Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.12.2008, 08:36
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
uudet umpiot kannattaa laittaa, perus 7" on suht halpa sijoitus
ja 100w polttimoilla saa kyllä valotehoa enemmän kuin joillain helvetin visionplusliirulaarumilla joilla luvataan 80% enemmän tehoa, mutta 100 wattiset luonnollisesti syö paljon enemmän virtaa ja umpiot ei taho kestää pitkään
Tuossa sattumoisin mittailin luximittarilla muutaman H3-polttimon antamaa valotehoa. Mukana oli normi 55 W, Night Breaker +90%, kolme erilaista 100 W plttimoa.

Paras oli Philips Rally 100 W, suhdeluku 95, sitten Night Breaker +90% suhdeluku 73, lähelle mutta huonommaksi jäi A-H3 merkitystä paketista 100 W, suhdeluku 70. Loput 55 ja yksi 100 W aika lähellä toisiaan, suhdeluku 45...55.

ELI: se 100 W:n antama valomäärä riippuu polttimomerkistä, kaikista ei irtoa lähellekään samaa valotehoa. Ja testi toistettu kahdesti, akku irtolaturissa kiinni, rauhalliseen tahtiin. Ja ei mikään tieteellinen koe, huvikseni mittailin.

Ja huonoin 100 W antoi melkein puolta vähemmän valoa kuin paras eli saman verran kuin normi 55 W.

__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.12.2008, 19:52
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Tuossa sattumoisin mittailin luximittarilla muutaman H3-polttimon antamaa valotehoa. Mukana oli normi 55 W, Night Breaker +90%, kolme erilaista 100 W plttimoa.

Paras oli Philips Rally 100 W, suhdeluku 95, sitten Night Breaker +90% suhdeluku 73, lähelle mutta huonommaksi jäi A-H3 merkitystä paketista 100 W, suhdeluku 70. Loput 55 ja yksi 100 W aika lähellä toisiaan, suhdeluku 45...55.

ELI: se 100 W:n antama valomäärä riippuu polttimomerkistä, kaikista ei irtoa lähellekään samaa valotehoa. Ja testi toistettu kahdesti, akku irtolaturissa kiinni, rauhalliseen tahtiin. Ja ei mikään tieteellinen koe, huvikseni mittailin.

Ja huonoin 100 W antoi melkein puolta vähemmän valoa kuin paras eli saman verran kuin normi 55 W.
mittaa nyt joutesas h4:tkin... mitä toi suhdeluku tarkoittaa ??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.12.2008, 21:48
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Mulla oli Blazerissa 7" umpiot, releet ja kuuden neliömillin kaapelit, sekä vielä Rallye 1000 kutosen kaapeleilla. Valoa riitti ja pitkälle! Tosin H4:sia söi sitten 1-2/vuosi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.12.2008, 23:24
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Muutamia omia näkemyksiä:
-releet+paksut johdot tekee toisinaan jo ihmeitä
-7" umpiot halpoja, kannattaa uusia. Siriuksen kirkaslasiset hyvännäköiset, muutenkin ok, ei tosin yhtä tarkka valokuvio kuin esim. Hellassa
-90/100W polttimot polttaa umpion heijastimet (lyhyen alueen) äkkiä karrelle, lisäpitkissä kestää ok
-jälkiasennus-xenonit häikäisee mm. seuraavista syistä:
-polttimot eivät ole lähivaloille tarkoitetut, esim. H7 lähivaloihin pitää olla H7R-polttimo (jossa häikäisyesto)
-polttimot eivät ole kunnolla paikoillaan tai väärän malliset
-ajovaloumpiot ovat huonokuntoiset, samea lasi saa aikaan häikäisevää hajavaloa
-suuntaus on sinne sun tänne

Ja vielä kertauksen vuoksi: laki vaatii xenon-polttimoille niille hyväksytyn umpion ja pesulaitteen, korkeudensäätölaite pitää olla, jos se on auton iän perusteella pakollinen, automaattinen korkeudensäätölaite 1.10.2000 uudemmissa. DOT-hyväksytyt valot eivät vaadi korkeudensäätölaitetta eikä lampunpesureita. Niitä ei saa asentaa 1.1.1998 vanhempaan, jos ko. automalliin on saatavana E-hyväksyttyjä umpioita.

