![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tervehdys! Riippuen nyt vuosimallista ja .02 / .04 -mallista, on kaikenlaista variaatiota. Kone on sama kuin 780 Fiat traktorissa, paitsi nokka on erilainen ja syöttöpumppu. Männänhalkaisija on 100 mm, vanhoissa ei ole öljyruiskuja männänhelmoille. Kone pitkälti sama kuin 3,7 litrainenkin, jossa männät 103 mm. On melko pitkäiskuinen Fiatiksi ja omaa hyvän väännön autokäyttöön. Kulutus on maasturissa pieni (8-10 l/100 km), mutta kierrokset loppuu kesken. Ei muuten tykkää huudattamisesta ainakaan kuormittamattomana. Koneessa on melko raskaat pyörivät osat, joten ne tulee pian kurkkimaan kaasuttelijaa... Osat on halpoja (ikh.fi), kytkin on heikko lenkki, ainakin sen saa luistamaan melko helposti kun vähän ruuvaa, ahtaa ja revittelee. Perusluja patarautakone, joka on vähän liian painava offiautoihin ja nykyään kun on saatavana paljon parempiakin koneita. Mutta tämä on klassikko, vääntökone ja suoraruisku, jakopää rattailla ym.. Joissakin vanhimmissa on alipainetoiminen rivipumppu, joka on persuksista. Sitten on CAV ja Bosch -jakajia. Turbona 3,5 litraista ei ole ikinä ollut, niin kuin ei muitakaan Fiatin traktoreita liiemmin ilman jälkiahtamista. Tosin tuohon menee heittämällä Ivecon 3,7l kuorma-auton ahtimet ja imu- ja pakosarjat ym. Kaikkihan noi on lähtöisin samalta linjalta, eikä kyseessä ole sen enempää traktorin, kuin kuorma-autonkaan kone vaan puhdas teollisuusmoottori. TT
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Täytyy vain jälleen kiittää...näkyy olevan tietoa kun vain osaa oikeasta paikasta kysyä.
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
No se on just se alipainesäätimellä oleva kivikautinen "bosch" -kopio lisenssillä ála Fiat. Kaasuvaijeri menee suoraan siihen läppään ja kun painat kaasua, läppä aukee ja kone kehrää kovempaa. Tanko sitten puolestaan siis säätää ennakkoa pumpulle samalla tapaa kuin keskipakoissäädin. Se mysteeri ei toimi ahdettuna sitten mitenkään. Kun vaihtaa siihen jakajan, niin tulee pirun paljon rivakampi peli ja kierrosherkempi. Käyntiinlähtökin paraneen paljon kylmästä. Tommonen rivipumppu + muuta osahässäkää löytyy jos on tarvesta.
Koneessa on 780 Fiatissa ollessaan 78 hv ja "NC-50" -koneena kuormurissa 85 hv. TT |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Noita nelipyttyisiä koneita on kolmea eri kokoa... muistaakseni 3.2 litranen malli oli kai A804 ja 3.5 litranen A8040.02 ja 3.7 oli kai 06 loppuinen.Löytyy kirjoja jos joku tarvitsee...
640 Fiatissa oli 3.5 ja 780 oli 3.7? Pumppuina Bosch rivi ja jakapumppu sekä CAV jakajapumppu. Alkuperäisen rivipumpun saa toimimaan ahdetussa. Viimeksi muokannut Traveler : 05.01.2009 10:54 Perustelu: lisäys |
#5
|
||||
|
||||
![]()
kuinkas paljon nämä sitten kiertää auto käytössä ? Traktoreissa meilläkin aina kiertäneet max 3000 ja enempää ei kyllä uskalla kierrättää
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
78/2440 traktorissa (780 3,7) ja 85hv/3200rpm kuorkissa (50F8 3,7)
Tuossa maximitehot ja vastaavat kierrokset tehtaan mukaan. Paljonko kiertää sen yli, sitä en tiedä.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ittellä kans sen verran kokemusta et mun nykysessäkin jeepissä(79 cherokee) oli tommonen fiatin nelonen vieläpä sillä alipaine pumppu hässäkällä. Mitään muuta en pysty moottorissa kehumaan kun tota että oli hyvä käynnistymään ja todella pieniruokainen.
