Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.04.2022, 07:57
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Minulla on Keravalla sattumoisin yksi sarja 235/75R15 All Terraineja Samurain=Jimnyn vakiovanteilla varastossa, jos joku haluaa käydä sovittamassa. Lisäksi Jimnyn 6×15 et0 Dotz vanteilla sarja samanlaisia renkaita vielä varastossa odottamassa kesää.
Kiitos tarjouksesta näin viiveellä, mutta pähkäilyn tuloksena luulisin sopimisen arvioinnin onnistuvan riittävällä (?) tarkkuudella pienemmälläkin rengaskoolla ja mittailemalla. Juutuuppivideoiden perusteella rohkenisin olettaa, että ainakin vielä 215 leveällä renkaalla ja vakiovanteella kriittisin mitta olisi eturenkaan ja sen edessä olevan läpän (ja ehkä sisälokarin) etäisyys renkaan ollessa käännettynä. Pari tonnia ajetulla 175/80R16 nastarenkaalla mitattuna ja nettilaskurin mukaan rengaskokoja vertaamalla 215/80R15 jättäisi tilaa viitisen milliä. Tämä siis auton ollessa tasaisella maalla.

Jos olen ymmärtänyt päissäni oikein Jimnyn alustageometriaa, niin akseliväli ei ole aivan vakio vaan muuttuu hieman joustoliikkeen mukana (pitkittäiset tukivarret). Siksi voisi olla vielä tarpeen mittailla etupyörän sisäänjoustoa siten, että tuo tukivarsi olisi korin suuntaisesti, jolloin etupyörä on kai niin lähellä tuota läppää kuin voi olla.

Koko 205/80R16 kyllä himottaisi laajemman rengasvalikoiman vuoksi, mutta ilman alustan korotusta sopiminen voi mennä jo liian tarkalle muussa kuin poseerauskäytössä. Tuolla saisi kyllä ehkä maksimoitua maavaran lisäyksen kapeahkolla renkaalla. Koosta 215/80R15 olen bongannut netistä pari kolme mainintaa tyyliin full flex no rubbing.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.04.2022, 15:36
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Edessä oleva läppä tosiaankin ensimmäisenä ottamassa renkaaseen käännettäessä. Läppää todennäköisesti helppo taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla. Kuvassa oman korotetun Jimnyn 235/75r15 Nokialainen 0et vanteella tasaisella renkaat käännettynä. Väliä jää n.10mm.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220403_151319.jpg‎
Views:	324
Size:	174,2 Kt
ID:	101706  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.04.2022, 05:25
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220407_060704.jpg‎
Views:	232
Size:	172,7 Kt
ID:	101741  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.04.2022, 13:08
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.

https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s

Viimeksi muokannut nemola : 07.04.2022 13:11
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2022, 11:51
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Löysin _ehkä_ osanumeron (99122-77R10-ZVR) tuollaisille japsimarkkinoiden Jimnyn ulkopeileille, joista ilmeisesti toisessa on tuollainen apupeili. _Ehkä_ siksi, että tuo löytyi eBaystä myynti-ilmoituksesta. Mutta tuossahan on se ongelma, että tuohan tulisi Suomessa kartturin sijasta kuskin puolelle, joka toki olisi kiva sekin, mutta vähemmän hyödyllinen, koska kuskihan voi avata ikkunansa ja kurkkia renkaita.

Kun on tottunut muissa japsimerkeissä runsaampaan japsimarkkinoiden automallien osatarjontaan lähempänäkin Suomea, niin hiukan ihmetyttää Jimnyn kohdalla tuollaisten huono löytyvyys netistä Japanin ulkopuolelta. Tuollaisen apupeilin lisäksi esim. Suzukin OEM LSD taka-akselille (9912P-77R21) voisi kiinnostaa, jos/kun se toimisi tarvikeosia paremmin yhdessä Jimnyn sähköaivojen kanssa. Esim. 4L-alueella Jimnyn vakio jarrulla ilmassa olevaa pyörää jarruttava "apukuski" ja jarrut voisivat päästä vähemmällä, jos se toimisi lukitsevana herätteenä tuolle LSD:lle (Torsen?) ja sen jälkeen veto päällä etenemisestä huolehtisi tuo LSD sähköaivoja tasaisemmalla vedolla. Voisi kuvitella tai ainakin toivoa, että ainakin tuo OEM toimisi tuohon tyyliin. Bonuksena tuollainen LSD voisi tehdä Jimnyn takavedolla ajamisesta etenemiskykyisempää.

