|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Suzuki Igniksen nelivetoVoiko Suzuki Igniksen viskoosikytkimen vaihtaa kiinteään kardaaniin, eli jatkuva neliveto päällä? Tiedän toki bensankulutuksen nousevan, mutta muodostuuko jotain oikeaa ongelmaa, hajoaa, ei toimi tms.?
|
#2
|
|||
|
|||
Voi olla melko kankee kääntymään sen jälkeen kun tulee jäykkä neliveto ja muutenkin voi olla mielenkiintoinen ajella...
|
#3
|
||||
|
||||
Jos nyt puhutaan ihan normaalista käyttöautosta, niin ei jäykkä neliveto toimi ollenkaan kuivalla asfaltilla. Auto ei käänny ja paikat hajoaa jos ei ole tasauspyörästöä.
|
#4
|
||||
|
||||
Saattaisi vähääkään asiallisempi toteuskin olla suh´t järjettömän hintainenkin.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#5
|
|||
|
|||
Kardaanin päässä, takarenkaiden välissä näyttäis olevan sellainen tyypillinen takavetoisen tasauspyörästö.
|
#6
|
||||
|
||||
Nyt olikin kyse keskitasauspyörästöstä.
__________________
-Pauli- |
#7
|
|||
|
|||
Onko sieltä toi visko rikki vai miksi se edes lähtökohtaisesti pitäisi korvata kardaanilla?
|
#8
|
|||
|
|||
ok, en tajunnut että selainenkin on.
|
#9
|
|||
|
|||
Joo, minulla on vahva epäilys että visko ei toimi. Jäin sutivista eturenkaista kiinni jäävalliin. Tosin joku sanoi, että abs valon palaessa neliveto ei toimi kovin hyvin. Vaihdan ensiviikolla abs anturin ja testaan uudelleen.
|
#10
|
|||
|
|||
Viskokytkimessä tuskin on mitään elektroniikkaa, joten veikkaisin ettei sillä, abseilla ja nelivedon toimivuudella ole mitään yhteistä. Viskokytkimistä saa sen sijaan lukea vähän joka merkin kohdalla, että jossain vaiheessa tulee kilometrit täyteen. Vuotaat nesteet pihalle, menee kokonaan jumiin tai jotain muuta. Joten siltä suunnalta ensimmäisenä lähtisin vikaa etsimään.
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
#11
|
|||
|
|||
Ei vaikuta abs-jarrujen vika tosiaan viskokytkimeen, niinkuin tuossa edellä mainittiin.
Viskokytkin on helppo tarkistaa. Kokeile nostaa auton perä ilmaan ja pyörittää kardaanista viskon takapuolelta saatko pelkästään sieltä pyöritettyä takapyörä, jos pyörii ilman vastusta tai edes on kevyehkö pyörittää niin silloin se visko on rikki. Jos saat auton nosturille niin aina turvallisempi. Kaikki pyörät ilmassa saa tutkittua tuleeko vaihteistolta edes vetoa kardaanille. Jäykäksi en tuota tekisi. Ei kestä kauaa kun ei ole tarkoitettukaan kestämään ilman viskoa. Jotain hajoaa vaihteisto/kulmavaihde suunnalta, todennäköisesti vedon kulmavaihteelle välittävä kiinteä holkki vaihteiston tasauspyörästöstä, olettaen että rakenne on samanlainen kuin vanhemmissa swifteissä. Swiftin laatikoita on muutama tullut korjattua kun spooriholkki katkeaa liukkaalta pinnalta pitävälle sutiessa. |
#12
|
||||
|
||||
Saa sen jatkuvaksi nelivedoksi kun ottaa viskon irti ja sorvaa sen viskon ulko mittojen mukaan kiinteän metallipalikan ja kiinnittää 10.9 pulteilla kardaanien väliin. Tolleen mulla on balenossa mutta siitä saa vaihteiston kyljestä kesäksi sen nelivedon pois kytkettyä. Ei ole mitään tuosta hajonnut vaikka nyt talvikeleillä ajellu nelivedolla.
|
#13
|
|||
|
|||
Igniksen neliveto taitaa melko suurelta osin perustua Balenon nelivetoon. Se sama systeemi oli nimittäin myös Lianassa. Ja Swiftissä, SX4 ja taitaa olla jopa uudessa Vitarassa. Tosin sillä erotuksella, että noihin on lisätty namiskuukkeli millä voi vapauttaa sen nelivedon. Balenossa ja lianassa sen pystyi itse poistamaan käytöstä sieltä vaihteiston luota tappia säätämällä. Oisko Igniksessä myös tuollainen jos siellä ei ole sitä valinta namiskuukkelia ohjaamossa?
