Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.10.2008, 19:55
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Nyt on tuuninkia tulossa vinssiapinoille jos vaan vielä toimii kun holkki on täynnä mutaa. Uskaltaakohan vastaavan soveltaa takavinssinä toimivaan abt 10000 jossa kytkentä on sellasella muovisella renkaalla. Meinaan et jos se kytkentä jumittaa ja 8bar paine yrittää väkisin työntää tai vetää niin hajookohan se muovirimpula kytkentäsysteemi?



Velpoika teki nyt lytyssä olevan etukardaanin tilalle heawy duty mallin. Seinämä oli alkujaan jotain 6-8mm mut sitä vähä kevennettiin.Perskele kun ihmettelin et mitä helvattaa kun ei oikeen mikään sähkövehe toimi eikä starttaa. No jännite oli vaan16v, wtf? Pelkäsin että optimat on kyrvähtäny mut suoraan akuilta jännite oli yli 24v. Viaksi selvisi maadoituspuolella oleva päävirtakytkin joka oli vähän kyrvähtäny. Purin sen ja hion kosketuspinnat niin nyt taas toimii ja jännitekkin on puol volttii korkeemmalla kun koskaan aikasemmin.

Hitto kun pitäs viel takavinssin naruun saada joku liitin millä sen sais rumpuun kii kun taas on paskana. Etunarun muutin niin et se on mekaanises kii niin kuin alkuperäinen vaijerikin on eli kiristetty vaan sellasen pannan alle.


Viimeksi muokannut mikjus : 19.10.2008 20:03
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.10.2008, 15:17
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Hyvän näköinen systeemi. Paljonkos tuo kehittää voimaa? Sähkövinssissä tuo olis vielä tärkeämpi, iteki miettiny taboriin mutta vähän hankala se 180 asteen kääntö pienestä nupista enkä oo purkanu vielä tutkiakseni sisältöä tarkemmin. Nopeuttais ja helpottais kyllä toimintaa, varsinkin jos on vain yksi apina.

En tiedä mikä on mekaanisen "sellanen panta" mutta tuli mieleen että jos rummun päätyyn kierteyttäis pari reikää vierekkäin ja jonku pätkän lattarautaa minkä alle kiristäis narun pään kahdella uppokantapultilla tms... Ja varmuuden vuoks porais rumpuun ainakin 10 reikää valmiiks. Tuolla systeemillä ei olis narun päässä mitään puristettua liitintä joka on vaikea tehdä metsässä ilman oikeaa puristinta. Vaikka saahan narun rummulle ilman mitään lisävarusteitakin.

Meillä meni finlandissa horsepowerista se kiinnityspultti poikki eikä tietenkään ollu ylimääräisiä reikiä valmiina niin laitettiin letkuklemmarilla vaijerin pää rummulle ja hyvin piti mutta siitä voi jäädä narua ajatellen turhan terävä kulma...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.10.2008, 16:14
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Prototyyppi on ollut tekeillä jo pari vuotta mutta olemassaolevilla ja järkevän kokoisilla 180-astetta kääntyvillä sylintereillä ei meinaa saada riittävää voimaa ilman kovaa painetta.
Pitääpi taas talvella kehitellä tuota lisää...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
iteki miettiny taboriin mutta vähän hankala se 180 asteen kääntö pienestä nupista enkä oo purkanu vielä tutkiakseni sisältöä tarkemmin.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.10.2008, 21:28
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Prototyyppi on ollut tekeillä jo pari vuotta mutta olemassaolevilla ja järkevän kokoisilla 180-astetta kääntyvillä sylintereillä ei meinaa saada riittävää voimaa ilman kovaa painetta.
Pitääpi taas talvella kehitellä tuota lisää...
Sori mikjus topikin ryöväämisestä...LaaLaa, kävisikö vinssin ohjaukseen
paineilmalla toimiva palloventtiilin kääntölaite?
Avasin tekniikka-osioon uuden topikin jossa kuvia kyseisestä keksinnöstä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51927

Viimeksi muokannut heimali : 21.10.2008 21:29 Perustelu: lisätty linkki
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2008, 23:09
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Tänään sitten työstinkin vähän turakkiSST työkaluja että olisi helpompi näiden kans puljata.

SST="Special Service Tool" vai oisko sittenkin jotain esim. "Saakelin Sekava Työkalu".