Jos liekkikäynnistin olisi toiminut ni ei ois tullu kyllä semmosta pakkasta et toi ei ois lähteny. 20asteen pakkasella viel lähti käyntiin ilman lämmitystä ja liekki hehkua. Ja pamautimpa ton joskus alkuaikoina ilman lohkolämppäriä liekkivehkeiden vielä toimiessa käyntiin 28 asteesta. Sillon kalis kyllä aika rumasti mut eipä se menoa haitannut. jos lämmittimen molemmat vastukset(toinen kannessa ja toinen lohkossa) sekä tuo liekki käynnistin on ehjat ni lähtee varmasti vielä kovemmallakin pakkasella. Kulutus oli noin 9L/100km kesällä takavedolla eikä se varmaan talvella nelivedollakaan niin kauheesti noussut mut tyhjäkäntien kanssa oli kuitenkin selkeesti enempi. Tehoa/vääntöa oli mielestäni aivan liian vähän jeeppiin. Liikkeelle lähtö oli tuskallista ja mäkiin sai painaa kaasua tosissaan. Osasyynä oli tosin jeepin harvat välitykset eli jossain tihempi portaisessa autossa saattaa tuntu riskimmältä. Kestävyydestä ei tarkempaa tietoa mutta yhdestä moottorista katkesi kampiakseli ja sen tilalle vaihdettiin toinen samallainen kone jolla tuli ajeltua ehkä joku 30tkm ja nostettiin sit se kone tosn kutosen tieltä syrjään. Itellä oli aikeissa kans turbottaa tuo kone jolloin se olisi ollut varmasti paljon mukavampi ajella. Missä autossa kysyjällä on tuo kone? Voimansiirto? |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Saisiko tähän vähän lisävalaistusta, vai onko liikesalaisuus?
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Miulla on rangessa ja se on ihan /c:stä.
Ei lähe käyntiin ja savuttaa witusti kylmässä = väljä paska. Witun kova ääninen romisko (mitattu yli 100 db sisämelua) ja painaa kuin synti. ikh myy osia, mut ne ei välttämättä käy ![]() Osta pois ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
No ainakin IKH:n kansipahvi, laakeriliuskat, öljypumppu, tiivistesarja ym. sopii takuuvarmasti. Tietenkään jakopäänkopan tiiviste ei sovi, kun traktorissa on erilainen jakopään koppa.
olen kanssa kuullut, että jotkut käynnistyy hyvin, jotkut pitää olla roikassa jo +5 asteessa. Eikä ole väljyydestä kiinni. Liekö eroja pumpuissa/suuttimissa. Mites toi"Parkanon" ZF-automaagi-NC50 on saatu pelittämään Fiatin kierrosten kanssa??? TT |
#11
|
|||
|
|||
![]()
löytys moiseen kytkin ja asetelma
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tälläsen oon nähnyt, toi säätimentanko irroitettu ja jossain vaiheessa kykeytyy pakkosyöttö päälle, vähän epätarkkaa mutta sai sillä gt-corollan turbolta niskat nurin. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Jeep-Ricelle: auto on GMC Jimmy -80 ja takaveto. Voimalinjassa on samaisesta Fiatista 5-vaihteinen manuaali pienellä ykkösellä. Perä on GM 12 bolt.Kardaani noihin soviteltu. Että sellanen paketti.
Muilla oon nähnyt tuota myllyä mm. Toyotassa,Land Cruiser ?? ja Rangessa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Fiat / Iveco diesel moottori | Td5 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 18.11.2008 18:20 |
M:Rangeen Iveco/Fiat diesel | Roksu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 04.01.2008 15:24 |
M: Fiat 3.5 diesel kone | samik | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.12.2007 11:54 |
Diesel tietäjät (fiat nc 50) | ozi | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 10.09.2005 17:38 |
FIAT/Iveco 3.5 diesel | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 19.04.2004 15:35 |