![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Vinssin ohjaaminen paineilmallaKävisikö tällainen toimilaite vinssin vapautusvivun ohjaamiseen paineilmalla? Tekee 90° liikettä, vääntömonetti 35Nm/5bar. Laite purkautuu tuosta pulttiliitoksella olevasta laipasta, jäljelle jää neliskulmainen akseli. Näitä löytyy myös suurempia ja pienempiä varastosta
Viimeksi muokannut heimali : 24.10.2008 07:59 Perustelu: korjattu asteluku oikeaksi |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Omaan vinssiin en ainakaan laittais. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Varmasti liialla voimalla saa kaiken rikki
![]() Järjestelmään pitäisi asentaa myös paineilman virtauksen säätöön vastusventtiili tai hidastäyttöventtiili tai joku muu ratkaisu jotta sylinterin liikkeistä saataisiin hitaammat ja pehmeämmät, suoraan maksimipaineella ohjatessa liike on aika nopea. Tai sitten pitäisi valita pienempi käyttölaitemalli. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
nii, mulla ainakin joskus vinssin vapautin ei suoraan mene lukkoon, vaan joutuu nykäsemään muutaman sentin vaijeria ulospäin, ennenkun menee kiinni. voimalla vääntäen joku antaa ihan varmasti periksi. itse en laittaisi ollenkaa tommosta...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hmmm...nyt kun näin aamutuimaan tuota kuvaa katsoo oikein silmillä, niin tuo kyseinen toimilaitehan onkin 90° liikeradalla eikä 180° kuten väitin...
![]() Näköjään sattui tuollainen kouraan eilen, olisi siellä ollut 180° kamppeitakin. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Make-LJ:llä on 180 astetta pyörähtävä paineilma"moottori", kooltaan huomattavasti pienempi kuin tuo, osaiskohan se laittaa kuvia?
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Warnissa (esim m8000) orggis vipu pyörähtää 180* mutta todellisuudessa se liikuttaa vain holkkia sivusuunnassa. Eli periaatteessa kytkennän pystyisi hoitamaan myös normaalilla sylinterillä ja vipusyteemillä.
Mulla on SMC:n pyörösylinterejä monen kokoisia, siis tuollaisia ![]() Tuollaisessa kuvan pienessä sylinterissä voima ei riitä mutta tuollainen isompi jossa on "raidetangot" sisällä jaksaa varmasti kytkeä vinssin päälle. Voimaa on normaalilla 5-7bar paineella suunnilleen samat mitä paljain käsin saa väännetyksi. Luotettavuuden nimissä tuollaiseen pitäisi kehittää joku rajakytkin tms. joka ilmoittaisi aina kun vinssi on 100% varmuudella päällä ja pois eli ääriasennoissaan. Tilanne että paskaa on päässyt väliin ja vinssi kytkeytyy vain hampaan kulmille takaa varmasti työtä Paulille ![]() Sylinterin kiinnitys vaan hieman hankala vinssiin tai ainakin tulee iso/painava. Sylinteri itsessään ei tainnut painaa kuin puol kiloa. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vinssin kuoreen reiät holkin ääriasentojen kohdalle ja anturit reikiin. Jos sijoittaisi toimilaitteen kauemmaksi vinssistä moottoritilaan ja välittäisi kääntövoiman jollain pienellä sipevällä ja keveällä nivelakselilla (kokoluokka 10mm) tai sitten taipuisalla akselilla (samanlainen kuin on esim.porakoneiden lisävaruste)? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
siinä SMC:n kääntöpöydässä mahtaa olla antureille paikat
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
On urat antureille ja joitain antureitakin on jemmassa mutta ovat ohjanneet logiikkaa ja en tiedä kestäisvätkö esim 12V lediä.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jos anturin sijoittaa toimilaitteeseen, kertoo se oikeastaan vain sen mihin tilaan käyttäjä on halunnut järjestelmänsä ohjata.
Se ei kerro sitä missä tilassa järjestelmä oikeasti on ![]() Vertaus autosähkömaailmasta: "Täytyyhän pitkien valojen olla päällä, koska kojetaulussa palaa sininen valo." Lainaus:
Tai jos löytyy suoraan valmistajan nimi ja tyyppikoodi, niin siitäkin on apua. Katso myös montako johdinta anturille menee, tästäkin voi selvitä monia asioita ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() ...
Tämmöne oottelee asennusta tossa hyllys...
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Warnin ollessa kyseessä päällekytkeytymisen haistelija vois olla vaihteiston päädyssä(jos paksuus riittää), reikä päätyyn ja siihen kierteet tunnistimelle.
Ja jos ohjaus mankkuvenalla, tämän vois kytkeä löysäämään paineet pois liikkeen loputtua. Vapautus ei minusta tarvi ääriasennon ilmaisua.. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Jos anturin sijoittaa toimilaitteeseen, kertoo se oikeastaan vain sen mihin tilaan käyttäjä on halunnut järjestelmänsä ohjata.
Se ei kerro sitä missä tilassa järjestelmä oikeasti on Vertaus autosähkömaailmasta: "Täytyyhän pitkien valojen olla päällä, koska kojetaulussa palaa sininen valo." Hei herää jos kääntöpöydästä on mekaaninen yhteys vaihteistoon niin kyllä kait se vaihteistokin on silloin kytkeytynyt jos kääntöpöytä on kääntynyt |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla ei menny yhdessä toyotassa kaikki vaihteet päälle, vaikka mekaaninen yhteys siinä lootassakin oli. 1, 2 ja pakki jäi kytkeytymättä, kun käytin liikaa woimaa, siirtäjähaarukka vääntyi mutkalle. Joissain vinsseissä on melko kevytrakenteiset vapautinvivut/mekanismit. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kääntöpöydässä oleva anturi ilmoittaa että vaihteisto on kytkeytynyt, mutta onko se? Iltalukemiseksi suosittelen kuuklettamaan "Schrödingerin kissa". |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Löytyisikö mitään lisäinformaatiota kyseisestä kojeesta?
![]() Lainaus:
Ja jos vaihteistokotelon pääty on niin ohutta materiaalia ettei siihen suoraan saa kierrettä tehtyä ja anturia kiinni, voihan siihen hitsata mutterin johon anturin kiinnittää. Muutamassa työprojektissa olen käyttänyt ajoneuvoympäristössä Carlo Gavazzin induktiiviantureita hyvällä menestyksellä. Olivat kestäviä, edullisia, IP67, 10-40 VDC jne. Toki muitakin valmistajia on maailma täynnä joilta löytyy antureita vastaavin ominaisuuksin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HDJ:n sähkölukko paineilmalla toimivaksi? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 06.05.2008 20:29 |
Auton nosto paineilmalla. | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 21.04.2007 09:40 |
Bj:n vinssin pto | Jull | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 05.11.2005 11:30 |
Vinssi ja vinssin kopiot. vinkkejä vinssin ostoon! | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.07.2005 12:49 |