![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tesla or not to Tesla...that is the questionSähköautokokemuksia Suomen talvessa..... Mika Treuthardt Soon tämä Tessukointikin Lapisa tyyristä hommaa. Kylmät akut, tunnin lataus, saat 6% akkua ja maksaa 25€. Ootellessa sakilla Pyyssä mennee 100€/nuppi. Sittä et edes ite pysty ajamaa mökille, taksi 30€. Saatu sähkö sullaa pakkasessa yöllä. Kyllä on seuraava diiseli ja nastat. https://t.co/IwtyVeQHTD (https://x.com/mikatreuthardt/status/...B0ZDfUQcw&s=03)
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Joo, kyllä tämä patteriautoilu on yhden aikakauden suuri ”vihreä huijaus”. Pelkästään akuston ylläpito ilman latausta ja akuston lämmitys voi syödä 10-15Kwh energia päivässä. Tuohon kun lisää laturien ja siirron hävikin, niin ollaan helposti yli 20Kwh:n päivittäisessä kokonaiskulutuksessa per auto. Ainoat tahot jotka tässä voittavat ovat sähköyhtiö ja valtio.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Aika sissejä on kyllä ne ketkä lähtee etelästä Lappiin sähköautolla kovilla pakkasilla ja samaan aikaan kun muutkin siellä yleisten laturien luona. En ihmettele yhtään että vituttaa, mutta eikö se nyt ole ihan ilmiselvää...
Voihan se olla, että sähköautot on vaan välimenevä vaihe ja lopulta kaikki ajaa vetyautoilla tai polttaa synteettisiä polttoaineita polttomoottoreissaan. Aika näyttää, mutta tällä hetkellä sähkö tuntuu lyövän läpi länsimaissa.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Niin siis vetypolttokennoautohan on periaatteessa täysi sähköauto, sillä erotuksella että se ei tarvitse suurta ajoakkua, kuten patteriautot. Polttokennoautolle riittää noin 15-20Kwhn akusto, sillä polttokenno lataa akustoa koko ajan ajon aikana eikä tarvitse valtakunnanverkkoa yhtään mihinkään. Meillä on ollut ko vuonna 2012 käytössä vetytankkausasema, ja jo silloin ajelimme muutamalla autolla, joiden kulutus oli luokkaa 1Kg vetyä sadalla kilometrillä. Siitä voi sitten miettiä, että minkä vuoksi valtiomme ei ole tätä kehitystä tukenut…
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä se pitää teslaankin asentaa vetokoukku ja hinata perässä semmosta 100Kwn agregaattia 600L polttoainesäiliöllä. 😂 Tämähän on sitä kuuluisaa vihersiirtymää parhaillaan. Tämäkin vaihtoehto tulee paljon halvemmaksi kuin ladata autoa noista latauspisteistä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jos parina päivänä vuodessa on kallista ladata sähköautoa, niin jäljelle jää vielä n. 360 halpaa yötä vuodessa. Dieseliä ja bensaa tuntuu olevan aina kallista tankata, varsinkin jos ajaa paljon.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#8
|
|||
|
|||
![]()
No itse en täällä pohjoisessa voisi käyttää sähköautoa pitkien välimatkojen ja peräkärryn tarpeen vuoksi. Yhdessä testissä mittasimme toimintasäteeksi 100Kwhn akulla alle 150km -30c lämpötilassa kärryn kanssa. Eipä kovin kauas uskalla lähteä tuolla pelillä ajelemaan. Litium akun ominaisuudet ovat kylmässä surkeat, ellei akkua lämmitetä. Tämä johtaa siihen, että auto käyttää osan sähköstään ajoakun lämmitykseen jopa ajon aikana. Ja kun akku sijaitsee pohjassa, niin se ei liene ole kovinkaan lämmin paikka pölisevällä lumisella tiellä noissa lämpötiloissa.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mietin itse tätäkin asiaa jo aiemmin et mitäköhän esim. puolustusvoimat, pelastuslaitos ym. ovat mieltä tästä sähköistämisestä......ensimmäinen ulostulo minkä itse huomasin
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
”Etu menetetään”
Hän nostaa esiin myös ympäristöä koskevan ulottuvuuden. Sähköauton akkujen valmistusprosessi tuottaa hänen mukaansa ilmakehään huomattavasti enemmän hiilidioksidia kuin polttomoottorimallien valmistaminen. Niinpä sähköautojen on pysyttävä liikenteessä riittävän pitkään, jotta niiden ajamat nollapäästöiset kilometrit kompensoivat valmistuksessa syntyneet päästöt. – Mikäli sähköauto heitetään saman tien haaskuuseen menetetään nollapäästöisiin ajokilometreihin perustuva etu. https://www.iltalehti.fi/autouutiset...0-d10a2efcfe82 Sähköautojen hiilijalanjälki on ekologisuus on melkoista viherpesua....mutta eihän niitä faktoja haluta kovinkaan tuoda esiin, nyt taas kerran lipsahti.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |