![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
No ei ihme että noissa jo perushuollot suh´t "hintavia"...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#2
|
||||
|
||||
Kesäautoa kuntoon
Bemariin, 2002 vuosimallia 1974, alkoi olla tarve vaihtaa ilmansuodattimet. Tässä yksilössä alkuperäinen 1 kurkkuinen solex on vaihettu 2 x 2 kurk Dellorto 40 DHLA. Kaasareiden perässä on kääntökaaret, toimivat samalla kiihdytystorvina, ja niiden päällä Sprint Filter 6000 ilmansuodattimet. Nämä kaikki rakentelin iloisin mielin pitkin 90-lukua.
Kuva kesältä 2006. Silloin muistakseni vaihdoin vauhtipyörän kevyemmäksi sorvaamaani yksilöön ja ajoitin viri-nokan paremmin. Sen jäljiltä konepelti puuttuu kuvasta. Mutta minne hävisi ihana 90-luku? Sprint Filter suodattimiin sai ennen vaihtoelementtejä pikkurahalla, muttei enää. Halvin mitä löysin, oli Misab ruotsista. Putsareita pari + kulut = 123e kiitos. Ei saatana, ei se näin kallista aina voi olla? Tunnen huonosti japsiautoja, mutta sain jonkun vinkin, että niissä on käytetty ovaaleita putsareita suht paljon. Kollasin Asahin ja Japanpartsin online katalookeja, ja lopputulos on tuo. Kympin maksanut Subaru Leonen suodatin..! Trodoon tilausta, ja JAPKO 20700 saapui. Pohjalevy kolmen millin alumiinistä ja kansi vähän ohuemmasta. Tuplakaasari miehille kuuma vinkki: Nissan 280 ZX suodatin on hieman kapeampi ja pidempi, voisi olla vielä parempi? Vanhempi Datsun 240/260Z on oma mallinsa, sekä välimalli 280Z.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Meikäläisenkin pajassa jotain ihan oikeaa autonkotteron remonttia ollut. Pikkuautoon piti talven aikana vaihtaa kytkin, mutta sydäntalvella ei saanut mitään aikaiseksi ja lopulta homma pärkkelöityi koko vaihteiston remonttiin koska jo pitkään silppua työntänyt loota piti tässä yhteydessä laakeroida nopeasti.
Eihän se niin mene koska prinssin elämässä pitää olla vaikeuksia. Laakerit todettu kuluneiksi, fine, mutta sen lisäksi rattaat ovat sproing. Näistähän se magneettiin tarttuva silppu tulee. Lootan korjaaminen rupesi vaikuttamaan kalliilta, ja joidenkin osien saaminen näin vanhaan lootaan vähintäänkin kyseenalaista. Uudempiin löytyy paremmin osaa, eikä tommonen manuaali aiheuta niin paljoa kiimaa että jaksaisi rypeä kaikki maailman nettisivut läpi selvittääkseen miten eri suffixien osat käyvät päikseen. Korjatut vaihtolootat maksaa jo sen verran ettei oikein huvita könttäostoksena, ja nekin useimmat varusteltu 4WD vehkeisiin. Suunnitelma B, joka on nyt muuttunut suunnitelmaksi A niinkuin Automaatti, perusvarmaa ZF4HP lootaa näihin on laitettu ilman valtavia muutoksia itse autoon. Kombinaatio on jo selvillä ja homma jatkuu kun saan ostettua takaveto/sähkötön ZF-loodan, vetolevy ja turbiini Roverin kasin perään jo löytyykin joten sekin vaikutti päätökseen. Muutenkin automaatti pyörinyt mietintämyssyssä joka kesä kun ajelee, vaikka kasi jaksaa viedä kevyttä koppaa vaivatta niin silti niitä rattaita saa hämmennellä kyllästymiseen asti.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Taisi olla ihan hyvä aika kaivaa tuo pois? Tai oikeastaan olisi ollut jo aikaa sitten... Perhekuljettimen etujousen yläpää, jonka sisältä näkyy jo kääntölaakeri. Antoi pikkusen periksi heti pari sataa metriä katsastuksen jälkeen, kaupan parkkiin ajaessa ei vielä oireillut, poistuessa oli jäykempi ohjaus joka narisi ohjatessa ja vähäinenkin suuntavakavuus oli kateissa... Onneksi oli vähän ehjempi varalle olemassa, mutta uusia tuo kyllä näkyy kaipaavan. Osanmetsästys on alkanut, monessa paikkaa näkyy listattuna mutta saldoja vain toiselle puolelle. Molemmat meinasin kyllä haalia, kun tuskin se toisenpuoleinenkaan on paljoakaan tuota parempi... On vaan vähän hinnat pompanneet viidessä vuodessa, yli kaksin- melkein kolminkertaiseksi... |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Eilen tuli Disco II:sta purettua takajarrut, liukutappien putsaus ja voitelu sekä jarrusatulan ja sen kiinnitysrungon osalta putsattua ja tasoiteltua jarrupalojen osumakohdista, että liikkuvat hyvin. Samalla tuli kesänakit alle, kun auto oli seisonnassa ja talvirenkaat alla. Tänään oli viimeinen katsastuspäivä nääs
ja leimahan sieltä irtosi huomautuksitta.Etujarrut ei olekaan jumitelleet, mutta pitää niille tehdä sama ennakkohuoltona, niin onpa sitten nekin kondizionissa.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Vähän "hyvänhajuisia" hommia, ei tallissa vaan takapihalla kun kelit on tuommoset vallan kivat...
