Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.03.2009, 18:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja asvirkku Näytä viesti
Ja tulivathan ne kardaanivärinät sieltä. Elikkäs takaisin kauppaan.
Taka-akselin 2 asteen kiilat:
http://www.jamant.fi/kiilasarja-mrg1606-p-1346.html
Skyjackerin transfer case drop kit:
http://www.jamant.fi/alentajasarja-o...30-p-1317.html

On suorastaan käsittämätöntä, että Rubicon ei toimita 3,5" sarjan mukana näitä markan palikoita vakiona koska en oikein näe mitään vaihtoehtoa, että tämä järkestelmä toimisi ilman näitä lisäosia. Ellei toki laita samantien slip yoke eliminatoria, mutta voisi kuvitella että sarjaan voisi kirjoittaa "pakollista: laita tää tai tää lisäsysteemi kun ostat tämän sarjan".

Jakolaatikon pudotussarja asennettuna. Taas päästiin tohottamaan ja käyttämään metrisiä voimapihtejä. Voi vittu nää koslat on niitattu ja räkäsaumattu tehtaalla kasaan "käytä kerran ja vie paaliin" -periaatteella. Syslerin kaverit ei todellakaan toi tuntea ylpeyttä siellä tuotantolinjoillaan....
Oikeastaan ei ole, käsittämätöntä koska jos oikein tarkkoja ollaan niin tuo astelevyn ja TC-drop kitin käyttö ei ole se oikea ratkaisu värinöiden hävittämiseen. Jos minulta kysytään, niin mitä järkeä on ensin nostaa autoa 3½", ja sitten hävittää sen maavarasta tuuman verran tiputtamalla jakoaskia ja hommata lisää maahan raahaavia kulmia T-drop kitillä? Väliaikasratkaisuna se toki on ihan OK, mutta pidemmän päälle ei. Vähän sama juttu kuin korotuspalojen käyttö lehtijousien kanssa..

Kardaanilähtöjen tulisi tollasella normikardaanilla osoittaa samaan suuntaan; astelevy kääntää pinionin osoittamaan kohti laatikon ulostuloa. Teoriassa ja toisinaan myös käytännössä se aiheuttaa kardaaniin värinöitä ja turhaa kulumista. Sitten taas tuplaristikkokardaanilla - kuten edessä - pinionin pitää osoittaa suoraan kohti laatikon ulostuloa jotta värinöitä ei synny.


Se on muuten totta että jeepin suunnittelijat pitäisi ampua. On aika outoja ratkaisuja siellä täällä, ilmeisesti nuo autot tosiaan tehdään jenkkimarkkinoille periaatteella - osta, aja loppuun ja pistä paaliin. Ei niitä varmaan ole tarkotettu korjattaviksi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.03.2009, 22:00
asvirkku:n Avatar
asvirkku asvirkku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.08
Sijainti: Bern
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Oikeastaan ei ole, käsittämätöntä koska jos oikein tarkkoja ollaan niin tuo astelevyn ja TC-drop kitin käyttö ei ole se oikea ratkaisu värinöiden hävittämiseen. Jos minulta kysytään, niin mitä järkeä on ensin nostaa autoa 3½", ja sitten hävittää sen maavarasta tuuman verran tiputtamalla jakoaskia ja hommata lisää maahan raahaavia kulmia T-drop kitillä? Väliaikasratkaisuna se toki on ihan OK, mutta pidemmän päälle ei. Vähän sama juttu kuin korotuspalojen käyttö lehtijousien kanssa..
Asennusohjeet on alkaen "irroita rengas" ja kardaanin kulmaratkaisuista ei hiiskuta mitään - siinä ehkä se kritiikin kohde. Tai no, on siellä maininnat lopussa, "in case you you get SNAFU and FUBAR please visit us again and purchase SYE or if your are noob or broke degrea shims & TC drop." Onko yhtään tällaista autoa saatu toimimaan tolla sarjalla ilman näitä? Amerikkalainen markkinatalous

Kunnollisia 2" korotussarjoja XJ:hin ei tunnu olevan, joten tämän on ehkä tapa saada 2,5" lisää maavaraa. 2 asteen levyllä ja dropilla pinioni ja TC näyttäs olevan about paralleeleja, muttei kohdakkain.

