![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Paras oli Philips Rally 100 W, suhdeluku 95, sitten Night Breaker +90% suhdeluku 73, lähelle mutta huonommaksi jäi A-H3 merkitystä paketista 100 W, suhdeluku 70. Loput 55 ja yksi 100 W aika lähellä toisiaan, suhdeluku 45...55. ELI: se 100 W:n antama valomäärä riippuu polttimomerkistä, kaikista ei irtoa lähellekään samaa valotehoa. Ja testi toistettu kahdesti, akku irtolaturissa kiinni, rauhalliseen tahtiin. Ja ei mikään tieteellinen koe, huvikseni mittailin. Ja huonoin 100 W antoi melkein puolta vähemmän valoa kuin paras eli saman verran kuin normi 55 W.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli Blazerissa 7" umpiot, releet ja kuuden neliömillin kaapelit, sekä vielä Rallye 1000 kutosen kaapeleilla. Valoa riitti ja pitkälle! Tosin H4:sia söi sitten 1-2/vuosi.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Muutamia omia näkemyksiä:
-releet+paksut johdot tekee toisinaan jo ihmeitä -7" umpiot halpoja, kannattaa uusia. Siriuksen kirkaslasiset hyvännäköiset, muutenkin ok, ei tosin yhtä tarkka valokuvio kuin esim. Hellassa -90/100W polttimot polttaa umpion heijastimet (lyhyen alueen) äkkiä karrelle, lisäpitkissä kestää ok -jälkiasennus-xenonit häikäisee mm. seuraavista syistä: -polttimot eivät ole lähivaloille tarkoitetut, esim. H7 lähivaloihin pitää olla H7R-polttimo (jossa häikäisyesto) -polttimot eivät ole kunnolla paikoillaan tai väärän malliset -ajovaloumpiot ovat huonokuntoiset, samea lasi saa aikaan häikäisevää hajavaloa -suuntaus on sinne sun tänne Ja vielä kertauksen vuoksi: laki vaatii xenon-polttimoille niille hyväksytyn umpion ja pesulaitteen, korkeudensäätölaite pitää olla, jos se on auton iän perusteella pakollinen, automaattinen korkeudensäätölaite 1.10.2000 uudemmissa. DOT-hyväksytyt valot eivät vaadi korkeudensäätölaitetta eikä lampunpesureita. Niitä ei saa asentaa 1.1.1998 vanhempaan, jos ko. automalliin on saatavana E-hyväksyttyjä umpioita. AKEn tiedote: http://www.ake.fi/pdf/Valvonnan%20ti...205%202003.pdf |
#5
|
||||
|
||||
![]()
ite ajattelin kans että asennampa tommosen 200euron bi-xenon setin kun niitä näyttää autoissa nykyään paljon olevan ja poliisitkaan eivät kuulemma paljon piittaa niistä. mutta toisin kävi!!! asensin paikoilleen ne ja testailtiin kaverin kans että häikäseekö vastaan tulevien silmii. ei häikässy eikä vastaan tulevat vilkutelleet. valoteho oli kyllä hyvä. mutta ei riittäny iloa pitkään. kotOa pääsin 50 km ja takana välähti siniset valot. EI ei muutakuauto parkkiin. poliisi käveli samantien auton eteen ja katto umpiot. ei ole D merkintää joten ei saa asentaa xenoneita. 35ekeä sakkoa!! sano vielä että olet tänään jo kuudes auto samasta syystä. tosihan se on että mitä enemmän niitä asennetaan niin sitä enemmän ne alkaa kyttään niitä. Nyt on 100wattiset ajo ja lisävaloissa.
PS: OIS MUUTEN MYYTÄVÄNÄ TOMMONEN H4 BI-XENON SETII 4:llä BALLASTILLA ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Olen itse ajanut yhden auton paskaksi, johtuen huonoista valoista ja peurasta joka vain ilmestyi jostain. Vauhtia oli tuskin 50km/h.
Tällä hetkellä on kunnon linssiumpioihin asennetut H7 Xenonsatsit, umpioissa on sisällä pitkien valon blokkaava lipare, joka liikkuu pois kun pitkät kytketään päälle. Valokuvion reuna on terävä, niinkuin yleensäkin xenonvaloissa. Kyseessä on uusi auto, jossa ei siis ollut tehtaalta saatavana xenonsatsia, joten semmoinen ilmestyi keulalle, samaten myös lisäpitkät. Eipä noista ole kukaan vilautellut, ellei sopivasti jostain muhkurasta nypäytä auton keulaa ylemmäs, tällöin vastaantuleva luulee että vilautin pitkiä hänelle ja yleensä tulee takaisin tervehdystä ![]() Poliisi ei ole kertaakaan pysäyttänyt vaikka kilometriä on tullut noilla valoilla tänävuonna jo pitkälti yli 25tkm. Aiemman rypistyksen kesällä/keväällä ajoin halogeeneilla, mutta heti syksyn pimetessä ja tummuessa vaihdoin xeenonit, johan näkee vesisateellakin ja märällä tiellä. Lumisateellakin tuntuu olevan vähemmän sitä näkemisongelmaa kuin vastaavilla halogeeneilla. Kaveri toimii poliisina, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa sakottaa autoilijoita kunnon valoista, elleivät ne ole edellämainitusti säädetty päin taivaita. Ovatpahan pysäyttäneet vanhan 123 mersunkin, jossa oli takajouset niin kuoleentuneet että valot sojottivat lyhyilläkin vastaantulijan silmiin, sakkohan siitä räpsähti. Että kyllä ne halogeenitkin häikäisevät, jos niiksensä sattuvat... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
eipä onnistu meikäläisen tuurilla ![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No mittasin sumuvaloumpiolla kun sattui olemaan irrallaan. Paras saatu lukema otettu ylös. Tässä tapauksessa luxeista jätetty vain viimeinen nolla pois eli 95 = 950 lux. Etäisyys jotain kolme metriä. Ja tätä mittausta ei voi verrata mihinkään muuhun. Voin mittailla H4:kin kun tuot niitä kasan ![]()
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#9
|
||||
|
||||
![]() Motonetin valovahvistin
Jatketaas tähän topiikkiin valojen parantelusta juttua.
