Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.04.2009, 22:27
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vex Näytä viesti
,lopuksi porasin konepeltiin n5cm reikiä ilmansuod. ympärille ja vaikutus oli tod.suuri senjälk lämmöt pysyi kurissa eikä pitkillä siirtymilläkään lämmöt nousseet yli+95c.
Tästä sain ahaaelämyksen, paljonko imuilman lämpötila mahtaa vaikuttaa koneen käyntilämpöön? Siis toki tiedän mitä n. 70 asteinen imuilma tekee teholle, mutta mitä se tekee käyntilämmölle? Onko muilla raittiin ilman saatavuuden ja käyntilämmön suhteen kokemuksia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.04.2009, 02:33
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Tästä sain ahaaelämyksen, paljonko imuilman lämpötila mahtaa vaikuttaa koneen käyntilämpöön? Siis toki tiedän mitä n. 70 asteinen imuilma tekee teholle, mutta mitä se tekee käyntilämmölle? Onko muilla raittiin ilman saatavuuden ja käyntilämmön suhteen kokemuksia?
Ei ne välijäähdyttimet huvin vuoksi ole turbokoneissa... Jäähdytettynä mahtuu paljon enempi happea samaan tilavuuteen. Tämä lähinnä lisää vain hevosvoimia.

Ja käyntilämpö puolestaan riippuu termarista ja sen jälkeen jäähdyttimesta. Jollei jäähdyttimessä riitä tehot siirtämään lämpöä virtaavaan ilmaan tai sitä virtaavaa ilmaa ei riitä, niin sillon keittää.

Normaalit fysiikanlait auttaa, mutta paljon huomaa palstalla, ettei niihin ole perehdytty. Siksi suosittelenkin vääntämään rautalangasta, kun huomaa hallitsevansa asian, ja innostuneisuutta riittää...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2009, 05:21
Mutamies:n Avatar
Mutamies Mutamies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Suur-Salo, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Loistavaa, tästähän on muodostunut mielenkiintoinen keskustelu, josta on varmasti apua jollekkin.

Miten paisuntasäiliön sijoitus vaikuttaa toimivuuteen?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2009, 05:53
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Pojat pani leikiksi.

Vaikka minulta jäikin tuo autopuolen amis väliin niin ihan yleisten fysiikanlakien mukaan mielestäni imuilman lämpötila alkaa jossain kohtaa vaikuttaa myös moottorin lämpötilaan jos jäähdytys on tehtaan jäljiltä jäänyt hiukan alamittaiseksi (ammattilaisten toimesta) kuten esin Jeep Cherokeessa on laita.

Niin että jos jollakulla on jotain muuta kommentoitavaa kun turboissa käytetty välijäähdytin tai paisarin paikka...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2009, 07:35
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutamies Näytä viesti
Loistavaa, tästähän on muodostunut mielenkiintoinen keskustelu, josta on varmasti apua jollekkin.

Miten paisuntasäiliön sijoitus vaikuttaa toimivuuteen?
Putkimies tietää sen. Tai googleen nestekiertoiset lämmitys ja lauhdutus järjestelmät.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2009, 09:15
Mutamies:n Avatar
Mutamies Mutamies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Suur-Salo, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Joo, eli hieman isompi ja ylös. Niillä eväillä pärjää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.04.2009, 12:41
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutamies Näytä viesti
Joo, eli hieman isompi ja ylös. Niillä eväillä pärjää.
Veden laajeneminen 0-100 astetta on luokkaa 4% (ulkomuistista) ja tilavuuden muutos alkuperäiseen on letkujen tilavuus pidentyneeltä osin (veikkaus n. 7 l ) ja mahdollinen jäähdyttäjän tilavuuden kasvu. Jos jäähdyttäjän kennoa pidennetään jää itse vesitilavuuden kasvu melko maltilliseksi, paiskataan tolle nyt vaikka pari litraa. Kymmenelle litralle 4% on 0,4 litraa (alkuperäisen lisäksi) , joten ei sinne mitään kylpyammetta auton katolle tarvitse rakentaa.. En osaa sanoa paljonko glykoli vaikuttaa asiaan, mutta tuskin merkittävästi, vaikuttaa kylläkin lämmön luovutukseen, mutta oletetaan nyt että samaa lientä käytetään molemmissa vaihtoehdoissa, niin voidaan sulkea sen vaikutus tarkastelusta pois.

Ylimpään kohtaan siksi, että autoissa tupataan käyttämään avointa paisaria, kalvopaisunta-astian voisi laittaa mihin vaan, mutta ei oikein käytännöllinen autossa, kai.

