Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.05.2021, 15:03
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Viimeiset hitsailut runkoon, eli uusi takapoikkipalkki paikalleen ja pakoputken kiinnikettä ym. pienempää.







Ennen sinkkiin vientiä sovittelin takapuskuria ja vetokoukun aihiota paikoilleen, että myöhemmin ei tarvitsisi enää porailla reikiä käsiteltyyn pintaan.





Ajatuksena on laittaa tuo 2" koukunkiinnitystumppi latalla rungon ja puskurin välistä, sekä tukevalla rhs-palkilla runkoaisoihin kiinni. Rakenne tulee olemaan pitkälle sama kuin aiemmassa Kovilin koukussa, paitsi että nupin tilalla tuo jenkkimallin irtokuula.







Vielä viimeinen puhallus..





..ja sinkkiä pintaan. Pultinreiät tukin pulteilla + kuumakestotiivisteliimalla kierteiden suojelemiseksi. Kikka toimi muuten ihan hyvin, mutta hölmöyksissani pyörittelin osan pulteista liian syvälle, joten pulttien kierteet tukkeutuivat rungon sisäpuolelta eikä meinanneet irrota millään.. Poralle ja kierretapille oli siis käyttöä kuitenkin
Sinkityksen jälkeen runko painaa 178 kg, joten hintaa jäi lopulta vajaat 350 € + 800 km kärrin kanssa ajelua.





Joku aiemmin sanoikin, että kaikki hiotut hitsisaumat tulee selvästi sinkkikylvyssä näkyviin. Tosiaan vaikka saumat hioinkin ihan tasaiseksi ettei käteen tuntunut mitään, näkyy ja tuntuu saumat sinkin jälkeen selvästi, ihan kuin tuohon sauman kohtaan olisi tarttunut paksumpi sinkityskerros. Mitään merkitystähän tuolla ei sinällään oo.. Varovainen hiekalla puhallus, epoksi pohjalle ja musta uretaani pintaan suunnitelmissa seuraavaksi.

__________________
BJ75
SLCK #274

Viimeksi muokannut Jull : 15.05.2021 15:06
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.05.2021, 18:21
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti



Joku aiemmin sanoikin, että kaikki hiotut hitsisaumat tulee selvästi sinkkikylvyssä näkyviin. Tosiaan vaikka saumat hioinkin ihan tasaiseksi ettei käteen tuntunut mitään, näkyy ja tuntuu saumat sinkin jälkeen selvästi, ihan kuin tuohon sauman kohtaan olisi tarttunut paksumpi sinkityskerros.
Oho, enpä tienny moisesta ilmiöstä.

Hyvältä näyttää, tekemisen taso on kova.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.05.2021, 09:49
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Oho, enpä tienny moisesta ilmiöstä.
Joo, nyt tulikin mieleen, kun sinkitysfirman pomo puheli, että piin määrällä teräksestä on merkitystä miten tuo sinkitys yleensäkin onnistuu..

Google löysi inssityön "Kuumasinkitysajan vaikutus kalvon paksuuteen", jossa mm. todetaan:

"Sinkkipinnoitteen kasvunopeuteen vaikuttavat sinkkikylvyn kannalta kastoaika, kylvyn
lämpötila sekä kylvyn koostumus. Teräksen kannalta kasvunopeuteen vaikuttaa teräk-
sen koostumus ja mikrorakenne, pintaominaisuudet sekä kappaleen koko..... Kokeissa on
havaittu että sinkkipinnoitteen kasvu riippuu kylvyn lämpötilasta sekä kappaleen pii-
pitoisuudesta
..."

Eli hitsisaumassa eri määrä piitä, joten kalvon paksuus eri verrattuna rungon teräksiin.. Ihan selevä juttu
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.06.2021, 17:07
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Osatäydennystä Dubaista. Enimmäkseen nippeleitä, JIS-pulttia ja -mutteria, letkulemmareita, pyöränpultit, orkkis J75 antenni ym. Tärkeimpänä nuo tukikumit että pääsee moottoria kiinnittelemään valmiiseen runkoon. Varalle otin 12H-T:n kannentiivisteen kun niitä vielä saa, tiedä milloin lopettavat alkuperäisen valmistuksen.

