|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
vetotavan muutosmitenköhän on, saako tuommoisesta takaveto hiluxista tehdä nelivetoisen, eihän siinä nyt mitään järkeä oikeastaan ole mutta ainahan sitä voi kaikkea koitta tehdä?
|
#2
|
||||
|
||||
Tuttu muutti T4 transportteri etovetoisesta nelivetoiseksi, ja leimasi sen.
Ei kai se sen kummempi homma ole hiluxissakaan.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
||||
|
||||
Joo, mä muutin etuvetoisen Dyanen jokapyörävetoiseksi. Mallisarjan sisäisenä muutoksena ilman lupabyrokratiaa muutoskatsastuksessa. 2- ja 4-vetomallien akselistojen erot paperille tulostettuna, sekä sekalaista muutakin asiaa kummastakin mallista, puntarin kautta takahuoneeseen päivittämään tiedot vastaamaan todellisuutta...
Kävin tosin ennakkoon kysymässä miten edetään, leppoisan keskustelutuokion päätteeksi laitoin alkuperäiset kilvet tilaukseen. Valmiina sitten näytille, tarkasteluosuus meni puolessa tunnissa, papereita sitten tehtiin pari tuntia... |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
no tuohan helpottais sitten touhuja, akseleillakaan ei varmaan ole niin väliä kunhan akselimssat ei ylity?
|
#6
|
||||
|
||||
Onko sillä merkitystä, kun takaveto on edestä erillisjousitettu, saako siihen laittaa jäykän akselin?
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Periaatteessa moinen liikenteessä kaikille kulkijoille vaarallinen muutoshan kielletään, mutta... Siis jäykkään akseliin vaihto.. Jos laitan jakiksen ja Wagoneerin akselin eteen Capriceen, niin vaatiiko poikkeuslupia, vai meneekö vetotavan muutoksena? Tällainen avaisi ihan uusia mahdollisuuksia mieleisten autojen tekemiseen..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#8
|
||||
|
||||
Ainakin aikaisemmin erillisjousituksen vaihto jäykkään akseliin oli kiellettyä, koska se on olevinaan heikennys alustan toimintaan ja turvallisuuteen Muutos jäykästä erillisjousitukseen on ollut sallittua, ja varmaan on edelleen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
Suomessa on kilvissä, jos ei ole sittemmin kilvistä pudonnut, BMW 2002 jossa on kavennettu Moparin 8 3/4 perä.
Kyseinen värkki oli rakennettu turbo koneella kiihdytyskilpailuja varten, mutta oli tosiaan hyväksytty liikenteeseen jäykällä perällä. Bemareissahan on ollut viimeisen 50 vuotta erillisjousitettu taka-akseli.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
En tiiä miten on poikkeusluvalla sitten ennen pelattu noita? Eikös jokerilla ole king cabissa jäykkä akseli edessä? Mutta tosiaan joo veikkaan myös ettei erillistä edelleenkään saa muuttaa jäykäksi? Mutta voihan se takaveto hilun muuttaa risukeula nelikoksi tosin siinä ei varmaan ole edes henkisesti mitään järkeä, mutta onko näissä koskaan mitään järkeä
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ainoastaan poikkeusluvalla saanut, jollei samaan mallisarjaan ole kuulunut jäykkäakselista versiota. Tai sitten muutos on tehty ennen '93, jolloin pykälät tiukentui melkolailla. Samaan sarjaan kuuluu autot missä vakiokoko jotain 225/70 R16 luokkaa ja otteella 38" renkaat. Niitä ei ole saanut edes poikkeusluvalla, vaan ovat ajalta ennen vuotta '93.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
||||
|
||||
Määräys sanoo:
1.2 Määritelmät Tässä määräyksessä tarkoitetaan: 5) akseliston perustyypillä jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia ja erillistuentaista akselia; 3.10 Akselisto ja alusta Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos: Eli käsittääkseni vaatii poikkesluvan jos mallisarjasta ei löydy.
__________________
Harbor Cruisers |
#13
|
||||
|
||||
No tuossa hilux-tapauksessa sitten onnistunee, kun nuo vanhat hiluxithan on nelikoina jäykillä akseleilla.
|
#14
|
|||
|
|||
Hilux ln110 jäykistäminen on onnistunut siksi, kun samaa mallisarjaa on ln105 jossa jäykkä akseli.
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
|
#16
|
||||
|
||||
En muista enää. Voi olla että on tehty jo 90-luvun alussa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Niitä on silloin muitakin laitettu jäykälle, mut saattaa olla ihan hiacen perä otteessa vaikka ois mikä paikassa.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
#18
|
|||
|
|||
Vähän ohi aiheesta....Lainaus:
Noita n. 60-80 hv diesel- hiacen yli 500 tkm ajettuja periä katsastettiin amerikasta tuotuina "isoina-" perinä, pulttijako meni suoraan johonkin merkkiin, muistaakseni chevyyn piti tehdä uusi jako? |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Hiace/Hilux pulttijako on 5x114,3mm eli 5x4.5", sama jako siis kuin suuressa osassa Amerikan Chryslerin tuotteita sekä Amerikan Fordin tuotteita, kuin myös AMC/Jeep osastolta tätä löytyy. Vaihtoa aikanaan varmaankin tehty hyvin paljon sen takia, että se toyotan 8" perä on aika vahva ja niitä oli todella paljon. Nythän niitä ei juurikaan ole, kun romut on melkeinpä kaikki laivattu afrikkaan. Itsellä olisi tarve 2wd hiluxin banjolle, ilman murikkaa tai murikan kanssa mutta vetoakselit olisi oltava. |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
#22
|
||||
|
||||
Mihinhän tuota kohtaa edes tarvitsee soveltaa? Vaikka vm. -30 rodi, nelipyttysessä ei oo tehoo paljo pskaakaan, eli painotehosuhde on yli 20 kg/kW, se saa pienentyä arvoon 12 kg/kW ilman mitään muutoksia kun vertailuautoa ei ole (lättäpää tuli myöhemmin).
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pajeron vetotavan valot | Teemus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 23.03.2018 08:05 |
Hj muutos/poikkeuslupakatsastus | Haggiz | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 25.03.2017 21:11 |
soa muutos | petrool | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.08.2009 11:34 |
N2 muutos N2G | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.08.2006 19:41 | |
Muutos M1G luokkaan... | LaaLaa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 13.01.2003 12:25 |