Jäähdytyksen (lämmön siirtymisen) tehoon tässä tapauksessa (siis kun vertaillaan tilannetta alkuperäisen ja takana olevan välillä), vaikuttaa massavirta ja moottorilta lähtevän ja moottoriin tulevan nesteen lämpötila ero, jälkimmäiseen vaikuttaa taasen mm. jäähdyttävän ilman ja nesteen välinen lämpötila ero,sekä ilman massavirta (eli käytännössa paljonko ja miten ilmaa saadaan jäähdyttimeen, myös pidemmät letkut luovuttavat lämpöä, jos ilma pääsee jäähdyttämään niitä).

Kun tuossa kaavassa on vain kertomerkkejä, niin massavirran kasvattaminen lisää lämmön luovutusta, samoin lämpötilaeron kasvattaminen (eli suuremmalla virtauksella jäähdytin on kauttaaltaan lämpimämpi ja jäähdytys teho suurempi, vaikka moottoriin palaava vesi saattaa olla jopa lämpimämpää, kuin pienemmällä virtauksella. Verrataan tätä vaikka patteriverkostoon. Kun lämpöä ei saada luovutettua tarpeeksi asuntoon, voidaan suurentaa virtausta (pumppua suuremmalle) tai lämpötila-eroa (käyrää ylös).

Toisaalta tuli mieleen, että merkittävä osa jäähtymisestä tapahtuu ihan jossain muualla kuin jäähdyttimessä. Koneen läpi kiertävän ilman lämpötila-eroa sivuttiinkin jo, mutta lämpöä haihtuu myös lohkosta ja öljypohjasta. Lälkimmäisen osalta tilanne ei varmaankaan muutu, mutta lohkoon saadaan nyt jonkin verran viileämpää ilmaa, joka ei ole lämmennyt jäähdyttimessä.

Yleisesti ottaen kannattaisi kinnittää enemmän myös huomiota ilman poistumiseen konehuoneesta. Sitä parantamalla saadaan usein ilmankiertoa konehuoneessa parannettua helposti. En kyllä tiedä vaikuttaako merkittävästi offivehkeessä, jos keskinopeus on jotain 20 km/h luokkaa...

Kunhan nyt pähkäilin aikani kuluksi, kun aihe kiinnostaa itseäkin. Korjata kannattaa, jos jossain ajatuksessa on virhe sattunut, mielellään perusteluiden kera.
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.04.2009, 13:04
valtatie:n Avatar
valtatie valtatie ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.08
Sijainti: KANNUS
Viestit: 143
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
Veden laajeneminen 0-100 astetta on luokkaa 4% (ulkomuistista) ja tilavuuden muutos alkuperäiseen on letkujen tilavuus pidentyneeltä osin (veikkaus n. 7 l ) ja mahdollinen jäähdyttäjän tilavuuden kasvu. Jos jäähdyttäjän kennoa pidennetään jää itse vesitilavuuden kasvu melko maltilliseksi, paiskataan tolle nyt vaikka pari litraa. Kymmenelle litralle 4% on 0,4 litraa (alkuperäisen lisäksi) , joten ei sinne mitään kylpyammetta auton katolle tarvitse rakentaa.. En osaa sanoa paljonko glykoli vaikuttaa asiaan, mutta tuskin merkittävästi, vaikuttaa kylläkin lämmön luovutukseen, mutta oletetaan nyt että samaa lientä käytetään molemmissa vaihtoehdoissa, niin voidaan sulkea sen vaikutus tarkastelusta pois.

Ylimpään kohtaan siksi, että autoissa tupataan käyttämään avointa paisaria, kalvopaisunta-astian voisi laittaa mihin vaan, mutta ei oikein käytännöllinen autossa, kai.

Jäähdytyksen (lämmön siirtymisen) tehoon tässä tapauksessa (siis kun vertaillaan tilannetta alkuperäisen ja takana olevan välillä), vaikuttaa massavirta ja moottorilta lähtevän ja moottoriin tulevan nesteen lämpötila ero, jälkimmäiseen vaikuttaa taasen mm. jäähdyttävän ilman ja nesteen välinen lämpötila ero,sekä ilman massavirta (eli käytännössa paljonko ja miten ilmaa saadaan jäähdyttimeen, myös pidemmät letkut luovuttavat lämpöä, jos ilma pääsee jäähdyttämään niitä).

Kun tuossa kaavassa on vain kertomerkkejä, niin massavirran kasvattaminen lisää lämmön luovutusta, samoin lämpötilaeron kasvattaminen (eli suuremmalla virtauksella jäähdytin on kauttaaltaan lämpimämpi ja jäähdytys teho suurempi, vaikka moottoriin palaava vesi saattaa olla jopa lämpimämpää, kuin pienemmällä virtauksella. Verrataan tätä vaikka patteriverkostoon. Kun lämpöä ei saada luovutettua tarpeeksi asuntoon, voidaan suurentaa virtausta (pumppua suuremmalle) tai lämpötila-eroa (käyrää ylös).