Serieksen perien purku akseleista irti, C-kasista tekniikkapaketti ulos (yläkautta, ei kuulemma mahdu poistumaan, tuli silti), ja päivänä jonakin tuon kakkos-Discon nykäisy moottorinvaihtoa varten... Perät levälleen, jos saisi ennen lumen tuloa Torsenin asennettua Pätkän taka-akselille. Löytyi yllätykset noista, taka-akselin pinionpyörästä puuttui puolet parista hampaasta, etuakselin rataspari näytti likipitäen ajamattomilta. Eiköhän noista nyt yhden murikan saa kasattua..? |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Verstaalla ei ole varsinaista särmäyspuristinta, mutta aina silloin tällöin on kuitenkin tarve saada taivutettua lattarautoja. Ostin tässä taannoin jäsen Tojo4WD:ltä kanttikoneen alavasteen pätkän ajatuksella, että teen siitä prässillä käytettävän taivuttimen.
Sahasin alavasteesta pätkän ja tein prässin työkalukiinnitykseen sopivan yläterän. Yläterään löytyi materiaali pihalta, eli kauhan huulilevyn pätkä mallia "nuolen puolikas". Kaksi pätkää selät vastakkain ja hetipiti-liimalla kiinni. Prässiin kiinnitystä varten terään piti polttaa lovi, johon hitsasin tilalle ainesputken pätkän. Putken sisälle menee jämptisti 25 mm akselista tappi, jossa on lukitusura prässin työkalupitimen pidätinruuvia varten. Prässi painaa terää sen ainesputken kautta; tappi on vain terän asemointia varten. Lopputulos vaikuttaa toimivalta. 5x60 ja 5x80 lattojen koetaivutus kertoi painemittarin mukaan, että jotakin 5-6 tonnin voimalla rauta taipui. Prässin pumpussa on paineilmakäyttöinen pikaliike, jolla saa 10-15 tonnin puristuksen aikaan. Se näyttää riittävän aika pitkälle. Käsikahvalla saa sitten tarvittaessa 50 tonnia.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 11.07.2024 13:27 |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Tunkkiin kiinnitin tuommosen putkipalkin, jatkopala välissä, paketti pitkällä ruuvilla kiinni tunkissa. Tuurilla sattui palkin reiätkin kardaanin reikien jaolle... Helposti kyllä sai tuolla virityksellä entisen pois, ja Torsenin tilalle, mitä nyt pikkasen piti tehdä perän säätömuttereille banjoon tilaa, kun pikkusen poikkeaa mitoitus Classic -Rangen ja Series kakkosen murikalla. Vaan sinne kuitenkin upposi, kun aikansa teki vähän kerrallaan lisää tilaa... Tämä kuitenkin yllätti, kardaanin laipasta ei edes orastavaa vuotoa, jarrukin pysynyt öljyttömänä. Vissiin onnistui silloin kunnostuksen yhteydessä tiiviiksi saattaminen, miulle saapuessa oli jakoaskin öljyä vuotanut tuolta ulos ja käsijarrulle... Noinkohan tuon saisi huomenissa koeajolle, eniten jännittää mahdolliset ujellukset, eli osasinko säätää hammaskosketuksen oikein. Torsenin käytöskin on mielenkiintoinen odotettava, tuskin kuitenkaan huonompi mitä perinteinen avoin perä. Omat ainoat kokemukset Torsenista toistaiseksi kakkos-Discon keskitasauspyörästössä, semmonen kivan huomaamaton ja selkeätoiminen, jääkelillä jäi luistoneston valon vilahtelut käytännössä kokonaan pois verrattuna avoimeen perään siinä... |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| parturissa tapahtuu | SAMROCK | Chit-Chat | 9 | 10.09.2007 18:10 |
| kärkölässä tapahtuu.. | toyota4x4 | Chit-Chat | 15 | 15.04.2007 11:11 |
| Kilvetön mopo tallissa? Oonko rikollinen? | kokkolanpoika | Chit-Chat | 14 | 12.12.2006 20:42 |
| NHL:ssä tapahtuu.. | SamppaFIN | Jääkiekko | 3 | 05.05.2004 14:56 |
| NHL:ssä tapahtuu | SamppaFIN | Jääkiekko | 4 | 12.05.2003 12:27 |