![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Pikkujuttuja zündung boxitTäytehommana purkuosana hankitun sytytysboxin tutkimuksia. No sieltähän löytyi kuolemaa tekevät Rifa konkat. Vaihtoon ja purkki kiinni. Muuten pikkujuttu mutta tämä yksikkö on hankala purettava.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Bosch suuttimet
Valmistautumista suuttimien pesuun / elvyttämiseen. Jemmasta löytyi jostain vanhasta projektista jääneitä suuttimia 0280150227. Päätin uhrata yhden tieteelle jotta sisäinen rakenne selviäisi tarkemmin. Sorvilla auki ja tutkimaan. Onhan hienosti hiottuja osia ja pieniä välyksiä. Tutkimukset antoivat aavistuksen siitä, että pesu ei tule onnistumaan tosta vaan.
Minulla ei ole tietoa mistä autosta nämä 0280150227 suuttimet ovat. Jos joku tunnistaa niin voi vastata. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 14.08.2024 01:30 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Suuttimien pesu
Ensimmäinen rasti oli 40v paikallaan olleitten suuttimien irtisaaminen. No lopulta irtosi ja vieläpä ehjänä.
Löysin vielä 2003 rakennetun suutintesterin. Polttoainepöntössä / painesäiliössä oli vaan kumiosat hapantuneet. Kun en parempaakaan keksinyt niin testilitkuna toimi pienkonebensa. Testerin asetukset olivat 33Hz ja 66% duty cycle. Jotta mittalasia olisi helpompi lukea vetäisin viisi jaksoa / testi. Pönttö ja retelit ei kestä täyttä 2,5bar painetta. Testit tehty 1 bar paineella. Tällä testisetupilla pääsee vertaamaan suuttimia keskenään. Vertailu speksiin vaatisi vähän lisää virittelyä. Jonkun brosyyrin mukaan näiden 0280150705 suuttimien tuotto pitäisi olla 150,8 cc/min 2,5 bar paineella. Tulokset seuraavat. 1 38 ml 2 30 ml 3 28 ml 4 13 ml toinen veto 10 ml Kakkonen vähän kyseenalainen. Kolmonen huono ja nelonen selvästi tukossa. Jopa paljaalla silmällä näki kuinka suuttimen kärki oli kovaa könttää täynnä. Mikroskoopilla kama näytti jonkinlaiselta hartsilta. 10v seisominen bensanjämät fuel railissa tekee tehtävänsä ![]() Pesunesteeksi bensaa ja injector cleaneria. Suuttimet ultraäänipesuriin ja välillä niiden päristelyä pesun käydessä. Ykkönen oli tällä mittauskierroksella luokassa 36ml. Kakkonen tokeni heti 32ml tasoon. Kolmonen 30ml tasoon ja yön liuotksen sekä lisäpesun jälkeen 34ml tasoon. Eli 1, 2 ja 3 ovat jo samassa suuruusluokassa. Nelonen parani pesun jälkeen vähän 17ml, mutta edelleen selvästi tukossa. Bensa/cleaner liotus ja uudet pesut eivät parantaneet tilannetta. Mikroskoopilla katsottuna kova könttä pysyi kärjessä kiinni ja tietysti samaa kamaa sisällä. Sattumalta keksin kokeilla piirikortinpesuainetta. Tämä tuntui liuottavan kökköä. Useamman tunnin ähräyksen jälkeen neloselle alkoi tulla 25ml tuloksia. Paranee, mutta edelleen huono. Liuotushoito jatkuu ja varoiksi uusia suuttimiakin tilattu. Saa ehdotella jos tiedossa on ärhäkämpiä suuttimien pesuaineita. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 14.08.2024 01:32 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Vaihteet
Suuttimia odotellessa voimansiirrolle tehty koekäyttöjä. Ainakin ilman kuormaa kaikki tuntuu toimivan hyvin.
Tein myös laskuharjoituksen välityksistä. Vaihteitahan tulee 40 eteen ja 10 pakkia. Välityssuhteet 150:1 ... 11:1 välillä mikäli lähtötiedot ovat oikein. Ihan tarkkoja duplikaatteja ei ole, mutta hyvin lähellä olevia yhdistelmiä kyllä. Käytäntö tulee sitten osoittamaan miten näillä sitten ajellaan. Toistaiseksi arvaus on, että Bemarin loota toimii aluevalitsimena ja Suzukin vaihteistolla ajetaan. Yksi tuntematon muuttuja on vielä prätkän suht pieni kytkin mikä puoltaa Bemarin laatikon pienten vaihteitten käyttöä. Tässä taulukko välityksistä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Savupiippu osa 1
Pakoputken rakentelussa tarkoitus oli hyödyntää alkuperäisiä osia niinpaljon kuin vaan voi. Hieno rosteriputki ja aavistus siitä, että sakemanni on rakennellut jotain sinne sisäänkin. Rohkeasti vaan kylki auki mutta ei ihan heti tyvestä.