EDIT: Aika niukkaa on Japanissa melko yleisen rengaskoon 185/85R16 tarjontakin muualla.

EDIT2: Jaa, saattaahan se olla, että tuossa eBayn ilmoituksessa kaupataan vain peilien kuoria (Cover) ja tuo apupeili ei tule niiden mukana.

Viimeksi muokannut nemola : 16.04.2022 12:11
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2022, 17:10
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.

https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s
En ryhtynyt Googlettelemaan, mutta luulisi universaale saavan joka toisesta tarvikeliikkeestä? Moisia näkee useinkin milloin missäkin ajokeissa (ainakin kaupungeissa kanttikiven kurkistimina & taskuparkki jeesareina), ja tuskinpa ne aina merkkikohtaisia on...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.04.2022, 20:24
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.

EDIT: Lisäsin vielä parit kuvat bongaamistani myytävistä peileistä. Apupeilit näyttäisivät olevan kiinteästi kiinni isossa peilissä. Osanumerot eroavat, joten jotain eroa peileissä lienee, ehkä väri ja onko sähkölämmitys vai ei tmv. Nelivetoisessa Dacia Dusterissa on muistaakseni samassa paikassa eli peilin alareunassa kameran linssi, jonka kuva näkyy kojetaulun näytöllä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-16_21-13-43.png‎
Views:	222
Size:	779,4 Kt
ID:	101856   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-31-15.png‎
Views:	156
Size:	419,3 Kt
ID:	101858   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-35-37.png‎
Views:	165
Size:	396,3 Kt
ID:	101859  

Viimeksi muokannut nemola : 17.04.2022 15:52
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.04.2022, 09:19
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Liitteiden kuvissa tiedoksi takavanteiden muovisten napakuppien osanumero ja hinta merkkiliikkeestä Suomesta viime syksyltä. Voihan nuo siirtää toisista vanteistakin, mutta kun talvirenkaissa on pyörimissuunta merkittynä, niin päädyin hankkimaan talvivanteisiin omansa, ettei tarvitse muuten merkitä talvirenkaiden paikkoja ottaessa ne pois alta. Kannattaa huomioida, että jos tarvikevanteissa on isompi keskireikä, niin noiden sopivuus ei ole taattua.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	jimnynNapakupit2.jpg‎
Views:	164
Size:	149,9 Kt
ID:	101919   Click image for larger version

Name:	jimnynNapakupit1.jpg‎
Views:	145
Size:	134,6 Kt
ID:	101918  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.04.2022, 08:14
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.
Löysin sattumalta yhdeltä juutuuppivideolta japsikilpisen Jimnyn, jossa oli molempien puolien ulkopeileissä tuollaiset pienet apupeilit, mutta kuskin puolella (eli Suomessa kartturin) ei ollut peiliä eturenkaan näkemiseen. Eli se oli ilmeisesti joku tarvikepeili. Vaikeuskerrointa tuollaisen itse tekemiseen lisäisi peilin saaminen oikeaan kulmaan, kun tarvikepeilit perustuvat vain laajakulmaan ja ne kiinnittyvät pystysuoraan. Ehkä tuo jää mielikuvaharjoitukseksi. Näppärä näpertelijä tekisi ehkä vaikka 3D-tulostimella sopivan välikappaleen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.05.2022, 11:44
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.05.2022, 19:12
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Tämä järjestelmä tuntuu toimivan hyvin tiukemmassakin tilanteessa esim. jyrkässä rinteessä. Myös pidon vaihdellessa nopeasti puolelta toiselle epätasaisessa rinteessä en ole havainnut tukehtumisilmiötä vaan osaa jarrutella aina oikeita pyöriä. Kytkettävien lukkojen veroinen se ei sentään ole, mutta reilu parannus verrattuna vaikkapa edellisen sukupolven Jimnyyn!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.05.2022, 08:43
Rakennusmetsuri Rakennusmetsuri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 21.01.22
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 19
Perusasetus