Ausseista on tulossa suoraan paikalleen käypäinen HJ75:n kupari/messinkisyyläri, jossa on putkilähdöt oikeilla paikoillaan H-konetta varten ja yksi lisäkennorivi 3B-moottorin jäähdyttimeen verrattuna. HJ75:n ylä- ja alavesiletkut oottaa jo hyllyssä, joten (teoriassa) jäähdytyspuoli pitäs alkaa olla bolt-on, kunhan tuo syyläri kotiutuu, tai no tuulitunnelin joutuu muokkaamaan entisestä..






Jarrutehostin/sylinteripaketti ei näköjään ole enää parhaassa hapessa. Pääsylinteristä löytyi hapottelun ja lasikuulapuhalluksen jälkeen orkosta sen verran, ettei tuo uusilla kumeilla korjaannu varmaankaan. Tehostimen kunnon voi kuvasta todeta






Ihan turhaan tuon jarrupääsylinterin sipistelin siis, mutta kytkimen pääsylkystä saa varmasti toimivan korjaussarjalla.




Tuommoisia monttuja oli syöpynyt muutamaan kohtaan jarrusylinteriin:




Onneksi Aisin/Advics -kampetta löytyy vielä ihan kohtuuhinnalla tilalle. Nuohan pitäisi olla melkolailla samaa tavaraa, mitä tehtaallakin on asennettu:





__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.07.2021, 11:38
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Ausseista on tulossa suoraan paikalleen käypäinen HJ75:n kupari/messinkisyyläri, jossa on putkilähdöt oikeilla paikoillaan
Joo tulihan se ja hyvä tukevan oloinen syyläri onkin. Mutta mutta, tottakai, kolhiutunut matkalla..
Ehjä tuo näyttää olevan, vaan ei kyllä ilkeä tuommosena paikalleen laittaa. Saa tuota varmasti oiottua, mut kuulostellaan nyt ensin, mitä ausseista vastaavat..



__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.07.2021, 12:20
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Taitaa olla ikävästi paraatipuolellaki tuo klommo?
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.07.2021, 14:15
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppahj Näytä viesti
Taitaa olla ikävästi paraatipuolellaki tuo klommo?
No niin näkyvässä kohdassa, kuin olla voi
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.06.2021, 07:07
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 730
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Joo, nyt tulikin mieleen, kun sinkitysfirman pomo puheli, että piin määrällä teräksestä on merkitystä miten tuo sinkitys yleensäkin onnistuu..

Google löysi inssityön "Kuumasinkitysajan vaikutus kalvon paksuuteen", jossa mm. todetaan:


Eli hitsisaumassa eri määrä piitä, joten kalvon paksuus eri verrattuna rungon teräksiin.. Ihan selevä juttu
https://docplayer.fi/52063663-Kuumas...aksuuteen.html
Sivulla 16 ihan kuvan kera.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.06.2021, 11:49
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Runko sai lopulta maalipinnan. Ensin kevyt hiekkapuhallus, sitten epoksia pohjalle ja uretaanimaalia pintaan.






Seuraavaksi akselit maaliin ja kääntöpäiden kasaus, että saisi taas vähitellen rungon pyörien päälle.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.06.2021, 18:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.952
Perusasetus

Hienon näköstä tulee.

Jarrutehostajaksi ois voinu laittaa hdj80:n kakskalvosen kun alkuperänen on ykskalvonen. Menee bolt on ja saa lisää jarrutehoa.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.06.2021, 21:12
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Hienon näköstä tulee.

Jarrutehostajaksi ois voinu laittaa hdj80:n kakskalvosen kun alkuperänen on ykskalvonen. Menee bolt on ja saa lisää jarrutehoa.
Oli mulla tuo Hdj:n tehostin harkinnassa, vaan sattui nuo osat sopivasti tyrkylle niin tilasin. Pitää tehdä tuo muutos jälkikäteen, jos tuntuu ettei meinaa kunnolla pysähtyä. Ylitehokkaat jarruthan tuossa ei kyllä oo..
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Bj75 pakettiauton "kovat" takapenkit Erion O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 12.06.2018 08:51
Nopeusmittarin vaijeriin "" T-kappale"" Hodarin automaatin päivitykseen BJ-40/76 Tekniikka & Jutustelu 7 26.04.2015 22:05
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet Dectane O/M/V Renkaat ja vanteet 1 19.01.2013 15:02
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? lacrits68 Tekniikka & Jutustelu 5 17.04.2011 17:00


Sivu luotu: 09:29 (GMT +2).