Balenossa ja Lianassa se vaati keulan sutimista, jotta perä aktivoituu. SX4 kanssa on myös sama juttu. Igniksellä en ole lumella ajellut niin en tiedä miten siinä toimii, mut vahva veikkaus, että ihan samanlailla se sekin menee. Mutta jo muinoin Balenossa ja Lianassa oli ongelmana, että ne viskon öljyt pitäisi vaihtaa jotta se järjestelmä toimii kunnolla. Olikohan se raja joku 200-250tkm? Ja missään ei tietenkään kerrota mitä öljyä sinne laitetaan. Eikä sitä ole suunniteltu vaihdettavan. Mut vaihtaa sen viskon johonkin rautaputkeen vaan niin saa 50/50 nelivedon jatkuvaksi. Olettaen viskon olevan rikki. Mikäli siellä sit löytyy tuo millä nelivedon voi poistaa käytöstä niin kehittelee siihen jonkin sähkömoottorin, joka liikuttaa sitä tappia. Sen myötä voi ajella etuvedolla kun ei ole tarvetta nelivetoon ja sit taas voi kytkeä nelivedon päälle kun sitä tarvii. |
#14
|
|||
|
|||
Uudessa Vitarassa saa kyllä lukittua 50/50 sen vedon etu/taka-akseleille eli ei se täysin samanlainen setti ole. Siellä on eri ohjelmat "lukittamattomalle" nelivedollekin että täpyn älykkäämpi on olevinaan kuin Suitsan perusneliveto mikä löyty Swiftistä ja Igniksestä.
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...a-nelivedolla/ Ja Vitara: "Lock-asennossa voima jakautuu tasaisesti etu- ja taka-akseleiden välillä, jonka vuoksi se sopii vaikeakulkuisessa ja vaativassa maastossa ajamiseen. Asetus vaihtuu Snow-tilaan nopeuden noustessa yli 60 km/h. https://www.suzuki.fi/mallisto/vitara/allgrip-neliveto/
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#16
|
|||
|
|||
Tuossa taidetaan tarkoittaa sitä että etuvetoista versiota ei ole saatavilla, vaan ainoa vaihtoehto on neliveto. Ehkä voisi olla vähän paremmin muotoiltu lause tuossa jutussa.
Nelivetojärjestelmä on sama S-Cross ja Vitara malleissa, kun taas Across on Toyotan tekniikkaa ja täysin erilainen. Nämä ovat AUTO-asennossa pääasiassa etuvetoisia ja voimaa kytketään takapyörille tarpeen vaatiessa. Viskokytkintä ei ole vaan kulmavaihteen kautta kiinteä kardaani välittää vedon jatkuvana taka-akselille jossa kytketään veto sähköllä tasauspyörästöön. LOCK-asennossa voima on tosiaan jaettu tasan eteen ja taakse 60km/h asti. Sport ja Snow taas muuttaa voiman jakautumista kuljettajan kaasun käytön, ajotyylin ja ajoalustan pidon suhteen. Uusi Ignis on viskokytkimellä ja maastoautomaisella jäykällä taka-akselille. SX4 on periaatteessa samaa tekniikkaa mutta vanhempana vain. Näissä pystyi valitsemaan 2WD, AUTO ja LOCK. Muuta mukautuvaa ei siis ole kuin tuo automaattinen nelivedon kytkentä. |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Suzuki/ bensa neliveto max.20k€ | Gloid | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.01.2023 14:01 |
Suzuki Balenon neliveto | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 68 | 28.05.2015 06:49 |
Suzuki Vitara -92 neliveto ei ala vetämään! | Faitteri77 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 18.10.2014 05:56 |
Suzuki Vitara -91 neliveto | Jeepp | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 28.01.2011 12:05 |
Suzuki SJ410 ja neliveto kadulla | Puska-suska | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.01.2011 11:35 |