Murikalle teline. Sivuputkesta ruuvvipenkkiin kii ja saa tempoa sielun kyllydestä eikä tarvii pelätä et murikka tipahtaa lattialle. Kuvassa myös SST työkalu jolla saa pinionin laippaa pidettyy kii ja toisel päällä voi säätää poskilaakereiden kierrettäviä säätöjutskia. Arbissa tuleekin oma kierrejuttu tohon toiselle puolelle kun siihen tulee se ilman sisäänmeno kii.



SST työkalu toimessa.


Hyvin on tolle letkunipalle tilaa tuolla.


Noi murikat oli mulla romuissa tyhjinä ja niihin haalittiin kaikki hilppeet sieltä sun täältä. Noiden poskilaakereiden kiinnityksiä ihmettelin kun toisen puolen palaan on merkattu numero 24 ja toisen 15. 15 luku löyty myös murikasta toiselta sisäpuolelta mutta toisella puolen taas ei lue mitään. Oletin nyt että toi 15 menee 15 kans yhteen ja sit toi 24 on laitettava vaan toiselle puolelle. Täytyy viel tsekkaa onko toises murikas samoin.

Huomen tai viikonloppuna pääseekin sit välyksen säätöön ja tsekkaan kosketuskuviosta et tarviiko pinionin korkeutta säätää.

Hitto kun oon noista välityksistä näköjään nyysiny tai hukannu pinioinin mutterit niin ei taida auttaa kun mennä toyotan tiskiltä tilaamaan uusia. Kai nois hjn vakiovälityksis on sama mutteri kun kaikis aftermarketeissakin. Bjn masterkiteissä on joku isompikin mutteri mukana joka ei käy? Onko jossain vanhemmissa välityksis toi pinskun mutteri isompi? Esim. harvaboorisis pinioneissa?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.10.2008, 06:46
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

jotenkin sellanen mielikuva että myös jakiksen laipoissa samalla kierteellä olevat mutterit, ja jopa pikkuperissäkin. ei ihan satavarmaa...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.10.2008, 07:32
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
jotenkin sellanen mielikuva että myös jakiksen laipoissa samalla kierteellä olevat mutterit, ja jopa pikkuperissäkin. ei ihan satavarmaa...
Joo hyvä pointti koska mulla on yks jakolaatikon rebuilt kitti (miinus ne osat jotka Jare lainasi radicaliin) josta täytyykin tarkistaa käykö mutterit. Ainakin etukardaanin lähdön stefa on muistaakseni sama kuin pinionin stefa.

//EDIT // Joo kävi se jakiksen mutteri pinioniin.

Viimeksi muokannut mikjus : 24.10.2008 10:19
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.11.2008, 10:21
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Noi murikat oli mulla romuissa tyhjinä ja niihin haalittiin kaikki hilppeet sieltä sun täältä. Noiden poskilaakereiden kiinnityksiä ihmettelin kun toisen puolen palaan on merkattu numero 24 ja toisen 15. 15 luku löyty myös murikasta toiselta sisäpuolelta mutta toisella puolen taas ei lue mitään. Oletin nyt että toi 15 menee 15 kans yhteen ja sit toi 24 on laitettava vaan toiselle puolelle. Täytyy viel tsekkaa onko toises murikas samoin.

Huomen tai viikonloppuna pääseekin sit välyksen säätöön ja tsekkaan kosketuskuviosta et tarviiko pinionin korkeutta säätää.
Et kai sentään sekoittanut noita poskilaakereiden laakeripukkeja murikoiden kesken?
Saitko hammaskosketuksesta jotain järkevää kuviota, väriä ainakin on käytetty Pari käytettyä välitystä kun olen koittanut säätää, on ollut kuvio vähän niin ja näin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.11.2008, 14:02
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Et kai sentään sekoittanut noita poskilaakereiden laakeripukkeja murikoiden kesken?
Saitko hammaskosketuksesta jotain järkevää kuviota, väriä ainakin on käytetty Pari käytettyä välitystä kun olen koittanut säätää, on ollut kuvio vähän niin ja näin.
Toisessa murikassa on oikeat pukit mut toisesta ei tietoa kun se on romuista haalittu. Noissa murikoissa näkyy olevan tuo 15 teksti pukissa ja murikassa joten se ilmeisesti kertoo kumpi kummalle puolelle tulee?

