![]() |
vetotavan muutos
mitenköhän on, saako tuommoisesta takaveto hiluxista tehdä nelivetoisen, eihän siinä nyt mitään järkeä oikeastaan ole mutta ainahan sitä voi kaikkea koitta tehdä?
|
Tuttu muutti T4 transportteri etovetoisesta nelivetoiseksi, ja leimasi sen.
Ei kai se sen kummempi homma ole hiluxissakaan. |
Joo, mä muutin etuvetoisen Dyanen jokapyörävetoiseksi. Mallisarjan sisäisenä muutoksena ilman lupabyrokratiaa muutoskatsastuksessa. 2- ja 4-vetomallien akselistojen erot paperille tulostettuna, sekä sekalaista muutakin asiaa kummastakin mallista, puntarin kautta takahuoneeseen päivittämään tiedot vastaamaan todellisuutta...
Kävin tosin ennakkoon kysymässä miten edetään, leppoisan keskustelutuokion päätteeksi laitoin alkuperäiset kilvet tilaukseen. Valmiina sitten näytille, tarkasteluosuus meni puolessa tunnissa, papereita sitten tehtiin pari tuntia... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onko sillä merkitystä, kun takaveto on edestä erillisjousitettu, saako siihen laittaa jäykän akselin?
|
Lainaus:
Periaatteessa moinen liikenteessä kaikille kulkijoille vaarallinen muutoshan kielletään, mutta...:p Siis jäykkään akseliin vaihto.. Jos laitan jakiksen ja Wagoneerin akselin eteen Capriceen, niin vaatiiko poikkeuslupia, vai meneekö vetotavan muutoksena? :D Tällainen avaisi ihan uusia mahdollisuuksia mieleisten autojen tekemiseen..:cool: |
Ainakin aikaisemmin erillisjousituksen vaihto jäykkään akseliin oli kiellettyä, koska se on olevinaan heikennys alustan toimintaan ja turvallisuuteen :rolleyes: Muutos jäykästä erillisjousitukseen on ollut sallittua, ja varmaan on edelleen.
|
Suomessa on kilvissä, jos ei ole sittemmin kilvistä pudonnut, BMW 2002 jossa on kavennettu Moparin 8 3/4 perä.
Kyseinen värkki oli rakennettu turbo koneella kiihdytyskilpailuja varten, mutta oli tosiaan hyväksytty liikenteeseen jäykällä perällä. Bemareissahan on ollut viimeisen 50 vuotta erillisjousitettu taka-akseli. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Määräys sanoo:
1.2 Määritelmät Tässä määräyksessä tarkoitetaan: 5) akseliston perustyypillä jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia ja erillistuentaista akselia; 3.10 Akselisto ja alusta Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos: Eli käsittääkseni vaatii poikkesluvan jos mallisarjasta ei löydy. |
No tuossa hilux-tapauksessa sitten onnistunee, kun nuo vanhat hiluxithan on nelikoina jäykillä akseleilla.
|
Hilux ln110 jäykistäminen on onnistunut siksi, kun samaa mallisarjaa on ln105 jossa jäykkä akseli.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Niitä on silloin muitakin laitettu jäykälle, mut saattaa olla ihan hiacen perä otteessa vaikka ois mikä paikassa. |
Vähän ohi aiheesta....
Lainaus:
Noita n. 60-80 hv diesel- hiacen yli 500 tkm ajettuja periä katsastettiin amerikasta tuotuina "isoina-" perinä, pulttijako meni suoraan johonkin merkkiin, muistaakseni chevyyn piti tehdä uusi jako? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hiace/Hilux pulttijako on 5x114,3mm eli 5x4.5", sama jako siis kuin suuressa osassa Amerikan Chryslerin tuotteita sekä Amerikan Fordin tuotteita, kuin myös AMC/Jeep osastolta tätä löytyy. Vaihtoa aikanaan varmaankin tehty hyvin paljon sen takia, että se toyotan 8" perä on aika vahva ja niitä oli todella paljon. Nythän niitä ei juurikaan ole, kun romut on melkeinpä kaikki laivattu afrikkaan. Itsellä olisi tarve 2wd hiluxin banjolle, ilman murikkaa tai murikan kanssa mutta vetoakselit olisi oltava. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 09:00 (GMT +2). |