Ostin koemielellä Motonetistä H7+H7 valovahvistinsarjan ( http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748) Avensikseen, jonka alkuperäiset valot on melkolailla hanurista. ![]() Kyseisen käikäleen pitäisi nostaa jännitettä polttimon kannalla kuitenkin lyhentämättä sen kestoikää. Ja kampehan toimii! Mittailin aluksi että akun napojen ja polttimon kantojen välille hukkuu, kiitos alkuperäisten paukkulankojen, jännitteestä about 1.0 V. Uudet paksummat piuhat akulta ja hakkuriboxi väliin ja kas, auto sammutettuna akun navoilla oli pakkasessa 11.8 V ja polttimon kannalla 14.5 V, vaikka auto ei käynyt! Jännite oli sama kun auton tuikkas tulille, akulla tällöin 14.1 V. Eli releytyksellä + paksummilla johdoilla ei pääse aivan samaan. Latausjännite jos sattuu olemaan alhaisempi, niin hyöty senkun kasvaa. Polttimolla on aina sama 14.5 V, vaikka olisi 100W polttimo kiinni. Halvaksi kyseistä settiä ei voi sanoa, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Nyt omilla valoilla pärjää jo kohtuullisesti. Kaikki on ihan vaan liittimien napsuttelua, ja lisäksi akulta + ja boxin johdot maihin. Omien paksumpien johtojen veto + releytys olisi ottanut oman aikansa, eikä jännite silti olisi ollut aivan noin hyvä. Laatikossa kehuttiin että valoteho +200%, mikä ei normaalitapauksessa kyllä ole teoreettisestikaan mahdollista jos auto lataa kunnolla. Mutta jos pudotetaan yks nolla vähemmäksi, niin ollaan ainakin rehellisellä tasolla. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tämä on hyvää tietoa. Olin kerran jo vähällä ostaa, mutta ei ollut haluaamaani mallia juuri silloin hyllyssä. Ja oikeaa tietoa en löytänyt mistään.
Kameralla tai luximittarilla saisi parannuksen määrästä jotain selville.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#11
|
||||
|
||||
![]()
niin kauan kun maailmassa on pimeyttä, meikäläisen autossa on VALOT, tosin kerran vuodessa pitää vähän heikentää niitä jotta pääsee katsastusmiehen kanssa sopimukseen
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Onko myös kunnon lähiVALOT? Täällä etelä-Suomen tiheämmässä liikenteessä pitkiä ei pääse kovin usein polttelemaan. Märät tiet imee lähivalot tehokkaasti.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Notta perkules, väsähti rele tuosta Bilteman valovahvistinsarjasta. No, kestihän se melkein puoli vuotta.
Pikainen googletus antoi käsittää, että samanlaista relettä ei Suomesta irtotavarana löytyisi, ei edes Biltemasta. Kuittiakaan mulla ei tuosta setistä tietenkään ole tallessa, että ei varmaan saa takuuseenkaan. Kallis kahden kympin johtosarja, jos pitää toinen samanlainen ostaa vuoden välein varaosiksi. Onko kellään parempaa/tuoreempaa tietoa, saako noita releitä kuitenkin jostain tahi löytyykö samanlaisia toisen valmistajan tekemänä toisella koodilla? |
#14
|
||||
|
||||
![]() Valotesti
Tässä olisi linkki Australialaiseen valotestiin
On vähän vanhempi, mutta en ollut sitä aiemmin nähnyt (vuodelta 2004) |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei nääs oo kovin kummosta piuhaa ne akulta releille tulevat johdot siinä biltemalaisessa, paksu eriste mutta ei vissiin oo kuin 2 mm2 johtoa = pitäisi kuitenkin mennä molemmille lampuille virrat sitä pitkin = liian ohutta. 6 mm2 kun vedät releille niin ei jää siihen väliin enää mitään mitattavaa häviötä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kuinkas ajovalot säädetään? | Cental73 | Maasturiprojektit | 6 | 09.09.2007 12:04 |
Suzukin ajovalot R2->H4 | Sunami | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.08.2007 19:48 |
Ajovalot | VETTE73 | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 30.06.2004 13:05 |
Ajovalot? | Yleiset | 8 | 16.04.2003 12:26 | |
Uudet paremmat nyyssit! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 16:00 |