Ensimmäinen havainto oli, että valtavan paksusta kamasta tehty. Koko pönttö painaa varmaa 10kg. Aavistus, että putkessa on Münchenin tiedettä osoittautui heti oikeaksi. Lähtöjen pituuksien tasauksia ja muutakin pimeää tiedettä. Sovittelua paikoilleen. Toteamus, että nurinpäin käännettynä sopisi kuin sormi nenään. Ei siinä auttanut muu kuin rälläkkä kouraan ja kääntämään sisäkaluja peilikuvaksi. Mutu menetelmällä koitin pitää lähdöt niin saman mittaisina kuin tällä rakenteella pystyy. Oma Argon pullo oli Johanneksen tallilla ja Johanneksella on muutenkin parempi TIG kone. Eikun sinne harsimaan pönttö kasaan. Halus näyttää faijalle ja kundihan vetäisi priima saumat pönttöön. ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Savupiippu osa 2
Aarrelaarista löytyi vanha Walkerin pönttö. Ollut joskus Rangen kakkospönttönä, mutta ei kovin kauaa kun pönttöön liimattu paperinen stikkeri oli vilä ehjä.
Tuli aika kompakti putki. Kone käy edelleen kolmella, mutta äänimaisema vaikuttaa hyvältä. Möreä. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Öljynvaihto
Tais olla jo aika. Huoltokirjan mukaan edellisestä oli 19 vuotta
![]() Sitten varsinainen tarina. Voiko öljynvaihto olla vaikea homma? No se selvisi työn edetessä. Moottoria asemmoidessa öljypropun paikka ja filtteripesän kansi eivä olleet sen kummemmin mielessä. Hurja tuuri proppuun ja filtteriin pääsi käsiksi irroittamatta etuakselia. Niin ja filtteri mahtui tulemaan kolostaan ulos. Filtteripesän kansi näytti vähän huolestuttavalta. Moottori menee aika pieniksi kun sillä aikansa ajelee kahtasataa! No varmaan jotain tekemistä tolla öljyn iälläkin. Raato tosin seissyt viimeiset 10 vuotta, mutta kyllä 9v öljynvaihtovälikin taitaa olla speksin ulkopuolella. K100:ssa filtteri on öljypohjassa sisällä. Taitaa olla jossain DIN standardissa puutteita kun Mann työkalu ei mahtunut tonne pesäkoloon. No juuri tällaisia tilanteita vartenhan näitä sorveja on hankittu. Työkalu mittoihin ja homma jatkui. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllähän tämä on tuttu jo? https://www.bike-parts-bmw.com/
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 23.08.2024 07:21 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Musta moska öljyssä
Kiitoksia sisua45:lle. Ei ollut tuo BMW varaosakauppa tuttu. Laitetaan talteen jos tarttee jotain oikeita varaosia.
Öljypohjassa ja -filtterissä olleen mustan moskan arvoitus ei ole varmasti selvinnyt, mutta service manuaalia tutkimalla kaksi teoriaa on ylitse muiden. Kama on peräisin nokkaketjun kiristimistä ja ohjureista. Toinen ehkä todennäköisempi lähde on moottorin lähtöakseli. Allaolevassa kuvassa näkyy värinänvaimennin osat 5...8. Osat #6 on kumia ja niistähän aivan varmasti jauhautuu tavaraa mikä jää öljyyn tämä värkki kun pyörii öljypohjan sisällä. Toinen samankaltainen dampperi on laturille, mutta se on ulkopuolella ja kuiva rakenne. |
#10
|
|||
|
|||
![]() konkat
Uskaltaisiko tämmönen harrastelija vaihtaa ite nuo konkat? Mistä tilastit konkat ja minkä hintaiset ne oli?