AKEn tiedote: http://www.ake.fi/pdf/Valvonnan%20ti...205%202003.pdf
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.12.2008, 18:22
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus

ite ajattelin kans että asennampa tommosen 200euron bi-xenon setin kun niitä näyttää autoissa nykyään paljon olevan ja poliisitkaan eivät kuulemma paljon piittaa niistä. mutta toisin kävi!!! asensin paikoilleen ne ja testailtiin kaverin kans että häikäseekö vastaan tulevien silmii. ei häikässy eikä vastaan tulevat vilkutelleet. valoteho oli kyllä hyvä. mutta ei riittäny iloa pitkään. kotOa pääsin 50 km ja takana välähti siniset valot. EI ei muutakuauto parkkiin. poliisi käveli samantien auton eteen ja katto umpiot. ei ole D merkintää joten ei saa asentaa xenoneita. 35ekeä sakkoa!! sano vielä että olet tänään jo kuudes auto samasta syystä. tosihan se on että mitä enemmän niitä asennetaan niin sitä enemmän ne alkaa kyttään niitä. Nyt on 100wattiset ajo ja lisävaloissa.

PS: OIS MUUTEN MYYTÄVÄNÄ TOMMONEN H4 BI-XENON SETII 4:llä BALLASTILLA
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.12.2008, 07:15
blenheim blenheim ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.01.06
Sijainti: Pohja, Finland.
Viestit: 70
Perusasetus

Olen itse ajanut yhden auton paskaksi, johtuen huonoista valoista ja peurasta joka vain ilmestyi jostain. Vauhtia oli tuskin 50km/h.
Tällä hetkellä on kunnon linssiumpioihin asennetut H7 Xenonsatsit, umpioissa on sisällä pitkien valon blokkaava lipare, joka liikkuu pois kun pitkät kytketään päälle. Valokuvion reuna on terävä, niinkuin yleensäkin xenonvaloissa. Kyseessä on uusi auto, jossa ei siis ollut tehtaalta saatavana xenonsatsia, joten semmoinen ilmestyi keulalle, samaten myös lisäpitkät. Eipä noista ole kukaan vilautellut, ellei sopivasti jostain muhkurasta nypäytä auton keulaa ylemmäs, tällöin vastaantuleva luulee että vilautin pitkiä hänelle ja yleensä tulee takaisin tervehdystä .

Poliisi ei ole kertaakaan pysäyttänyt vaikka kilometriä on tullut noilla valoilla tänävuonna jo pitkälti yli 25tkm. Aiemman rypistyksen kesällä/keväällä ajoin halogeeneilla, mutta heti syksyn pimetessä ja tummuessa vaihdoin xeenonit, johan näkee vesisateellakin ja märällä tiellä. Lumisateellakin tuntuu olevan vähemmän sitä näkemisongelmaa kuin vastaavilla halogeeneilla. Kaveri toimii poliisina, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa sakottaa autoilijoita kunnon valoista, elleivät ne ole edellämainitusti säädetty päin taivaita. Ovatpahan pysäyttäneet vanhan 123 mersunkin, jossa oli takajouset niin kuoleentuneet että valot sojottivat lyhyilläkin vastaantulijan silmiin, sakkohan siitä räpsähti. Että kyllä ne halogeenitkin häikäisevät, jos niiksensä sattuvat...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.12.2008, 00:06
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja blenheim Näytä viesti
Olen itse ajanut yhden auton paskaksi, johtuen huonoista valoista ja peurasta joka vain ilmestyi jostain. Vauhtia oli tuskin 50km/h.
Tällä hetkellä on kunnon linssiumpioihin asennetut H7 Xenonsatsit, umpioissa on sisällä pitkien valon blokkaava lipare, joka liikkuu pois kun pitkät kytketään päälle. Valokuvion reuna on terävä, niinkuin yleensäkin xenonvaloissa. Kyseessä on uusi auto, jossa ei siis ollut tehtaalta saatavana xenonsatsia, joten semmoinen ilmestyi keulalle, samaten myös lisäpitkät. Eipä noista ole kukaan vilautellut, ellei sopivasti jostain muhkurasta nypäytä auton keulaa ylemmäs, tällöin vastaantuleva luulee että vilautin pitkiä hänelle ja yleensä tulee takaisin tervehdystä .

