Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.11.2021, 07:59
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.737
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Vuosien saatossa usempi rengas on hajonnut samalla tavalla. Mikähän tämän aiheuttaa? Paineita olen pitänyt aina 5.5 - 6.5 baria. Ylikuormaa ei ole vedetty koskaan.
Minusta nuo paineet on liian kovat ja juuri se aiheuttaa kolmoskuvan näköistä muutosta renkaassa. En saa zoomattua kuvasta mitä renkaan ilmoitettu maksimipaine on, varmaan aikalailla tuo käytetty. Sitä tarvitaan kun ollaan ilmoitetun maksimikantavuuden tarpeessa. Arvion perusteella tiputtaisin 4 - 4,5bar tuntumaan. Jostain voi löytyä ihan paine/kantavuus taulukko näillekin renkaille, josta voi tarkistaa mikä riittää auton kuskaamiseen.

Noita C -renkaita harvemmin, mutta tavallisia renkaita on tullut kymmeniä vastaan, joissa runko on pettänyt liian paineen takia. Varmaan ihan omia lukuja näyttävät täyttölaitteet on yleisin syy tälle.

__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2021, 08:34
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Tuota eikö tubeless renkaassa maksimi paine on 4.5? Miksi siellä pitää olla noin valtavat paineet? Teli-akselisessa asuntovaunussa takuu varmana rikot rungot renkaista kun tekee jyrkkiä käännöksiä. Ihan sama mitkä renkaat alla on. Nyt vaunun alla pyörii 175/70-13 renkaat, alkuperäisten 155-13 tilalla. Ihan vaan siksi, että 175 koossa oli paljon enemmän vaihtoehtoja kun muutoin kantavuus oli ongelma. Mut noi on ihan perusrenkaat. Ei edes C-renkaat. Ei silti ole rungot mennyt. Telillä myös huomannut, että renkaiden sivut menee todella nopeasti sileäksi. Kaippa se sitten jotenkin kuormittaa rengasta enemmän? Yleensä vielä etummaisen telin renkaista menee ulommainen laita sileäksi. Muutoin renkaassa reilusti pintaa. Vaunussa myös nuo renkaat menee vaihtoon viimeistään 4v iässä kun se sivu on sileä siitä.

Autotrailerissa taas rungot ei näytä kestävän mitään. Niitä sais melkein vuoden välein uusia. Tuossakin pyritty välttämään jyrkkiä käännöksiä, mut ei vaan kestä. Eikä tuossa meidän käytössä olevassa traikussa ole kuin 2000kg kokonaismassa. Muutoinhan se oli kevyt kärry kun se tais painaa vain reilu 300kg. Siinä ei ollut runkojen kestossa mitään eroa käytätkö C-renkaita vai perus renkaita. Joten otetaan aina noita halpoja perusrenkaita. Ne joutuu jokatapauksessa viimeistään kahden vuoden välein vaihtamaan kun runko on entinen. Mikä sitten tekee eron tuossa vaunun renkaiden runkojen kestävyydessä ja traikun runkojen kestävyydessä? Paino eroa siinä ainakin on kun vaunun kokonaismassa on 1500kg ja traikussa on usein se 2000kg painoa.

Pystyykö traikkuun kokeilla isompia vanteita? Vaikuttaako se kestoon? Nimittäin kun vaunuun olin ostamassa renkaita niin heti jos vanne koko muuttuu 13" -> 14" niin paljon suurempi kantavuus renkaissa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.11.2021, 09:30
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.480
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Pystyykö traikkuun kokeilla isompia vanteita? Vaikuttaako se kestoon? Nimittäin kun vaunuun olin ostamassa renkaita niin heti jos vanne koko muuttuu 13" -> 14" niin paljon suurempi kantavuus renkaissa.
Tuota on vähän vaikea mittailla että mahtuuko isompi rengas. Paikallaan ollessa toki mahtuu, mutta kun ei tiedä kuinka paljon kumijousto liikkuu töyssyissä. Täytyypä koittaa jos tuo saisi jonkun laahaimen viritettyä kärryyn, joka merkkaa kuinka pitkällä renkaat käyvä ajon aikana.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.11.2021, 19:01
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.332
Perusasetus

STRO:n mukaan 195/50R13C renkaan max kuorma on 900kg/kpl, ja paine silloin 6.5 bar. Rengas on vain 526 mm korkea, siihen ei hirveästi vaihtoehtoja ole.