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Zündung einheit korjaus
Ei tuosa mitään tekemätöntä ole kun vaan maltilla ja huolellisesti tekee. Kannattaa katsella viestin #17 kuvia tarkasti ennen kuin ryhtyy purkamaan. Ehkä pari tärppiä voin antaa:
- transistoreiden jalat kytketty ohkasilla kuparilevyillä piirilevyyn. Juotoskohta käännetty J-muotoon. Lähtee hyvin jollain piikillä nostamalla. Tinapumppu ja tinaimusukka hyviä apuvälineitä. - konkat liimattu erittäin kovalla/vahvalla liimalla muihin komponentteikin. Varovasti irti, että muita komponentteja ei hajoa. Konkan itsensä voi tietysti uhrata. Todennäköisesti kuori on niin hapero, että kuoret jää liimaan ja loput irtoaa. - Takaisin kolvatessa mieluummin reilusti lämpöä jotta tina juoksee varmasti juotoskohtaan. Kondensaattorit ovat 0.1uF/100nF 400VDC/220VAC johtimet 15mm "silmävälillä". Korvaavaksi sama tai suurempi jännitekesto ja tietysti tuo sama mekaaninen koko jotta sopii purkkiin. Itsellä nämä löytyivät "kotivarasta". Laitoin Panasonicin 630V konkat. Jos haet ostopaikkaa niin kaikki elektroniikan komponentteja myyvät liikkeet ovat hyviä mahdollisuuksia. Tässä esimerkki Partcon tuotesivuille. https://www.partco.fi/fi/elektroniik...2-ha-100n.html . |
#12
|
|||
|
|||
![]()
OIkein paljon kiitoksia neuvoista
|
#13
|
||||
|
||||
![]() My first km / nopeusmittari
Kun kerran on ehjä siivottu mittari ja huollettu vaijeri niin miksi ei laittaisi sitä myös toimimaan. Tässähän ei tuo vauhti niinkään kiinosta, mutta kiva nähdä paljonko kesässä tulee kilsoja.
Tässä ensimmäinen! Sattuipa sopivasti. Luonto (ruoste) tehnyt reijän juuri sopivaan paikkaan mittarinvaijeria varten. ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]() Näpertelyä / wiipparit
Väliin jälleen nollahommia.
Sain lahjaksi 410:n pyyhkijänsulat niin pitihän muutkin osat kunnostaa asennusvalmiiksi. Moottori saanu vähän kipeetä taivasalla seisomisesta. Ollut jossain vaiheessa näköjään vettä täynnä. No putsaamisella ja rasvaamisella tästä selvittiin. Tässä moottorissa kaksi nopeusporrasta on toteutettu komutaatiokulman muutoksella. Siksi kolme hiiltä. Alin on maa, ylin on hidas nopeus ja vähän sivussa oleva on täysi teho. Yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Vaihteistossa on lisäksi "pyörivä kytkin" millä hoidetaan kotiinajo ja jarrutus kytkennät. Tästä ei vaan tullut otettua kuvaa. Tuli myös pieni virkistävä sorvausharjoitus kun toisesta akselista oli väännetty kiinitysmutterin kierteet paskaksi. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Jouset / iskarit
Juusolta löytyi solmuun ajetut korottavat jouset. Pienellä korjailulla niistä syntyi tähän projektiin käypäset pakat. Investoin myös uusiin pusliin. Tähänkin sai tehdä pienen sorvaushomman kun ison pään puslista puuttui sisäholkit.
Varsinainen vika näissä oli toisen jousen ison pään silmukka mikä oli vääntynyt auki. Aika lujaa sai painaa, että meni takasin muotoonsa. Yksi panta oli myös poikki. En jaksanut purkaa pakkaa ja tehdä kokonaan uutta. Katsotaan kestääkö tällainen pikafiksi. Jousta paikoilleen ja mittailemaan. U-pultit jäi vähän lyhkäsen puolelle. Iskareissa saisi näköjään olla noin 50mm lisää pituutta. Tästä kohta lisää. Oleellisinta juttua eli ottaako etubanjo edelleen öljypohjaan kiinni ei päässyt tutkimaan kun alkoi satamaan ja aika loppui. Toisen jousen vaihto jäi tulevaisuuteen. Hurjalla hakemisella Motonetistä löytyi hyvältä näyttävä ehdokas KYB #343186 Motonetin numero 33-02289. Taitaa olla Daihatsu Rocky:n iskarit? https://www.motonet.fi/tuote/iskunva...oduct=33-02289 Motonetin ja monen muunkin haun ongelma näyttää olevan, että iskareista ei ilmoiteta mittoja. Hain tänään tilaiksen ja näytti arvaukset osuneen kohdalleen. Pitkänä noin 55mm pidemmät ja kasassa noin 30mm lisää mittaa. Sopivuus selviää kunhan pääsen taas pohjolan tallille duunaamaan. Tässä vielä linkki KYB partfinder sivulle. Täältä löytyy mittoja. ![]() https://www.kyb.com.au/partfinder-by-dimensions/ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BMW K100RS -86 | J0hannes | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 01.08.2015 11:29 |
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |