Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2008, 23:24
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Jakolaatikko, jos oikein ymmärrän, ei pienennä välityksiä isolla puolella.

C.rok



saattaa olla jossain jakiksissa näin

suzukin jakiksen isopuoli ainakin pienentää valitystä
Uralissa myös. Toisissa isopuoli myös alentaa, toisissa se on suora.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.08.2008, 11:29
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Nonniin.

Elikkä aloitetaan nyt vaikka meitin tekemästä Alfasterista. Siinä oli 164 Alfa Romeon V6 +automaatti melko keskellä autoa pitkittäin. Laatikosta oli tasauspyörästö lukittu ja entiset alfan vetarien lähdöt toimi kardaanien laippoina. Välitykset oli riittävän tiuhat esim. Mogin peltiperät ja 44" Swamperit.

Kun taas hieman miettii, niin perinteisessä maasturissa on vaihteisto jossa välitykset jotain + jakolaatikko, jossa pikkupuolen välitys esim. 2:1. Etuveto auton laatikossa myös vaihteiston välitykset jotain ja sen jälkeen perävälitys hoitaa jakolaatikon tehtävää ja monissa etuveto autoissa etuperän välitys on luokkaa 3,5:1 tai 4:1 esim. Joten kokonaisvälitys tulee oleen samaa luokkaa, ku laittais jakolaatikkoon välityssarjan!!


Lars Dahlin tekemissä Spidereissahan on pääosin käytetty volkkarien koneita ja laatikoita ja sit Volvon akseleita. Eikä siis mitään muuta. Välitykset passaa aikahyvin mun mielestä.

Suurin ongelma mitä meille tuli aikoinaan oli se että pakki tuppas jäämään liiankin pieneks, eikä meinannu saada sit pyörää pyöriin tarpeeks peruuttaessa. Eli kannattaa hieman selvittää välitysten numeroita nykyisestä rakennelmasta ja siitä mitä suunnittelee, niin pystyy hieman arvioimaan, että miten se uus peli liikkuu.

Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin. Nykyäänhän auto tai sen jäänteet on saamassa uutta elämää Hakalan Esalla ja edelleen käytössä on Hondan tekniikka.

Eli tuskin kannattaa sitä jakolodjua sinne turhaan miettiä painoks mukaan, vaan laittaa suoraan etuveto tekniikan sille kohtaa runkoon, että saa jonkinlaiset kardaanit sopimaan.

Ai niin automaatin ja moottorin öljypohjia saattaa kans joutua hieman muutteleen, jotta voitelu ja automaatti pelaa offi käytössä tulevissa kellistelyissä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.08.2008, 12:31
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

Tuota pakkia itsekin mietein että pyöriikö liiankin hissukseen ja akseleiden välitykset on hj.n aksuloissa hippasen eri luokkaa ku esim mogin tai volvon porttaaleissa niin siinä mielessä tuo jakolodju olis paikallaan ja sj suitsan jakolodju nyt ei juurikaan painoa tuo lisää paljoo ja isolla puolella sitten rummuttaa jos pikkupuoli liian pieni...
Automaatin öljyjuttuja mietein myös mutta tuskin meikäläisen ajotavalla auto pääsee liikaa kallisteleen että laatikko haukkois tyhjää tai jotain täytyy muistaa vaan asentaa renkaat oikeelle puolen autoo kun joku 2007 sipoossa sanoi että ankka fj on muuten ihan hyvä mutta renkaat on väärällä puolen autoo (;
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.08.2013, 11:21
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla. Mistäs etuvetoautosta löytyisi elimenluovuttaja tällaiseen projektiin? Vaatimuksina mahdollisimman yksinkertainen tekniikka, bensamoottori ja automaattivaihteisto.

Lainaus:
Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin.
Näitä on kuitenkin tehty jonkunverran suomessakin kilpureihin ja pihaleluihin niin onko jotain esim. vaihteistotyyppejä joita kannattaa välttää/suosia?

Volvo 850 malleja ainakin näkyy olevan halvalla myynnissä kokonaisia autoja mutta onko näissä jo "liikaa" sähköä mukana moottorin ja laatikon ohjauksessa? muita elimenluovuttaja ideoita?

EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen?

