Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.10.2008, 21:25
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Vinssin ohjaaminen paineilmalla


Kävisikö tällainen toimilaite vinssin vapautusvivun ohjaamiseen paineilmalla?
Tekee 90° liikettä, vääntömonetti 35Nm/5bar.



Laite purkautuu tuosta pulttiliitoksella olevasta laipasta, jäljelle jää neliskulmainen akseli.








Näitä löytyy myös suurempia ja pienempiä varastosta


Viimeksi muokannut heimali : 24.10.2008 07:59 Perustelu: korjattu asteluku oikeaksi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.10.2008, 21:53
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja heimali Näytä viesti
Kävisikö tällainen toimilaite vinssin vapautusvivun ohjaamiseen paineilmalla?
Kyllähän se varmaan käy, mutta kestääkä se vinssi sitä. On töissä tullut korjattua muutama vinssi, jonka vapautinvipua on käytetty liiallisella woimalla.
Omaan vinssiin en ainakaan laittais.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.10.2008, 22:25
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Varmasti liialla voimalla saa kaiken rikki

Järjestelmään pitäisi asentaa myös paineilman virtauksen säätöön vastusventtiili
tai hidastäyttöventtiili tai joku muu ratkaisu jotta sylinterin liikkeistä
saataisiin hitaammat ja pehmeämmät, suoraan maksimipaineella ohjatessa liike on aika nopea.

Tai sitten pitäisi valita pienempi käyttölaitemalli.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.10.2008, 23:17
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

nii, mulla ainakin joskus vinssin vapautin ei suoraan mene lukkoon, vaan joutuu nykäsemään muutaman sentin vaijeria ulospäin, ennenkun menee kiinni. voimalla vääntäen joku antaa ihan varmasti periksi. itse en laittaisi ollenkaa tommosta...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2008, 07:19
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Hmmm...nyt kun näin aamutuimaan tuota kuvaa katsoo oikein silmillä, niin tuo kyseinen toimilaitehan onkin 90° liikeradalla eikä 180° kuten väitin...
Näköjään sattui tuollainen kouraan eilen, olisi siellä ollut 180° kamppeitakin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.10.2008, 12:01
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Make-LJ:llä on 180 astetta pyörähtävä paineilma"moottori", kooltaan huomattavasti pienempi kuin tuo, osaiskohan se laittaa kuvia?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.10.2008, 12:44
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.242
Perusasetus

Warnissa (esim m8000) orggis vipu pyörähtää 180* mutta todellisuudessa se liikuttaa vain holkkia sivusuunnassa. Eli periaatteessa kytkennän pystyisi hoitamaan myös normaalilla sylinterillä ja vipusyteemillä.
Mulla on SMC:n pyörösylinterejä monen kokoisia, siis tuollaisia

Tuollaisessa kuvan pienessä sylinterissä voima ei riitä mutta tuollainen isompi jossa on "raidetangot" sisällä jaksaa varmasti kytkeä vinssin päälle. Voimaa on normaalilla 5-7bar paineella suunnilleen samat mitä paljain käsin saa väännetyksi.

Luotettavuuden nimissä tuollaiseen pitäisi kehittää joku rajakytkin tms. joka ilmoittaisi aina kun vinssi on 100% varmuudella päällä ja pois eli ääriasennoissaan. Tilanne että paskaa on päässyt väliin ja vinssi kytkeytyy vain hampaan kulmille takaa varmasti työtä Paulille
Sylinterin kiinnitys vaan hieman hankala vinssiin tai ainakin tulee iso/painava. Sylinteri itsessään ei tainnut painaa kuin puol kiloa.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.10.2008, 14:00
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Luotettavuuden nimissä tuollaiseen pitäisi kehittää joku rajakytkin tms. joka ilmoittaisi aina kun vinssi on 100% varmuudella päällä ja pois eli ääriasennoissaan. Tilanne että paskaa on päässyt väliin ja vinssi kytkeytyy vain hampaan kulmille takaa varmasti työtä Paulille
Sylinterin kiinnitys vaan hieman hankala vinssiin tai ainakin tulee iso/painava. Sylinteri itsessään ei tainnut painaa kuin puol kiloa.
Kävisikö tuohon ääriasentojen tunnistukseen induktiivianturit?
Vinssin kuoreen reiät holkin ääriasentojen kohdalle ja anturit reikiin.

Jos sijoittaisi toimilaitteen kauemmaksi vinssistä moottoritilaan ja välittäisi kääntövoiman
jollain pienellä sipevällä ja keveällä nivelakselilla (kokoluokka 10mm) tai sitten
taipuisalla akselilla (samanlainen kuin on esim.porakoneiden lisävaruste)?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.10.2008, 14:38
Ossi_p Ossi_p ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: Puurunen
Viestit: 137
Perusasetus

siinä SMC:n kääntöpöydässä mahtaa olla antureille paikat
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.10.2008, 14:58
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.242
Perusasetus

On urat antureille ja joitain antureitakin on jemmassa mutta ovat ohjanneet logiikkaa ja en tiedä kestäisvätkö esim 12V lediä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ossi_p Näytä viesti
siinä SMC:n kääntöpöydässä mahtaa olla antureille paikat
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.10.2008, 18:06
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ossi_p Näytä viesti
siinä SMC:n kääntöpöydässä mahtaa olla antureille paikat
Jos anturin sijoittaa toimilaitteeseen, kertoo se oikeastaan vain sen mihin tilaan käyttäjä on halunnut järjestelmänsä ohjata.
Se ei kerro sitä missä tilassa järjestelmä oikeasti on
Vertaus autosähkömaailmasta: "Täytyyhän pitkien valojen olla päällä, koska kojetaulussa palaa sininen valo."

