Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2009, 21:36
nöfnöf nöfnöf ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.11.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Miksi se lammonluovutus lisaantyy?
no vaikkapa sen takia että mitä kuumempi jäähdytin sitä enemmän siitä siirtyy lämpöenergiaa ympäröivään ilmaan ja kun virtausta nostetaan riittävästi niin meno ja paluu lämpötilan ero pienenee jolloin jäähdytin luovuttaa koko pinta-alallaan tehokkaasti lämpöä.
tämä on ihan perus lämpöoppia mikä käydään fysiikantunneilla läpi koulussa, siitä vaan kirjat esiin ja muistelemaan.
meitä viisaammat miehet on laskeneet ja perustelleet asian ihan matemaattisesti ja kyllä tuo näyttää pitävän paikkansa ihan käytännössäkin.

__________________
Avaimet hukassa?
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.04.2009, 21:42
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nöfnöf Näytä viesti
no vaikkapa sen takia että mitä kuumempi jäähdytin sitä enemmän siitä siirtyy lämpöenergiaa ympäröivään ilmaan ja kun virtausta nostetaan riittävästi niin meno ja paluu lämpötilan ero pienenee jolloin jäähdytin luovuttaa koko pinta-alallaan tehokkaasti lämpöä.
tämä on ihan perus lämpöoppia mikä käydään fysiikantunneilla läpi koulussa, siitä vaan kirjat esiin ja muistelemaan.
meitä viisaammat miehet on laskeneet ja perustelleet asian ihan matemaattisesti ja kyllä tuo näyttää pitävän paikkansa ihan käytännössäkin.
Sitten siella fysiikan tunnilla ei muistettu kertoa etta jaahdytykseen tarvitaan muutakin kuin virtausnopeutta. Jaahdyttymen jaahdytyspinta-alalla ja lapivirtaavan ilman maarallakin saattanee olla jotain tekemista asiaan.

Ongelma varmaankin tulee myos sielta ettei sita jaahdytinta voi kuumentaa rajattomasti kun tuo veden perkule rupeaa kiehumaan jossain vaiheessa kuitenkin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2009, 21:54
nöfnöf nöfnöf ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.11.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Sitten siella fysiikan tunnilla ei muistettu kertoa etta jaahdytykseen tarvitaan muutakin kuin virtausnopeutta. Jaahdyttymen jaahdytyspinta-alalla ja lapivirtaavan ilman maarallakin saattanee olla jotain tekemista asiaan.

Ongelma varmaankin tulee myos sielta ettei sita jaahdytinta voi kuumentaa rajattomasti kun tuo veden perkule rupeaa kiehumaan jossain vaiheessa kuitenkin.
Anteeksi tuo pieni virhe , kysymyksessä ei ollut jäähdytintä ympäröivän ilman tai muun materian lämpötila. oletetaan että jäähdytin on ntp tilassa ja se pysyy vakiona.

ja jos letkut riittää sen syylärin voi pistää vaikka lumihankeen
__________________
Avaimet hukassa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2009, 22:09
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

oletettiinkin kai, että muut asiat pysyy vakioina ja vertaillaan vain virtausnopeuden muuttamisen vaikutusta. Tuo patteri-esimerkki on kai aika selkeä, kun virtausta lisätään, patteri luovuttaa enemmän lämpöä ja huoneeseen tulee lämmin.
On totta, että koneeseen menevän nesteen lämpötila nousee ja siten koneen päässä lämmönluovutus heikkenee, mutta lisääntyneen massavirran pitäisi kumota tuokin.

Jäähdytin ei kuitenkaan koskaan ole kuumempi kuin kone.. eihän..
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.04.2009, 07:33
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
oletettiinkin kai, että muut asiat pysyy vakioina ja vertaillaan vain virtausnopeuden muuttamisen vaikutusta. Tuo patteri-esimerkki on kai aika selkeä, kun virtausta lisätään, patteri luovuttaa enemmän lämpöä ja huoneeseen tulee lämmin..
En vielakaan luovuta.

Patteri esimerkki on huono koska pattereita kaytetaan erittain pienella osa-alueella.
Jaahdyttimelle on olemassa jokin maksimi jaahdytysteho sanotaan nyt vaikka 5kw ja jos jaahdytinta kaytetaan sen maksimiteholla (eli ei niinkuin kodin lammitys pattereita). Niin se tarkoittaa lampotilan putoamista jollain vakio maaralla veden jaahdyttimen lapi kulkiessa.
Laitetaan esimerkiksi vaikka 90->70asteeseen. Jos jaahdyttimeen tulevan veden lampotilaa nostetaan vaikka 100asteeseen nousee myos ulostulevan veden lampotila 80 asteeseen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.04.2009, 07:57
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
En vielakaan luovuta.