Viimeksi muokannut Hencca : 28.08.2013 12:04
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.08.2013, 13:14
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen?
Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.08.2013, 13:56
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.
No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
Arvelen että saatat olla oikeassa...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.08.2013, 14:22
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
Ostin joskun kolari-audin. Hetken päästä siinä pyöri vain yks vetari, ja nolla rengasta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen.
Moottorin etupää on yleensä apumiehen puolella (oikealla). Poikkeuksena vanhat mitsut ja hyundait. Niissä oli siitä syystä ylimääräinen suunnanvaihto voimansiirrossa. 70-80 lukuven taitteessa oli myynnissä 8 vaihteisia coltteja. Siinä oli hyödynnetty tuo muuten turha rataspari.

Hondissakin tais olla joskus kone väärinpäin, mutta niissä pyöri kone väärään (vastapäivään) suuntaan? Jos oikein muistan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.08.2013, 13:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.08.2013, 13:36
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...

__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.08.2013, 15:14
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla.
Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.08.2013, 15:22
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?
Juu on apparin puolella. Suzukin runko dana44 akseleilla (5.38+ARB molemmissa päissä). Akselit on tuettu keskeltä autoa ilmeisesti traktorin työntövarsien päillä, A-mallisilla tukivarsilla ja panhardilla. Samalla tavalla kuin monessa vanhemmassa trial kilpurissa.

Viimeksi muokannut Hencca : 28.08.2013 15:24 Perustelu: Typoja poies
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.08.2013, 22:28
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Ei siin sitte pitäs mitään ihmeellistä olla. Eli kardaanit pyörii ihan sopivasti päädyt sit melkein mihin etuveto kotteroon hyvänsä. Nettiautoon vaan hakua etuveto ja automaatti ja eiku rakentaan.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.01.2014, 19:52
jiveB:n Avatar
jiveB jiveB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.02.04
Sijainti: italia
Viestit: 80
Question

Mites teitillä oli tehty se etuveto,takaveto, ei veto kytkentä?
eikos se ollut jotenkin kardaanissa, vai muistanko oikein?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Nonniin.

Elikkä aloitetaan nyt vaikka meitin tekemästä Alfasterista. Siinä oli 164 Alfa Romeon V6 +automaatti melko keskellä autoa pitkittäin. Laatikosta oli tasauspyörästö lukittu ja entiset alfan vetarien lähdöt toimi kardaanien laippoina. Välitykset oli riittävän tiuhat esim. Mogin peltiperät ja 44" Swamperit.

Kun taas hieman miettii, niin perinteisessä maasturissa on vaihteisto jossa välitykset jotain + jakolaatikko, jossa pikkupuolen välitys esim. 2:1. Etuveto auton laatikossa myös vaihteiston välitykset jotain ja sen jälkeen perävälitys hoitaa jakolaatikon tehtävää ja monissa etuveto autoissa etuperän välitys on luokkaa 3,5:1 tai 4:1 esim. Joten kokonaisvälitys tulee oleen samaa luokkaa, ku laittais jakolaatikkoon välityssarjan!!


Lars Dahlin tekemissä Spidereissahan on pääosin käytetty volkkarien koneita ja laatikoita ja sit Volvon akseleita. Eikä siis mitään muuta. Välitykset passaa aikahyvin mun mielestä.

Suurin ongelma mitä meille tuli aikoinaan oli se että pakki tuppas jäämään liiankin pieneks, eikä meinannu saada sit pyörää pyöriin tarpeeks peruuttaessa. Eli kannattaa hieman selvittää välitysten numeroita nykyisestä rakennelmasta ja siitä mitä suunnittelee, niin pystyy hieman arvioimaan, että miten se uus peli liikkuu.

Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin. Nykyäänhän auto tai sen jäänteet on saamassa uutta elämää Hakalan Esalla ja edelleen käytössä on Hondan tekniikka.

Eli tuskin kannattaa sitä jakolodjua sinne turhaan miettiä painoks mukaan, vaan laittaa suoraan etuveto tekniikan sille kohtaa runkoon, että saa jonkinlaiset kardaanit sopimaan.

Ai niin automaatin ja moottorin öljypohjia saattaa kans joutua hieman muutteleen, jotta voitelu ja automaatti pelaa offi käytössä tulevissa kellistelyissä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
3K tekniikka Poor Tekniikka & Jutustelu 17 04.07.2010 10:17
M: BMW TD tekniikka. iroc O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 14.02.2007 22:41
Suzukin jakolaatikon etuvedon pikkulaakerin vaihto jnu Tekniikka & Jutustelu 5 17.10.2006 14:47
M/V KE-20 Tekniikka Poor O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.09.2006 18:41
m: Mj / Xj tekniikka Jeeper O/M/V Muut 0 21.07.2003 17:47


Sivu luotu: 00:49 (GMT +2).