Huomasin, että TekniikanMaailman autosisällön tuottaja Lauri Ahtiainen kertoo artikkelissaan,
että Suzuki Jimny on hänen maailmassaan ainoa auto ikinä, mikä on herättänyt voimakasta omistamisen halua.
Autotoimittajan työnkuva huomioiden tätä voi pitää Jimnyä kohtaan jonkinlaisena papukaijamerkkinä.

https://tekniikanmaailma.fi/autojen-...okin-ihan-muu/

Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri : 26.05.2022 08:47
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.05.2022, 10:51
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Ahtiainen taisi nykymallin Jimnyyn tutustuessaan kirjoitella TM:n sijaan vielä Moottoriin:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...htava-pikku-g/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...loisin-uutuus/

Itse aiemmin vain itsekantavia kokeneena voin tässä samalla tunnustaa ihastuneeni mm. tähän: "Erillisrungon ansiosta rengasäänet vaimentuvat erinomaisesti." Vakioilla kesärenkailla menee kuin sukkasillaan ja nastarenkaillakin nastojen ujellus on vaimeata.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.11.2022, 19:25
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakennusmetsuri Näytä viesti
Huomasin, että TekniikanMaailman autosisällön tuottaja Lauri Ahtiainen kertoo artikkelissaan,
että Suzuki Jimny on hänen maailmassaan ainoa auto ikinä, mikä on herättänyt voimakasta omistamisen halua.
Hän perustelee tuota haluaan podcastin Ajatuksia Autoista jaksossa 16 mielestäni aika hyvin (kohdassa 19:40-21:00).

"Miten uusi Bronco pärjää retronostalgiamaasturikisassa uuden Defenderin, Wranglerin ja Jimnyn kanssa?"

https://open.spotify.com/episode/3HsihaaCsx3UaLVUyjfam2
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.04.2023, 19:02
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
Noin tuli siis kokeiltua kesäkelillä hyvin tuloksin. Viime talvi tuli ajeltua ympärivuotisilla renkailla ja pari kolme kertaa jäi kiinni ristiriipunnan sijasta ristisutimistilanteeseen. Jäin miettimään miksiköhän ainakin vaikutti siltä, että tuo Jimnyn luistonesto tmv. (joka irroitti auton kesällä ristiriipunnasta) ei aktivoitunut talvella lumessa, kun mikään pyörä ei ollut ilmassa ja auto ei ollut pohjasta kiinni. Hitaalla nelivedolla kokeilin myös ja sillähän sen pitäisi aktivoitua.

Irti pääsi sitten pari kertaa laittamalla sutivan renkaan alle kumimaton ja kerran liukkaammassa paikassa oksankarahkan. Jäi vaan mieleen, että vaatiiko tuon Jimnyn vetoavun aktivoituminen ristikkäisten sutivien pyörien lisäksi jotain muutakin. Olisin jo laittanut tuon kuskin virheeksi, mutta kun kävi talven aikana useamman kerran ja on kokemus myös sen toimimisesta kesäkelillä. Tunnistaako joku jotain vastaavaa ja jään kaipailemaan tuohon avustajaan talviajotilaa tmv. vai löydänkö sittenkin syyn peilistä? Lisäkokeilut jää ensi talveen.

Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 19:06
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.04.2023, 16:34
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Jimnyn jarruilla toimivan poikittaislukituksen aktivoimista kannattaa harjoitella, kuten olen jo aiemmin kertonut. Omien testausten perusteella toimii samanlailla niin ristiriipunnassa kuin vaan ristisutimistilanteessa kesällä ja talvella. Vaatii kytkeytyäkseen riittävästi peruskaasua varsinkin jyrkässä ylämäessä, jossa vääntöä tarvitsee siirtää reilummin. Sopivasti kaasua käyttämällä lukitus pitää niin takana kuin edessäkin tiukemmassakin tilanteessa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.04.2023, 16:43
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Kuvassa vielä Punkalta pieni testinyppylä, jossa toisinpäin ajettaessa aktivoituu niin taka kuin etu lukituskin. Vaikka kuvassa näyttää vaatimattomalta niin en ole vielä nähnyt yhdenkään lukottoman auton selviävän siitä!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20230415_111307.jpg‎
Views:	263
Size:	593,8 Kt
ID:	104571  
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.04.2023, 17:57
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Ok, kiitti uskonvahvistuksesta. Tod.näk. tuli oltua vaan liian kärsimätön nyt talvikokeiluissa. Jimnyn rehdin perusautoluonteen vuoksi en oikein uskonutkaan, että tuossa tyhjää jauhavien pyörien lukituksessa olisi mitään hämärämpää logiikkaa. Talvella kun on niin paljon muuttujia aina lumen laadusta siihen mitä sen alta löytyy. Se kesällä kokeilemani ei ollut mikään helppo paikka, kuivan ojan ylitys noin 45 asteen kulmassa ja kaksi ristikkäistä pyörää oli selvästi ilmassa samaan aikaan. Hyvin lähti. Mutta aina on hyvä, kun riittää lisää reenattavaa, ei mene ajelut tylsäksi.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 03.05.2023, 12:13
ristretto ristretto ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.16
Sijainti: Vantaa
Viestit: 37
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Kuvassa vielä Punkalta pieni testinyppylä, jossa toisinpäin ajettaessa aktivoituu niin taka kuin etu lukituskin. Vaikka kuvassa näyttää vaatimattomalta niin en ole vielä nähnyt yhdenkään lukottoman auton selviävän siitä!
Hieno kuva!
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.07.2022, 08:07
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Edessä oleva läppä tosiaankin ensimmäisenä ottamassa renkaaseen käännettäessä. Läppää todennäköisesti helppo taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla.
Tuo etupyörän edessä sisälokarin alareunassa oleva läppä näyttäisi olevan kiinni kolmesta kohtaa ja siten erikseen irroitettavissakin (pari tosin näyttää ruuvin sijaan niiteiltä). Joku tarkoitushan tuolla on ja lähinnä tulee mieleen, että se on laitettu vaan ottamaan varoituksena ekana vastaan kosketukset isommilla renkailla ja siten välttyä hieromasta mitään oleellisempaa. Muotoilu ja poistaminen sitten ns. omalla vastuulla.

Isommista renkaista on foorumeilla juttua mikä määrä vaikuttaa takapuolituntumalla minkäkin verran välityksiin ja mielipiteet vaihtelee missä raja kulkee. Syynä tod.näk. erilaiset maut, ajotavat ja millaista ajoa. Itsellä kun tämä on eka auto alennusvaihteilla, niin niiden kesyhköistä välityksistä huolimatta ne eivät tuntuisi heti riittämättömiltä (paitsi ehkä alamäkihidastimen hitaampi 5 km/h, mutta sen ei luulisi nopeutuvan vähän (EDIT: maks. nopeusmittarivirheen verran) isommilla renkailla).

Viimeksi muokannut nemola : 27.07.2022 08:32
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 28.07.2022, 03:04
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Onko noita Jimnyn hälytyksiä ?
Kahesti samassa risteyksessä, vasen kaista pysähdyksissä, minä oikeaa
kaistaa kurvissa ohittamassa, ja keskimmäinen näyttö normaalisti
valkoisilla kirjaimilla, nyt kaikki punaisilla kirjaimilla vilkuttaa, ja piippaa.
Onko se se törmäyshälytys ?
Muilla kokemuksia ?
Jimny LCV
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 28.07.2022, 08:53
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Törmäyshälytyshän se on. Tai siis törmäysvaroitinjärjestelmän varoitin. Eikä ole mikään erehtymätön eli joskus voi tulla turha hälytys. Tuon lisäksi löytyy myös kaistavahdin varoitustoiminto ja auton heittelehtimisvaroitus. Halutessaan niitä voi yrittää kytkeä pois päältä niistä kojetaulun parista napista ratin vasemmalta puolelta. Kuva niistä löytyy omistajan käsikirjasta:

6. Kahden anturin
törmäysvaroitinjärjestelmän
”OFF”-kytkin (jos kuuluu varusteisiin)
7. Kaistavahdin varoitustoiminto ”OFF”
(pois) -kytkin (jos kuuluu varusteisiin)

Juttua näistä löytyy paljonkin omistajan käsikirjasta, ainakin sivuilta:

2-48
2-49
2-50

3-19

3-29
3-30
3-31
3-32
3-33
3-34

3-37
3-38

3-43
3-44
3-45
3-46
3-47
3-48
3-49
3-50
3-51
3-52

Ja jos ei ole tuota omistajan käsikirjaa, niin löytyy tuolta:

https://www.suzuki.fi/suzuki-huolto/kayttooppaat/

Itse olen antanut varoittimien olla oletuksen mukaan päällä. Varoitelkoot kun siltä tuntuu. Tuohon törmäysvaroitinjärjestelmän varoittimeen liittyy muuten myös automaattinen jarrutus, jonka sain kerran aktivoitumaan saapuessani poikkeuksellisen pieneen liikenneympyrään, jossa ajoi juuri silloin toinen auto ja tuo systeemi kai tulkitsi, että saatan ajaa sen kylkeen. Ei tuo ollut mikään paniikkijarrutus, mutta ABS ehti surahtamaan.No tulipahan testattua, että tuo toimii tarvittaessa. Tuolloin ei ollut tarve.

Hitaalla nelivedolla nuo varoittimet kytkeytyvät automaattisesti pois päältä, kuten myös ESP.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 30.07.2022, 09:48
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Täällä olevien kuvien perusteella monet käyttävät peltivanteita alkuperäisiä isompien renkaiden kanssa. Alkuperäinen painaa kai noin 8 kg ja suunnilleen saman taitaa muutkin, esim. 15" Dotz Modular Beadlock. Itselläkin ajatuksena jatkaa peltivanteilla, koska ne olisivat muotoilun puoleen helposti puhdistettavat (ja miksei helpommin oikaistavatkin), mutta dieettiä ajatellen kiinnostus heräsi 5,5x15" aluvanteeseen Oxxo Forrest, jolle felgenoutlet.com kertoo painoksi 6,20 kg ja on vielä hinnaltaankin noiden peltivanteiden luokassa. Eihän tuolla painolla muuten niin väliä, mutta sillä kompensoisi isompien renkaiden lisäpainoa (tosin tuolle vanteen leveydelle maks. 215 rengas). Niin se kysymys, onko kellään varmempaa tietoa tuon Oxxo Forrestin painosta?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 31.07.2022, 22:14
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Daavid kohtasi Goljatin vaikka tarkoitus oli vain venytellä...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DaavidKohtasiGoljatin.jpg‎
Views:	271
Size:	540,5 Kt
ID:	102704  
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 11.08.2022, 18:08
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Niin se kysymys, onko kellään varmempaa tietoa tuon Oxxo Forrestin painosta?
Kyllä se näyttää painavan tuon 6,20 kg. Todennettu myyjän / kuriirifirman varastolistan sarakkeesta Gewicht ja itse wanhan ajan mekaanisella talousvaa'alla. Silti kantavuutta 710 kg eli ehkä tehty jonninsortin lujuuslaskentaakin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 14 (0 jäsentä and 14 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 09:36 (GMT +2).