeen kiinni ja paina sitä lyttyyn. Ja samaa "käärmespagettia" on tuo ylity akselille ja alitus rungolle. (sen verran "ylös" putki tuli, jotta Kulmakorvessa pudotin perän kalliolta kivelle ja runko meni kasaan, muttei putkeen tullut naarmuakaan ![]() Ja sitten huilut korin alta ulos (laitettu liitokset JOS kalauttaa kiville, niin saa irroitettua putken pään, jojttei venttiilit pala!) Samalla kuvassa näkyy, millaista "spagettia" taka-akselin kohdalle tuli vedettyä....
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#65
|
||||
|
||||
![]() Välivuosi ja takaisin tallille
Pikku uppaus tämänkin osalta...
Katsastukseen oli muutama "pikkujuttu" hoidettavana: Helman päässä oli tuollainen pikku kolo, joka piti piiloittaa katsastusmieheltä, ja irroitin helmaa suojaavan muovipalkin... Tulikin sitten vähän lisää hommia, kun liinnitysreiät oli hieman kasvaneet (molemmin puolin) ![]() Ja tollainen se oli alapuolelta. Kumma juttu, mutta kotelo sisältä oli aivan ehjä, vaikka ulkokuori oli aivan paperia??? ![]() ![]() Samalla laitettiin kuntoon noi välipalkin mädät, kun ne putkihommassa huomattiin... Ja kun hitsin hitsilaitteet oli kädessä, niin tuli uusittua noi taka-akselin korvat, kun toinen repesi Punkan kisojen valmisteluissa (kotiin lähdettäessä asfaltti tiellä!) Tämä kuva siis uudesta peräaihiosta, jossa korvakkeet lähes virheettömät... Sitten kun saatiin helmat kuntoon, niin oltiin koeajolla, kun hiekkarinteessä ylösajaessa takapäässä paukahti oikein "kipakasti", ja takaveto hävisi?? ![]() Ei muuta kuin verstaalle ja vetarit ulos, ei vikaa, joten oisko perä rikki??? Olihan se kun alkoi öljyä tippumaan hiljalleen tallin lattialle kopasta, ja aperä pois paikaltaan, niin tasauspyörästön pikkurattaat oli menneet palasiksi. Onneksi sain perän pikaisesti (eipä nuo uutenakaan kallita ole £200 englannissa). KIITOS siitä myyjälle!!! Kuvassa näkee ettei 200.000km maantiajoa paljoa rattaita rassaa... ![]() Mutta nyt seuraavaksi alkaa rungon entisöinti ja avahvistaminen, kun sielläkin on elektrolyyttinen tapahtuma alkanut nakertaa saumoja. ![]() Ja samalla akselit päivitetään KAM:n murroksilla/vetareilla sekä ARB:n lukoilla ja 4:11 välityksillä...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#66
|
|||
|
|||
![]()
Hienoa jälkeä rakentelussa! Hauskaa huomata, että parikytvuotta uudempi range ruostuu juuri samoista paikoista ja edelleen jarrusatulat jumittaa
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Auton hankintaan neuvoja | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 01.04.2007 15:28 | |
apuja suzukin jousten hankintaan.. | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 23.07.2006 20:45 | |
Kumpi gepsi? | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 21.03.2005 07:38 |
Kumpi kone | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.06.2004 20:00 |
kumpi liittymä? | leivos | Helpdesk | 3 | 19.04.2004 08:46 |