![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#401
|
||||
|
||||
![]()
Miten tarkka tuo rengaskoko on protoluokassa, käykö 42" superswamper tsl:ät?
|
#402
|
||||
|
||||
![]()
Renkaat mitataan haarukalla jonka väli on säännöissä mainittu. Jos rengas menee ahistamatta vaakatasossa normaalipaineilla (sellaisilla, että pystyy ajamaan) läpi niin hyväksytään. Jos ei mee niin toiset on nostanut tunkilla autoa ja polttanut tarpeellisen määrän kumia pois tai toinen suosittu konsti on moottorisahalla sorvaaminen. Tiettyä kumia ei kukaan suostu merkin perusteella sanomaan meneekö vai ei. Jos mittanauhalla saatu tulos epäilyttää itseä niin kannattaa hitsata jostain paskaraudasta sellainen mittahaarukka. Sillähän tuo selviää.
|
#403
|
||||
|
||||
![]() suunnistus säännöt
Jos tähtää original luokkaan, renkaat siis 31", mutta saako olla esim. 40mm korotuspalat jousien alla, kuten minulla?? säännöstö jonka sivuilta löysin sanoo että jousia saa korottaa 51mm. eli onko palikat laillisia vai täytyykö käyttää 2" korottavia jousia??????
|
#404
|
||||
|
||||
![]()
Tuolta selviää että orkkista saa korottaa vain jousia muuttamalla.
http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=saannot |
#405
|
||||
|
||||
![]()
Eli ikävä kyllä ymmärsin sen oikein, vaikka pieni toivo vielä eli
![]() |
#406
|
|||
|
|||
![]()
Cup palaverissa keskusteltua ja esiinnoussutta.
Kysymys kilpailijoista ajamassa huoltoautoa tai sillä matkustamassa: "Kilpailija ei saa ajaa huoltoautoa, kaikki kilpailijat ovat koko kilpailun ajan mukana kilpa-autossa. Mikäli kilpailijoilla on pakottavaa tarvetta ajaa huolto-autoa tai olla sen kyydissä (esim. kilpa-auto on rikki), niin siihen on etukäteen kysyttävä lupa kilpailun johdolta." Muutamia tml-trophyssä esiin nousseita asioita, joihin pyydämme kilpailijoita kiinnittämään huomiota.
|
#407
|
||||
|
||||
![]()
Sääntöjen mukaan kilpailunumerot tulee liimata oviin, mutta saako numerotarroja muokata/valmistaa itse pienemmäksi, että mahtuisi siihen oveen? Esim -08 eksytyksen tarra tais olla suurin tähän mennessä (olisko jollain mittoja?)
|
#408
|
|||
|
|||
![]()
Talvieksytyksen tarrat olivat A3 kokoa, eli 297 × 420 mm. Kaikissa muissa kilpailuissa taitaa olla käytetty normaalia A4 kokoista kilpailunumeroa, eli 210 × 297 mm. Joskus on ollut tapauksia, ettei tarra mahdu kokonaisena, niin näissä on sitten saannut luvan saannut pienentää tarraa sellaiseksi että mahtuu oveen. Ihan kilpailukohtaisesti tässä asiassa on järkeä käytty.
|
#409
|
|||
|
|||
![]()
"Ja kaudelle 2009 vakavasti harkitaan sääntömuutosta: luukut ja ovet auettava/saranoitu vain yhdestä reunasta"
jos säännöissä olisi että kuva on otettava ovet ja luukut kiinni loppuisi tämä kikkailu eikä tulisi sääntötulkintoja luukuista "Kilpailija ei saa ajaa huoltoautoa, kaikki kilpailijat ovat koko kilpailun ajan mukana kilpa-autossa" mutta jos kilpa auto on rikki eikä se liiku eikö se ole aivan yhdentekevää missä kipailijat sillä hetkellä ovat ja ahtaasti tulkiten tuohan tarkoittaa sitä että apukuljettaja ei voi olla auton edessä näyttämässä merkkiä mihin ajetaan sillä silloinhan kaikki kilpailijat eivät ole kilpa autossa "Suositellaan kuvien ottoa siten että autosta näkyy muutakin kuin (helposti irtoava) luukku/ovi" eikä tällaisia suosituksia jos kerta kuvat tullaan hylkäämään sanotaas se suoraan ennen kisaa että tälleen ajattelin kaivaa verta nenästä -Ossi- |
#410
|
||||
|
||||
![]()
Tämä kohta:
" Kysymys kilpailijoista ajamassa huoltoautoa tai sillä matkustamassa: "Kilpailija ei saa ajaa huoltoautoa, kaikki kilpailijat ovat koko kilpailun ajan mukana kilpa-autossa. Mikäli kilpailijoilla on pakottavaa tarvetta ajaa huolto-autoa tai olla sen kyydissä (esim. kilpa-auto on rikki), niin siihen on etukäteen kysyttävä lupa kilpailun johdolta." ... kyllä hämmästyttää, mitä haittaa asiasta on ja kenelle ? tuntuu "pieniä" tiimejä kohtaan "kiusanteolta", ettei huoltoautoa saa ajaa alueen lähelle, toki on aina hyvä suosia Takseja ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#411
|
|||
|
|||
![]()
HUOH!
Miten nää säännöt jaksaakin olla aina puheen aiheena? Säännöt on hyvät ja juurikin fiksusti tarkenneltu ja selvennetty jos on huomattu tarvetta. Sellainen järjestäjää ja montaa kilpailijaa helpottava muutos ehdotus olisi (toimii MP puolellakin!) että, kilpailijan on itse järjestettävä autoonsa kaksi(2) kpl nroa siten että ne sijaitsevat molemilla puolella autoa ja ovat valkoisella pohjalla jonka koko on minimissään 200x290mm ja numeroiden tulee mustat ja min 120mm korkeat. Fonttina helvetica bold tai vastaava. Cuppi/kisa järjestäjäjiltä lähtisi näin numerolappujen järjestämisen vaiva ja loppuisi se valitus lapuista. Haittana järjestäjille tulisi numeroiden antaminen. Se voisi olla vaikka edellisvuoden cup sijoitus tai se pitäisi pyytää ennen kauden alkua tai kisaa. Numero säilyisi siis koko kauden samana. Luukku homma on nyt hyvä! Nyt tulkinta on kaikkien jotka haluavat ymmärettävissä. Huolto-auton ajaminen on mielestäni hieman hankalasti ajateltu, mutta toki toimiva. Se että jos on kahden hlö:n tiimi ja toinen joutuu siirtämään huoltoautoa ei varmasti tuo etua kenellekkään. Sen siirtäminen hankaloittaa taktiikan luontia ja tuo lisää ajamista+apparikin joutuu olemaan hereillä siirtymät. Just my five cent.... -sami- |
#412
|
||||
|
||||
![]() Huoltoautot
Taksi taitaa olla ulkopuolista apua. Tätä kerran kysyin ja vastattiin, että pitää soittaa ja kysyä lupa taksilla ajoon.
Meillä on nyt kolmen hengen tiimi ja kaikki kisassa mukana. Jos auto hajoaa metsään niin huoltoautoa ei voisi lähteä hakemaan varikolta. Kyllä pitäisi olla mahdollisuus yhden kilpailijan lähteä taksilla tai muulla keinoin hakemaan huoltoautoa. Pitäisi hyväksyä silloin kun kilpauto ei sillä aikaa liiku. Esim tässä tilanteessa soitto ja luvan pyyntö tuohon toimintaan.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#413
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ehkä vähän turhaa tuo kilpailun johdolta kysely kun kilpailijoita kuljetetaan, vai onko aikomuksia kieltää tätä jostain syystä? Huoltoautossa ei välttämättä tarvitse olla tekniikasta perillä olevaan henkilöä, jos voi kuski hypätä kyytiin ja selittää itse korjaamolla mitä tarvitaan. Viimeksi muokannut baxxter : 22.08.2008 13:21 |
#414
|
||||
|
||||
![]()
sehän tässä ihmetyttää, että siirtymillä vaaditaan kaikkien oloa kilpa-autossa, onneks en ole niin jäyhä, että alkaisin pohdiskella kilpa-autojen paikka-lukuja...