Poliisi ei ole kertaakaan pysäyttänyt vaikka kilometriä on tullut noilla valoilla tänävuonna jo pitkälti yli 25tkm. Aiemman rypistyksen kesällä/keväällä ajoin halogeeneilla, mutta heti syksyn pimetessä ja tummuessa vaihdoin xeenonit, johan näkee vesisateellakin ja märällä tiellä. Lumisateellakin tuntuu olevan vähemmän sitä näkemisongelmaa kuin vastaavilla halogeeneilla. Kaveri toimii poliisina, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa sakottaa autoilijoita kunnon valoista, elleivät ne ole edellämainitusti säädetty päin taivaita. Ovatpahan pysäyttäneet vanhan 123 mersunkin, jossa oli takajouset niin kuoleentuneet että valot sojottivat lyhyilläkin vastaantulijan silmiin, sakkohan siitä räpsähti. Että kyllä ne halogeenitkin häikäisevät, jos niiksensä sattuvat...



eipä onnistu meikäläisen tuurilla
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.12.2008, 14:39
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
mittaa nyt joutesas h4:tkin... mitä toi suhdeluku tarkoittaa ??
Jos joku polttimo antaa 95 yksikköä valoa, joku toinen antoi vain 55.

No mittasin sumuvaloumpiolla kun sattui olemaan irrallaan. Paras saatu lukema otettu ylös. Tässä tapauksessa luxeista jätetty vain viimeinen nolla pois eli 95 = 950 lux. Etäisyys jotain kolme metriä. Ja tätä mittausta ei voi verrata mihinkään muuhun.

Voin mittailla H4:kin kun tuot niitä kasan
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.01.2009, 20:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Motonetin valovahvistin


Jatketaas tähän topiikkiin valojen parantelusta juttua.

Ostin koemielellä Motonetistä H7+H7 valovahvistinsarjan ( http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748) Avensikseen, jonka alkuperäiset valot on melkolailla hanurista.


Kyseisen käikäleen pitäisi nostaa jännitettä polttimon kannalla kuitenkin lyhentämättä sen kestoikää. Ja kampehan toimii!
Mittailin aluksi että akun napojen ja polttimon kantojen välille hukkuu, kiitos alkuperäisten paukkulankojen, jännitteestä about 1.0 V. Uudet paksummat piuhat akulta ja hakkuriboxi väliin ja kas, auto sammutettuna akun navoilla oli pakkasessa 11.8 V ja polttimon kannalla 14.5 V, vaikka auto ei käynyt! Jännite oli sama kun auton tuikkas tulille, akulla tällöin 14.1 V. Eli releytyksellä + paksummilla johdoilla ei pääse aivan samaan. Latausjännite jos sattuu olemaan alhaisempi, niin hyöty senkun kasvaa. Polttimolla on aina sama 14.5 V, vaikka olisi 100W polttimo kiinni.

Halvaksi kyseistä settiä ei voi sanoa, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Nyt omilla valoilla pärjää jo kohtuullisesti. Kaikki on ihan vaan liittimien napsuttelua, ja lisäksi akulta + ja boxin johdot maihin. Omien paksumpien johtojen veto + releytys olisi ottanut oman aikansa, eikä jännite silti olisi ollut aivan noin hyvä.

Laatikossa kehuttiin että valoteho +200%, mikä ei normaalitapauksessa kyllä ole teoreettisestikaan mahdollista jos auto lataa kunnolla. Mutta jos pudotetaan yks nolla vähemmäksi, niin ollaan ainakin rehellisellä tasolla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.01.2009, 09:39
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Tämä on hyvää tietoa. Olin kerran jo vähällä ostaa, mutta ei ollut haluaamaani mallia juuri silloin hyllyssä. Ja oikeaa tietoa en löytänyt mistään.

