![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() Mites nuo käsikäyttöset napalukot, kannattaako ne pitää aina päällä ja sisältä sitten kepistä vetää nelikko päälle ja takaisin? Ja onkos näissä vanhemmissa Vitaroissa ja jimnyissä mitä kannatta ostohetkellä tutkia erityisesti?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Huoletta olen ajellut talvella neliveto päällä. Tietysti jos oikeasti kuiva tai sula asfaltti osuu kohdalle, vaihdetaan takavedolle. Varsinkin parkkihalleihin ajaessa sen heti huomaa, jos 4-veto unohtunut päälle. Mutta ei sieltä tosiaankaan mitään hajoa. Toki aiheuttaa kuormaa voimansiirrolle eli saattaa lyhentää jonkun tuhat kilometriä elinkaaren loppupäästä. Itse en ole siitä murehtinut.
Manuaaliset napalukot on ihan hyvät, mutta arkiautossa automaattiset tai Jimnyn alipeineiset on kyllä todella huolettomat ja toimivat. Rajummassa offikäytössä manuaaliset on toimivaksi todettu ja miksei ihan arkikäytössäkin, ovat vaan vähän työläämmät, jos haluaa ettei takavedolla etupäässä pyöri kaikki romut turhaan. Ruosteethan ne isoin murhe näissä mielestäni on. Tekniikan kolinat ja jurinat on korjattavissa ykkös satasilla. Jos autossa levikkeitä tai helmamuoveja, niiden alla voi olla melkoisia yllätyksiä. Vitaroissa ja Jimnyissä kannattaa kurkata takakulmien kuntoa sisälokareissa, takalattian kunto maton alta ja jalkatilat mattojen alta. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Onneksi itsellä pysyy työkalut hyppysissä ja esab löytyy myös, joten joskus jos ruoste hommia eteen sattuu niin saa itse tehtyä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jimppa on oikeasti liukkaalla ainakin naiselliselle naiselle mahdoton ajettava takavedolla. Sensijaan nelikkona menee jopa all season-rengastuksella, kun vaan muistaa jarruttaa/hiljentää ajoissa
![]() Vetotavan vaihto sujuu yhdellä vivunliikkeellä kabiinista kytkin pohjassa(jopa <100km/h vauhdista), ei vaadi mitään jumppaa.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kotelomekko tai piukka hame vaikka tiukatkaan nailonit jalassa ei vaikuta polkimien käyttöön mitenkään, rakenne kynsilläkin pyörittää rattia siinä missä "äijän" pureksituilla surunauhaisilla, mahdolliset laitetut hiukset ja meikkikään tuskin suuremmin ajosuoritteeseen liukkailla vaikuttaa sen enempää kuin rasvainen kuontalo & sänki leukaperissä "äijällä". Lainaus:
Lainaus:
2005 --> 2019 ihan vain nappia painamalla. Edit: Puoliskon lisäyksenä myöskin aivan kabiinista, ulkona käymättä. ![]() Vaan asiaan: Tainnut aiemminkin Jimny ketjussa mainita että keula on myös todella ruostealtis paikka. https://www.google.com/search?q=jimn...&bih=625&dpr=1 Meillä 2008:issa ei pehmeää ollut kulmissa, eikä siinä pahamaineisessa "takakontin" poterossakaan. Mutta keula valojen ja muovien takaa sormella puhkottavan hapero. Paha vain että tuolle muovien takana olevalla alueella jonne katsurikaan ei oikein pääse kurkkimaan & koputtelemaan sijaitsee myös etummaisimmat korin kannakkeet! Muutaman tapauksen tiedän ensioireena keulan mätimisestä että ajovalojen säätö lakkasitoimimasta kun ei kovaa jäljellä mihin vastata. Nökäreellä tuli ajettua 150K josta 90% kaupungissa, eli talvisin varsinaisessa suolasateessa. Pesty kyllä säännöllisesti ja huolella painepesurilla, niin päältä kuin altakin, mutta sattuneesta syystä ei konehuoneesta tahi maskin takapuolelta... Massaamaton vehje, eli syy vai seuraus ruostumis/ruostumattomis paikoille? Soiniselle vastaisin tuohon vikuruuteen että jos on niin liukasta "city" oloissa että Jimppa hankalaksi takapotkulla muuttuu, niin se on kyllä muuttunut silloin jo aika hemmetin huonoksi etenemään kevyen perseensä tähden. Jos taasen nelikolla yrittää kaupunkiajossa turhan rivakasti liukkailla kimmottaa, niin silloinpa se vasta kummalliseksi muuttuukin. Ensin aliohjautuu ja puskee pirusti, sitten sladdaa ja heti perään mennäänkin nelipyöräluisussa sinne minne massa vie. Järkevästi ajaen ei mitään ongelmia. Monin verroin kaikin puolin parempi sitymaasturi kuin yksikään niistä varsinaisista sitymaastureista. Motarinopeuksilla sitten takapotkulla liukkailla ihan oikeasti vaarallinen...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. Viimeksi muokannut wikke : 07.09.2022 20:01 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jäykällä nelivedolla liukkaalla ajamisessa on sitten se puoli, että jos se lähtee kirjottamaan , niin takaisin hallintaan saaminen on hankalampaa kuin pelkällä takavedolla. Koska etu ja taka-akselin välille ei voi syntyä pyörimisnopeuseroa, niin se pakottaa jonkun renkaan luistamaan siinä tilanteessa kun auto menee sopivasti poikittain. Keskitasauspyörästö tms. Poistaa tämän ongelman.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Hmm, näin mielikuvaharjoituksena yhden talven jimnyilleenä tuossa tilanteessa nelivedolla ei auttane ainakaan heti edes se perinteinen kytkimen painaminen pohjaan ohjaten haluttuun suuntaan ja se toinenkin perinteinen eli oikaiseminen antamalla lisää kaasua on epävarmempaa kuin keskitasauspyörästön kanssa (ottamatta kantaa tehojen riittävyyteen).
Viimeksi muokannut nemola : 08.09.2022 07:59 |
![]() |
Luokat |
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 10 (0 jäsentä and 10 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? | Sirernog | Tekniikka & Jutustelu | 188 | 20.04.2012 20:30 |
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... | regular | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.05.2007 22:13 |
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 25.06.2006 17:18 | |
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.02.2005 19:17 |
Tyhmiä kysymyksiä | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 13.09.2004 13:47 |