mun mielestä asiaa kannattais ajatella myös muilta kanteilta, esim nämä lavalla mitenpäin sattuu tyyliset kuskaukset ei kyllä hyvältä näytä esim siirtymillä 80 kmh nopeuksilla... en hämmästyis, vaikka näihin joku jossain puuttuis ihan virkansa puolesta - täähän on jollain verukkeella sääntöryhmän tulkintaa tämä lavalla/lisäistuimilla kuljettaminen ja Taksin käytön ulkopuolisuudesta en tiedä, hämmästelen vaan, millä rastialueelta saa liikahtaa hakemaan huoltoautoa, saaks kilpurilla muuten vetää traileria, jossa on huoltoauto tai mopo, tai mönkkäri, tai jopo, kisan aikana ????????????????? ![]() vai onko ainoa tapa ilmoittaa myös huoltoauto kisaan, ilman tarkoitustakaan viedä sitä rastialueelle, mihin luokkaan menee esim pakusprinter, tai kuorkki... jos näin on, haiskahtaa rahastukselta... eihän tästä nyt tule syy alkaa boikotoida myös suunnistuskisoja - eihän...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 22.08.2008 13:39 |
#415
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Näytti nuo muoviset puutarhajakkaroiden pulttaukset ja siihen sääntöjen kelpuuttama lannevyöt aika hurjilta,olisko itsesuojelu vaiston puutetta vai rajaton luotto kuski taitoihin. Oma mielipide olis että pitäis käyttää sitä maalaisjärkeä ja kieltää tämmöiset lava kiinnitykset.Eihän niitä saa rekisteröityä oikeassakaan katsastuksessa ja autothan pitäis olla katsastettuja ja tieliikenne kelpoisia. -JAN |
#416
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos kilpailijat saisivat ajaa huoltoautoa niin silloin on helppo alkaa kiertää sääntöjä. esim.kilpuri hj, 5 kilpailijaa paikkaluvun mukaan. kolme kilpailijaa ajaa huoltoautoa kaksi ajaa kilpuria,kaikki ilmoitettu kilpailijoiksi. Alueelle tullessa pari jää huoltoautoon lepäämääm ja kolme ajaa alueen läpi...seuraava alue ja sama juttu pari jää huoltoautoon nukkumaan ja muut aja alueen läpi..... Kuka kerkiää valvomaan sitä että kellä on oikea huolto jotka saa levätä kisan aikana huoltoautossa ja ketkä ovat kilpailijoita jotka ei saa levätä kilpailusuorituksen aikana huoltoautossa... Olis ihan hemmetin helppo kierrättää porukkaa ja pitää kokoajan levänneet äijät kilpurissa...
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
#417
|
||||
|
||||
![]()
Voihan ton tehdä nytkin riippumatta siitä kuka huoltoautoa ajaa... kysehän on ennenkaikkea siitä, että onks siirtymillä kaikkien pakko matkustaa kilpurissa, ja tähän voi jos haluaa tehdä sääntöihin ehdon, jollei halua niin ei sitten
3 lepää puskassa ja 2 kurvaa metsässä onnistuu nytkin, vai määritetäänkö säännöissä että joka ukko/akka liikkuu koko ajan, ei ainakaan auton sisällä tarvitse olla
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#418
|
||||
|
||||
![]()
Taas tulee mieleeni ralleista tuttu välikatsastus.
Näin kai ne nykysäännöt ralliinkin tuli. Rastialueelle tullessa on alue,jossa ei saa pysähtyä,ellei kilpailunjärjestäjä sitä pyydä.Näin voidaan "jalkauttaa" kaikki "lepovuorossa" olevat muutama kilometri ennen rastialuetta. Huoltokieltoalue samalla lailla. Huoltoautot merkitään.Yksi/kilpailupari. Karttaan merkitään tiet,pellot,tms alueet,joilla saattaa olla valvontaa. Kukaan ei tietenkään tiedä missä se katsastus sitten on,vai onko sitä. Edelleen olen sitä mieltä,että kaksi kilpailijaa/auto. Sekin tuli mieleeni,että rallissa on tuuman paksuinen säännöstö,eikä sääntöjen kanssa ole kaiketi ollut koskaan ongelmia. Uskokaa pois,nimismies kiinnostuu jonain päivänä tästäkin harrastuksesta. |
#419
|
||||
|
||||
![]()
mun mielestä suunnistus säännöt pitäis olla kuitenkin sen verran rennot ja väljät, että on kiva harrastaa