Palaan tähän aiheeseen vielä myöhemmin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Se on muuten totta että jeepin suunnittelijat pitäisi ampua. On aika outoja ratkaisuja siellä täällä, ilmeisesti nuo autot tosiaan tehdään jenkkimarkkinoille periaatteella - osta, aja loppuun ja pistä paaliin. Ei niitä varmaan ole tarkotettu korjattaviksi
En oo löytänyt vastaavia kommentteja aiemmin palstalta mutta tässä threadissa jo kolmas myöntää jenkki-insinöörien asenneongelmat. Kvartaalitalous, kertakäyttökulttuuri ja Suomen tiesuola - paska yhdistelmä...

T MBO
__________________
--
WJ Overland, Team Leisure & Hunt, Suisse
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2009, 08:33
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Miulla on omassa Rubiconin 4,5" sarja, eikä mitään kardaanivärinöitä ole ilmennyt. Ainut ongelma on takimmaisen ristikon lyhyt käyttöikä. Jakolaatikko tulee vaihtumaan, niin täytyy suunnitella samalla millaisen takakardaanin valmistaa. Luultavasti taaksekin tulee tuplanivel akselin etupäähän.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.03.2009, 08:53
asvirkku:n Avatar
asvirkku asvirkku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.08
Sijainti: Bern
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Miulla on omassa Rubiconin 4,5" sarja, eikä mitään kardaanivärinöitä ole ilmennyt. Ainut ongelma on takimmaisen ristikon lyhyt käyttöikä. Jakolaatikko tulee vaihtumaan, niin täytyy suunnitella samalla millaisen takakardaanin valmistaa. Luultavasti taaksekin tulee tuplanivel akselin etupäähän.
Kävi mielessä, että 4,5" sarjan pitemmät takariiput (jousethan on samat) kääntää kardaanikulmaa suotuisammaksi - vähän kuin astelevyt...

t AV
__________________
--
WJ Overland, Team Leisure & Hunt, Suisse
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.03.2009, 19:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Miksi pitäisi vaihtaa jos on ehjä ja toimiva jakoaski? 242 tai 231 toimii tässä vehkeessä erinomaisesti, tosin 242:n huono puoli on heikohko päivitysosien saatavuus. Mutta jos huollot on tehty niin ei kumpaakaan pitäisi saada ajamalla rikki isoillakaan kumeilla missään olosuhteissa. Halvemmalla ja helpommalla selviää kun laittaa SYE kitin, ostaa automaatti- XJ:stä etukardaanin ja eikun kovaa ajoa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Miulla on omassa Rubiconin 4,5" sarja, eikä mitään kardaanivärinöitä ole ilmennyt. Ainut ongelma on takimmaisen ristikon lyhyt käyttöikä. Jakolaatikko tulee vaihtumaan, niin täytyy suunnitella samalla millaisen takakardaanin valmistaa. Luultavasti taaksekin tulee tuplanivel akselin etupäähän.
Eli siis on kardaanivärinöitä ja/tai liian jyrkkä kardaanikulma. Ei se ristikko kulu nopeasti ihan itsekseen ;-) voin kyllä vahvasti suositella tuplaristikkokardaania + SYE pakettia, ne on cherokeenkin tapauksessa jokseenkin pakolliset tuon verran korotetussa autossa. Ittelläkin kului edellisessä ristikot suht äkkiä vaikka varsinaisia värinöitä ei ollut - liian jyrkkä kardaanikulma teki tuhojaan. Meinasitko muuten laittaa oikeasti sen tuplaristikon akselin puolelle? Olis syytä olla siellä toisessa päässä, aika paljon paremmin suojassa..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.03.2009, 21:09
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi pitäisi vaihtaa jos on ehjä ja toimiva jakoaski? 242 tai 231 toimii tässä vehkeessä erinomaisesti, tosin 242:n huono puoli on heikohko päivitysosien saatavuus. Mutta jos huollot on tehty niin ei kumpaakaan pitäisi saada ajamalla rikki isoillakaan kumeilla missään olosuhteissa. Halvemmalla ja helpommalla selviää kun laittaa SYE kitin, ostaa automaatti- XJ:stä etukardaanin ja eikun kovaa ajoa



