![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Väitän että mainitsemassasi tapauksessa sähköpumppu on vain hidastanut veden kierrättämistä joka on aiheuttanut ongelmat. Sähköpumppu toimii suunnilleen vakiokierroksilla kun alkuperäinen muuttaa nopeutta ~lineaarisesti kierrosten mukaan. Saa väittää vastaan ja kumota tämän kunhan perustelee.
Viimeksi muokannut offroadjouni : 15.04.2009 18:53 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
alkuperäiset pumput monesti kavitoivat korkeilla kierroksilla jolloin tarvitaan sähköpumppua jotta kierto olisi tasainen,termarit monesti myös ohjaavat veden kulkua,joten termarin poisto voi siitä syystä johtaa lämpöongelmiin.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
entisessä autossani oli sb350-th350+jeepin jakol. ja syyläri takana(korina fiat 133)etupää oli muutettu peltiflipiksi>lämmöt tapissa .muutos1:lämmityslaitteen vesikiertoon pienikenno+puhalin ja termariin ylim reiät.(auttoi 5-10c)muutos2:vesipumpun päähän corollan muoviropelli(lämmöt putos n.5-10 c)muutos3:ilman ohjain syylärille,jotta flektit saa paremmin uuttailmaa ja ilma poistuu jäähdyttäjästä(vaikutus n10astetta),lopuksi porasin konepeltiin n5cm reikiä ilmansuod. ympärille ja vaikutus oli tod.suuri senjälk lämmöt pysyi kurissa eikä pitkillä siirtymilläkään lämmöt nousseet yli+95c.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tästä sain ahaaelämyksen, paljonko imuilman lämpötila mahtaa vaikuttaa koneen käyntilämpöön? Siis toki tiedän mitä n. 70 asteinen imuilma tekee teholle, mutta mitä se tekee käyntilämmölle? Onko muilla raittiin ilman saatavuuden ja käyntilämmön suhteen kokemuksia?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja käyntilämpö puolestaan riippuu termarista ja sen jälkeen jäähdyttimesta. Jollei jäähdyttimessä riitä tehot siirtämään lämpöä virtaavaan ilmaan tai sitä virtaavaa ilmaa ei riitä, niin sillon keittää. Normaalit fysiikanlait auttaa, mutta paljon huomaa palstalla, ettei niihin ole perehdytty. Siksi suosittelenkin vääntämään rautalangasta, kun huomaa hallitsevansa asian, ja innostuneisuutta riittää... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Loistavaa, tästähän on muodostunut mielenkiintoinen keskustelu, josta on varmasti apua jollekkin.
Miten paisuntasäiliön sijoitus vaikuttaa toimivuuteen? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Pojat pani leikiksi.
Vaikka minulta jäikin tuo autopuolen amis väliin niin ihan yleisten fysiikanlakien mukaan mielestäni imuilman lämpötila alkaa jossain kohtaa vaikuttaa myös moottorin lämpötilaan jos jäähdytys on tehtaan jäljiltä jäänyt hiukan alamittaiseksi (ammattilaisten toimesta) kuten esin Jeep Cherokeessa on laita. Niin että jos jollakulla on jotain muuta kommentoitavaa kun turboissa käytetty välijäähdytin tai paisarin paikka... |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Putkimies tietää sen. Tai googleen nestekiertoiset lämmitys ja lauhdutus järjestelmät.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En nyt ole ihan varma puhuuko Kari tässä omasta moottorista vai auton.. On tainnut nykyinen ilmanala vaikuttaa vanhemman herrasmiehen hapenottokykyyn siinä määrin, että apu olisi tarpeen. Suosittelen nauttimaan paikallista keppanaa sisäisesti lisääämään pumpun kierrosnopeutta, mutta en kuitenkaan suosittele ruiskuttamaan sitä imuilman sekaan vesiruiskun tapaan voi aiheuttaa pahaa yskimistä. Muutenkin suosittelen välttämään liikkumista kuumassa päiväsaikaan ja keskittymään öiseen seura-elämään. Paikalliset vastakkaisen sukupuolen edustajat tulisi kiertää turvallisen välimatkan päästä, voi aiheuttaa yllättävää kavitointia pumpussa. Sikäläisissä ambulansseissa ei välttämättä ole starttikaapeleita, joilla antaa pumpulle herätevirtaa. Toivon, että KO henkilö tämän luettuaan inhaloi ylimääräisiä palkokasveja, voi jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi mekaaninen ilmanpaineen kasvattaminen, jotta jaksaa ylipäätään liikkua.. Meni nyt vähän OT.
