Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.03.2009, 14:10
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"

Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.

__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.03.2009, 14:17
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"

Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.

Pitääkö rueta rautalangasta vääntämään? Jos ei ole painoa niin ei niitä voimiakaan tyhjästä ilmaannu. Minäpä koitan tässä kehitellä miten saisin sinulle kerrottua asian oikeen perusteellisesti. Tietäsin vain mikä tässä oikein menee yli ymmärryksen.

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:20
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.03.2009, 14:30
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.

Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.

Mikäs ero näillä nyt sitten on?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.03.2009, 14:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.

Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.

Mikäs ero näillä nyt sitten on?

Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää.

Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.03.2009, 14:48
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää.

Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa.


Myönnän toki olevani väärässä mikäli aihetta moiseen ilmaantuu.

Työkseni kun päivästä toiseen näpertelen pylpyröiden ja köysien kanssa niin olen mieleipiteeni asian tiimoilta kertonut siltä pohjalta mikä minun mielestäni on järkeen käyvä selitys. Sitä paitsi , asiat tässä riitelee, ei ihmiset.

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:56
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.03.2009, 15:02
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Talking

Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.03.2009, 16:04
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
Kannatetaan
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2009, 15:03
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.

Lasketaan yhteen:

Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N.

Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa.

Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten?

Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima.

Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa.
Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima.

Comprende?
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.03.2009, 16:48
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.

Lasketaan yhteen:

Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N.

Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa.

Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten?

Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima.

Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa.
Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima.

Comprende?
Toisin sanoen meinaat ,että puomiin vaikuttaa 5t taakalla 10T kuorma? Mihin se voima katoaa kun sitä ei vaakassa sitä ei näy ? ja kun rakenteellinen lujuuskerroin on 1.1-1.2

Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.03.2009, 17:25
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.

Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta.

Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta.

Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.03.2009, 17:58
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.

Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta.

Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta.

Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
Kyllä se vaan mittaa sylinterien painetta. ja puomiin kohdistuva voima näkyisi vaakassa. Sitä vartenhan se koneessa on.. kun 5t roikotat niin vinssin veto on 5t ja puominpäässä edelleenkin sama 5t.

sama 5t molemminpuolin puomia.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.03.2009, 20:10
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Voimia kestämiseen


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
Toisin sanoen meinaat ,että puomiin vaikuttaa 5t taakalla 10T kuorma? Mihin se voima katoaa kun sitä ei vaakassa sitä ei näy ? ja kun rakenteellinen lujuuskerroin on 1.1-1.2

Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat.
-Kyllä varmuuskerroin on nostovälineissä 3:n luokkaa (hissit/nosturit)
-Voima ja paino on 2 eri asiaa, Paino=kg tulee taakasta ja Voimat=paino*vakiokiihtyvyys=Newton, niiden suunnan ja kulmien mukaan vaikuttaa eri kohtiin eri suuruisilla voimilla.
Tuliko ymmärrettävästi...
T:kinneus nyybi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.03.2009, 20:16
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
-Kyllä varmuuskerroin on nostovälineissä 3:n luokkaa (hissit/nosturit)
-Voima ja paino on 2 eri asiaa, Paino=kg tulee taakasta ja Voimat=paino*vakiokiihtyvyys=Newton, niiden suunnan ja kulmien mukaan vaikuttaa eri kohtiin eri suuruisilla voimilla.
Tuliko ymmärrettävästi...
T:kinneus nyybi

Nostoapuvälineissä on varmuuskertoimet 4 ja 7 välillä. nostureissa 1.2 suunnilleen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? mikjus Tekniikka & Jutustelu 5 05.06.2006 20:19
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:26


Sivu luotu: 22:34 (GMT +2).