Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.04.2009, 18:49
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Sitten sähköpumppu lähti pois, ja kas, lämmöt palasivat normaalille tasolle. Säköpumppu kierrätti vettä liian nopeasti...?
Mun fysiikan ymmärryksellä en ole koskaan uskonut että veden kierrättäminen liian nopeasti voisi olla ongelma. Ellei sitten puhuta vain teoriasta ja kierrätetä vettä kanavissa vaikka äänen nopeudella jolloin kitka tuottaa turhaa lämpöä.

Väitän että mainitsemassasi tapauksessa sähköpumppu on vain hidastanut veden kierrättämistä joka on aiheuttanut ongelmat. Sähköpumppu toimii suunnilleen vakiokierroksilla kun alkuperäinen muuttaa nopeutta ~lineaarisesti kierrosten mukaan. Saa väittää vastaan ja kumota tämän kunhan perustelee.


Viimeksi muokannut offroadjouni : 15.04.2009 18:53
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.04.2009, 20:48
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

alkuperäiset pumput monesti kavitoivat korkeilla kierroksilla jolloin tarvitaan sähköpumppua jotta kierto olisi tasainen,termarit monesti myös ohjaavat veden kulkua,joten termarin poisto voi siitä syystä johtaa lämpöongelmiin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.04.2009, 21:13
VesaN VesaN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.05
Sijainti: outokumpu
Viestit: 169
Perusasetus

entisessä autossani oli sb350-th350+jeepin jakol. ja syyläri takana(korina fiat 133)etupää oli muutettu peltiflipiksi>lämmöt tapissa .muutos1:lämmityslaitteen vesikiertoon pienikenno+puhalin ja termariin ylim reiät.(auttoi 5-10c)muutos2:vesipumpun päähän corollan muoviropelli(lämmöt putos n.5-10 c)muutos3:ilman ohjain syylärille,jotta flektit saa paremmin uuttailmaa ja ilma poistuu jäähdyttäjästä(vaikutus n10astetta),lopuksi porasin konepeltiin n5cm reikiä ilmansuod. ympärille ja vaikutus oli tod.suuri senjälk lämmöt pysyi kurissa eikä pitkillä siirtymilläkään lämmöt nousseet yli+95c.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.04.2009, 22:27
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vex Näytä viesti
,lopuksi porasin konepeltiin n5cm reikiä ilmansuod. ympärille ja vaikutus oli tod.suuri senjälk lämmöt pysyi kurissa eikä pitkillä siirtymilläkään lämmöt nousseet yli+95c.
Tästä sain ahaaelämyksen, paljonko imuilman lämpötila mahtaa vaikuttaa koneen käyntilämpöön? Siis toki tiedän mitä n. 70 asteinen imuilma tekee teholle, mutta mitä se tekee käyntilämmölle? Onko muilla raittiin ilman saatavuuden ja käyntilämmön suhteen kokemuksia?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2009, 02:33
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Tästä sain ahaaelämyksen, paljonko imuilman lämpötila mahtaa vaikuttaa koneen käyntilämpöön? Siis toki tiedän mitä n. 70 asteinen imuilma tekee teholle, mutta mitä se tekee käyntilämmölle? Onko muilla raittiin ilman saatavuuden ja käyntilämmön suhteen kokemuksia?
Ei ne välijäähdyttimet huvin vuoksi ole turbokoneissa... Jäähdytettynä mahtuu paljon enempi happea samaan tilavuuteen. Tämä lähinnä lisää vain hevosvoimia.

Ja käyntilämpö puolestaan riippuu termarista ja sen jälkeen jäähdyttimesta. Jollei jäähdyttimessä riitä tehot siirtämään lämpöä virtaavaan ilmaan tai sitä virtaavaa ilmaa ei riitä, niin sillon keittää.

Normaalit fysiikanlait auttaa, mutta paljon huomaa palstalla, ettei niihin ole perehdytty. Siksi suosittelenkin vääntämään rautalangasta, kun huomaa hallitsevansa asian, ja innostuneisuutta riittää...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2009, 05:21
Mutamies:n Avatar
Mutamies Mutamies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Suur-Salo, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Loistavaa, tästähän on muodostunut mielenkiintoinen keskustelu, josta on varmasti apua jollekkin.

Miten paisuntasäiliön sijoitus vaikuttaa toimivuuteen?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.04.2009, 05:53
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Pojat pani leikiksi.

Vaikka minulta jäikin tuo autopuolen amis väliin niin ihan yleisten fysiikanlakien mukaan mielestäni imuilman lämpötila alkaa jossain kohtaa vaikuttaa myös moottorin lämpötilaan jos jäähdytys on tehtaan jäljiltä jäänyt hiukan alamittaiseksi (ammattilaisten toimesta) kuten esin Jeep Cherokeessa on laita.