24 h suunnistus on tietyllä tavalla ainoa laji, jossa saa ajaa tarpeekseen jos kunto ja kalusto kestää, ja jollei kestä tarvii korjata tai keskeyttää, nykyisilläkin säännöillä tiukasti tulkiten on hylkyjä tyrkyllä melko usein, esim Juuassa vaikka ite prässäiltiin Lipposen pajalla ohjausvarsi suoraksi, tuli vahvikeputki henkilökunnan käsien kautta, ja puristusliitoksenkin teki kaupan setä - kiellettyä... kö ? laji tulisi säilyttää sen verran rentona, että on mukava lähteä viikonlopuks reissuun, ja jos tää sääntökikkailu on lajin ja cupin ydin, olisiko syytä pukata mukaan "harraste"luokka, jossa saa puuhata ilman pelkoa "kiinnijäämisestä" - kaikki ei kuitenkaan ajele noita tapahtumia kisamielessä ettei tää menis niin jäykistelyks kuin esim ralli - ja etenkin ennen kuin nääkin menee AKK lle
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#420
|
||||
|
||||
![]() erilainen näkökanta huoltoautoista tämäkin
Miksi ei sitten jätetä noita huoltoautoja pois kokonaan??? Ajettaisi samaan malliin kuin esimerkiksi tämä Baikalin ympäriajaja, eli ajamalla kotoa kisapaikalle, sitten itse kisa ja takaisin kotiin. Pitäisi sitten miettiä hieman tuota ajamista muutenkin, kun samalla kinnerillä ajelee koko reissun. Siis yksinkertaistettuna: autossa tulee olla kaikki varaosat, mitä ajattelee tarvitsevansa/särkevänsä. Tietysti varaosia saisi hankkia kanssakilpailijoilta, jos he niitä myisivät. No tietysti sitten jotkut ajaisivat kilpaa ns. varaosakauppiaina, so what. Luulisi sitten olevan ainakin tieliikennekelpoisia/kykyisiä laitteita kisassa mukana, evoluutio karsisi viritykset siirtymille... (ei ehkä kovin turvallista)
Mitenhän Australian poijjaat ajelee oman outback challengensa? Onko heillä erilliset huoltoautot kisan aikana sallittuja? |
#421
|
|||
|
|||
![]()
nää säännöt nyt varmaan koskaan tule olemaan tasapuolisia kaikille auto kunnille ,voihan ton huoltoauto säännön sit vaikka kiertää jotta nää voittaja tiimit palkkaa vielä apuautojen lisäksi varaosa auton mettää kiertämään, jo tällä hetkelläkin on varmasti eroja jo kahdenhengen joukkueen ja 10 hengen kisa organisaation välillä joka käsittää apuauton ja apuautoilijat kilpa auto tupaten täynnä porukkaa sekä pari huoltoautoo tai kuorma autoo kaikkine pikku korjaamoineen.
|
#422
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tällä karsitaan hyvin nopeasti kahden hengen tiimit pois kokonaan kilpailupaikalta, sekö tässä on tarkoituskin? Kisoihin ei ilmeisesti haluta enää yhtään uutta harrastajaa, vai oletetaanko että jokaisella on kisassa mukana joku vi...n formulatiimi mukana? häh? Esim.1 Kilpailijoilta, joilla on erillinen huoltotiimi, hajoaa esim. raidetangon pallo, soittaa huollolle, joka juoksuttaa uuden metsään. Aikaa kuluu korjauksineen n. 10-30min. (edellyttäen että varaosa on huoltoautossa) Esim.2. Pikkutiimillä käy sama vaurio. Mitä vaihtoehtoja heillä on? - Keskeyttää kisa - Soittaa järjestäjälle, anoa lupaa ajaa huoltoauto, jonka jälkeen (edellyttäen, että saa luvan) yrittää vonkua joltain toiselta kilpailijalta kyytiä kilpailu keskukseen, jossa huoltoauto on. Aikaa kuluu joku epämääräinen aika, riippuen tuurista kuinka nopesti joku ystävällinen toinen kilpailija tarjoaa tämän kyydin. Koska, jos sääntöjä katsotaan, niin kilpailijalla ei ole muuta mahdollisuutta mennä tässä tapauksessa huoltoautolle kuin toisen kilpailijan kyyti. Kaikki ulkopuolinen apuhan on kielletty, sehän sulkee liftaamisen ja taxit pois. Minun pieneen päähän ei kyllä mahdu tämä sääntö, olisiko ollut liian vaikeata tehdä lisäys, missä tämä sääntö ei koskisi kahden hengen tiimejä? Tai kertokaa nyt hitossa mitä etua kahden hengen tiimi muka saa siitä että, appari ajaa huoltoautoa? Nythän säännöt ei ole lähelekkään tasavertaiset, tällä säännöllä poljetaan pienet tiimit niin syvälle suohon että alta pois. Ei v...u s.....a, nyt keittää ja rajusti. Pitää vissiin toivoa, että jos auto hajoaa, niin se hajoaa kilpailukeskukseen, siellähän se meidän huoltoautokin on! |
#423