Värin kanssa on ährätty paljon. Vaikka ihan pikku tuubi oli masterkitissä mukana niin kivasti se on levähtänyt. Joku 2-3 kertaa shimmattiin pinionin korkeutta ja sitten noin 0.2 backlashillä sai aika hyvän kuvion. Ei vaan meinaa kunnolla kosketus näkyä noilla väreillä mitä mukana oli.

Nyt oon ton projektin kohdalta edennyt vaan sen verran et pinionin krymppiholkki on muserrettu "nollakohtaan" ja pitäs seuraavaks oikea esikiristys vetää. Sit ei oliskaan kun kasausta ja lopullinen säätö. Meni vaan toikin projekti nyt jäihin ton kattohomman ja hj-60 projektin takia. Teen näitä aina kutakin milloin mikäkin huvittaa joten etenemistä voi mitata kalenterilla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.10.2008, 16:23
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Hyvän näköinen systeemi. Paljonkos tuo kehittää voimaa? Sähkövinssissä tuo olis vielä tärkeämpi, iteki miettiny taboriin mutta vähän hankala se 180 asteen kääntö pienestä nupista enkä oo purkanu vielä tutkiakseni sisältöä tarkemmin. Nopeuttais ja helpottais kyllä toimintaa, varsinkin jos on vain yksi apina.

En tiedä mikä on mekaanisen "sellanen panta" mutta tuli mieleen että jos rummun päätyyn kierteyttäis pari reikää vierekkäin ja jonku pätkän lattarautaa minkä alle kiristäis narun pään kahdella uppokantapultilla tms... Ja varmuuden vuoks porais rumpuun ainakin 10 reikää valmiiks. Tuolla systeemillä ei olis narun päässä mitään puristettua liitintä joka on vaikea tehdä metsässä ilman oikeaa puristinta. Vaikka saahan narun rummulle ilman mitään lisävarusteitakin.

Meillä meni finlandissa horsepowerista se kiinnityspultti poikki eikä tietenkään ollu ylimääräisiä reikiä valmiina niin laitettiin letkuklemmarilla vaijerin pää rummulle ja hyvin piti mutta siitä voi jäädä narua ajatellen turhan terävä kulma...
Aika pikku sylkky on ja nyt jo testeissä huomannu et varsinkin pois päältä kytkeytyminen tökkii mut kytkeytyy kyllä hyvin. Johtuu ton sylinterin ja vinssin käyttövivun kulmista ja siitä että se holkki vähän takeltaa kii.

"Sellanen panta" mekaanisessa on just tollanen latta jota kuvaile tossa sähkövinssi jutussa. Vaikeuden abtlle tekee se että se rummun sisäpuolella oleva kiinnitys ei saisi nirhata narua huonoksi. No nyt on jo puristettu liitin narunpäähän ja jostain täytyy vaan hommaa sopivia pultteja joissa puolipallomainen kanta ettei naru siitä hajoo. Täytyy myös miettii josko narun sais kii rummun ulkopuolelle. Olis tietty hankalampi kiinnittää kun vinssi pitäs purkaa mut kyl jos toi liitinkin irtoo niin on maastossa korjaamaton paikka ellei sitten ole liittimiä ja kunnon työkaluja siihen liittimen puristamiseen mukana.

Jaahas täytyykin mennä taas talliin pakertamaan tällä kertaa arbbien kanssa kun vihdoin sain siihen järkevämmän läpiviennin hahmotettua jolla standardi 6mm letkun saa siihen kii. On vaan toi välitysten shimmaaminen eli oikeat laakereiden esikiristykset, kosketuskuviot, pinionin syvyyden asetus ja backlashit yhtä tuskaa. Mutta kokeilemalla ne ammattilaisetkin nämä joutuvat tekemään joten jos vaan turakkkipajassa hermot kestää niin noikin menee kasalle vielä tän vuoden puolella.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.10.2008, 19:01
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Narun kiinnityksen eteen en ole jaksanu kummoista vaivaa nähdä, aiemmin käytin nippusidettä ja Finlandtrophyyn jätin senkin pois eli muutama kierros narua kelalle ristiin ja varovasti kun aloittaa niin sinne sen saa, ei tartte tapella

Warnin vapautukseen ei välttis täyttä puolikasta tarvi, 100° riittänee varmasti omien aiheeseen liittyvien tutkailujen mukaan
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.10.2008, 19:18
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Arbit tulee nyt tollasilla kilkkeillä niin on sit standardi kamaa jota saa kaikkialta eikä mitään ameriikanihmeitä.



Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 21:24 (GMT +2).