Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.08.2020, 08:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Takana jenkkimallin vyöt.
Mitä on jenkkimallin vyöt?

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.08.2020, 08:37
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Pari ekan mallisarjan Touaregia useamman vuoden omistaneena ja toisella lähes jo 500tkm rullattu ei voi kyllä ylläpitokuluja pitää korkeina (V6 TDI koneella). Polttoainekulut ja verot on sitten oma juttu. Omapaino autolla on aika hurja, ei ole säästelty raudassa. Mutta vetää 3500kg ja tarvittaessa enemmänkin :-)
Olisko ainoa isompi remppa ollu ilmastoinnin servomoottorin vaihto, jota varten piti kojelauta irroittaa. Osa tähän onneksi oli sama kuin Transporterissa, eikä ollut hinnan kiroissa. Ja osiahan näihin saa hyvin kun Q7/Cayanne/Touareg jakaa suuren osan osista keskenään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.08.2020, 16:59
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mitä on jenkkimallin vyöt?
Tarkottaisko niitä, jotka pitää kerralla vetää ulos asti, tai käyttää takasin sisällä että saa lisää löysiä. Eli ei "joustavat", vaan lukittuu aina siihen mihin veto loppuu, tai sisäänpäin kiristetään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.08.2020, 14:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Tarkottaisko niitä, jotka pitää kerralla vetää ulos asti, tai käyttää takasin sisällä että saa lisää löysiä. Eli ei "joustavat", vaan lukittuu aina siihen mihin veto loppuu, tai sisäänpäin kiristetään.
Just nää.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.08.2020, 21:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Tarkottaisko niitä, jotka pitää kerralla vetää ulos asti, tai käyttää takasin sisällä että saa lisää löysiä. Eli ei "joustavat", vaan lukittuu aina siihen mihin veto loppuu, tai sisäänpäin kiristetään.
Eipä nuo vyöt sen kummemmat ole 2004 Focuksessakaan, käytännössä helpoin vetää kunnolla ulos ja sit vyö kiinni. En ole kokenut minkäänlaiseksi ongelmaksi Jeepissä enkä Focuksessa..

Edit: metsässä on välillä persiistä etenkin pikku kallistuksissa, vaihtaa asentoa kun koittaa vähän kurkata ulos, ja vyö kelaa sisään, ei tule löysää ennenkuin avaa vyön
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 20.08.2020 23:08
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.08.2020, 14:44
niinrento niinrento ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.11.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Mites on Hyundai Terracan? Ottaa niitä viimeisiä vuosimalleja vielä. Jos löydät mallin missä on automaatti ja nahkasisusta niin siinä on silloin erittäin todennäköisesti jatkuva neliveto. Jostain syystä sitä on saanut kahdella eri nelivetojärjestelmällä. Kytkettävällä ja jatkuvalla. Jatkuva tais olla 40/60 vetosuhteella. Namiskuukkelista sitten valitset lukollista nopiaa ja hidasta aluetta. Vetokyky 2700kg. Ottaa vähintään 2005 mallisen niin se on silloin facelift. Minkä myötä siinä on enemmän tehoa. Tais olla vajaa 170hv nokalla potkua? Yhtä tuollaista tuoreempaa mallia käynyt ajamassa ja liikkuu kyllä ihan rivakkaasti. Porukkahan väittää tuon olevan Pajeron kopio, mut se ei ole. En tie mitä siinä on Pajerosta ja mistä porukka repii sen olevan Pajero? Takaperä on ainakin Kian kuorma-autosta, mistä myös se moottori muistaakseni oli. Noi on joka tapauksessa melko halpoja. Korottaminenkin on tosi halpaa. Ja ainakin oma peli muuttui huomattavasti paremmaksi veturiksi kun vaihtoi korotusjouset siihen. Perä ei ollut enää sellainen löysä kärryn kanssa. Muutoin tuon tekniikan suhteen ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Se vaihteisto on sama mitä käytti moni muukin valmistaja. Kuten Mitsu, Toitsu, Volvo, Jeep jne. Toihan on kuitenkin perinteinen maasturi vielä. Oma runko, jäykkä taka-akseli, risukeula, jakolaatikko. Osien saanti suomesta vähän nihkeämpää, mutta saksasta ja ruotsista saa hyvin osia.
Terracan ei ollut listallani, koska sitä ei valmistettu oikeasti jatkuvalla nelivedolla. Vaihtoehtoina olivat Sorenton tapaan manuaalisesti kytkettävä ja automaattisesti kytkeytyvä neliveto (TOD; Torque On Demand). Jälkimmäinen on siis takaveto jossa etupyörät vetävät kun järjestelmä havaitsee luistoa/sutimista. En tiedä onko järjestelmä miten sama kuin Sorentossa, mutta Sorenton (BL) nelivetoteknologiaa avaava Kian PDF mainitsee myös Terracanin.