Toisaalta tuli mieleen, että merkittävä osa jäähtymisestä tapahtuu ihan jossain muualla kuin jäähdyttimessä. Koneen läpi kiertävän ilman lämpötila-eroa sivuttiinkin jo, mutta lämpöä haihtuu myös lohkosta ja öljypohjasta. Lälkimmäisen osalta tilanne ei varmaankaan muutu, mutta lohkoon saadaan nyt jonkin verran viileämpää ilmaa, joka ei ole lämmennyt jäähdyttimessä.

Yleisesti ottaen kannattaisi kinnittää enemmän myös huomiota ilman poistumiseen konehuoneesta. Sitä parantamalla saadaan usein ilmankiertoa konehuoneessa parannettua helposti. En kyllä tiedä vaikuttaako merkittävästi offivehkeessä, jos keskinopeus on jotain 20 km/h luokkaa...

Kunhan nyt pähkäilin aikani kuluksi, kun aihe kiinnostaa itseäkin. Korjata kannattaa, jos jossain ajatuksessa on virhe sattunut, mielellään perusteluiden kera.
Eiköhän tämä asia ole nyt valmis.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.11.2010, 06:54
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Tähän tarkoitukseen on hyvä LVI-liikkeestä saatava komposiittiputki.
Siinä on liukas sisäpintä, vahva rakenne, mutkat mahdollista taittaa käsin menemättä kluttuun, kestää kemikaaleja ja öljyjä.

Google ja putkiliike kertoo komposiittiputkesta lisää
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.04.2009, 19:48
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Tästä sain ahaaelämyksen, paljonko imuilman lämpötila mahtaa vaikuttaa koneen käyntilämpöön? Siis toki tiedän mitä n. 70 asteinen imuilma tekee teholle, mutta mitä se tekee käyntilämmölle? Onko muilla raittiin ilman saatavuuden ja käyntilämmön suhteen kokemuksia?

En nyt ole ihan varma puhuuko Kari tässä omasta moottorista vai auton.. On tainnut nykyinen ilmanala vaikuttaa vanhemman herrasmiehen hapenottokykyyn siinä määrin, että apu olisi tarpeen. Suosittelen nauttimaan paikallista keppanaa sisäisesti lisääämään pumpun kierrosnopeutta, mutta en kuitenkaan suosittele ruiskuttamaan sitä imuilman sekaan vesiruiskun tapaan voi aiheuttaa pahaa yskimistä. Muutenkin suosittelen välttämään liikkumista kuumassa päiväsaikaan ja keskittymään öiseen seura-elämään. Paikalliset vastakkaisen sukupuolen edustajat tulisi kiertää turvallisen välimatkan päästä, voi aiheuttaa yllättävää kavitointia pumpussa. Sikäläisissä ambulansseissa ei välttämättä ole starttikaapeleita, joilla antaa pumpulle herätevirtaa. Toivon, että KO henkilö tämän luettuaan inhaloi ylimääräisiä palkokasveja, voi jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi mekaaninen ilmanpaineen kasvattaminen, jotta jaksaa ylipäätään liikkua..

Meni nyt vähän OT.
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.04.2009, 20:17
BÄLÄ BÄLÄ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.06.06
Sijainti: huittinen, Finland.
Viestit: 188
Perusasetus

Mulla on pösössä chevyn 305 kone ja jäähdytin takakontissa hyvin on pelannut. Vettä kierrättää chevyn oma vesipumppu keskikokoisella siivapyörällä. Tuo ilmaaminen vaan on hankalampi juttu: ylävesiletku irti ja kone täyteen, letku kiinni ja liruttaa syyläristä loppu. Kone käymään ja kaadella lisää sitä mukaa ku pinta laskee. Nesteen pinnalta kun loppuu vaahto on järjestelmä täynnä. Näin olen sen suorittanut usean kerran eikä ole enää ollu ongelmia. Alkuun täytin suoraan jäähdyttimestä, aina oli lämpeämisongelmia.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ:n vinssin siirto LukkoUaz Tekniikka & Jutustelu 11 20.11.2008 10:32
Jäähdyttimen paikkaus _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 19 11.10.2007 09:40
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä Discovery Tekniikka & Jutustelu 2 06.04.2007 23:03
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? valkkari Tekniikka & Jutustelu 2 18.04.2006 20:08
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 11 05.12.2005 10:59


Sivu luotu: 14:04 (GMT +2).