Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.01.2025, 22:33
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja harriL200 Näytä viesti
Silläkin lienee merkitystä kuinka pitkiä matkoja venettä repii perässä,jos viet sen 10km päähän pari kertaa kesässä, se on ihan eri asi kuin joka viikonloppuiset pitkät matkat uistelukisoihin tms...
Tämä on ihan hyvä pointti. Varsinkin kun kulutuksella on merkitys. Jos kärrynveto on harvinaista niin isomman kokoluokan farkku olisi varmasti paras ratkaisu. 30-40cm luntakin on niin montaa sorttia. 35cm menee vielä etuvetoisella jos sopivaa niin neliveto farkku isommasta kokoluokasta ruksisi kyllä kaikki rastit.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.01.2025, 23:18
ks75 ks75 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Tämä on ihan hyvä pointti. Varsinkin kun kulutuksella on merkitys. Jos kärrynveto on harvinaista niin isomman kokoluokan farkku olisi varmasti paras ratkaisu. 30-40cm luntakin on niin montaa sorttia. 35cm menee vielä etuvetoisella jos sopivaa niin neliveto farkku isommasta kokoluokasta ruksisi kyllä kaikki rastit.
Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. 😉
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.01.2025, 23:41
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Pari tarkentavaa kysymystä.
Paljonko tuohon tulee vuodessa kilometrejä? Ja kuinka iso osa näistä traileri perässä?
Montako kertaa kaudessa sitä venettä pitää nostaa/laskea?

Onko ajo pääosin kotinurkissa pyörimistä vai tyyliin lapinreissua kerran kuukaudessa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.01.2025, 00:00
ks75 ks75 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Pari tarkentavaa kysymystä.
Paljonko tuohon tulee vuodessa kilometrejä? Ja kuinka iso osa näistä traileri perässä?
Montako kertaa kaudessa sitä venettä pitää nostaa/laskea?

Onko ajo pääosin kotinurkissa pyörimistä vai tyyliin lapinreissua kerran kuukaudessa?
Ajot riippuu siitä, että käykö tämä veturi ja metsästysauto kakkosautoksi vai onko kolmosautona. Jos kakkosautona, niin voi tulla joku 15000-20000km/vuosi. Jos tulee kolmosautoksi, niin joku 5000-8000 km/vuosi.

Vene tuodaan aina kotiin joka reissun jälkeen. Eli muutamia kymmeniä kertoja. Ajomatkaa ei kuitenkaan tule kovin paljon, ellei nyt sitten innostu Inarilla käymään enemmän kuin kerta vuoteen.

Touareq kiinnosti siksi, että se sopisi kakkosautoksikin. Vetokyky sillä pitäis numeroiden mukaan riittää. Koria sais siitäkin korotettua ja renkaita vähän isommiksi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.01.2025, 23:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ks75 Näytä viesti
Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. 😉
Mul on Hilux 1998 lopulta melko hyvät hidas 1 ja pakki. Siinä ei hyvä maantieteho, eikä 2500 kilon vetopaino. 4 vetoisella Vitolla hinasin jonkin painoista traileria, siinä oli automaatissa vissiin 7 vaihdetta ja saman tuntuinen automaatti 320 CDI ML Mersussa. Siinäkin jonkinmoista vetokykyä.

Toyota HDJ 100 vois olla kova peli.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.01.2025, 08:44
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ks75 Näytä viesti
Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. ��
On luettu ja ymmärretty, mutta kärryn veto kilometreistä ei ollut alussa kertomusta ja totesin jos veto on vähäistä. Sanoit myös alussa että lava-autot ok jos neliovisia, kuitenkin jenkki pickupit tyrmäsit sen takia että on lava-autoja vaikka täyttävät kriteerit. Aloittajallakin on vaikeuksia aloituksen kanssa

En tiedä millaisia 4wd farkkuja sinulla on ollut, mutta kuten sanoin niin isomman kokoluokan farkku. Tuollainen A6 painaa melkein sen mitä touareg eikä automaatista pala kytkin. Sillä pääsee myös lumihangessa.

Yhäkin olen sitä mieltä että haettuun käyttöön ja varsinkin tuo kulutusrajaus mielessä katselisin itse touaregia,q7 tai possua 3.0tdi:llä varustettuna ja automaattina.
Tosin kuinka hc lumipaikkoja ajetaan? Sekin kannattaa miettiä.