Eli siis on kardaanivärinöitä ja/tai liian jyrkkä kardaanikulma. Ei se ristikko kulu nopeasti ihan itsekseen ;-) voin kyllä vahvasti suositella tuplaristikkokardaania + SYE pakettia, ne on cherokeenkin tapauksessa jokseenkin pakolliset tuon verran korotetussa autossa. Ittelläkin kului edellisessä ristikot suht äkkiä vaikka varsinaisia värinöitä ei ollut - liian jyrkkä kardaanikulma teki tuhojaan. Meinasitko muuten laittaa oikeasti sen tuplaristikon akselin puolelle? Olis syytä olla siellä toisessa päässä, aika paljon paremmin suojassa..
Ei ole ainakaan toistaiseksi omakohtaista kokemusta 231 kestävyydestä, mutta 242 en voi kehua vahvaksi. Yksi pääakseli katkennut, yksi ketju virunut yli sentin uuteen verrattuna (ja tuo ketju ei ollut halpa) ja sitten vielä siirtoholkki kulunut pilalle. Ketjun vaihdon yhteydessä vaihdoin myös todella pahaa rohinaa pitävät laakerit. Olen antanut itselleni kertoa että 231 olisi vahvempi, sye-kitti on halvempi ja helpompi asentaa kuin kaksneljäkakkoseen, varaosia näyttäisi käytettynä löytyvän helpommin kuin kaksneljäkakkoseen...

Suunnitelmissa on laittaa Dana 300 jakis flip kitillä ja tuplanivel takakardaanin etupäähän, eli siihen päähän joka on lähempänä auton etupäätä Mie näistä mitään ymmärrä mutta 242 ei ainakaan miun käytössä ole ollut pomminvarma.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.03.2009, 21:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

No joo, kuten sanoin niin 242:een on hankalempi saada aftermarket palikkaa ja varaosia ja ovat siis myös kalliimpia. Mutta kestää sen kyllä pitäisi jos vain on alunalkaen loota hyvässä kunnossa (valm. ilmoitus on ~1200-1400Nm vääntömomentin kesto jatkuvana). Kuluvia osiahan on toki kaikissa ja ketjuvälitteisen lootan huonoin puoli on tietysti ketjun venyminen. Tiedä sitten.. kyllä ainakin jenkkilän puolella on kalliokikkailussa kestänyt 242:tkin melkoisen hyvin vaikka ajetaan 35"-36" renkailla. Itselläkään ei ole ongelmia ollut kummassakaan, ainakaan vielä.

Sitten jos/ kun (?) joskus hajoaa, niin tilalle tullee 231 välitettynä yms. tarvikehilppeillä varustettuna.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.04.2009, 12:51
asvirkku:n Avatar
asvirkku asvirkku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.08
Sijainti: Bern
Viestit: 47
Perusasetus

Jotain saatu aikaan renkaita odotellessa - keulaan hinauskoukku. Saas nähä kestääkö köykämiinipatentti - ei ollu muutakaan matskua käsillä väkertämiseen.



T MBO
__________________
--
WJ Overland, Team Leisure & Hunt, Suisse

Viimeksi muokannut asvirkku : 28.03.2011 23:30
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.08.2009, 20:48
P-KR#1:n Avatar
P-KR#1 P-KR#1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 116
Perusasetus

[QUOTE=454SS;547962]Suunnitelmissa on laittaa Dana 300 jakis flip kitillä ...QUOTE]

Olen mietiskellyt millainen homma olisi laittaa tuo Dana 300 jakis flip kitillä ja twin stickeillä XJ Cherokeehen.
Olis nimittäin joissain kohdissa hyvä kun vois pudottaa joko etu tai takavedon pois.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.08.2009, 08:33
asvirkku:n Avatar
asvirkku asvirkku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.08
Sijainti: Bern
Viestit: 47
Perusasetus

[QUOTE=P-KR#1;586852]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Suunnitelmissa on laittaa Dana 300 jakis flip kitillä ...QUOTE]

Olen mietiskellyt millainen homma olisi laittaa tuo Dana 300 jakis flip kitillä ja twin stickeillä XJ Cherokeehen.
Olis nimittäin joissain kohdissa hyvä kun vois pudottaa joko etu tai takavedon pois.
Öö? Mä en oo kyllä tollasta ominaisuutta kaivannut. NP242:ssa on riittävästi vaihtoehtoja...