Niin että jos jollakulla on jotain muuta kommentoitavaa kun turboissa käytetty välijäähdytin tai paisarin paikka...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.04.2009, 07:35
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutamies Näytä viesti
Loistavaa, tästähän on muodostunut mielenkiintoinen keskustelu, josta on varmasti apua jollekkin.

Miten paisuntasäiliön sijoitus vaikuttaa toimivuuteen?
Putkimies tietää sen. Tai googleen nestekiertoiset lämmitys ja lauhdutus järjestelmät.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.04.2009, 19:48
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Tästä sain ahaaelämyksen, paljonko imuilman lämpötila mahtaa vaikuttaa koneen käyntilämpöön? Siis toki tiedän mitä n. 70 asteinen imuilma tekee teholle, mutta mitä se tekee käyntilämmölle? Onko muilla raittiin ilman saatavuuden ja käyntilämmön suhteen kokemuksia?

En nyt ole ihan varma puhuuko Kari tässä omasta moottorista vai auton.. On tainnut nykyinen ilmanala vaikuttaa vanhemman herrasmiehen hapenottokykyyn siinä määrin, että apu olisi tarpeen. Suosittelen nauttimaan paikallista keppanaa sisäisesti lisääämään pumpun kierrosnopeutta, mutta en kuitenkaan suosittele ruiskuttamaan sitä imuilman sekaan vesiruiskun tapaan voi aiheuttaa pahaa yskimistä. Muutenkin suosittelen välttämään liikkumista kuumassa päiväsaikaan ja keskittymään öiseen seura-elämään. Paikalliset vastakkaisen sukupuolen edustajat tulisi kiertää turvallisen välimatkan päästä, voi aiheuttaa yllättävää kavitointia pumpussa. Sikäläisissä ambulansseissa ei välttämättä ole starttikaapeleita, joilla antaa pumpulle herätevirtaa. Toivon, että KO henkilö tämän luettuaan inhaloi ylimääräisiä palkokasveja, voi jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi mekaaninen ilmanpaineen kasvattaminen, jotta jaksaa ylipäätään liikkua..

Meni nyt vähän OT.
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.04.2009, 20:17
BÄLÄ BÄLÄ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.06.06
Sijainti: huittinen, Finland.
Viestit: 188
Perusasetus

Mulla on pösössä chevyn 305 kone ja jäähdytin takakontissa hyvin on pelannut. Vettä kierrättää chevyn oma vesipumppu keskikokoisella siivapyörällä. Tuo ilmaaminen vaan on hankalampi juttu: ylävesiletku irti ja kone täyteen, letku kiinni ja liruttaa syyläristä loppu. Kone käymään ja kaadella lisää sitä mukaa ku pinta laskee. Nesteen pinnalta kun loppuu vaahto on järjestelmä täynnä. Näin olen sen suorittanut usean kerran eikä ole enää ollu ongelmia. Alkuun täytin suoraan jäähdyttimestä, aina oli lämpeämisongelmia.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.04.2009, 21:28
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

kavitaatio vesipumpussa? eiköhän valmistajat kuitenkin kurista painepuolen virtaaman jo suunnitteluvaiheessa riskirajan alapuolelle.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.04.2009, 21:34
valtatie:n Avatar
valtatie valtatie ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.08
Sijainti: KANNUS
Viestit: 143
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
alkuperäiset pumput monesti kavitoivat korkeilla kierroksilla jolloin tarvitaan sähköpumppua jotta kierto olisi tasainen,termarit monesti myös ohjaavat veden kulkua,joten termarin poisto voi siitä syystä johtaa lämpöongelmiin.
Asiaa. Nyt tulee kummallisessa järjestyksessä tietoiskua ketjun alkupäähän ja keskelle. Kahden samassa suljetussa piirissä olevien pumppujen tehoero(nostokorkeus ,tuotto yms.) vaikuttaa pumppujen sijoitteluun linjastossa. Usein tarvitaan myös ohitus putki jotta paine-ero ja kavitointi saadaan kuriin. Mitä enempi nestettä kierrätetään niin sitä tehokkaammin jäähdytin tai lämmitin toimii. Jos meno ja paluu putken lämpötilaero on pieni mutta kone kuumenee, syy on kennon riittämätön koko tai nesteen kiertonopeuden hitaus. Ei koskaan liian suuri nopeus. Kennon läpikulkeva ilma ja sen lämpötila vaikuttaa myös. Järjestelmän tilavuuden kasvaessa paisaria suurennetaan ja nostokorkeuden lisäys vaatii lisää painetta järjestelmään. Paisarin sijoitus linjastossa on myös ajateltava uudelleen. Siirtoputkien koko on oltava suurempi kuin alkuperäisessä järjestelmässä. Linjastoon ei saa jättää ilmapusseja. Ilman termaria kone ei ole sopivan lämpöinen kaikissa tilanteissa. Joka tapauksessa,sen saa toimimaan aivan hyvin vaikka auton alla.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.04.2009, 20:21
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Mun fysiikan ymmärryksellä en ole koskaan uskonut että veden kierrättäminen liian nopeasti voisi olla ongelma.
Tamapa ei olekkaan uskon asia vaan karu totuus
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.04.2009, 20:31
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Ei tuo kyllä istu munkaan järkeen, olisko tuolle jotain perusteluja?