Kameralla tai luximittarilla saisi parannuksen määrästä jotain selville.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.01.2009, 11:29
popo99:n Avatar
popo99 popo99 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.06.04
Sijainti: Salo
Viestit: 1.306
Perusasetus

niin kauan kun maailmassa on pimeyttä, meikäläisen autossa on VALOT, tosin kerran vuodessa pitää vähän heikentää niitä jotta pääsee katsastusmiehen kanssa sopimukseen
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.01.2009, 10:33
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja popo99 Näytä viesti
niin kauan kun maailmassa on pimeyttä, meikäläisen autossa on VALOT, tosin kerran vuodessa pitää vähän heikentää niitä jotta pääsee katsastusmiehen kanssa sopimukseen
Onko myös kunnon lähiVALOT? Täällä etelä-Suomen tiheämmässä liikenteessä pitkiä ei pääse kovin usein polttelemaan. Märät tiet imee lähivalot tehokkaasti.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.09.2009, 19:01
Erturo Erturo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 04.01.09
Sijainti: Oulunsalo
Viestit: 26
Perusasetus

Notta perkules, väsähti rele tuosta Bilteman valovahvistinsarjasta. No, kestihän se melkein puoli vuotta.

Pikainen googletus antoi käsittää, että samanlaista relettä ei Suomesta irtotavarana löytyisi, ei edes Biltemasta. Kuittiakaan mulla ei tuosta setistä tietenkään ole tallessa, että ei varmaan saa takuuseenkaan. Kallis kahden kympin johtosarja, jos pitää toinen samanlainen ostaa vuoden välein varaosiksi.

Onko kellään parempaa/tuoreempaa tietoa, saako noita releitä kuitenkin jostain tahi löytyykö samanlaisia toisen valmistajan tekemänä toisella koodilla?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.09.2009, 08:36
P-KR#1:n Avatar
P-KR#1 P-KR#1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 116
Perusasetus

Valotesti


Tässä olisi linkki Australialaiseen valotestiin
On vähän vanhempi, mutta en ollut sitä aiemmin nähnyt (vuodelta 2004)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.09.2009, 21:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Erturo Näytä viesti
Notta perkules, väsähti rele tuosta Bilteman valovahvistinsarjasta. No, kestihän se melkein puoli vuotta.

Pikainen googletus antoi käsittää, että samanlaista relettä ei Suomesta irtotavarana löytyisi, ei edes Biltemasta. Kuittiakaan mulla ei tuosta setistä tietenkään ole tallessa, että ei varmaan saa takuuseenkaan. Kallis kahden kympin johtosarja, jos pitää toinen samanlainen ostaa vuoden välein varaosiksi.

Onko kellään parempaa/tuoreempaa tietoa, saako noita releitä kuitenkin jostain tahi löytyykö samanlaisia toisen valmistajan tekemänä toisella koodilla?
Tee uus ite, älä osta toista, käytä vaikka olemassa olevia polttimoille meneviä johtoja ja laita uudet releet sokkeleineen ja akulta tulevat johdot.

Ei nääs oo kovin kummosta piuhaa ne akulta releille tulevat johdot siinä biltemalaisessa, paksu eriste mutta ei vissiin oo kuin 2 mm2 johtoa = pitäisi kuitenkin mennä molemmille lampuille virrat sitä pitkin = liian ohutta. 6 mm2 kun vedät releille niin ei jää siihen väliin enää mitään mitattavaa häviötä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kuinkas ajovalot säädetään? Cental73 Maasturiprojektit 6 09.09.2007 12:04
Suzukin ajovalot R2->H4 Sunami Tekniikka & Jutustelu 3 11.08.2007 19:48
Ajovalot VETTE73 Vuosimallit 1968-1982 0 30.06.2004 13:05
Ajovalot? Yleiset 8 16.04.2003 12:26
Uudet paremmat nyyssit! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 16:00


Sivu luotu: 13:32 (GMT +2).