Viimeksi muokannut Hcet : 11.01.2025 08:46
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.01.2025, 12:16
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Ei pickuppi oikein täytä eräjorman tarvetta riittävälle lämpimälle tilalle koirille kun niitä on enemmän kuin 1 ja ne on isompia kuin puudeli. Ja sitä oheiskamaa on sen verran että joku tuplahyttipickup on kaikkea muuta kuin optimaalinen.

Karkeesti 2005 jälkeen kaikki mikä on tullu VAG konsernilta on parhaimmillaankin epäilyttävää luotettavuudeltaan. Nelos passatti, vitos portteri kohdalla meni aika moni asia aika perseelleen. Ei ole torakkaa itselläni ollut mutta yllättyisin jos ei tollasen vanhan torakkan kanssa joudu viettämään yhtä paljon aikaa tallissa kuin maantiellä, varsinkin jos se on dieseli. Välttäisin kuin ruttoa vaikka onkin toimiessaan varmasti mukava peli.

Tuli mieleen että jos se maantiepuoli on painopisteenä niin nelosgeneraation 2006-2010 Ford Explorer menis varmaan kanssa ihan kivasti. 4,6 V8 on ihan kelpo pannu, alkuperäiset 2-osaiset sytytystulpat tahtoo hajota irroitettaessa mutta ne on todennäköisesti jo vaihtuneet. Aski on ZF 6HP alkuunsa ja sen jälkeen Fordin lisenssiversio samasta askista eli se on hyvä. Ajettavuudeltaan modernimpaa SUV kantaa edustava ja kohtuu napakka erillisrunkoinen kampe noin muutenkin. Osia ei kauheesti näistä nurkista löydy eli joutunee rock autosta tai vastaavasta tilailemaan, mutta hyvä peli muuten. Kaverilla tollanen ollut useamman vuoden ja ollut tosi luotettava kampe. 2 ukkoo, yks koira ja eräkampetta niin saa tollasenkin tosi täyteen kun lähtee viikon mettäreissulle jonnekin.

Viimeksi muokannut Macke : 11.01.2025 12:25
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.01.2025, 13:20
ks75 ks75 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
On luettu ja ymmärretty, mutta kärryn veto kilometreistä ei ollut alussa kertomusta ja totesin jos veto on vähäistä. Sanoit myös alussa että lava-autot ok jos neliovisia, kuitenkin jenkki pickupit tyrmäsit sen takia että on lava-autoja vaikka täyttävät kriteerit. Aloittajallakin on vaikeuksia aloituksen kanssa

En tiedä millaisia 4wd farkkuja sinulla on ollut, mutta kuten sanoin niin isomman kokoluokan farkku. Tuollainen A6 painaa melkein sen mitä touareg eikä automaatista pala kytkin. Sillä pääsee myös lumihangessa.

Yhäkin olen sitä mieltä että haettuun käyttöön ja varsinkin tuo kulutusrajaus mielessä katselisin itse touaregia,q7 tai possua 3.0tdi:llä varustettuna ja automaattina.
Tosin kuinka hc lumipaikkoja ajetaan? Sekin kannattaa miettiä.
Joo, ehkä kuvittelin jenkkipicuppien jatko-ohjaamoa tilavammaksi. Minulla oli D-Max pitkällä hytillä, josta oli takapenkki pois. Tein siihen taakse vanerista ja tasanteen joka oli jo melkein riittävä kahden koiran häkille. Ainoo vaan, että sitä häkkiä ei olisi saanut oviaukosta sisään...
Polttoaineen kulutus ei ole niin ehdoton raja, kuin se, että vene nousee järvestä ja pääsee koirien kanssa auraamattomilla teillä, mutta jos kulutus on järkyttävän suuri, niin sitte maasturi on kolmosauto.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2 venettä, iso ja pieni legless O/M/V Ajoneuvot 0 25.03.2013 21:45
Mikä uudeksi (city)maasturiksi? Myös metsään. Rinssi Tekniikka & Jutustelu 17 19.02.2013 10:01
Myydään Pari venettä patsuk O/M/V Muut 3 10.10.2011 21:30
Mikä maasturiksi? legro Tekniikka & Jutustelu 15 06.01.2007 16:48
L200 Maasturiksi L200-01 Tekniikka & Jutustelu 0 05.09.2005 19:19


Sivu luotu: 03:15 (GMT +2).