Ostakaa hyvä M3: http://www.nettiauto.com/bmw/m3/2738708

T AV
__________________
--
WJ Overland, Team Leisure & Hunt, Suisse
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.03.2009, 10:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja asvirkku Näytä viesti
Asennusohjeet on alkaen "irroita rengas" ja kardaanin kulmaratkaisuista ei hiiskuta mitään - siinä ehkä se kritiikin kohde. Tai no, on siellä maininnat lopussa, "in case you you get SNAFU and FUBAR please visit us again and purchase SYE or if your are noob or broke degrea shims & TC drop." Onko yhtään tällaista autoa saatu toimimaan tolla sarjalla ilman näitä? Amerikkalainen markkinatalous
Todistetusti ainakin yksi minun edellinen Cherokee toimi RE:n SF 3½" korotussarjalla ilman värinöitä..tai no melkein (120km/h vauhdissa alkoi kardaani väpättää, mutta eihän hullukaan tollasella sitä vauhtia aja). Tosin siinä oli PTO joten autossa oli liuku ihan normisti takakardaanissa eikä jakolaatikossa - eli sinällään siinä oli jo vakiona SYE.. Toi on ehkä oikeasti maailman typerin idea laittaa takakardaanin liuku jakoaskiin eikä itse kardaaniin.

Jos nyt en ihan väärin muista niin tuo 3½" sarja pitäisi kyllä olla ihan bolt-on. Tai olisi, jos ne helvetin pultit ja mutterit aukeasi niin kuin pitäisi. Mullakin taisi silloin mennä korotussarjan asennuksessa ~20h, hermot, lavallinen kaljaa ja kilokaupalla milli- ja tuumakokoisia pultteja & muttereita. Takajousien etupään pulttien avaus on yhtä helvettiä.

Lainaus:
Kunnollisia 2" korotussarjoja XJ:hin ei tunnu olevan, joten tämän on ehkä tapa saada 2,5" lisää maavaraa. 2 asteen levyllä ja dropilla pinioni ja TC näyttäs olevan about paralleeleja, muttei kohdakkain.

Palaan tähän aiheeseen vielä myöhemmin.

En oo löytänyt vastaavia kommentteja aiemmin palstalta mutta tässä threadissa jo kolmas myöntää jenkki-insinöörien asenneongelmat. Kvartaalitalous, kertakäyttökulttuuri ja Suomen tiesuola - paska yhdistelmä...

T MBO
OME:n 3" sarja on ihan ok, sen verran pehmeät jouset että jos on vähänkin enemmän panssaria yms. kiinni niin ei se korota kuin max. 3". Tarttee kyllä sitten olla iskaritkin sen mukaan ettei ole ihan ylivetelä alusta tien päällä.

Ei se haittaa jos pinioni ja TC:n ulostulo on eri tasolla, mutta normikardaanilla ja ristikoilla ei kauhean isoa kulmaa saa olla koska alkaa ristikot pykimään vastaan eikä TC:ssä oleva liukukaan enää oikein toimi. Sulla taisi olla 242- jakolaatikko, voin suositella RE:n hack 'n tap SYE pakettia siihen. Toimii hyvin, mutta asennus on vittumainen. Auton alla suoran reiän poraaminen ja kierteen teko jakiksen ulostuloakseliin EI ole herkkua
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.03.2009, 11:15
asvirkku:n Avatar
asvirkku asvirkku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.08
Sijainti: Bern
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Sulla taisi olla 242- jakolaatikko, voin suositella RE:n hack 'n tap SYE pakettia siihen. Toimii hyvin, mutta asennus on vittumainen. Auton alla suoran reiän poraaminen ja kierteen teko jakiksen ulostuloakseliin EI ole herkkua
Onko sulla jotain linkkiä mikä on oikea kitti?
Minkä kardaanin laitoit taakse, että sait toimimaan? Oliko niin, että XJ:n joku etukardaani...

T MBO
__________________
--
WJ Overland, Team Leisure & Hunt, Suisse
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.03.2009, 13:59
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja asvirkku Näytä viesti
Onko sulla jotain linkkiä mikä on oikea kitti?
Minkä kardaanin laitoit taakse, että sait toimimaan? Oliko niin, että XJ:n joku etukardaani...

T MBO
Mie suosittelen jakolaatikon vaihtamista ja sen jälkeen sye-kitin asentamista
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
bilstein, cherokee, kumho kl 71, rubicon express, xj


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" tare Maasturiprojektit 504 03.09.2015 06:35
Myydään Jeep cherokee,2"korotus,31"renkaat, 1700e patroloffroad O/M/V Ajoneuvot 0 02.01.2009 19:37
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET Kimpsu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 23.09.2008 11:18
Ostetaan Jeep Cherokee XJ 15" vanteet (4kpl) asvirkku O/M/V Renkaat ja vanteet 2 05.09.2008 06:43
Jeep Grand Cherokee "WJ" Nex Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2008 18:39


Sivu luotu: 09:02 (GMT +2).