![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Siihen nosturin varteen kohdistuu voima, jonka suuruus ja suunta määräytyy vinssin vetovoiman vektorin ja kuormaan kohdistuvan voiman vektorin summasta. Samalla tavalla pylpyrään kohdistuva voima määräytyy. Eli jos vinssistä pylpyrään ja vaijerin päästä pylpyrään kulkevat suunnat on samaan suuntaan niin voima pylpyrässä on 2x alkuperäinen voima. Nosturikuvassa, jos puomin kulma on 45 astetta ja kuorma sen 5t niin siihen puomiin kohdistuu noin 92390 newtonia 22,5 asteen kulmassa pystytasosta. Olettaen, että vaijeri kulkee puomin suuntaisesti vinssiltä puomin nokkaan. Nyt on viime vektorilaskennasta jo hiukan aikaa niin joku vois laskea uudestaankin ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mielenkiintosta...Nosturissa on vaaka joka kertoo puomiin kohdistuvan kuorman. 5T kuormalla vaaka näyttää 5T. otit sen läheltä tai kauempaa.Puomin kuormitus mitataan puominnosto sylintereista, toisin sanoen öljynpaineesta.Puominkulmasta riippuen osa puominpainosta lisääntyy painoksi nostettavan taakan päälle.Nostoarvojen puitteissa kun puomia nostetaan ja lasketaan niin vaaka ei missään vaiheessa näytä 10T kuormaa puomille..Vaijeri kulkee vinssiltä puominpäätä kohden puominsuuntaisesti josta kääntöpyörän avulla käännetään kulkemaan pystysuorassa taakkaakohden.Puominpäässä sijaitseva kääntöpyörä EI lisää vinssin vetotehoa. ainoa keino millä saadaan lisää nostotehoa on se ,että lisätään köysikertoimia koukun ja puominpään välillä. Tässäpä sitä riittääkin miettimistä... Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:02 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"
Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pitääkö rueta rautalangasta vääntämään? Jos ei ole painoa niin ei niitä voimiakaan tyhjästä ilmaannu. Minäpä koitan tässä kehitellä miten saisin sinulle kerrottua asian oikeen perusteellisesti. Tietäsin vain mikä tässä oikein menee yli ymmärryksen. Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:20 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.
Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti. Mikäs ero näillä nyt sitten on? ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää. Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.
Lasketaan yhteen: Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N. Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa. Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten? Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima. Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa. Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima. Comprende?
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.06.2006 20:19 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:26 |