![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Valitsetpa minka auton tahansa niin se on väärän merkkinen aina jonkun mielestä.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nostetaanpas tätäkin.
Maasturi kuume ei ota laantuakseen, joten kai se sellainen on ajoon hankittava. Minulla oli viime kesänä pari kuukautta Datsun Kingcab 2.5d ja alla mutiaiset. Noilla etenemiskyky riitti omaan käyttöön. Ajoin myös joillakin mukana tulleilla vanhoilla talvirenkailla joista nyppäsin nastat pois (olivat hiljaisemmat arkiajossa asfaltilla), mutta niiden kuvio tuntu tukkeutuvan aivan liian herkästi ja aiheutti hikipisaroita otsalle korvessa ajaessa kun ei vinssiäkään ollut. Typeryyksissäni menin tuon Datsunin myymään pois, mutta sen ainakin opin että seuraavassa maasturissa pitää olla ohjaustehostin. Mutta nyt sitten on hakusessa taas lavamallinen neliveto. Hintahaarukkaa olen ajatellut n.2000-3500e. Bensakoneisissa kiinnostaa inhimillisemmät ajomäärät dieseleihin verrattuna samassa hintaluokassa, mutta tuo lopullinen polttoaineen valinta on vielä tässä vaiheessa arvoitus. Mahdollisina vaihtoehtoina olen pitänyt Nissanin Kingcappia ja Mazdan B2600:sta, tai jos ruotsin puolelle innostun lähtemään niin sieltä voisi tuoda bensa Hiluxin. Hiluxia täällä kyllä hehkutetaan, mutta tiedän että Nissaninkin etenemiskyky piisaa tarpeisiini (vanhojen metsätiepohjien ajelu, kuivilla kankailla ajelu). Outo auto minulle on tuo Mazda. Ja minkälaisia kulutuseroja noissa autoissa on eri merkkien välillä, taikka bensa vastaan dieseli vertailussa. Niva, SJ, Samurai, jne. on hirvihommissa tulleet sen verta tutuiksi, etten niitä kelpuuta, koska myös arkiajot (koulumatkat) tuolla olisi tarkoitus hoitaa. Ja myös melutaso eri merkkien kesken, sekä kulkupuoli (reilua satasta pitäisi kohtuudella voida ajaa) kiinnostaa. Tuolla datsun+mutiaiset ei juuri yli 80 kehdannut ajaa, nousi melutaso sen jälkeen niin merkittävästi. Mutta nyt vinkkejä, mitä ottaa huomioon tms. jolla vähän supistaa vaihtoehtoja. Sopivia yksilöitä on ennenkin haettu satojen kilsojen päästä joten se ei ole esteenä, kun mieluinen auto löytyy. Ja lopuksi tärkeimpänä kysymyksenä, että löytyykö mistään netistä maahantuotujen pakettiautojen veropäätöksiä? Nuita vm. 93 vanhempiahan voi tuoda ilman veroja, mutta esim. ruotsissa näkyy silloin tällöin varsin kohtuuhintaisia ~96 Kingcappeja dieseleinä, eli voisi arvioida paljonko tulisi veroherralta rankaisua jos sellaiseen erehtyy sotkemaan kätensä. Tullin sivuilta olen löytänyt veropäätöksiä vain henkilöautoihin. |
|
|||
|
|||
![]() Kaikki Suzukitko huonoja matka-ajossa?
Kun en tuota tiennyt, niin käväsin 15-vuotiaalla Vitaralla Pohjois-Suomesta Liettuan eteläosissa viikonloppuna. 2400km:n koeajo konerempalle.
Kun vielä löytysi kestäviä lukkoja periin, niin pääsisi kunnolla romuuttamaan hirvimietsällä... |
|
|||
|
|||
![]()
Minulla on ollut Suzuki SJ413JX arkiajossa noin 24 vuotta, vuodesta -87. Uudesta asti ajettu joka vuosi vähintään kerran, joskus kolmekin, Etelä-Suomesta Pohjoiseen vaellukselle ja Jäämerelle kalaan sekä koluttu Pohjoisen tuntureita sellaisen päivämatkan päähän tiestä, jonne auton on voinut jättää odottelemaan kävelyreissulta paluuta. Nuo pitkätkin siirtymät ovat olleet nautinto, kunhan on ottanut kaiken loman kannalta ja malttanut pitää nopeuden jossakin 80 km/h tienoilla. Samoin arkiajoissa ei ole yhtään haitannut sen pienuus tai lyhyys tai huonoiksi haukutut ajo-ominaisuudet. Minä pidän siitä autosta. Se on paras auto, mitä minulla on koskaan ollut.
Koko auton historiassa ei ole korjauksiin tarvinnut rahoja laittaa ruostehitsauksia lukuunottamatta. Se on ollut herkkä ruostumaan, mutta olisikohan yksi pyöränlaakeri ja laturin hiilet ainoat eteen tulleet vaihdetut osat. Kaikkihan riippuu käytöstä ja tarpeista, mutta edelleen tuo vanhanmallinen Suzuki on minun mielestäni auto, joita saisi vieläkin olla tuotannossa. Nyt vanhemmiten ajelen kuitenkin Range Roverilla, koska jäykistyneet jäseneni on sinne helpompi tunkea, vaikka sen ajajan paikalle meno onkin melko ahdasta. |
|
|||
|
|||
![]()
kyl hiluksi on ain hiluksi.itel ollut kaks hilua ja nyt lj-70:nen niin kyl hiluksi on ollut parempi.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moro! Täältä löytyy, valkkaat vaan pakettiautot.. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...ukot/index.jsp |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Volvo Laplanderin hankinta | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.08.2008 08:14 |
Osakasko hyvä hankinta | joker | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.08.2007 08:40 |
Veten -87 hankinta | Vuosimallit 1984-1996 | 22 | 09.11.2004 11:50 | |
Vanhan rangen hankinta? | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 19.03.2004 22:27 | |
Veten hankinta | Vuosimallit 1984-1996 | 11 | 05.09.2003 07:28 |