Totuuksiakin on niin monenlaisia..
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.04.2009, 20:41
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
Ei tuo kyllä istu munkaan järkeen, olisko tuolle jotain perusteluja?

Totuuksiakin on niin monenlaisia..
Nimen omaan se ettei se vesi kerkea jaahtya siella syylarissa kovalla virtausnopeudella. Autoissa tosin on eroja ja tama patee yleisemmin vanhempiin tai vanhemmalla tekniikoilla oleviin autoihin.
Sen tarkempaa teoriaa en tassa nyt esittamaan Mutta kokeiltu on. Ja useasti
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.04.2009, 20:47
PasiK PasiK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.06
Sijainti: JMSK
Viestit: 110
Perusasetus

Pikku vinkki Mersun koneeseen liittyen:

Useissa koneissa Esim OM60X on termari ALAVESILETKUSSA ja se on "KOLMITIEVENTTIILI".

Poistamalla termarin, ei homma toimi !!


(Normaalisti koneissa termari on ylävesiletkussa)
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.04.2009, 20:54
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Jos nyt joku olisi vaikka sanonut että bensa palaa tietyssä lämpötilassaan niin täällä meillä etelässä kuin teilläkin siellä jäämeren reunalla joitakin kymmeniä asteita alhaisemmassa ympöäristön lämpötilassa niin olisinhan minä tuon uskonut. Kävi vaan mielessä kun lukaisin tuon aluksi lainaamani kohdan. Mutta on siis toiveajattelua.

Ja pumppu pelaa ihan OK riippumatta mitä rotua ja kuinka liki lähimmäiset kiehnää.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 16.04.2009, 21:03
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Nimen omaan se ettei se vesi kerkea jaahtya siella syylarissa kovalla virtausnopeudella. Autoissa tosin on eroja ja tama patee yleisemmin vanhempiin tai vanhemmalla tekniikoilla oleviin autoihin.
Sen tarkempaa teoriaa en tassa nyt esittamaan Mutta kokeiltu on. Ja useasti
Hee, jos lämmönluovutus jäähdyttimessä lisääntyy ja samalla koneen lämpötila kasvaa, olemme varmasti keksineet uusiutuvan energiamuodon siitä on lyhyt matka ikiliikkujan keksimiseen.
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 16.04.2009, 21:15
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
Hee, jos lämmönluovutus jäähdyttimessä lisääntyy ja samalla koneen lämpötila kasvaa, olemme varmasti keksineet uusiutuvan energiamuodon siitä on lyhyt matka ikiliikkujan keksimiseen.
Miksi se lammonluovutus lisaantyy?
Laita hella paalle ja kosketa siihen nopeasti kadella. Sen jalkeen uudestaa mutta pida siina katta nyt 5 sekuntia. Kummalla tavalla levy luovuttaa kateesi enemman lampoa?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 16.04.2009, 21:20
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Olipa muuten aika paska esimerkki vaikka itse sanonkin
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 16.04.2009, 21:36
nöfnöf nöfnöf ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.11.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Miksi se lammonluovutus lisaantyy?
no vaikkapa sen takia että mitä kuumempi jäähdytin sitä enemmän siitä siirtyy lämpöenergiaa ympäröivään ilmaan ja kun virtausta nostetaan riittävästi niin meno ja paluu lämpötilan ero pienenee jolloin jäähdytin luovuttaa koko pinta-alallaan tehokkaasti lämpöä.
tämä on ihan perus lämpöoppia mikä käydään fysiikantunneilla läpi koulussa, siitä vaan kirjat esiin ja muistelemaan.
meitä viisaammat miehet on laskeneet ja perustelleet asian ihan matemaattisesti ja kyllä tuo näyttää pitävän paikkansa ihan käytännössäkin.
__________________
Avaimet hukassa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ:n vinssin siirto LukkoUaz Tekniikka & Jutustelu 11 20.11.2008 10:32
Jäähdyttimen paikkaus _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 19 11.10.2007 09:40
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä Discovery Tekniikka & Jutustelu 2 06.04.2007 23:03
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? valkkari Tekniikka & Jutustelu 2 18.04.2006 20:08
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 11 05.12.2005 10:59


Sivu luotu: 14:15 (GMT +2).