![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Itselläni on Muuli 1400SL. Yksi akselinen. Vuonna 2012 uutena ostin. Suurimman osan ajasta toki seisoo käyttämättömänä. Mutta on sillä paljon silti vedetty. Joka vuosi useampi kuorma polttopuuta, reilun kokoisia kuormia. Ja joskus on ollut soraa, hiekkaa, multaa, jne kyydissä ylikuormaa. Nämä yleensä ollut lyhyttä siirtoa, pihamaalla kottikärryn korvikkeena, saa tavaran siististi siirrettyä paikasta toiseen. Mutta on myös pidemmän matkan maantie kuljetustakin ollut ylikuormilla. Pohjavaneri alkaa olla vaihtokunnossa. Mutta suurin syy varmasti säilytys ulkona säiden armoilla. Ja alkuperäiset renkaat vaihdoin viime vai toissa kesänä. Toinen repeytyi kyljestä ja toinen oli jo pahasti murtunut myös. Ostaessani vertailin paljon eri kärryjä. Tässä lavan mitat oli suhteellisen isot. Reilu 3 metriä pitkä. Ja muistin varaisesti, olikohan 1.4 metriä leveä? Kärryn omamassa suhtkot kevyt, kuormalle jää papereissa 560 kg kantavuutta. Monessa muussa yli 3 metrin pituudella, kantavuus oli immoitettu n. 500 kg molemmin puolin. Ja varsinkin telikärryt jäi jopa alle 500 kg. Itse ainakin halusin hyödyntää maksimi laillisen kuorman kantavuudemän. Ja tuo muuli on kevyt vetää myös isolla kuormalla. Tyhjänä toki montuista pomppii, mutta ei silti pahasti. Vaimon isä osti joieakin vuosia sitten IKH, yksi akselisen rosteri kärryn. En mallia muista, mutta joku noin 3 metriä siinnäkin pituutta. Tyhjänäkin se on raskas vetää ja kuormalla vielä raskaampi. Ja kanta vuuttakaan ei tainnut olla, kuin ehkä 490 kg (voin muistaa väärin), kärryn omamassa iso.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jarrullisten kärryjen jarrujen säätöön kannattaa lukee valmistajan ohjeet.
Yks isompi kärry jota auton kuljetuksiin lainailen. Oli kerran katsastukseen vaihtaneet uudet hilut rumpujen sisään. Vaihdon syy oli loppuun kuluneet kengät, yleensä ei oo kuulemma katsastukseen tarvinnut jarruihin tehdä mitään. Katsastuksessa ei mitään mainintaa vaihdon jälkeen, hyväksytysti meni läpi. Mutta kun tasaisella peruutti, joskus onnistui, joskus veti jarrut jumiin. Alamäkeen kärry meni edellä karkuun, ettei aisaa painanut kasaan. Muttä ylämäkeen ei pystynyt peruuttamaan ollenkaan. Al-ko omilta sivuilta säätö ohjeet. Vaijereissa piti olla joku 2-3 cm löysää. Olivat liian kireälle nyt säädetty. Kun lähti peruuttamaan, jarrukengät ei rumpujen sisällä päässyt heittään nurin niskoin, kun vaijeri liian kireällä. Löysättiin ja säädettiin ohjeen mukaan, alkoipa jarrut toimia niin kuin pitää. Eikä ollut iso homma säätää.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dollysta kysymystä | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 108 | 18.05.2020 18:16 |
Ilmastointilaitteesta kysymystä | hiluvitkutin | Chit-Chat | 12 | 19.08.2018 22:37 |
syylarista kysymystä | hitoy | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.05.2015 10:05 |
pakosarja kysymystä. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.01.2009 13:34 |
Kysymystä pukkaa... | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 16.07.2004 10:12 |