Minulla on omassa yksiakselisessa kärryssä 195R14C renkaat. Ne ovat 666 mm korkeat, ja niiden kantavuus on samaa luokkaa kuin sulla (950kg), koska sama leveys. Mutta ilmaa niissä ei tarvitse olla kuin 4.5 bar. Kärryni on 1800 kg kok painolla, joten en tarvitse sitäkään painetta.

Vielä yleistä tietoa renkaista. Vannekoko ei vaikuta kantavuuteen, eikä profiilisuhde, vaan leveys. Joissakin vannekoissa ei ole hyvin renkaita tarjolla, ja se vääristää mielikuvia. Työkaveri valitti, kun ei ole 13" henkilöauton renkaissa kantavuutta, ja siirtyi kärryssään 14". Sanoin että osta 185/70R13 tai 205/60R13, niin jopas löytyy. Hänellä oli kärryn kok paino jotain tonnin luokkaa?

Eikä tämä nyt tarkoita sitä että 315/35R20 katumaasturin rengas kantaisi saman kuin kuorma-auton 315/80R22.5. Ei, renkaat ovat täysin erilaiset, niitä ei voi verrata.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.11.2021, 12:31
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.395
Blog Entries: 5
Perusasetus

Mulle ainakin sanottiin perävaunuliikkeestä kun renkaita ostellu, että paineet pitäis olla vähintään se 5,5 tossa 195 / 13" rinkelissä. Kuulemma niitä hajoaa just sen takia kun ajetaan kuormaa liian pienellä paineella ja matalaprofiilinen rengas. Tiedä sitten mikä on lopullinen totuus.

Ite kuitenkin pitäny tota 5,5baria eikä ollu ongelmia, varsinkin kun kyydissä ollu reilu pari tonnia Lantikkaa en ole jaksanut laske niitä paineita kevyemmille kuormille erikseen.
Jumittunu jarru on kylläkin aiheuttanut neliskanttiseksi menemisen pariinkin kertaan ja joutunu uuden ostamaan ja yhteen tuli reikä.

Pitääkin kattoa noi omat minkä muotosilta ne näyttää, en ees muista mitkä noi viimesimmät kumit oli mitkä tuli laitettua. Pari on vielä kärrin alkuperäiset.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.11.2021, 18:59
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.332
Perusasetus



Mullahan onkin vastaus sun ongelmiisi, ja se tulee, Neuvostoliitosta

"Lentokoneen renkaat mallia USSR, koko 660x200. 2kpl, UUSIA. Vannekoko 13 tuumaa. Surkea kuva, näyttää ihan kottikärryn renkaalta. Näihin voi tosin laittaa kuormaa 3460kg/rengas, ja ajaa sillä kuormalla 360km/h. Sisältää sisärenkaan, ja vannenauhan. Vastaa Goodyearin kokoa 26x7.75-13. Tälläisiä sulla ei ole, eikä sun kaverillasi. Mielummin ei lentokoneeseen, en ota vastuuta jos räjähtää jossain 350km/h vauhdissa. Hinta 170e/pari."

Noiden rengaspaine on 10.0 bar...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.12.2021, 14:23
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
STRO:n mukaan 195/50R13C renkaan max kuorma on 900kg/kpl, ja paine silloin 6.5 bar. Rengas on vain 526 mm korkea, siihen ei hirveästi vaihtoehtoja ole.

Minulla on omassa yksiakselisessa kärryssä 195R14C renkaat. Ne ovat 666 mm korkeat, ja niiden kantavuus on samaa luokkaa kuin sulla (950kg), koska sama leveys. Mutta ilmaa niissä ei tarvitse olla kuin 4.5 bar. Kärryni on 1800 kg kok painolla, joten en tarvitse sitäkään painetta.

Vielä yleistä tietoa renkaista. Vannekoko ei vaikuta kantavuuteen, eikä profiilisuhde, vaan leveys. Joissakin vannekoissa ei ole hyvin renkaita tarjolla, ja se vääristää mielikuvia. Työkaveri valitti, kun ei ole 13" henkilöauton renkaissa kantavuutta, ja siirtyi kärryssään 14". Sanoin että osta 185/70R13 tai 205/60R13, niin jopas löytyy. Hänellä oli kärryn kok paino jotain tonnin luokkaa?

Eikä tämä nyt tarkoita sitä että 315/35R20 katumaasturin rengas kantaisi saman kuin kuorma-auton 315/80R22.5. Ei, renkaat ovat täysin erilaiset, niitä ei voi verrata.
Vaihdoin heti kohta kärryn hankittuani tuollaiset kovat 195/50R13C:t kokoon 175R13C. Kevyitä kuormia ajaessa on mukavammat, kun saa renkaat joustavammiksi ilmanpainetta vähentämällä. 50-sarjan littanasta renkaasta ei saa pehmeämmin kulkevaa oikein mitenkään.

Silloin ainakin oli 175R13C tarjontaa sekä kesä- että talvirenkaissa (talvikumit nastoilla) ja kantavuudet riitti hyvin 2700 kg 2-akseliseen kärryyn. 3500 kg kärrystä en tiedä, ei taida kantavuudet siinä koossa riittää, vaan tarttis kai olla 185R14:t?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2021, 15:24
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.332
Perusasetus

10 vuotta sitten oli saman suuntaista spekulaatiota:

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89098
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.01.2022, 22:10
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Exclamation

Paljonkohan vaikuttais jos pudottelis paineet kylminä kilon pienemmiks, tai kokeilis typpitäyttöä, jotenki olettais että liikaa on painetta
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.11.2021, 09:23
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.480
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Minusta nuo paineet on liian kovat ja juuri se aiheuttaa kolmoskuvan näköistä muutosta renkaassa. En saa zoomattua kuvasta mitä renkaan ilmoitettu maksimipaine on, varmaan aikalailla tuo käytetty. Sitä tarvitaan kun ollaan ilmoitetun maksimikantavuuden tarpeessa. Arvion perusteella tiputtaisin 4 - 4,5bar tuntumaan. Jostain voi löytyä ihan paine/kantavuus taulukko näillekin renkaille, josta voi tarkistaa mikä riittää auton kuskaamiseen.

Noita C -renkaita harvemmin, mutta tavallisia renkaita on tullut kymmeniä vastaan, joissa runko on pettänyt liian paineen takia. Varmaan ihan omia lukuja näyttävät täyttölaitteet on yleisin syy tälle.
6,5 baria on renkaan maksimit, ja esim. Unsinn suosittelee paineeksi 6,25 baria -> https://www.unsinn.com/anhaenger-blo...ure-my-trailer. Voisin tänään vähän testailla että muuttuuko muoto yhtään jos painetta laskee...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Isojen renkaiden ohjauksen "woblaus" Koivunoksa Tekniikka & Jutustelu 48 31.07.2020 08:24
Renkaiden/vanteiden osto 15/17/20" ? Mack Tekniikka & Jutustelu 8 12.03.2020 13:02
HJ ja 35" renkaiden katsastus jmk Tekniikka & Jutustelu 10 24.03.2018 23:00
Renkaiden saatavuus "isot" pesix Chit-Chat 12 27.04.2012 21:43
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" pee Tekniikka & Jutustelu 8 31.10.2009 23:08


Sivu luotu: 15:36 (GMT +2).