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
On urat antureille ja joitain antureitakin on jemmassa mutta ovat ohjanneet logiikkaa ja en tiedä kestäisvätkö esim 12V lediä.
Jos intoa piisaa niin nappaapa kuva antureista ja pistä meidän muidenkin ihmeteltäväksi, selvitetään niiden soveltuvuus ajoneuvokäyttöön.
Tai jos löytyy suoraan valmistajan nimi ja tyyppikoodi, niin siitäkin on apua.
Katso myös montako johdinta anturille menee, tästäkin voi selvitä monia asioita
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.10.2008, 11:57
leivinuuni:n Avatar
leivinuuni leivinuuni ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.05
Sijainti: Luumäki
Viestit: 310
Perusasetus

...


Tämmöne oottelee asennusta tossa hyllys...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.10.2008, 16:33
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Warnin ollessa kyseessä päällekytkeytymisen haistelija vois olla vaihteiston päädyssä(jos paksuus riittää), reikä päätyyn ja siihen kierteet tunnistimelle.
Ja jos ohjaus mankkuvenalla, tämän vois kytkeä löysäämään paineet pois liikkeen loputtua.

Vapautus ei minusta tarvi ääriasennon ilmaisua..
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.10.2008, 18:43
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jos anturin sijoittaa toimilaitteeseen, kertoo se oikeastaan vain sen mihin tilaan käyttäjä on halunnut järjestelmänsä ohjata.
Se ei kerro sitä missä tilassa järjestelmä oikeasti on
Vertaus autosähkömaailmasta: "Täytyyhän pitkien valojen olla päällä, koska kojetaulussa palaa sininen valo."

Hei herää jos kääntöpöydästä on mekaaninen yhteys vaihteistoon niin kyllä kait se vaihteistokin on silloin kytkeytynyt jos kääntöpöytä on kääntynyt
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.10.2008, 20:17
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Hei herää jos kääntöpöydästä on mekaaninen yhteys vaihteistoon niin kyllä kait se vaihteistokin on silloin kytkeytynyt jos kääntöpöytä on kääntynyt
Ei se nyt ihan noinkaan mene.
Mulla ei menny yhdessä toyotassa kaikki vaihteet päälle, vaikka mekaaninen yhteys siinä lootassakin oli. 1, 2 ja pakki jäi kytkeytymättä, kun käytin liikaa woimaa, siirtäjähaarukka vääntyi mutkalle.
Joissain vinsseissä on melko kevytrakenteiset vapautinvivut/mekanismit.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.10.2008, 21:33
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anonyymiuden mystiseen verhoon turvautunut pieni pippelinvenyttelijä Näytä viesti
Hei herää jos kääntöpöydästä on mekaaninen yhteys vaihteistoon niin kyllä kait se vaihteistokin on silloin kytkeytynyt jos kääntöpöytä on kääntynyt
Hereillä ollaan. Niin, "kyllä kait se"...vaan mitäs jos mekaaninen yhteys pettää?
Kääntöpöydässä oleva anturi ilmoittaa että vaihteisto on kytkeytynyt, mutta onko se?
Iltalukemiseksi suosittelen kuuklettamaan "Schrödingerin kissa".
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.10.2008, 21:37
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja leivinuuni Näytä viesti
Tämmöne oottelee asennusta tossa hyllys...
Löytyisikö mitään lisäinformaatiota kyseisestä kojeesta?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Warnin ollessa kyseessä päällekytkeytymisen haistelija vois olla vaihteiston päädyssä(jos paksuus riittää), reikä päätyyn ja siihen kierteet tunnistimelle.
Ja jos ohjaus mankkuvenalla, tämän vois kytkeä löysäämään paineet pois liikkeen loputtua.
Hyviä ideoita!
Ja jos vaihteistokotelon pääty on niin ohutta materiaalia ettei siihen suoraan saa kierrettä tehtyä ja anturia kiinni, voihan siihen hitsata mutterin johon anturin kiinnittää.
Muutamassa työprojektissa olen käyttänyt ajoneuvoympäristössä Carlo Gavazzin induktiiviantureita hyvällä menestyksellä. Olivat kestäviä, edullisia, IP67, 10-40 VDC jne.
Toki muitakin valmistajia on maailma täynnä joilta löytyy antureita vastaavin ominaisuuksin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HDJ:n sähkölukko paineilmalla toimivaksi? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 8 06.05.2008 20:29
Auton nosto paineilmalla. jappe Tekniikka & Jutustelu 20 21.04.2007 09:40
Bj:n vinssin pto Jull Tekniikka & Jutustelu 12 05.11.2005 11:30
Vinssi ja vinssin kopiot. vinkkejä vinssin ostoon! Glutton Tekniikka & Jutustelu 7 03.07.2005 12:49


Sivu luotu: 10:18 (GMT +2).