Patteri esimerkki on huono koska pattereita kaytetaan erittain pienella osa-alueella.
Jaahdyttimelle on olemassa jokin maksimi jaahdytysteho sanotaan nyt vaikka 5kw ja jos jaahdytinta kaytetaan sen maksimiteholla (eli ei niinkuin kodin lammitys pattereita). Niin se tarkoittaa lampotilan putoamista jollain vakio maaralla veden jaahdyttimen lapi kulkiessa.
Laitetaan esimerkiksi vaikka 90->70asteeseen. Jos jaahdyttimeen tulevan veden lampotilaa nostetaan vaikka 100asteeseen nousee myos ulostulevan veden lampotila 80 asteeseen.
jos kierron määrä ja ympäröivän ilman lämpötila pysyvät ennallaan niin siinä ei käy noin vaan jäähdytin luovuttaa enemmän lämpöä ympäröivään ilmaan, ja sen takia joudut lisäämään jäähdyttimeen menevää energiamäärää virtausta nostamalla ettei lämpötila ero kasvaisi (20 astetta) en jaksa alkaa laskemaan tässä nyt paljonko pitäisi virtausta nostaa, mutta ainakin 10% tarvit enemmän jatkuvaa tehoa, että saat menoveden nousemaan sata asteiseksi.

työnyybinä n
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.04.2009, 08:20
apiaani:n Avatar
apiaani apiaani ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.07
Sijainti: Panelia
Viestit: 940
Perusasetus

Lakakkaa ny!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.04.2009, 08:27
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

No VIDDU sentaan . Poistakaa ne perkeleen termarit niin lampo ongelmat poistuu!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.04.2009, 08:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

No taas on aihe josta on omaa kokemusta.

Eli 65 ´chevy 2 ,350 koneella.
Ilman termaria lämpeni,ja uudella termarilla pysyi lämmöt kurissa.

Ja totta hemmetissä jos kiertonopeus nousee,niin jäähdyttimen luovuttama lämpömäärä nousee,Mutta jos jäähdyttimen teho on jo tarkalla,ja sisään menevän nesteen lämpötila on esim. 98 astetta ja nopeutta tarpeeksi ja koko jäähdytin alkaa olla jo yli 90 asteinen,niin silloinhan jäähdytin toimii täydellä teholla,mutta koska koneeseen menee myöskin jo 90 asteista nestettä,niin oravanpyörä on valmis.

Asiaa voi laskea vaikka millä fysiikan tunnilla/luennoilla,mutta jos lähtökohta on se että jäähdyttimen teho ei riitä,niin se ei riitä.

Siitähän tuossa on loppujen lopuksi kyse.

Ja sitten vastaväite...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.04.2009, 11:47
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
No taas on aihe josta on omaa kokemusta.

Eli 65 ´chevy 2 ,350 koneella.
Ilman termaria lämpeni,ja uudella termarilla pysyi lämmöt kurissa.

Ja totta hemmetissä jos kiertonopeus nousee,niin jäähdyttimen luovuttama lämpömäärä nousee,Mutta jos jäähdyttimen teho on jo tarkalla,ja sisään menevän nesteen lämpötila on esim. 98 astetta ja nopeutta tarpeeksi ja koko jäähdytin alkaa olla jo yli 90 asteinen,niin silloinhan jäähdytin toimii täydellä teholla,mutta koska koneeseen menee myöskin jo 90 asteista nestettä,niin oravanpyörä on valmis.

Asiaa voi laskea vaikka millä fysiikan tunnilla/luennoilla,mutta jos lähtökohta on se että jäähdyttimen teho ei riitä,niin se ei riitä.

Siitähän tuossa on loppujen lopuksi kyse.

Ja sitten vastaväite...
tuo on totta, mutta en ymmärtänyt, että miten tilanne voi olla huonompi suuremmalla virtauksella?
Eikä ollut tarkoitus aiheuttaa ylilämpenemistä palstalla, mutta kun asia oikeesti kiinnostaisi.
Ja kiinnostaisi myös,jos jollakulla olisi selitys tuolle letukan käyttäytymiselle, mulla kun kävi päin vastoin. Tosin se onkin Moparin tuotteita..
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ:n vinssin siirto LukkoUaz Tekniikka & Jutustelu 11 20.11.2008 10:32
Jäähdyttimen paikkaus _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 19 11.10.2007 09:40
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä Discovery Tekniikka & Jutustelu 2 06.04.2007 23:03
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? valkkari Tekniikka & Jutustelu 2 18.04.2006 20:08
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 11 05.12.2005 10:59


Sivu luotu: 22:11 (GMT +2).