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on pösössä chevyn 305 kone ja jäähdytin takakontissa hyvin on pelannut. Vettä kierrättää chevyn oma vesipumppu keskikokoisella siivapyörällä. Tuo ilmaaminen vaan on hankalampi juttu: ylävesiletku irti ja kone täyteen, letku kiinni ja liruttaa syyläristä loppu. Kone käymään ja kaadella lisää sitä mukaa ku pinta laskee. Nesteen pinnalta kun loppuu vaahto on järjestelmä täynnä. Näin olen sen suorittanut usean kerran eikä ole enää ollu ongelmia. Alkuun täytin suoraan jäähdyttimestä, aina oli lämpeämisongelmia.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
kavitaatio vesipumpussa? eiköhän valmistajat kuitenkin kurista painepuolen virtaaman jo suunnitteluvaiheessa riskirajan alapuolelle.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Asiaa. Nyt tulee kummallisessa järjestyksessä tietoiskua ketjun alkupäähän ja keskelle. Kahden samassa suljetussa piirissä olevien pumppujen tehoero(nostokorkeus ,tuotto yms.) vaikuttaa pumppujen sijoitteluun linjastossa. Usein tarvitaan myös ohitus putki jotta paine-ero ja kavitointi saadaan kuriin. Mitä enempi nestettä kierrätetään niin sitä tehokkaammin jäähdytin tai lämmitin toimii. Jos meno ja paluu putken lämpötilaero on pieni mutta kone kuumenee, syy on kennon riittämätön koko tai nesteen kiertonopeuden hitaus. Ei koskaan liian suuri nopeus. Kennon läpikulkeva ilma ja sen lämpötila vaikuttaa myös. Järjestelmän tilavuuden kasvaessa paisaria suurennetaan ja nostokorkeuden lisäys vaatii lisää painetta järjestelmään. Paisarin sijoitus linjastossa on myös ajateltava uudelleen. Siirtoputkien koko on oltava suurempi kuin alkuperäisessä järjestelmässä. Linjastoon ei saa jättää ilmapusseja. Ilman termaria kone ei ole sopivan lämpöinen kaikissa tilanteissa. Joka tapauksessa,sen saa toimimaan aivan hyvin vaikka auton alla.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ei tuo kyllä istu munkaan järkeen, olisko tuolle jotain perusteluja?
Totuuksiakin on niin monenlaisia..
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen tarkempaa teoriaa en tassa nyt esittamaan ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Pikku vinkki Mersun koneeseen liittyen:
Useissa koneissa Esim OM60X on termari ALAVESILETKUSSA ja se on "KOLMITIEVENTTIILI". Poistamalla termarin, ei homma toimi !! (Normaalisti koneissa termari on ylävesiletkussa) |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Jos nyt joku olisi vaikka sanonut että bensa palaa tietyssä lämpötilassaan niin täällä meillä etelässä kuin teilläkin siellä jäämeren reunalla joitakin kymmeniä asteita alhaisemmassa ympöäristön lämpötilassa niin olisinhan minä tuon uskonut. Kävi vaan mielessä kun lukaisin tuon aluksi lainaamani kohdan. Mutta on siis toiveajattelua.
Ja pumppu pelaa ihan OK riippumatta mitä rotua ja kuinka liki lähimmäiset kiehnää. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Laita hella paalle ja kosketa siihen nopeasti kadella. Sen jalkeen uudestaa mutta pida siina katta nyt 5 sekuntia. Kummalla tavalla levy luovuttaa kateesi enemman lampoa? |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Olipa muuten aika paska esimerkki vaikka itse sanonkin
![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]()
no vaikkapa sen takia että mitä kuumempi jäähdytin sitä enemmän siitä siirtyy lämpöenergiaa ympäröivään ilmaan ja kun virtausta nostetaan riittävästi niin meno ja paluu lämpötilan ero pienenee jolloin jäähdytin luovuttaa koko pinta-alallaan tehokkaasti lämpöä.
tämä on ihan perus lämpöoppia mikä käydään fysiikantunneilla läpi koulussa, siitä vaan kirjat esiin ja muistelemaan. meitä viisaammat miehet on laskeneet ja perustelleet asian ihan matemaattisesti ja kyllä tuo näyttää pitävän paikkansa ihan käytännössäkin.
__________________
Avaimet hukassa?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ:n vinssin siirto | LukkoUaz | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 20.11.2008 10:32 |
Jäähdyttimen paikkaus | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 11.10.2007 09:40 |
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä | Discovery | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.04.2007 23:03 |
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? | valkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.04.2006 20:08 |
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 05.12.2005 10:59 |