Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.09.2021, 23:21
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ainakin aikaisemmin erillisjousituksen vaihto jäykkään akseliin oli kiellettyä, koska se on olevinaan heikennys alustan toimintaan ja turvallisuuteen Muutos jäykästä erillisjousitukseen on ollut sallittua, ja varmaan on edelleen.
En tiiä miten on poikkeusluvalla sitten ennen pelattu noita? Eikös jokerilla ole king cabissa jäykkä akseli edessä? Mutta tosiaan joo veikkaan myös ettei erillistä edelleenkään saa muuttaa jäykäksi? Mutta voihan se takaveto hilun muuttaa risukeula nelikoksi tosin siinä ei varmaan ole edes henkisesti mitään järkeä, mutta onko näissä koskaan mitään järkeä

__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.09.2021, 08:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Suomessa on kilvissä, jos ei ole sittemmin kilvistä pudonnut, BMW 2002 jossa on kavennettu Moparin 8 3/4 perä.

Kyseinen värkki oli rakennettu turbo koneella kiihdytyskilpailuja varten, mutta oli tosiaan hyväksytty liikenteeseen jäykällä perällä. Bemareissahan on ollut viimeisen 50 vuotta erillisjousitettu taka-akseli.
Millon kyseinen vekotin on rakennettu? Ennen '93 rakennemuutokset ja rengaskoot oli aika paljon vapaammat - ja toki poikkeuslupiakin saanut sen jälkeen jos hyvin perustellut.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
En tiiä miten on poikkeusluvalla sitten ennen pelattu noita? Eikös jokerilla ole king cabissa jäykkä akseli edessä?
Ainoastaan poikkeusluvalla saanut, jollei samaan mallisarjaan ole kuulunut jäykkäakselista versiota. Tai sitten muutos on tehty ennen '93, jolloin pykälät tiukentui melkolailla. Samaan sarjaan kuuluu autot missä vakiokoko jotain 225/70 R16 luokkaa ja otteella 38" renkaat. Niitä ei ole saanut edes poikkeusluvalla, vaan ovat ajalta ennen vuotta '93.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.09.2021, 09:00
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Määräys sanoo:

1.2 Määritelmät
Tässä määräyksessä tarkoitetaan:
5) akseliston perustyypillä jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia
ja erillistuentaista akselia;

3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen
kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:

Eli käsittääkseni vaatii poikkesluvan jos mallisarjasta ei löydy.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.09.2021, 09:26
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

No tuossa hilux-tapauksessa sitten onnistunee, kun nuo vanhat hiluxithan on nelikoina jäykillä akseleilla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.09.2021, 10:18
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

Hilux ln110 jäykistäminen on onnistunut siksi, kun samaa mallisarjaa on ln105 jossa jäykkä akseli.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.09.2021, 12:30
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Määräys sanoo:

1.2 Määritelmät
Tässä määräyksessä tarkoitetaan:
5) akseliston perustyypillä jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia
ja erillistuentaista akselia;

3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen
kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:

Eli käsittääkseni vaatii poikkesluvan jos mallisarjasta ei löydy.
Huonosti taas tämäkin kohta kirjoitettu, 3.9-kohta käsittelee samaa asiaa vetotavan muutoksen vinkkelistä, siinä ei tuota samaa perustyyppiä edellytetä vaikka muuten samoja juttuja edellytetään.
Lainaus:
3.9 Voimansiirto
Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutoksessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia.
Pitää selvitellä. Vaik hassuahan se olis että takapotkusta sais jäykkäakselisen nelikon, mutta valmiista risukeulanelikosta ei sais tehtyä samaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.09.2021, 09:09
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Huonosti taas tämäkin kohta kirjoitettu, 3.9-kohta käsittelee samaa asiaa vetotavan muutoksen vinkkelistä, siinä ei tuota samaa perustyyppiä edellytetä vaikka muuten samoja juttuja edellytetään.


Pitää selvitellä. Vaik hassuahan se olis että takapotkusta sais jäykkäakselisen nelikon, mutta valmiista risukeulanelikosta ei sais tehtyä samaa.
Samassa sotkussa 3.8.2 poikkeus teho-paino- suhteesta koskee erillisjousitettuja etuakseleita..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.09.2021, 12:19
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Samassa sotkussa 3.8.2 poikkeus teho-paino- suhteesta koskee erillisjousitettuja etuakseleita..
Mihinhän tuota kohtaa edes tarvitsee soveltaa? Vaikka vm. -30 rodi, nelipyttysessä ei oo tehoo paljo pskaakaan, eli painotehosuhde on yli 20 kg/kW, se saa pienentyä arvoon 12 kg/kW ilman mitään muutoksia kun vertailuautoa ei ole (lättäpää tuli myöhemmin).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.09.2021, 17:51
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Millon kyseinen vekotin on rakennettu? Ennen '93 rakennemuutokset ja rengaskoot oli aika paljon vapaammat - ja toki poikkeuslupiakin saanut sen jälkeen jos hyvin perustellut.
En muista enää. Voi olla että on tehty jo 90-luvun alussa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pajeron vetotavan valot Teemus Tekniikka & Jutustelu 1 23.03.2018 08:05
Hj muutos/poikkeuslupakatsastus Haggiz Tekniikka & Jutustelu 37 25.03.2017 21:11
soa muutos petrool Tekniikka & Jutustelu 2 15.08.2009 11:34
N2 muutos N2G Tekniikka & Jutustelu 0 25.08.2006 19:41
Muutos M1G luokkaan... LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 0 13.01.2003 12:25


Sivu luotu: 22:42 (GMT +2).