Käytännössä järkevin vaihtoehto vaikuttaa olevan 4. sukupolven Pajero.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.09.2020, 11:08
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niinrento Näytä viesti
Terracan ei ollut listallani, koska sitä ei valmistettu oikeasti jatkuvalla nelivedolla. Vaihtoehtoina olivat Sorenton tapaan manuaalisesti kytkettävä ja automaattisesti kytkeytyvä neliveto (TOD; Torque On Demand). Jälkimmäinen on siis takaveto jossa etupyörät vetävät kun järjestelmä havaitsee luistoa/sutimista. En tiedä onko järjestelmä miten sama kuin Sorentossa, mutta Sorenton (BL) nelivetoteknologiaa avaava Kian PDF mainitsee myös Terracanin.

Käytännössä järkevin vaihtoehto vaikuttaa olevan 4. sukupolven Pajero.
Jaa se systeemi olisi tuollainen? Yritin siitä etsiä tietoa niin käytännössä ainoa mitä löysi oli, että se on jatkuva neliveto ilmeisesti 50/50 suhteella. Jonka saa sitten namiskuukkelista lukittua ja samasta valitaan hidas tai nopea alue. Ja tosiaan se vaati jonkin perin hämärän tietyn vaihteisto/sisusta yhdistelmän niin silloin siinä on tuo jatkuva. Yhtä sellaista olen käynyt ajamassa. Siinä se neliveto kyllä toimi samantien. Eli minkäänlaista viivettä ei ollut. Ja tuo mitä testasin oli manuaalilaatikko ja taisi olla kangaspenkit? Mikä on vähän outoa yhdistelmä. Mutta se itse peli oli vuosimallia 2006, joten oisko tuo myös jotenkin vuosimalliin yhdistettävissä? Oli aika lähellä etten vielä ostanut sitä kun ois saanut niin edukkaasti
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.09.2020, 12:17
niinrento niinrento ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.11.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Jaa se systeemi olisi tuollainen? Yritin siitä etsiä tietoa niin käytännössä ainoa mitä löysi oli, että se on jatkuva neliveto ilmeisesti 50/50 suhteella. Jonka saa sitten namiskuukkelista lukittua ja samasta valitaan hidas tai nopea alue. Ja tosiaan se vaati jonkin perin hämärän tietyn vaihteisto/sisusta yhdistelmän niin silloin siinä on tuo jatkuva. Yhtä sellaista olen käynyt ajamassa. Siinä se neliveto kyllä toimi samantien. Eli minkäänlaista viivettä ei ollut. Ja tuo mitä testasin oli manuaalilaatikko ja taisi olla kangaspenkit? Mikä on vähän outoa yhdistelmä. Mutta se itse peli oli vuosimallia 2006, joten oisko tuo myös jotenkin vuosimalliin yhdistettävissä? Oli aika lähellä etten vielä ostanut sitä kun ois saanut niin edukkaasti
Netistä luettuna vaihtoehtoina juurikin 2H/4H/4L ja AUTO/LOW, ja jälkimmäinen on takavetoinen kunnes auto kokee nelivedon tarpeelliseksi. Muotoilu on kyllä usein "full-time on-demand 4WD", ts. neliveto tarvittessa, valmiudessa koko ajan. Lienee siis sama kuin Sorentossa.

Kummassakaan versiossa ei ilmeisesti ole tasauspyörästöä keskellä.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
vetoauto


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Parkkipaikkaa kärrylle 12.-14.9 Helsingin ympäristössä? ssuvik Chit-Chat 9 04.09.2013 11:36


Sivu luotu: 03:45 (GMT +2).