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Meinasin jättää kommentoimatta, mutta en millään malttanut olla hiljaa..... Tuollaiset "pikku" osathan yleensä kulkee autossa mukana, eikö niin? miten se kahden hengen tiimin ajankäyttö menee palloa vaihtaessa kun on osa valmiina mukana? Yleensähän kuski tai apukuski on jollain tapaa mekaanisesti orientoitunut, eli senhän tämä kaksikko vaihtaa nopeammin kuin edes huoltotiimi tulisi paikalle kaikkine tykötarpeineen (varapallo/tanko + työkalut). Ja työkalut+varaosat menee melkein auton koon mukaan. Pienessä autossa, missä on vähän säilytystilaa, on pienet osat ja pienet työkalut ja isossa saman logiikan mukaan enemmän tilaa, isot varaosat ja isot työkalut. Anteeksi vaan, oli ehkä huono esimerkkitapaus, mutta kuitenkin. Pointti oli vaan siinä, että yleensä tietyt varaosat kulkee aina mukana. Ainakin itselläni on näin. Ja autossa on vain kaksi henkeä, vaikka kolmannellekkin olisi ihan virallinen paikka kolmipistevöineen. Ei ole vaan täyttynyt tuo takapenkin paikka... Tämä oli vain yleistys, eikä tällä ole tarkoitus aiheuttaa mielipahaa kenellekkään. ....täältä tähän.... Viimeksi muokannut ideanikkari : 22.08.2008 20:26 Perustelu: pikku tarkennus |
#424
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miksi pienelle tiimille ei voida suoda samoja etuja kuin isolle? Kahden ukon tiimissä huoltoauto jää aivan turhaksi, vaikka se kilpailupaikalla mukana onkin! |
#425
|
|||
|
|||
![]()
Hauska katella isojen poiken keksimiä sääntöjä...
![]() Ite siis ihan uutena lajissa (oma auto vaiheessa viel, enkä ole varma, tuleeko sillä koskaan edes ajettua kisaa)... Mun mielestä ensinnäki toi luukku-/ovihomma pitäis vaan yksinkertaistaa niin, että kuva on otettava luukut ollessa kiinni. Niin eipä olis kenelläkää mitää valittamista. Ja kaikilla sama "ongelma" päästä lähelle rastia. Tosin, on aika hauskan näköisiä virityksiä aina välillä. Hehe!!! Lajin ideaan ja rentoon meininkiin ihmetyttää, että pitää väkisin vääntämällä tehä pykälää pykälän perään ja tehä mahollisimman paljon tulkinnan varaisia sääntöjä, jotta varmasti tulee asioista kinaa. Tehdään vielä jokkiksesta tuttu pakkokauppahomma, että kilpuri on myytävä hintaan x (esim 2k€) sen haluavalle. Niin ei tule katos epäreilua meininkiä varakkaan ja vähemmän varakkaan "tallin" välille. Ehehe.. ![]() Käsittääkseni pointti on kuitenkin siinä, että 24h ajetaan pitkin metsää siinä toivossa, että kilpuri pysyy kasassa. Lähes kuka vaan pystyy sen 24h olemaan valveilla ja kohtuu virkeenä tuon ajan yhen viikonlopun joskus. Kunhan on vaan nukkunu kunnolla ja kahvi ja muut virikkeet on kunnossa. Outo nuo tarkkaan rekisteröitävät kuskit ja säännöt siitä, mitä ne saa ajaa ja koska. Onhan niissä tietty puolensa, mutta eikös siihen riitä että kilpuria ei saa ajaa kuin se, joka sinne on määrätty. Ei niitä rasteja haeta sillä huoltoautolla. Jos kilpurikuski haluaa kuluttaa aikaa huoltoautossa sitä ajamalla tai siellä nukkumassa, niin eikös se ole sen oma henkilökohtainen helvetti. Pääasiassa lienee tarkoituksena se, että maastoautolla päästään niin lähelle rastia, jotta siitä saadaan selvä kuva, josta näkyy auton tunnus, rastin tunnus ja joku kilpuriin kuuluvista henkilöistä. Ja nämä tekee yhen "ketjun" (rastilappu-henkilö-auto). Kertokaa jos olen jotain ymmärtänyt väärin. Loput onkin mielipiteitä, josta saa ottaa herneitä nenään. Tai vaikka melonin, aivan yks lysti. ![]() T:T |
![]() |
|
Luokat |
suunnistus |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Off-Road Suunnistus Cup 2009 | Mylppy | Tapahtumat | 13 | 13.12.2009 16:44 |
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 | RJCOBRA | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.12.2008 19:43 |
Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt | tikpe | Chit-Chat | 1 | 12.06.2008 08:58 |
Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? | SauliS | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.02.2005 09:25 |